Vágólapra másolva!
Röhejfutam. Ezzel az egy szóval jellemezhetnénk mindazt, ami a Forma-1-es Ausztrál Nagydíjon történt. A versenyt a világbajnok holland Verstappen nyerte, de amit a versenybírók műveltek, arra nincsenek szavak. Alonso ismét dobogóra állhatott, ami elképesztő teljesítmény volt a részéről. A Melbourne-i történésekről még nagyon sokáig fogunk beszélni.

Az időjárás megkegyelmezett, kiváló körülmények között indulhatott a Forma-1-es világbajnoki sorozat idei harmadik futama, a 37. Ausztrál Nagydíj Melbourne-ben, amely idén is 58 körös volt. Verstappen elvitte az első rajthelyet, utána viszont - meglepetésre - a két Mercedes következett, Russel, Hamilton sorrendben.

A rajt tehát nagy izgalmakat ígért.

Nem is maradtak el ezek az izgalmak. A rajt után Russell megelőzte az első helyről rajtoló Verstappent, de nemcsak ő, hanem Hamilton is. A rajt legnagyobb drámája az volt, hogy a Ferrarit vezető Leclerc a kavicságyban kötött ki, azaz kiesett. A biztonségi autót is beküldték - biztos, ami biztos. A mezőnyt lassító autó a 4. körben állt ki, ekkor lódult meg ismét a mezőny. Az élen a két Mercedes haladt, Russell vezetett, Hamilton volt a második. A Red Bull hatalmas tempóelőnyben autózott, az volt a kérdés, mikor tud előzni a holland versenyző. Az eddigi két versenyen kétszer dobogós Alonso egyelőre az 5. helyen autózott.

A 7. körben ismét be kellett küldeni a biztonsági autót, mert a hétvégi edzések hőse, Alexander Albon és kocsija a falban kötött ki. Egy ideig a mezőny a biztonsági autó mögött ment,

de aztán piros zászlóval megszakították a futamot, mert túl sok volt a törmelék a pályán.

Ennek az egész cirkusznak a legnagyobb vesztese az addig vezető Russell lett, aki a 7. helyre esett vissza a kerékcserével, ami így utólag értelmetlennek bizonyult. Sainz a 11. helyen áll a bokszkiállás után. Magyarul: a legrosszabbkor rendelték ki a boxutcába, de ezt persze a döntés pillanatában nem lehetett tudni.

Amikor tehát újraindult a verseny (ekkor még 49 kör volt hátra), Hamilton állt az első helyen, Verstappen a második, míg Alonso a harmadik helyen autózott.

A versenybírók állórajtot rendeltek el.

Az új rajt után Hamilton vezetett, de nem sokáig, mert Verstappen könnyedén meglőzte őt. A második rajtot követően De Vries és Ocon ütközött össze látványosan, de mindketten folytatni tudják a versenyt. A nagy izgalmak múlásával Verstappen magabiztosan tartotta az első helyet. Aztán újabb drámai pillanat következett: a Mercedest vezető Russell autója kigyulladt, így ő is kiesett. A harmadik olyan pilóta esett ki, aki pontszerzésre lett volna esélye.

Verstappen a 20. kör után is magabiztosan tartotta az előnyét, amely egyre csak nőtt és nőtt. Hamilton és Alonso viszont gyilkos csatát vívott a második helyért. Érdemes volt még figyelni Sergio Perezre is, aki a versenyt a boxutcából kezdte, most viszont - a verseny közepén - már az első tízben autózott.

Az élen semmi izgalom nem történt, az világosan látszott, hogy Verstappent csak egy műszaki hiba foszthatja meg az újabb futamgyőzelemtől.

George Russell autója kigyulladt Forrás: AFP/Simon Baker

A középmezőnyben azonban érdekesebb dologok zajlottak, erre is érdemes volt figyelni. Sainz már a negyedik helyen autózott, ő támadta Alonsót, aki békésen kocogott a harmadik helyen.

Íme Sainz előzése, amivel átvette a negyedik helyet:

A verseny felén túl mindenki megnyugodott, elmúltak az első körök nagy izgalmai. Igazából az volt a kérdés, hogy Hamilton meg tudja-e tartani a második helyet, ami ezzel az autóval és ismerve az előzményeket nagy bravúr lett volna. Érdemes volt a másik Red Bullra is figyelni, mert a reménytelen helyzetből induló Perez egyre jobban dolgozta le hátrányát.

Verstappen meg növelte az előnyét, a holland 10 másodperccel vezetett Hamilton előtt.

Ugyanakkor a 2-5. helyen autózó Hamilton, Alonso, Sainz és Gasly nagy harcot vívott egymással.

