Ezeket a Mercedeseket 25 éve nem lehet megelőzni az F1-ben

Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
1/44
A Forma-1-ben 1973 óta használnak biztonsági autót a mezőny lelassításához, de 1996-ig a pályák feladata volt, hogy mindenféle gyártmányú autókat biztosítsanak. Bernie Ecclestone aztán leszerződött a MercedesszelForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
2/44
Eleinte a Mercedesek sem voltak teljesen egységesek, ez például a megszokott ezüst helyett egy fekete orvosi autóForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
3/44
A Mercedes mindig is AMG típusokat használ, az első biztonsági autó a C 36 AMG volt, manapság kevésnek tűnő 280 lóerővelForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
4/44
A C 36 AMG-t az első két évben használták, a képen az 1997-es Argentin Nagydíjon látható. Érdekesség, hogy eleinte az orvosi autó is limuzin voltForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
5/44
1997-ben modellváltás történt, jött a CLK 55 AMG, ez már 347 lóerős volt. A biztonsági autót általában Bernd Mayländer vezette, itt Olivier Gavin helyettesítetteForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
6/44
A CLK bevezetésével együtt megújult az orvosi autó is, ami a praktikusabb kombi karosszériát kapta az E-osztály modellcsaládjábólForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
7/44
A biztonsági és orvosi autó mellett egyre több kiszolgáló autót is szállított a Mercedes a versenyek lebonyolításáhozForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
8/44
Természetesen a McLaren-Mercedes, majd a gyári istálló mindenkori F1-es autói a leghíresebbek, de a Mercedes biztonsági autói is ismert márkanagykövetek lettek, a márka évzárkó közönségtalálkozóján is ott voltForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
9/44
Az 1999-es szezonra már komoly flotta állt az F1 rendelkezésére, az orvosi autó ismét a legtöbbet használt C-osztály lettForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
10/44
Bernd Mayländer az 1999-től bevetett CL 55 AMG-k közöttForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
11/44
A biztonsági és orvosi autók nagyrészt szériamodellek, de az AMG-k esetében a motorok többsége kézzel készül, alacsony példányszámbanForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
12/44
Mayländer vezeti fel a mezőnyt a 2000-es Olasz Nagydíjon, a rajt után egy elszabadult kerék sajnos halálos sérülést okozott egy sportbírónakForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
13/44
Szintén egy óriási rajtbaleset után vezeti fel a mezőnyt a biztonsági autó a 2001-es Ausztrál NagydíjonForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
14/44
A biztonsági autó az F1-hez kapcsolódó rendezvényeken is állandó résztvevő, itt egy DTM-autó és a promóciós célokra használt kétüléses McLaren mellett látható egy müncheni parádénForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
15/44
Az autók mellett természetesen a biztonság felett őrködő szakemberek is legendák lettek. Középen az F1 néhai főorvosa, a köztiszteletben álló Sid Watkins, mellette utódja, Gary Hartstein és Alex Ribeiro, az orvosi autó pilótája, aki egyszer egy gyakorláson össze is törte az autótForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
16/44
2001-ben mutatkozott be az SL 55 AMG, a Német Nagydíj alkalmából az akkor még a nagy riválist, a Ferrarit erősítő Michael Schumacher is beült egy körre az anyósülésreForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
17/44
Csatatér a 2003-as Brazil Nagydíjon: Mayländer a CLK 55 AMG-vel vezeti át a mezőnyt élen Giancarlo Fisichellával, miután Fernando Alonso hatalmas balesetet szenvedettForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
18/44
Az évek során a Mercedes biztonsági és orvosi autói ugyanúgy az F1 részesei lettek, mint a három legendás csapat, a McLaren, a Ferrari és a Williams versenyautóiForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
19/44
A CLK 55 AMG egy sajtórendezvényen meghódította a híres Nordschleifét isForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
20/44
A CLK 55 AMG csak a nevében azonos a korábban is használt változattal, ez már egy újabb generáció volt, ennek ellenére csak egy szezonra kapott mandátumotForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
21/44
A 2004-es szezonra jött a sorból kissé kilógó, a többinél kompaktabb SLK 55 AMG, amit természetesen mindig csak zárt karosszériával használtakForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
22/44
David Coulthard halad el Ralf Schumacher autója mellett, miután a német versenyző nagy sebességgel a falnak csapódott Indianapolisban, a képen az orvosi autó egy kiegészítő Mercedes-Benz ML is láthatóForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
23/44
Az SLK orrán a csillagot is tartalmazó motívum egy F1-es autó orrkúpját idéziForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
24/44
Rajtra készen áll a biztonsági autó is a 2005-ös Kínai Nagydíj szabadedzésénForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
