A Renault F1-es története - Galéria

Forrás: XPB / James Moy Photography Ltd
1/31
A Renault a 2021-es szezontól az almárka népszerűsítése érdekében Alpine-Renault néven indul a Forma-1-ben, így a Renault F1 Team szereplése egyelőre lezárulForrás: XPB / James Moy Photography Ltd
Forrás: Renault
2/31
Korabeli makett az Alpine-Renault A500-as építésekor, az Alpine és a Gordini átszervezése alapozta meg a Renault Sport létrejöttétForrás: Renault
Forrás: Renault
3/31
Korabeli motorüzemForrás: Renault
Forrás: Renault
4/31
A versenyautók felkészítése régen sem zajlott nagyon másként, mint napjainkbanForrás: Renault
Forrás: Renault
5/31
Készül egy motor a Renault-nálForrás: Renault
Forrás: Renault
6/31
Jean-Pierre Jabouille és Gilles Villeneuve (Ferrari) csatája az 1979-es Francia Nagydíjon, DijonbanForrás: Renault
Forrás: AFP/Daniel Janin
7/31
Jabouille megnyerte a versenyt, ez volt az első turbómotorral elért győzelem az F1-benForrás: AFP/Daniel Janin
Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
8/31
1980-ban a Renault javított korábbi összetett eredményein, de a csapat így is csak a 4. helyezett lett, a képen Rene Arnoux, Jacques Laffite és Carlos Reutemann, előtérben a Renault RE20Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
Forrás: Renault
9/31
A csapat első korszakában a konstruktőri világbajnokság 3. helye volt a legjobb eredmény, a képen 1981-ben Alain Prost látható az RE 30-assalForrás: Renault
Forrás: Renault
10/31
1982-ben Prost és Arnoux révén ismét összejött a 3. hely, de ennél nagyobb sikert nem tudtak elérni, 1985 végén a gyári csapat kiszállt a Forma-1-bőlForrás: Renault
Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
11/31
Az 1983-as szezontól a Renault több ügyfelet is kiszolgált az F1-ben, először a Lotust 1986-ig (képünkön Ayrton Senna az első Magyar Nagydíjon), majd a Ligier-t (1984-1986), a Tyrrellt (1985-1986) és a Williamst (1989-1997)Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
Forrás: Getty Images/2011 Getty Images/Pascal Rondeau
12/31
Minden idők egyik legfejlettebb versenyautóját, a Williams FW14B-t Renault-motor hajtotta, Nigel Mansell simán megnyerte vele az 1992-es világbajnokságotForrás: Getty Images/2011 Getty Images/Pascal Rondeau
Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
13/31
Egy évvel később, 1993-ban Alain Prost ismételt a Williams-Renault volánja mögöttForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
Forrás: Picture-Alliance via AFP/Verwendung weltweit/Firo Sportphoto/
14/31
1995-1997 között a Benetton is a Renault ügyfele volt (miután Flavio Briatore megszerezte a motorokat a Ligier-től), Michael Schumacher megnyerte az egyéni, a csapat pedig a konstruktőri világbajnokságot, a három szezon során összesen 12 közös győzelmet szereztekForrás: Picture-Alliance via AFP/Verwendung weltweit/Firo Sportphoto/
Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura
15/31
A Benetton sikere után a Williams visszavette a kezdeményezést, 1996-ban Damon Hill lett a világbajnokForrás: AFP/Toshifumi Kitamura
Forrás: Renault
16/31
Az 1997-es szezon végén a Renault elhagyta az F1-et, a Williams és Jacques Villeneuve révén világbajnokként, a Williams lett a legsikeresebb ügyfélcsapatuk 64 győzelemmelForrás: Renault
Forrás: Getty Images/Clive Mason
17/31
A Renault 2000-ben tért vissza az F1-ben a Benetton felvásárlása révén, de a csapat neve 2001 végéig változatlan maradtForrás: Getty Images/Clive Mason
Forrás: AFP/Attila Kisbenedek
