Vágólapra másolva!
Miután csütörtökön este megjelent a Magyar Közlönyben a kormányhatározat, miszerint Magyarország Kormánya 2032-ig támogatja és biztosítja a Forma–1-es Magyar Nagydíj megrendezését, kedden a Hungaroring jövőjéről tartott sajtótájékoztatót dr. Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár és Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A Magyar Nagydíjnak jelenleg 2027-ig van élő szerződése, azonban már ősz óta küszöbön áll a szerződéshosszabbítás az amerikai jogtulajdonos Liberty Mediával. Gyulay Zsolt elmondta, Bernie Ecclestone korában még elnéző volt a vezetőség, az amerikaiak azonban szigorúbbak, ezért nélkülözhetetlen a mielőbbi fejlesztés annak érdekében, hogy megmaradjon a Forma–1-es Magyar Nagydíj. Az elkövetkező hetekben viszont várhatóan megtörténik az aláírás, amely egy plusz ötéves opciót is tartalmazna, ezzel pedig

a Magyar Nagydíj Európán belül megerősítené az első helyét a szerződés hosszát tekintve.

Dr. Schmidt Ádám elmondta, hogy a kormány teljes mértékben támogatja a Hungaroring jövőjét Fotó: Polyák Attila - Origo

Dr. Schmidt Ádám a közeljövőbeli tervekkel kapcsolatban elmondta, májusra kiírják a közbeszerzési pályázatot a kivitelezőknek, és legkésőbb 2024 januárjában döntenek arról, ki a nyertes.
„Az idei és a jövő évi Magyar Nagydíj még nagyjából a megszokott körülmények között zajlik, ám az elképzeléseink szerint jövőre már elkezdődnek az előkészületi munkálatok, majd

– mondta dr. Schmidt Ádám, aki szerint még dolgoznak azon, hogy megállapítsák, összesen mekkora összeget kell ráfordítani majd mindenre. A sportért felelős államtitkár elárulta azt is, miként változik meg a rendezés tulajdonosi joga. – Az állami sportirányítás átalakulása keretében a Hungaroring Sport Zrt. felett ezentúl a Nemzeti Sportügynökség Nonprofit Zrt. gyakorolja a tulajdonosi jogköröket."

A kormány az versenypálya körüli infrastruktúra fejlesztését is támogatta. Gyulay Zsolt elárulta, ez magában foglalja

a közműrendszer (szennyvíz- és ivóvízhálózat mellett a gyenge- és erősáramú hálózat) felújítását, valamint egy új főépület, főtribün és irányítási központ építését, azaz az aszfaltcsíkon kívül lényegében mindennek a renoválását.

Már nem sokáig láthatjuk ebben a formában a célegyenes menti építményeket Fotó: Polyák Attila - Origo

„A mostani 4x12 méteres garázsok helyett 7x21 métereseket ír elő a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), és a főépület mérete sem felel meg jelenleg a követelményeknek. De

Fontos, hogy úgy fejlesszünk, úgy időzítsük az építkezéseket, hogy megmaradjon a folyamatosság, és ne kerüljön veszélybe egyik évben sem a Magyar Nagydíj. Erre 3-szor 10 hónap áll rendelkezésünkre, de régóta vártunk arra, hogy elinduljon ez a nagy fejlesztés" – nyilatkozta Gyulay Zsolt.

A Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, épülni fog egy Műveleti Operatív Központ a hatóság, a mentők és a tűzoltók számára, valamint a gokartpálya irányában bővül majd a paddock épülete a motorhome-ok növekvő igénye miatt. A pályát átszelő gyalogoshíd eltűnik a jobb ráláthatóság miatt, ám cserébe két alagút is épül a pálya különböző pontjai között. Ezeknek az átfúrásoknak egy része már most is zajlik, de az idei Magyar Nagydíj után került sor a nagyobb munkálatokra.

Gyulay Zsolt már régóta várta, hogy elkezdődjön a felújítás Fotó: Polyák Attila - Origo

Gyulay Zsolt a büszkeségét fejezte ki azért, amiért

1986 óta idén már sorozatban a 38. Magyar Nagydíjat rendezi meg a Hungaroring, és ennél hosszabb megszakítás nélküli sorozatot csak Monza tud felmutatni.

Ám a 2010 óta a szervezet élén álló elnök-vezérigazgató a közeljövőben még inkább kirobbanó népszerűséget vár a Forma–1-től az amerikai térhódításnak köszönhetően, ezért is tartja fontosnak azt, hogy lépést tartsanak a többi helyszínnel.

