Társoldalunk:

Az eső az újabb amerikai őrületet és Verstappen rekordját is elmoshatja a miami pokolban

2023.05.05. 07:13

Egy 11 ezer kilométeres repülőút és egy ezzel járó 8 órás időeltolódás – ez várt a Forma–1 mezőnyére a hét elején, hiszen a szezon első dupla hétvégéjén Baku után Miamiban versenyeznek a pilóták. Az idén három futamnak is otthont adó Egyesült Államok már nagyon készült arra, hogy eljöjjön ez a nap, de a tavaly megbukott szervezők idei erőfeszítéseinek nemcsak a Red Bull esetleges újabb dominanciája, hanem az időjárás is keresztbe tehet.

Második alkalommal rendezik meg a Miami Nagydíjat május első hétvégéjén, és csak reménykedhetünk abban, hogy ezúttal érdekesebb és látványosabb programmal fognak szolgálni a pilóták, és elsősorban a szervezők a televíziónézők számára is. Tavaly ugyanis a pályához közeli falak és a rossz minőségű aszfalt az első két napon sok balesetet okozott, a Hard Rock Stadion köré épített pálya mentén pedig műkikötők telepítésével tették magukat nevetségessé. Utóbbiak ugyan idénre is megmaradtak, az április közepén vízzel elárasztott pályát azonban újraaszfaltozták, több bukóteret is kiszélesítettek, két DRS-zóna hosszát csökkentették, a hosszú egyenes előtti sikánt átépítették és a paddock épületét is áthelyezték. A tavalyi futam előtt a pilóták által nagyon dicsért pálya így idén végre tényleg megérdemelheti a bókokat, az óramutató járásával ellentétes aszfaltcsíkon a gyors kanyarok, majd a lassú kanyarokkal tarkított padlógázas szakaszok alapján legalábbis az izgalomhoz szükséges minden elem megtalálható rajta.

Az 5412 méter hosszú miami pálya vonalvezetéseForrás: FIA

Ez viszont tavaly nem igazán sikerült, hiába lehetett volna a szezon egyik legnagyobb show-ja a Miami Nagydíj, végül az egyik legunalmasabb köröket láthattuk. Az időmérő napján szenvedő és a kvalifikáció végét elrontó Max Verstappen ugyanis a futam 9. körében az élre állt, és onnan már egyik Ferrarinak sem volt esélye letaszítania. A dobogó harmadik helyéért Sergio Pérez túl vehemensen támadta Carlos Sainzot, így a hajrában a negyedik pozíció megtartásának is örülnie kellett, és a Lando Norris balesete miatt beküldött biztonsági autó sem okozott különösebb izgalmakat.

Max Verstappen nyerte tavaly az első alkalommal megrendezett Miami NagydíjatForrás: AFP/Chandan Khanna

Idén ez több okból is másként lehet, az elsődleges ok pedig egyértelműen az időjárás. Tavaly sem fáztak a pilóták Miamiban, idén viszont akár 30 °C fölé is emelkedhet a levegő hőmérséklete az etapok során, az aszfalt pedig 60 °C környékén lehet majd, amit a mintegy 20 km/h-s keleti szél sem enyhít túlságosan. Ami azonban ennél is jobban megboríthatja az erőviszonyokat, az a vasárnapra ígért csapadék. Már az időmérő alatt is van némi esélye az esőnek, a futam napjának délutánjára azonban szinte bizonyosra veszik a meteorológusok, hogy esni fog Miamiban. Ez pedig az erőnlétet is próbára teszi, hiszen az egyébként is kimerítő pályán megjelenő óriási páratartalom hamar lefáraszthatja a pilótákat. Az új festéssel versenyző Red Bull-pilóták is azt emelték ki a hétvége előtt, hogy az idény egyik legfizikálisabb, legösszetettebb pályáján sok múlik azon, hogy ki hogyan alkalmazkodik a körülményekhez.

A szezont két-két győzelemmel kezdő Pérez és Verstappen közül azonban így is jó esélye van valamelyiküknek, hogy meglegyen a szezonbeli harmadik sikere. Péreznek egy évben még sohasem sikerült ennyi versenyt nyernie, míg Verstappen a karrierje 38. futamgyőzelmét szerezheti meg, amivel az egy csapatban elért sikerek számában utolérheti Sebastian Vettelt (szintén Red Bull), és már csak Lewis Hamilton (Mercedes, 82) és Michael Schumacher (Ferrari, 72) állna előtte. A Red Bull ráadásul az F1 történetének ötödik csapataként nyerhetné meg az idény első öt futamát – legutóbb ez 2019-ben, a Mercedesnek sikerült, amely akkor nyolcig is eljutott.