18/31
A csapat Flavio Briatore irányítása alatt gyorsan fejlődni kezdett, Fernando Alonso 2003-ban megnyerte a Magyar Nagydíjat, ez a visszatérés után az első siker voltForrás: AFP/Attila Kisbenedek
Forrás: Getty Images/2005 Getty Images/Mark Thompson
19/31
A Renault 2005-re élcsapattá vált, Alonso a McLarent és a gumikkal küszködő Ferrarit legyőzve 2005-ben világbajnok lett az utolsó V10-es motorral szerelt autóval, az R25-össelForrás: Getty Images/2005 Getty Images/Mark Thompson
Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Ralf Hirschberger
20/31
Alonsóról már a szezon előtt kiderült, hogy az év végén távozik, de 2006-ban 7 győzelemmel és 6 pole pozícióval fejezte ismét világbajnok lett, már V8-as motorral, a Renault is megtartotta a konstruktőri trófeátForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Ralf Hirschberger
Forrás: AFP/Roslan Rahman
21/31
A Renault-nak gyári csapatként a továbbiakban csak futamgyőzelmek jutottak, azok között is akadtak botrányosak: a 2008-as Szingapúri GP-t Alonso úgy nyerte meg, hogy Briatore utasítására Nelson Piquet Jr. direkt összetörte az autóját, ezzel helyzetbe hozta a csapattársát. Egy évvel később az érintetteket eltiltották a sporttól, Alonso megúszta, a főszponzor kiszállt, a Renault pedig eladta az istálló nagy részétForrás: AFP/Roslan Rahman
Forrás: ERIC VARGIOLU / DPPI/Eric Vargiolu
22/31
A 2010-es évek elején a Red Bull-Renault zsinórban négy egyéni és konstruktőri világbajnokságot nyert Sebastian Vettel révén, 2009-2018 között összesen 50 győzelmet ünnepelhettek együtt, de a két fél viszonya megromlottForrás: ERIC VARGIOLU / DPPI/Eric Vargiolu
Forrás: Getty Images/2012 Getty Images/Mark Thompson
23/31
A '90-es évek sikerei után a Williams 2012-ben és 2013-ban is a Renault ügyfele volt, a 2012-es Spanyol Nagydíjon Pastor Maldonado szerezte a csapat eddigi utolsó győzelmét a Williams-Renault-valForrás: Getty Images/2012 Getty Images/Mark Thompson
Forrás: AFP/Dimitar Dilkoff
24/31
Miután a Renault eladta a gyári csapatot, az Lotus néven versenyzett tovább, Kimi Räikkönen két győzelmet szerzett 2012-ben és 2013-banForrás: AFP/Dimitar Dilkoff
Forrás: AFP
25/31
A Renault 2010 és 2014 között motor szállított a később csődbe ment Caterhamnek, felmerült, hogy a brit gyártóval utcai autók terén is együttműködnek, ez azonban kútba esettForrás: AFP
Forrás: AFP/Franck Fife
26/31
Miután a Renault sok negatív hírverést kapott a Red Bulltól, megtiltották ügyfelüknek a névhasználatot és a később megbukott Carlos Ghosn az enstone-i istálló visszavásárlásával 2016-ra újraindította a gyári csapatotForrás: AFP/Franck Fife
Forrás: XPB / James Moy Photography Ltd.
27/31
A Renault mindig is büszke volt a versenytörténetére, a képen az RS01-es és 2017-es RS17-es látható együttForrás: XPB / James Moy Photography Ltd.
Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox
28/31
Sokat kellett várni az első dobogóra, de 2020-ban három is összejött: Daniel Ricciardo két 3. helyet szerzett a csapatnak...Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox
Forrás: XPB / James Moy Photography Ltd.
29/31
...Esteban Ocon pedig egy 2. helyet, a képen Alain Prosttal ünnepel, aki eleinte versenyzőként, napjainkban felsővezetőként segíti a márka F1-es programjátForrás: XPB / James Moy Photography Ltd.
Forrás: Renault
30/31
A Renault motorjai továbbra is Franciaországban készülnekForrás: Renault
Forrás: Renault
31/31
A motorüzem napjainkban, Viry-ChâtillonbanForrás: Renault