Hamilton kipördült, de így is az élen végzett az időmérő előtt
2014. október 11. 09:50
Miután pénteken uralta az új pályát Szocsiban, Lewis Hamilton volt a leggyorsabb az első Orosz Nagydíj szombat délelőtti szabadedzésén is. Noha csak 0,290 másodpercet vert mercedeses csapattársára, Nico Rosberg még a Williams versenyzőjét, Valtteri Bottast is csak a sokadik próbálkozásra tudta megelőzni.
Hamilton ezzel szemben annak ellenére korán állította be a legjobb, 1:38.726-os idejét, hogy a sima aszfalton a lágy Pirellik is csak több kör után kelnek életre. Valószínűleg ő is még tovább javított volna, de az utolsó kanyar féktávján megpördült, szétfékezte a gumijait, s a bokszba azonnal visszatérve a tervezettnél hamarabb befejezte az edzést. Összesen 10 körrel kevesebbet tett meg Rosbergnél.
A Mercedes legkomolyabb ellenfelének ismét a Williams ígérkezik. Bottas mindössze 81 ezreddel kapott ki a lassabb Mercedestől, Felipe Massa elé viszont beférkőzött Daniel Ricciardo a tegnap óta sokat fejlődő Red Bull-lal. Noha a címvédő csapat a feltételezésekkel ellentétben Christian Horner szerint nem állította laposabbra az autója szárnyait a pénteki edzések után, a versenyzői láthatóan küszködtek a kanyarok bejáratánál, és többször lesodródtak a pályáról. A hátsó fékek vibrációjával is küszködő Sebastian Vettel csak 10. lett.
A Toro Rossók biztatóan gyorsak voltak, míg a Ferrari nagyjából a megszokott helyét foglalta el, bár Kimi Räikkönen ezúttal gyorsabb volt Fernando Alonsónál. A pénteken még a dobogóra is esélyesnek tűnő McLaren viszont beleszürkült a mezőnybe, a rádión a balanszra panaszkodó Jenson Button a legjobb tíz közé sem tudott bekerülni.
Kevin Magnussen miatt pedig meg is kellett szakítani az edzést, mert az autója megállt, miután átvágtatott a 2-es kanyar rázókövén túl tegnap óta elhelyezett fekvőrendőrökön. A dánnak vadul kellett kormányoznia, hogy elkerülje a falat, s bár ez sikerült neki, a sebességváltója cserére szorul, ezért Nico Hülkenberghez hasonlóan rá is 5 rajthelyes büntetés vár.
Nem ő volt az egyetlen, aki műszaki hibákkal küszködött: Pastor Maldonado Lotusában az ERS akkumulátora romlott el, az egyetlen benevezett Marussiának pedig a jobbhátsó kerékagyával történt valami, ezért Max Chilton egyetlen kört sem tudott teljesíteni a lágy gumikon.
Az esélylatolgató elemzésünk az Orosz Nagydíjról itt olvasható.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az első Orosz Nagydíj szombat délelőtti szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Szocsiban kicsit fúj a szél, de ismét szép idő fogadta a csapatokat, amelyek most szokás szerint az időmérőre fognak gyakorolni.
Bár délelőtt még Rosberg érte el a legjobb időt, ő délután zsákutcába futott a beállításokkal, csak 4. lett, ezért Hamilton 1:39.630-as ideje révén 8 tizedes előnnyel végzett az élen. Elemzésünkből kiderül, hogy ezúttal a hosszú etapokon is ő nyújtotta a legmeggyőzőbb teljesítményt, de a pálya vasárnapig még sokat változhat, ezért a csapatok mozgó célpontra lőnek a beállítások keresésével. Egyébként pénteken Szocsi kellemesen meglepte a versenyzőket, mert egytől egyig azt mondták, sokkal izgalmasabb vezetni rajta, mint amilyennek a szimulátorból tűnt.
A túl szűk, ívelt és falakkal övezett bokszbejárat kezdettől fogva aggasztotta a versenyzőket, ezért az FIA úgy döntött, a hétvégén 80-ról 60 km/ó-ra csökkenti a megengedett sebességet a bokszutcában. Módosították a 2-es kanyar rázókövét is, elhelyezve mellette két fekvőrendőrt, hogy a pilóták részben a bukótéren átvágva ne szerezhessenek nagyobb lendületet a patkóalakú 3-as kanyar felé.
A szuzukai versenyen rangsorolták ugyan, de a végén leparkolt a bokszkijárathoz. Utólag kiderült, hogy a sebességváltója romlott el, ezért - ahogy már tegnap is írtuk - erre a hétvégére újat kellett kapnia. Így automatikusan 5 rajthelyes büntetést kap Szocsiban.
Egyelőre hűvös van, a levegő 21, az aszfalt 16 fokos, de a napsütésben gyorsan fog melegedni. A szocsi burkolat rendkívül sima, a gumik alig kopnak rajta, viszont éppen ezért nagyon nehéz is bemelegíteni őket, amire az ilyen alacsony hőmérséklet még rátesz egy lapáttal. Közben már a mezőny fele kiment a pályára, hogy megtegye az ellenőrző körét.
Az FIA tegnap 75 perces sajtótájékoztatót tartott a Bianchi balesete kapcsán indított vizsgálatról. Azt egyelőre nem árulták el, hogy a szerencsétlenül járt francia versenyző mennyivel ment, amikor ráhajtott a víztócsára - Charlie Whiting annyit mondott róla, hogy lelassított, "de nem mindegy, mennyire lassít valaki." Ígéretet tett rá, hogy gondoskodni fognak róla: a versenyzők a jövőben tényleg visszavegyék a tempót a sárga zászlóknál. Akár valamilyen sebességkorlátozás is szóba jöhet, de még nem ezen a hétvégén.
Visszakanyarodva az edzéshez: már heten tettek meg mért kört, közülük egyelőre - micsoda meglepetés! - Hamilton áll az élen 1:42.030-as idejével. Mögötte Kvjat és Vergne van a tabellán, egyelőre mindenki a közepes gumikat használja.
Egy pillanatig Vettel foglalta el az 1. helyet, de Rosberg szinte azonnal megelőzte egy 1:41.859-es körrel. Gutiérrez arra panaszkodott pár perccel ezelőtt, hogy valami nem stimmel a gázpedáljával, Vettel meg már elindult a bokszutca felé, amikor rászóltak, hogy maradjon kint a pályán. "Bocsi!" - felelte a rádión.
Az edzés eme korai szakaszában a versenyzők percenként váltogatják egymást az élen. Hamilton legutóbb már 1:40.725-ös kört futott, mögéje Kvjat és Vettel zárkózott fel 5 illetve 8 tizedes hátránnyal. Még mindig csak nyolcan iratkoztak fel a tabellára. Ricciardo az egyetlen, aki még egyáltalán nem járt a pályán.
"Magasfeszültség, ne érj hozzá!" - üzeni a Lotus tetejére erősített piros korong a garázsban. Maldonadónak ki kellett ugrania a pilótafülkéből, nehogy megcsapja az áram. Közben Kvjat visszaelőzte Rosberget, 1:41 alá szorítva a köridejét.
A sorrend: Hamilton, Rosberg, Kvjat, Vettel, Hülkenberg, Button, Pérez.
Magnussen McLarenje megállt az 5-ös kanyarnál. A szűk pályáról nehéz menteni az autókat, mert a korlátok miatt nem tudnak hová lehúzódni, úgyhogy a versenyen szinte biztosan lesz Safety Car. A visszajátszásból úgy tűnik, Magnussen autóján talán nem bírta a futómű, amikor átment a fekvőrendőrökön. Utána vadul kellett ellenkormányozgatnia, hogy meg tudjon állni, ne menjen a falnak.
A McLarent kitolták a pályáról, Massa, Bottas és Alonso azonnal kihajtott a pályára - még egyiküknek sincs mért köre.
Massa első köre a 14. Alonsóé a 17. helyre elég. Végre Ricciardo is kijutott a pályára, és azonnal neki is vágott egy etapnak. Kiderült, hogy Maldonado Lotusában akkumulátort kell cserélni, a szerelők épp azon dolgoznak a Lotusnál.