„Stefano Domenicali [az F1 vezére] is elismerte, hogy a kezdetektől nagyon jó partnerek vagyunk, segítettünk többek között az azeri és a mexikói verseny megvalósításában is. Továbbá

– mondta Gyulay.

A paddock épületét felújítják és meghosszabbítják Fotó: Polyák Attila - Origo

A jó kapcsolatnak is köszönhetően már 107 milliárd forintot spórolt meg a Hungaroring Sport Zrt. a magyar költségvetés számára a jogdíj eredetileg megállapított éves indexáláshoz képest. Ezt tovább segíti, hogy a jövő évi rendezői jogdíj mintegy 50 millió dollár, amely ezt követően évente az eredeti 4 helyett mindössze 2 százalékkal fog emelkedni. Gyulay Zsolt elárulta,

az elmúlt 12 évből 11-szer nyereséges volt a Magyar Nagydíj megrendezése, és idén is majdnem 1 milliárd forintos nyereségre számít a szervezet.

Az egyre növekvő jogdíj mellett ez annak köszönhető, hogy az eladott jegyek mintegy 70 százalékát külföldi szurkolók vásárolták meg, akiknek a médiával, a vezetőséggel és a csapatokkal együtt rengeteg pénzt költenek Magyarországon szállásra, étkezésre, autóbérlésre stb., így még a növekvő kiadás ellenére is abszolút nyereséges a rendezés.

Az elnök-vezérigazgató hozzátette, a bevétel a jegyárak növekedéséből is emelkedni fog, hiszen jelenleg a Magyar Nagydíjra a legolcsóbb a belépőjegy, de ahogy bővül az infrastruktúra, úgy szükségszerűen emelkedniük kell a belépők árának is. Ennek ellenére Gyulay a teltházat a folytatásban is biztosnak tartja, hiszen

az idei vasárnapi futamra már decemberben elkelt a több mint 100 ezer jegy, és amúlt héten közzétett új, 2000 fős lelátóra szóló jegyeket is pillanatok alatt elkapkodták.

Folyamatosan zajlanak a munkálatok a pályán Fotó: Polyák Attila - Origo

Ha még több jegy lenne elérhető, arra is biztosan lenne kereslet, de katasztófavédelmi szempontokból ennél több helyet már nem lehet létrehozni. A több mint 130 hektáros telken ráadásul a Super Gold tribün mögött egy 10 ezer négyzetméteres közösségi tér épül a mostani domb helyén, ami rengeteg mindenre alkalmas lesz.

Gyulay Zsolt elárulta, idén több csapat is tesztelni fog a Hungaroringen, köztük a McLaren és az Aston Martin is érkezik majd.

Személyes bánata, hogy Szilasliget és Mogyoród között jelenleg nincsen a pályához közeli HÉV-állomás, valamint az, hogy egyelőre nem sikerült egy újdonságot is a Hungaroringre hozni – utóbbinál elsősorban egy teszthétvégére, mintsem egy sprintfutamos hétvégére gondolt.

A 10 ezer fős főlelátót is meredekebbre és modernebbé építik Fotó: Polyák Attila - Origo

A Forma–1-es futamok és annak betétsorozatainak megrendezésén kívül

törekszenek arra, hogy Silverstone-hoz és a Red Bull Ringhez hasonlóan úgy alakítsák át a pályát, hogy azon motorversenyeket – akár MotoGP-futamokat – is lehessen rendezni.

Ehhez szükséges többek között a kerékvetők átalakítása, valamint a bukóterek méretének növelése, elsősorban a 14-es kanyarnál, ami az ottani lelátó átépítését is magával vonzza. Schmidt Ádám megjegyezte,

a tervezett hajdúnánási pálya sorsa azután dől el, hogy kiderült, a Hungaroringet sikerül-e motorversenyre alkalmassá tenni.

Elképesztően látványos lesz a Hungaroringet tartalmazó 130 hektáros telek az átépítések után Fotó: Polyák Attila - Origo

Gyulay Zsolt megjegyezte, a tapasztalatok alapján az F1 és a MotoGP mellett a többi versenysorozat nem igazán generál bevételt, márpedig ezt is figyelembe kell venni. Így amíg nincs magyar pilóta, addig nem éri meg új sorozatokat Magyarországra hozni, a túrautó-világkupa megszűnésével tehát várhatóan,

az egész évben zajló munkálatok miatt 2026-ig szinte kizárólag a Forma–1 és annak betétsorozatainak a megrendezése várható a Hungaroringen.

Az idei, 38. Magyar Nagydíjra, amely a szezon 12. versenyhétvégéje lesz, július 21. és 23. között kerül sor a Hungaroringen.