25/44
Ritka eset, hogy a biztonsági autót meg lehet előzni, itt azonban Scott Speed és Felipe Massa engedélyt kap erre a 2006-os Magyar Nagydíjon, mert Mayländer az élen álló versenyzőt várja, a lekörözöttek pedig a sor végéhez csatlakoznakForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
26/44
Az orvosi autó általában akkor lép pályára, ha nagy baj van, de az edzések, futamok végén olykor taxiszolgálatot is vállal, ha a pilótákat távolabb lévő sajtószobába kell vinni. A képen Lewis Hamilton ünnepli a pole pozíciót a 2007-es USA NagydíjonForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
27/44
2006-2007-ben a CLK 63 AMG-t használták, ebben már 475 lóerős, 32 szelepes V8-as motor dolgozott, 4,6 másodperc alatt érte el a 100 km/h-s tempót. A képen a 2007-es Európa Nagydíjon megy az élen álló Markus Winkelhock előtt, miután a rajt előtt szakadni kezdett az eső és több éllovas is a kavicságyban kötött kiForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
28/44
Spában gyakorlatozik a CLK 63 AMG és az orvosi autóként funkcionáló C 55 AMG kombiForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
29/44
2008-tól a batár SL 63 AMG töltötte be a szerepet, természetesen itt is kupéként. A biztonsági autó a protokolláris eseményekből is kiveszi a részét, itt veterán felvonulást vezet, mögötte Lewis Hamilton és Heikki KovalainenForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
30/44
Ha esik, szinte biztosan szükség van a biztonsági autóra. Sebastian Vettel részben a Safety Car segítségével lebonyolított rajtnak köszönhette, hogy meglepetésre győzött a 2008-as Olasz NagydíjonForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
31/44
Az SL 63 AMG vezette fel a mezőnyt az F1 történetének első éjszakai versenyén, Szingapúrban is, amikor Nelson Piquet Jr. felsőbb utasításra a falnak ment, ezzel győzelemhez segítette csapattársát, Fernando AlonsótForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
32/44
A 2009-es szezonra megérkezett a C-osztály új generációja is, a bevált receptet követve a C 63 AMG lett az orvosi autóForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG
33/44
A 2010-es szezontól kiemelkedően hosszú ideig, négy évig a sirályszárnyas Mercedes-Benz SLS AMG volt a Safety Car, talán ez az autó illett leginkább a feladathozForrás: Daimler AG
Forrás: Daimler AG
34/44
Noha a Mercedes szállítja az autókat, a gyártó és az FIA is ügyel arra, hogy a biztonsági és orvosi autó intézménye független legyen, fel se merülhessen a részrehajlás. Ennek jegyében ritka, hogy szponzort engednek az autókra, de 2013-ban az egyik biztosító megkapta a lehetőségetForrás: Daimler AG
Forrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Jiri Krenek
35/44
A Mercedes gyári csapata 2014 óta szinte verhetetlen, egyre több olyan fotó van, amelyen három csillagos autó áll az élen. Az SLS AMG motorja eleinte 563, később már 622 lóerőre is képes voltForrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Jiri Krenek
Forrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Hoch Zwei
36/44
Az orvosi autó típusa lényegében állandó, szinte a kezdetektől a C-osztály aktuális modelljére alapulForrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Hoch Zwei
Forrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
37/44
Elsősorban Lewis Hamilton, de több pilóta is gyakran panaszkodik, hogy a biztonsági autó túl lassan, megy, de az FIA szigorúan előírja Mayländernek, hogy milyen tempót diktáljon, itt képpen a Mercedes-AMG GT S-selForrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG
38/44
A Mercedes-AMG GT S első változata a 2015-ös szezon során debütált az F1-es mezőny élénForrás: Daimler AG
Forrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Steve Etherington
39/44
2016 British Grand Prix, SundayForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Steve Etherington
Forrás: Daimler AG/© Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
40/44
Az 522 lóerős AMG GT S-ben rajt üzemmód is találhatóForrás: Daimler AG/© Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG
41/44
Az aktuális C 63 AMG S mentőautó, ebben a 6,2 literes szívó V8 helyett már turbós, 4 literes V8-as dolgozikForrás: Daimler AG
Forrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
42/44
A Mercedes 2019-ben bevetette az AMG GT R-t, az utcai csúcsváltozat alapján épített biztonsági autót. 585 lóerőt és 3,6 másodperces gyorsulást tud 100 km/h-raForrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
43/44
A biztonsági autó kíséri a pilótaparádét a 2019-es Osztrák NagydíjonForrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
Forrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
44/44
Sokan felvetik, hogy a Mercedesnek akadnak gyorsabb, például DTM-es vagy GT3-as autó, amelyek még jobb tempóra lennének képesek az utcai GT R-nél, de a cél nem ez, hanem a mindenkori biztonságos közlekedés veszély eseténForrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Wolfgang Wilhelm