Búcsúzik a Toro Rosso, 2020-tól jön az Alpha Tauri

Forrás: DPPI/Florent Gooden
1/32
A Forma-1-ben töltött 14 szezon után eltűnik a Scuderia Toro Rosso neve a mezőnyből. Az 1979-ben Minardi néven alapított faenzai istálló Scuderia Alpha Tauri néven versenyez tovább, a Red Bull égisze alattForrás: DPPI/Florent Gooden
Forrás: Getty Images/2006 Getty Images/Mark Thompson
2/32
A Minardit 2005 novemberében vásárolta meg a Red Bull, ami a Red Bull Racing mellett még egy csapatot akart fiatal pilóták nevelésére. Dietrich Mateschitz a két csapat révén igen befolyásos személyiséggé vált az F1-benForrás: Getty Images/2006 Getty Images/Mark Thompson
Forrás: AFP/Cesar Rangel
3/32
A Red Bull kiskaput talált az akkori szabályokban, így lényegében az előző évi Red Bull RB1-es lett az STR1 is, V10-es Cosworth motorral. Létrehozták a Red Bull Technology-t, ami mindkét istállónak mérnöki szolgáltatásokat nyújtForrás: AFP/Cesar Rangel
Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Roland Weihrauch
4/32
A Toro Rosso arculatának sok évig meghatározó motívuma volt a művészi alapossággal megfestett bika. A csapatot eredetileg Squadra Toro Rossónak akarták hívni, de végül a versenyzésben ismertebb Scuderia (istálló) név maradtForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Roland Weihrauch
Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Db V
5/32
A 2006-os idénynyitó, a Bahreini Nagydíjra Vitantonio Liuzzi és Scott Speed készült a Toro Rosso színeiben, David Coulthard és Christian Klien a Red Bullnál versenyzett, Robert Doornbos és Neel Jani pedig tesztpilóta voltForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Db V
Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Carmen Jaspersen
6/32
Nem sokkal azután, hogy a Toro Rosso a Red Bull tulajdonába került, a vállalat egykori első szponzoráltja, az osztrák Gerhard Berger 50%-os részesedést vásárolt az istállóban, és ő lett a csapatfőnök isForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Carmen Jaspersen
Forrás: AFP/Loic Venance
7/32
Liuzzi az STR1-essel a 2006-os Bahreini Nagydíj első szabadedzésén: az első pontszerzésre az USA Nagydíjig kellett várniForrás: AFP/Loic Venance
Forrás: AFP/Bertrand Guay
8/32
Liuzzi és a Speed kezdte a csapatnál a 2007-es szezont is, de az amerikai pilótát a Magyar Nagydíj előtt elküldték a csapattól. Az STR2-es szinte ugyanaz az autó volt, mint a Red Bull RB3-as, de Ferrari-motorralForrás: AFP/Bertrand Guay
Forrás: AFP/Ferenc Isza
9/32
A Red Bullhoz hasonlóan a Toro Rosso is gyakori vendég volt különböző, magyarországi parádékon, itt Liuzzi látható a Lánchídon a 2007-es Magyar Nagydíj előttForrás: AFP/Ferenc Isza
Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Jens Buettner
10/32
A kirúgott Speed helyére a BMW-től visszaszerzett Sebastian Vettel érkezett a 2007-es Magyar Nagydíjtól. Vettel a 2. helyezett volt a WSR-ben, pontot szerzett Indianapolisban, és már fiatalon is nagyra tartották a Red BullnálForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Jens Buettner
Forrás: Getty Images/2007 Getty Images/Bryn Lennon
11/32
Vettel pályafutása nem indult zökkenőmentesen, a Japán Nagydíjon a kiütötte a Red Bull versenyzőjét (későbbi csapattársát), Mark Webbert, aki a győzelemre is esélyes voltForrás: Getty Images/2007 Getty Images/Bryn Lennon
Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Gero Breloer
12/32
A soron következő, Kínai Nagydíjon viszont már hősként ünnepelték, miután a 4. helyen ért célba a középmezőnybe való Toro RossóvalForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Gero Breloer
Forrás: Getty Images/2008 Getty Images/Clive Mason
13/32
Vettel és a Toro Rosso a Monacói Nagydíjra kapta meg a Red Bull aktuális modelljével lényegében azonos STR3-ast. Rögtön pontot szerzett vele, és a későbbiekben a Ferrari-motornak köszönhetően az anyaistállónál is versenyképesebb lettForrás: Getty Images/2008 Getty Images/Clive Mason
Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Felix Heyder
14/32
Általános megdöbbenést keltve Vettel a pole-ból megnyerte az esős Olasz Nagydíjat, ez a faenzai csapat egyetlen győzelme, a Red Bull első sikere és az egyetlen eset, hogy Ferrari-motor ügyfélautóban lett 1. helyezett. A Toro Rosso az év végén megelőzte a Red Bullt az összetettben, Vettel átigazolt a Red Bullhoz, Berger kiszállt a csapatbólForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Felix Heyder
Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Db Jasper Juinen Ho
15/32
Az új szabályok 2009-ben megújulást is hoztak: Vettel helyére Sébastien Buemi érkezett Sébastien Bourdais mellé, a csapatfőnök Franz Tost lett Berger helyett. A technikai igazgató továbbra is Giorgio Ascanelli (hátul középen) maradtForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Db Jasper Juinen Ho
Forrás: AFP/Dimitar Dilkoff
16/32
Bourdais nem húzta ki a szezont, a Magyar Nagydíjtól Jaime Alguersuari érkezett a helyére, ő akkoriban az F1 történetének legfiatalabb pilótája volt. A bevetése a tapasztalatlansága miatt felhördülést keltettForrás: AFP/Dimitar Dilkoff