Ez adta a verseny érdekességét ebben a szakaszban. Hamilton gyors volt, kétszer is ő futotta a leggyorsabb kört, de a mögötte haladók sem tétlenkedtek. Verstappen amúgy ezen a pályán soha nem nyert még, ha győz, akkor pályafutásának 23. olyan helyszíne lesz Melbourne, ahol futamgyőzelmet arat.

Márpedig erre minden esély megvolt, hiszen Verstappen teljesen más dimenzióban autózott, mint a többiek. De ezzel így volt a másik Red Bull versenyző, Sergio Perez is, aki már a hetedik helyen versenyzett. Amit ő csinált, az sem volt mindennapos ezen a versenyen.

Max Verstappen simán nyert Melbourne-ben Forrás: AFP/Paul Crock

Tíz körrel a vége előtt tényleg csak annyi kérdés maradt, hogy ki lesz ezen a versenyen a másik két dobogós. Verstappen viszont elképesztő hibát csinált. Az egyik kanyarban nem vette jól az ívet, kiment a fűre, majd onnan jött vissza.

A holland a rádión ezek után arról panaszkodott, hogy az első kereke blokkol, vesztett is pár másodpercet.

Innentől kezdve Verstappennek sem ártott az óvatosság. Ám ami ezek utá következett, arra senki sem számított. Az 54. körben Magnussen ment a falnak, egy kerék került a pályára, ezért a biztonsági autót küldték be a rendezők. Ezzel összehúzták a teljes mezőnyt nem sokkal a versey vége előtt.

Majd jött az újabb dráma: a versenybírók 3 körrel a vége előtt piros zászlóval újra félbeszakították a futamot.

Hihetetlen: mindenkit a boxutcába rendeltek, s a takarítás után az újraindításkor a felvezető kör után 2 kör maradt a versenyből. Amit mindenki lágy gumikon tett meg.

Egészen elképesztő történések voltak ezek.

Az eddig magabiztosan vezető Verstappen fejében az is felmerülhetett, hogy el is veszítheti a versenyt. Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Gasly, Stroll, Pérez, Norris, Hülkenberg és Ocon volt az első tíz sorrendje. Mögöttük Piastri, Csou, Cunoda, Bottas, Sargeant és De Vries állt.

Verstappen magabiztosan vezetett, de az utolsó három körre minden megváltozott Forrás: AFP/Martin Keep

Közel negyedórás kényszerszünet után a harmadik állórajtos procedúra következett.

Iszonyatos izgalmak vártak a versenyőkre ebben az egy plusz két körben.

Ami ezek után következett, arra nincsenek szavak. A harmadik rajt után szinte megőrültek a versenyzők, többen egymásnak ütköztek. Az addig zseniálisan versenyző Alonso önhibáján kívül esett vissza, majd jött az újabb piros zászló. Csakhogy ekkor már az 58. körben jártunk.

Hihetetlen volt, hogy egy ilyen végjáték után azt sem tudták eldönteni, mi legyen a végeredmény.

Az autók - a piros zászló miatt - visszamentek a boxutcába és mindenki várta a sportfelügyelők döntését. Totálisan nevetséges, ami történt. Az egész világ a hivatalos végeredményre várt, miközben a döntnökök tanácskoztak.

Sainz 5 másodperces büntetést kapott Alonso megforgatásáért. A versenyző szinte magánkívül volt:

arra kérlelte az FIA-t, hogy ne csinálják ezt vele, beszéljék meg inkább vele a futam után. A pontot érő helyekről is kicsúszott a büntetés miatt.

Hosszan tanakodás után arra jutottak, hogy negyedszer is kivezénylik a mezőnyt és újraindítják a versenyzőket. Akiknek még ép volt az autójuk, azok újraindulhattak: Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Pérez, Norris, Hülkenberg, Piastri, Csou volt a sorrend. És ez nem is változott meg, mert a felvezető körben nem lehetett előzni: azaz a holland világbajnok nyerte meg a versenyt, Alonso megint a dobogóra állhatott.

De ezt a versenyt, amíg lesz Forma-1 a világon, nem fogjuk soha elfelejteni.

A harmadik rajt utáni baleset pillanata Forrás: F1/Twitter

Azon is érdemes elgondolkodni, hogy az amerikai tulajdonosok, akik minden esetben show-t akarnak csinálni ebből a sportágból,

meddig mehetnek el, vagy meddig garázdálkodhatnak.

Amit ugyanis most Melbourne-ben csináltak, az egy senkinek sem jó cirkusz, nevetséges, szánalmas döntések sorozata volt.

A futamot a holland Max Verstappen nyerte meg, a második helyen a brit Hamilton, a harmadikon pedig a spanyol Alonso végzett. A negyedik helyen álló Sainz jelen állás szerint a 12. helyre csúszik vissza. 8 kieső, 3 piros zászló, 2 és fél órás verseny volt Melbourne-ben, egészen elképesztő. De ez sem menti meg a szánalmas döntéshozókat.