Ő és Bottas feltornázták magukat egymás mögé, a finn az első szektorban mindenkinél gyorsabb volt. Már csak Maldonadónak nincs mért köre. Massa szépen keresztbe állt az egyik kanyarban, Hamilton és Rosberg is visszatért a pályára.
1:40.655-re faragja le a legjobb időt, miközben Vettel az utolsó előtti kanyarban nagyot farol Massát követve. Most nagy a forgalom, tizenheten vannak a pályán, de még mindenki a közepes gumikat használja. Lassan elérkezik a lágyak ideje.
1:40.178-as kört fut, fél másodpercet verve az eddig élen álló Bottasra, aki azonban szintén javít, 35 ezredre faragva le a hátrányát. Hamilton már visszatért a garázsba, míg Vettel ismét besokallt, és kisodródott az egyik bukótérbe. A Red Bull feltűnően sokat tartózkodik a pályán kívül...
Tegnap nagyon meggyőzően teljesítettek, és Button bízott benne, hogy a dobogóra is esélyesek lehetnek, de úgy tűnik, a pályaviszonyok ellenük változtak mára: Button csak a 13. helyen áll, 2 teljes másodperces hátránnyal, és "a borzasztó balanszra" panaszkodik a rádión.
A versenyzők többsége visszatért a bokszba, nemsokára kezdődnek az időmérő-szimulációk. A sorrend a közepes gumikon: Rosberg, Bottas, Massa, Hamilton, Kvjat, Alonso, Vettel, Hülkenberg, Pérez, Vergne, Ricciardo, Räikkönen, Button, Sutil, Magnussen, Gutiérrez. Maldonadónak továbbra sincs mért köre, Magnussen számára az előbbi defekttel vagy futóműhibával befejeződött az edzés.
Räikkönen és Button az elsők, akik megkapták a gyorsabb Pirelliket. A kétféle gumi között tegnap időben 1,5-2 másodperces különbség volt (ez a hétvége előrehaladtával csökkenni szokott), de egyik sem kopott igazán, úgyhogy vasárnap az egykiállásos taktikák is működhetnek.
Elsőre 1,4 másodpercet javított a lágy gumikkal. A rossz hír a McLaren számára az, hogy Button még így is lassabb volt, mint Rosberg, Bottas és Massa a kemény Pirelliken... Räikkönen egyelőre csak a 7.
Miközben Ricciardo lesodródik a bukótérbe, ő 1:38.726-tal a hétvége eddigi leggyorsabb körét teljesíti, természetesen a lágy gumikon. Amelyek azonban itt nem feltétlenül az első körben a legjobbak.
1:39.650-re, ami azonban 9 tizeddel rosszabb Hamilton idejénél - igaz, Rosberg csak 3. lesz a lágy gumikon egyelőre. Ricciardo és Vettel a 8-9. helyre, Räikkönen és Button mögé kormányozza a Red Bullt.
A csapat a Bianchi iránti tiszteletből csak Chiltont indítja a hétvégén (bár Austinban valószínűleg már Rossit is beültetik majd), de az autó a garázsban vesztegel, a jobbhátsó kerékagyon bütykölnek valamit. Chilton így is 18. helyen áll, a Caterhamek előtt.
Az utolsó előtti kanyarban, a féktávon megforog, a gumik rendesen füstölnek. Pedig az első szektorban előzőleg tovább javított, de így inkább fogta magát, és behajtott a bokszba.
3 perccel az edzés vége előtt: Hamilton, Bottas, Rosberg, Ricciardo, Massa, Kvjat, Räikkönen, Button, Vettel, Alonso. Továbbra is az a trend, hogy a lágy gumik a 3-4-5. körükben tűnnek a leggyorsabbnak. Érdekes, hogy Rosberg már 24 kört tett meg, Hamilton viszont csak 15-öt.
Még javított, így csak 0,290 másodpercre van Hamiltontól, de 1:39 alá nem tudott beférni. Bottas is lejjebb faragta az idejét, sőt középen abszolút legjobb részidőt ért el, Rosbergtől azonban 81 ezreddel így is kikapott. Az edzésnek vége.
Mögötte Rosberg, Bottas és Ricciardo végzett. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval is.