Péreznek tavaly inkább hátrafelé kellett kacsintgatnia Miamiban, idén viszont a futamgyőzelem egyik legnagyobb esélyeseForrás: AFP/Chandan Khanna

Ehhez azonban a riválisoknak is lesz egy-két szava. A Ferrari az előző, Azeri Nagydíjon megmutatta, hogy ebben a szezonban is képes a dobogóért harcolni, miután Charles Leclerc nemcsak egy körön, hanem versenytempóban is az egyik legerősebbnek bizonyult. Miamiba ráadásul jó szájízzel térhet vissza a Scuderia, még ha tavaly a futamgyőzelem nem is sikerült. Frédéric Vasseur csapatfőnök mindenesetre rendkívül eltökélten érkezett az Egyesült Államokba, ahová jelentős fejlesztésekkel és az amerikai szurkolóknak köszönhető motivációval indította útnak a pilótapárosát. Leclerc a Red Bull eddig mutatott fölénye és a zürichi repülőtéren történtek ellenére jókedvűen és optimistán várja a hétvégét, de Sainz is szebb eredményeket remél magának a korábbiakhoz képest. Ha valamelyik Ferrari-pilóta a pódiumra tud állni, az a Scuderia történetének 800. F1-es dobogója lenne – természetesen első csapatként érheti el ezt a mérföldkövet az olasz istálló.

Az Aston Martin és a Mercedes dobogós esélyeit sem lehet egyáltalán leírni, még száraz körülmények között sem. George Russell és Lewis Hamilton az előző évi Miami Nagydíjon egy körön nem éreztek rá a pályára, a futamon azonban sikerült megszerezniük az 5-6. helyet – igaz, a két élcsapattól így is nagyon messze voltak. Az Aston Martin idei és tavalyi teljesítménye gyakorlatilag összehasonlíthatatlan, és már tavaly is eredményesek voltak itt: azok után, hogy kizárták őket az időmérőről, Sebastian Vettel balesetéig reálisnak tűnt a dupla pontszerzés is. Fernando Alonso számára viszont nem lehetnek jó emlékek a floridai futamról, hiszen ugyan nyolcadikként intették őt le, utólag két büntetést is kapott, így pont nélkül zárt. A spanyol azonban így is izgatottan tért vissza Miamiba, és az idei sikersorozatát folytatva szeretné megajándékozni a szurkolóit egy igazi show-val

Tavaly nem úgy alakult a Miami Nagydíj, ahogy Alonso szerette volna, de idén feledtetheti az akkori szereplésétForrás: Anadolu Agency via AFP/2022 Anadolu Agency/Eva Marie Uzcategui Trinkl

A hazaiak ráadásul a 2015-ös Amerikai Nagydíj óta először szurkolhatnak hazai pilótának Logan Sargeant személyében, aki számára óriási dolog lenne, ha éppen a hazájában szerezné meg az első Forma–1-es pontjait.

Az Egyesült Államoknak egyébként 1989 óta nem volt hazai közönség előtt pontot szerző pilótája, ráadásul a nemzet jelenleg 998 ponttal rendelkezik a sportág örökranglistáján – Sargeant esetleges kilencedik (vagy annál is jobb) helye tehát olyan eksztázist válthat ki az amerikai nézők között, amire évtizedek óta vártak.

Logan Sargeant odahaza robbanhat be végleg az F1-es köztudatbaForrás: AFP/Martin Keep

A show azonban vagy így, vagy úgy, de az egész hétvégén jelen lesz. Rengeteg különleges, igazi amerikaias program várja majd a szurkolókat, amit azzal fejelnek meg, hogy a pilótaparádé és a futam között, az ejtő- és siklóernyősök gálája után különleges bemutatás fogadja a versenyzőket. Ezt – ahogy a pénteki szabadedzések előrehozását is – az F1 a megváltoztatott menetrendben jelezte, méghozzá úgy, hogy egy tízperces sávot hoztak létre a pilóták számára, ahol "bemutatkozhatnak a szurkolóknak". Összehasonlításképpen eddig először és utoljára a 2017-es Amerikai Nagydíjon (ki hitte volna, hogy éppen ott?!) volt különleges pilótabemutatás, és ott az akkor a vb-címre esélyes Hamiltont és Vettelt állították egymással és a trófeával szembe. Hogy ezúttal mit gondoltak ki a szervezők, és mivel próbálják megzavarni a futamra készülő pilóták koncentrációját, arra csak vasárnap derül fény, de látványos és különleges showelemekre nyugodtan számíthatunk. Persze, csak ha el nem mossa az egészet az eső...

A Miami Nagydíj programja (az időpontok magyar idő szerint értendőek):

  • 1. szabadedzés: péntek 20:00-21:00
  • 2. szabadedzés: péntek 23:30-00:30
  • 3. szabadedzés: szombat 18:30-19:30
  • időmérő: szombat 22:00-
  • verseny (57 kör): vasárnap 21:30-