Forrás: AFP/2010 Getty Images/Mark Thompson
17/32
A 2010-es szezon mélypontot hozott a csapatnak, 13 pont megszerzésre révén mindössze a három teljesen új csapatot tudták megelőzni, a konstruktőri vb 9. helyén zártakForrás: AFP/2010 Getty Images/Mark Thompson
Forrás: Getty Images/2011 Getty Images/Clive Mason
18/32
A helyzet 2011-ben is csak a megszerzett pontok terén javult valamelyest, a Williams gyenge szereplésének köszönhetően a Toro Rosso a 8. helyen zárt az összetettbenForrás: Getty Images/2011 Getty Images/Clive Mason
Forrás: Getty Images/2012 Getty Images/Clive Mason
19/32
2012-re a Toro Rosso elzavarta a pilótapárosát, jött Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne (képünkön). Az eredmény visszaesés, 9. hely 26 ponttal. A francia pilóta 3 alkalommal lett 8. helyezett, ezzel megelőzte ausztrál csapattársátForrás: Getty Images/2012 Getty Images/Clive Mason
Forrás: Red Bull
20/32
2013-ban Ricciardo 20:13-ra verte Vergne-et, de ez is csak a konstruktőri világbajnokság 8. helyére volt elég, az ausztrál pilótát viszont előléptették honfitársa, Mark Webber helyére a Red BullhozForrás: Red Bull
Forrás: Getty Images/2012 Getty Images/Peter Fox
21/32
A szezon során a kiscsapatokkal nagy rutint szerző James Key váltotta Giorgio Ascanellit a technikai igazgató posztján. Key egészen 2018 végéig maradt az istállónál, utódja más munkakörben Jody Egginton lettForrás: Getty Images/2012 Getty Images/Peter Fox
Forrás: AFP/Attila Kisbenedek
22/32
Az új turbókorszak kezdetétől a Toro Rosso az anyaistállóhoz hasonlóan Renault erőforrásokat használt, így a szabályoknak megfelelően a hajtáslánc kialakításában osztoztakForrás: AFP/Attila Kisbenedek
Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura
23/32
Vergne csapattársa az ifjú orosz, Danyiil Kvjat lett, de a francia pilóta 22 pontja mellé mindössze 8-at szerzett, ám így is a csapat történtében gyakori, 7. helyet érték el az összetettbenForrás: AFP/Toshifumi Kitamura
Forrás: Getty Images/2014 Getty Images/Peter Fox
24/32
A 2014-es Japán Nagydíj első szabadedzésén bevetették az akkor mindössze 17 esztendős Max Verstappent. Ekkor már tudni lehetett, hogy a holland tinédzser 2015-től versenyezni is fog a csapatnálForrás: Getty Images/2014 Getty Images/Peter Fox
Forrás: Getty Images/2014 Getty Images/Peter Fox
25/32
Szintén Japánban robbant a bomba, Sebastian Vettel elárulta a Red Bullnak, hogy átigazol a Ferrarihoz, az anyaistálló pedig rögtön katapultálta Kvjatot a Toro Rossótól. Ez megtörte a rutinosabb és jobban szereplő Vergne-t isForrás: Getty Images/2014 Getty Images/Peter Fox
Forrás: AFP/Andrej Isakovic
26/32
Verstappen újoncként kétszer is a 4. helyezett lett 2015-ben, először a Magyar Nagydíjon. Az összesítésben 49-18 arányban legyőzte szintén újonc csapattársát, Carlos Sainz-ot, de a megbízhatósági problémák árnyalták a képetForrás: AFP/Andrej Isakovic
Forrás: 2016 Getty Images/Mark Thompson
27/32
Kvjat nem váltotta meg a világot a Red Bullnál, ezért a 2016-os Spanyol Nagydíj előtt lefokozták a Toro Rossóhoz, Verstappent pedig a helyére ültették. Ez elmélyítette az orosz pilóta válságát, Sainz simán legyőzte őtForrás: 2016 Getty Images/Mark Thompson
Forrás: AFP/Roslan Rahman
28/32
Sainz 2017-re a Toro Rosso legrutinosabb pilótája lett, a szezon végére viszont átnyergelt a Renault-hoz, ekkor valóságos versenyzőcasting kezdődött. Kipróbálták Pierre Gasly-t és Brendon Hartley-t is, részben Kvjat kárára isForrás: AFP/Roslan Rahman
Forrás: Red Bull/Peter Fox/Getty Images
29/32
A Toro Rosso csapatfőnöke 2017 végén összerúgta a port a Renault-val és a Red Bull terveivel összhangban vállalták a problémás Honda-motorok használatát. A japán gyártóval jó kapcsolatot ápoló Gasly 4. lett Bahreinben, ezzel igazolva, hogy a fejlődő Honda jó választás a Red Bull mindkét csapatánakForrás: Red Bull/Peter Fox/Getty Images
Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Peter Fox
30/32
2019-re Kvjatot visszavették a csapathoz, ezt az orosz pilóta a Német Nagydíj káoszában egy 3. hellyel hálálta meg. Vettel 2008-as győzelme után ez volt az első dobogós hely a Toro Rosso történetébenForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Peter Fox
Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson
31/32
Gasly erre is rá tudott tenni egy lapáttal: miután Kvjathoz hasonlóan őt is elküldték a Red Bulltól, a Toro Rossónál újra lendületbe jött és a brazíliai verseny zűrzavarában a 2. helyen ért célba Verstappen mögöttForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson
Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason
32/32
A szezon utolsó versenyén a Toro Rossónak volt esélye az 5. hely megszerzésére is, végül az összetett 6. helyén búcsúzott a név a Forma-1-től. A csapat viszont nem, 2020-tól Alpha Tauri néven versenyez továbbForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason