A Mercedes megvillant, Alonso balesetet szenvedett

Események

Forma-1, Romain Grosjean, Lotus, teszt, Barcelona
Vágólapra másolva!
A bacelonai tesztsorozat eseménydús zárónapjának ritmusát rendszeres megszakítások törték meg. Alonsót egy rejtélyes kicsúszás után kórházba kellett szállítani, a hét legjobb eredményét Grosjean érte el a Lotusszal, a gumikat figyelembevéve mégis Rosberg volt a leggyorsabb.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés

Az első barcelonai tesztsorozat utolsó napja már a harmadik volt a héten, amelyen a Lotus bizonyult a leggyorsabbnak. Romain Grosjean a ciklus legjobb, 1:24.067-es körével biztosította be magának az 1. helyet az állandó megszakításokkal nehezített nap végén, az időeredmények mögé nézve mégis a Mercedes tűnt a legveszélyesebbnek. Míg ugyanis Grosjean a szuperlágy gumikon érte el az idejét, Nico Rosberg az elvileg 1,5-2 másodperccel lassabb közepes keverékűeken kapott tőle alig negyed másodpercet, megerősítve azt a képet, hogy továbbra is a Mercedes az igazi favorit.

Ma mégsem ez okozta a legnagyobb izgalmat Barcelonában, hanem Fernando Alonso rejtélyes balesete. Az előszezon kezdete óta küszködő McLaren-Honda reggel csak két óra elteltével jelent meg a pályán, és a spanyol versenyző röviddel az ebédszünet előtt éppen rálépett a gázra, amikor a 3-as kanyar kijáratánál kicsúszott, majd oldalvást a falnak ütközött. Bár a mögötte haladó Sebastian Vettel szokatlannak találta a balesetet, ráadásul Alonsót a viszonylag csekélynek tűnő erőhatás dacára mentőhelikopterrel kórházba vitték, ahonnan legkorábban hétfőn fogják kiengedni, a CT-vizsgálat nem mutatott ki rajta semmilyen sérülést.

A McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier ugyanakkor „normálisnak" nevezte a kicsúszást, amelyben a tájékoztatása szerint Alonso agyrázkódást szenvedett, s amelyben menedzsere szerint kulcsszerepet játszott az egész nap erős szél. Boullier úgy érezte, az incidenst a sajtó felfújta, de az MP4-30 a baleset után nem tért vissza a pályára, mert a sebességváltót és hajtásláncot alaposan át kellett vizsgálni. Így Jenson Button a tervekkel ellentétben nem ülhetett autóba délután, és a McLaren mindössze 577 km-rel a háta mögött távozott Barcelonából.

A Lotus a teljesítményre hajtott

A Lotusnál nem tagadták, hogy a mai programjuk a beállításokkal való kísérletezés mellett a teljesítményre irányult, bár délután lebonyolítottak egy versenyszimulációt is – igaz, a gyakran előkerülő piros zászló miatt többször félbe kellett szakítaniuk. A csapatnál különösen elégedettek voltak az E23 megbízhatóságával, de azt Grosjean is elismerte, hogy a szél megnehezítette a vezetést. „Délelőtt játszanom kellett az ívekkel, mert a szél le akarta tolni az autót a pályáról!" – mondta.

A Lotus ma a teljesítményre hajtott - katt a galériához! Forrás: AFP/Quique Garcia

Rosberg körideje, amit bő negyedórával a leintés előtt, alig 15 fokos aszfalton ért el a közepes gumikon, szemet szúrt az ellenfeleknek is, ráadásul ma – sőt a négynapos teszt egészében – az éppen a megbízhatóságra koncentráló Mercedes teljesítette a legnagyobb távot. Pedig az utolsó napon főként a beállításokra irányult a programjuk, és Rosberg gyakorolta a rajtolást is. „Ez valójában kifejezetten nehéz nap volt. Délelőtt a gumik nem működtek rendesen, aztán majdnem végig erősen fújt a szél. Az irányától függően mindig teljesen másnak tűnt az autó" – mondta a német, aki reggel ki is csúszott egyszer. „Amikor pedig a szél lecsillapodott, a Nap nehezítette meg a dolgunkat, mert pont szembe sütött, így a kanyarok némelyikét teljesen vakon, emlékezetből kellett bevenni."

Maga Rosberg egyébként nem volt elájulva a körétől. Amikor felhívták rá a figyelmét, hogy a közepes gumikon mennyire gyors volt, vészjóslóan azt felelte: "Ha Önök mondják! A mi számaink szerint, a többi napon elért időeredményeinkhez képest, nem volt olyan jó."

