A McLaren uralta a Japán Nagydíj péntek délelőtti szabadedzését. Jenson Button csak egy hajszállal előzte meg Lewis Hamiltont, de már fél másodpercet vert Sebastian Vettelre, aki egy szerencsés kimenetelű kicsúszással fejezte be a tréninget.
Jenson Buttonnak, úgy látszik, jót tett a két napja bejelentett szerződéshosszabbítás a McLarennel, mert magabiztosan nyerte meg a Japán Nagydíj első, magyar idő szerint pénteken hajnali 3 órakor kezdődő szabadedzését. Button legjobb körideje 1:33.634 volt, ami több mint egy másodperccel lassabb annál az időnél, amellyel Vettel egy éve az élen végzett itt.
Button mögött szűk egy tizedmásodperccel csapattársa, Lewis Hamilton végzett, de a harmadik helyezett Sebastian Vettel már közel fél másodpercet kapott az idősebbik McLaren-pilótától. Negyedikként Fernando Alonso, ötödikként Mark Webber zárta az edzést, utóbbi tegnap elárulta, hogy véleménye szerint már soha nem lesz esélye megnyerni a világbajnoki címet.
Meglepetésre nagyon gyorsnak bizonyultak a Toro Rossók, Jaime Alguersuari Webber mögött megkaparintotta a hatodik helyet, és csapattársa, a nyolcadik helyen végzett Sébastien Buemi sem maradt le tőle sokkal. A két Toro Rosso közé Felipe Massa furakodott be, Michael Schumacher viszont mindkettőjüknél lassabb volt, és csak kilencedik lett. Végre érezhető javulást mutatott a két Renault a szingapúri formájához képest, Vitalij Petrov a kilencedik, Bruno Senna pedig a tizedik helyen végzett. Úgy látszik, a gyors kanyarokkal teletűzdelt szuzukai pálya sokkal jobban fekszik a fekete-arany versenyautóknak.
A legnagyobb negatív meglepetést Nico Rosberg 16. helye jelentette, de egész biztosan nem reális, hogy több mint két másodpercet kapott csapatársától, Schumachertől. Valószínűleg eltérő programot bonyolított le a két mercedeses, és Rosberg ennél jóval gyorsabban fog menni a következő tréningeken.
Nagyrészt eseménytelenül zajlott az első szabadedzés, az első gyors körre is közel fél órát kellett várni. Attól, hogy teljes unalomba fulladjon a körözés, két esemény mentette meg a nézőket. Az első az volt, amikor Pastor Maldonado nem tudott bevenni egy gyors jobbost az S kanyaroknál, és átszáguldott a kavicságyon. Eközben ráment egy rázókőre, amitől hirtelen megváltozott az olajnyomás a Williamsében, ezért a csapat a biztonság kedvéért arra kérte a venezuelait, hogy állítsa le az autót, és hagyja a pálya szélén.
A másik kicsúszás az edzés utolsó perceiben történt, és meglepetésre a világbajnok-aspiráns Sebastian Vettel mutatta be. A Red Bull német pilótája valószínűleg azt próbálgatta, hogy a híd előtti két jobbkanyar (Degner 1 és 2) közül a gyorsabbat be tudja-e venni nyitott hátsó szárnnyal, de a tempó ehhez már túl nagynak (vagy a pálya még túl porosnak) bizonyult, és lecsúszott a kavicságyba. Mivel a következő kanyar szintén egy jobb, de már derékszögű lett volna, esélye sem volt visszatérni a pályára, és orral a gumifalnak koccant. Az autójában nem keletkezett jelentős kár.
Vettel korábbi köreiben látszott, hogy a Red bull RB7 remek tapadása miatt a DRS-t olyan kanyarokban is képes volt nyitni, ahol a többiek nem. Talán túlzásba vitte a szárnynyitogatást, de az esetet úgy is fel lehet fogni, hogy a legjobb pillanatban, az edzés legvégén vállalt csak túlzott kockázatot: ugyan nem jött be, de szinte semmit sem veszített vele, csak azt, hogy a tréning után nem tudta a többiekkel együtt gyakorolni a rajtot a célegyenesben.