A Red Bullnál elégedettek voltak, mert teljesítették a programjukat - katt a galériához! Forrás: AFP/Quique Garcia

Miután Daniel Ricciardo pénteken az élre repítette a Red Bullt, Danyiil Kvjat ma csak a 3. helyig jutott vele, bár a legjobb idejét nem a szuperlágy, hanem a lágy Pirellikkel érte el. Az istálló eleinte aero-teszteket végzett, majd a beállításokkal foglalkozott, végül délután Kvjat rövid sprinteket tehetett meg. Ő is megemlítette az erős szelet, de elégedett volt a napjával, és ígéretesnek nevezte az RB11 teljesítményét. A vezető versenymérnökké előléptetett Guillaume Rocquelin, Sebastian Vettel korábbi mérnöke hozzátette, hogy a Red Bull a négy nap alatt minden kitűzött célját elérte. A Renault két ügyfele együtt kifejezetten nagy távot, 3855 km-t teljesített a barcelonai teszten.

A 4. helyet vasárnap a Sauber kaparintotta meg Felipe Nasrral a volánnál, annak ellenére, hogy az autójuk „általános problémák" miatt hosszú órákig a garázsban vesztegelt, és délután fél 3-ig ki sem hajtott a pályára. A nap utolsó megszakítását is Nasr idézte elő, amikor a C34 tíz perccel a leintés előtt megállt alatta.

A Williams nem feltűnősködött

Ahogy a korábbi napokban, úgy a Williams ma is lopakodó üzemmódban dolgozott: Valtteri Bottas szinte egész nap a kemény keverékű gumikon körözgetve teljesített hosszú etapokat, mielőtt a lágy Pirellikkel felugrott az 5. helyre, amikor már csak 25 perc volt hátra a tesztből. A Williams tervezett versenyszimulációját is meghiúsították a piros zászlós megszakítások, és Bottas elismerte, hogy „még hosszú út áll előttünk, ha el akarjuk érni a kitűzött céljainkat."

A Toro Rosso sokáig az élen is állt, mígnem délután 4 óra körül Carlos Sainz a kemény gumikon, egy hosszú etap során kicsúszott, és összetörte az autóját. Ő is az erős, változó irányú szelet okolta a történtekért. „A 3-as kanyar nagyon gyors és hosszú, rövid idő alatt 180 fokot lehet fordulni ott. Közben folyamatosan változik a szél iránya az autóhoz képest: más a bejáratánál, a közepén, a kijáratánál pedig teljesen ellentétes vele" – magyarázta. „Ezt versenyzőként nem könnyű követni. Ráadásul az egyik körben nem fúj a szél, a következőben igen." A Toro Rossót irányító Franz Tost a baleset ellenére elégedetten nyilatkozott a tesztről, azt állítva, hogy bár az erőviszonyok reális felméréséhez még túl hűvös volt a pálya, az autójuk megbízhatósága bizakodóvá teszi.

A Ferrarinak csendes napja volt - katt a galériához! Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

A Ferrarinak csendes napja volt: Vettel délelőtt ígéretes köridőket ért el, és még délután 3 órakor is a 2. helyen állt, mivel azonban órákat töltött a garázsban, és a hajrából nem vette ki a részét, később hátrébb csúszott a tabellán. A csapat az életciklusuk végéhez érkező alkatrészek cseréjével is időt vesztett, de Vettel nem tagadta, hogy voltak nem várt fennakadások. „Főleg a megbízhatóságra koncentráltunk, hosszabb etapokat is teljesítve, valamint különféle beállításokkal és a gumikkal kísérletezve" – mondta. Mielőbbi felépülést kívánt Alonsónak, és hozzátette: „Megerősíthetem, hogy az autóról szerzett benyomásaim pozitívak, és máris várom a jövő heti tesztet." A Ferrari legjobb idejét Kimi Räikkönen érte el pénteken.

A Force India még a tavalyi autójával tesztelt, amelyben fél 4 körül füstölve megadta magát a Mercedes 2014-es specifikációjú hajtáslánca, pedig Nico Hülkenberg éppen akkor vágott volna neki egy hosszabb etapnak. A csapat így a tervezettnél korábban elkezdett összepakolni – az előszezon utolsó, jövő csütörtökön induló, szintén barcelonai tesztsorozatán már az új VJM08-cal vesznek majd részt a tervek szerint.

Olvasnivaló: Megtett kilométerek, összesített köridők a barcelonai teszten

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!