Vége az első szabadedzésnek
Button maradt az élen, Hamiltont és Vettelt előzi meg a tabellán.
Vettel kicsúszott
A világbajnok a híd előtti első Degner jobbkanyarban kisodródott a kavicságyba, és nem is tudott visszatérni a pályára a következő, derékszögű jobbos előtt, és a gumifalnak ütközött, de addigra már nagyon lelassult. Az autója szinte sértetlen. Elképzelhető, hogy Vettel azt próbálgatta, hogy képes-e nyitott DRS-sel végigmenni a Degner kanyaron, és ezért hibázott.
Húsz autó a pályán
Szinte mindenki köröz éppen, Button abszolút első szektort futott, és 1:33.634-re javított.
Mégis Maldonado hibázott
Kiderült, hogy a pálya elhagyásakor még minden rendben volt az olajnyomással. Csak amikor ráment a rázókőre, akkor változott meg hirtelen az olajnyomás a Williamsében, ezért kérte a csapat, hogy inkább álljon félre a pálya szélén.
Glock visszatért a pályára
Korábban váltóproblémái voltak a Virgin autónak, de már megjavították.
Alguersuari a gumikopásra panaszkodik
A Toro Rosso spanyol pilótája szerint a lassú kanyarokban nagyon elhasználódnak a gumik, de a gyors részeken elég jó a tapadás.
Chandok csak nyolc tizeddel Trulli mögött
A Lotus tesztpilótája ezen az edzésen Kovalainent helyettesíti, és remekül helytáll. A Team Lotus Twitter-csatornája szerint egyre magabiztosabb az autóban, és a gyors részeken is egyre jobbnak érzi az autót, ami ezen a pályán különösen fontos.
Petrov autójában is kicserélték az első keresztstabilizátort
A kanyarokból történő kigyorsításoknál instabil volt a Renault Petrov szerint, ezért ugyanazt az alkatrészt cserélik ki nála, mint Bruno Sennánál.
Nem változott az élmezőny
Továbbra is Button vezet a régen felállított 1:33,648-as körével. Ez több mint egy másodperccel rosszabb annál az időnél, amellyel Vettel tavaly megnyerte itt az első szabadedzést. Button mögött a sorrend: Hamilton, Vettel, Alonso, Webber, Alguersuari, Massa, Buemi, Schumacher.
rari aerofőnöke is elutazott Szuzukába
Vettel sok helyen nyitja a DRS-t
A Dunlop-kanyaron és a hajtű előtti enyhe jobbosban is képes nyitott hátsó szárnnyal, csökkentett légellenállással menni.
Senna autójában kicserélték a keresztstabilizátort
A brazil Renault-ja talán ettől felgyorsul valamennyire, jelenleg ugyanis csak a 18. helyen áll, 5 másodperccel Button első ideje mögött.
Alonso autóján kicserélték a padlólemezt
A Ferrari a belgiumi specifikációjú padlót szeretné összehasonlítani a jelenlegivel, sokáig állványon szerelték az autót.
Gyorsak a Toro Rossók
Alguersuari a hatodik, Buemi a nyolcadik helyen tanyázik jelenleg, előbbi csak fél másodpercre van Webbertől, utóbbi megelőzi Schumachert is.
Vége Maldonado edzésének
A hibás Williamst már nem viszik vissza a bokszba, ami azt jelenti, hogy Maldonado legközelebb csak a 7.00-kor kezdődő második szabadedzésen ülhet autóba.
Vettel autója nagyon tapad
Ezt jelzi, hogy már most, a poros pályán is képes volt nyitott hátsó szárnnyal végigmenni a rendkívül gyors 130R balkanyaron, a célegyenesre vezető sikán előtt. Vettel egyelőre csak a negyedik a tabellán 1:34,375-tel.
Olajnyomás-problémája volt Maldonadónak
A telemetria szerint az olajnyomás leesett a Williamsben, ezért nem tudott bekanyarodni a jobbos kanyarba.
Fékjavítás Di Restánál
A Force India skót újonca ismerkedik a pályával, mivel még sosem járt itt. Az ellenőrző körén azt jelentette, hogy remegést érez a fékpedálon, ezt most javítják a szerelők.