Társoldalunk:
Hírlevél

A Mercedes főnöke elmondta, hogyan rontották el a tavalyi Forma-1-es autót

2022.12.31. 12:05

Toto Wolff, a Mercedes Forma-1-es csapatának ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a 2022-es padlólemez-fejlesztés izgalmas lehetőségei vitték rossz útra a csapatot, ami a teljesítményük visszaesésének fő tényezőjének bizonyult.

2022-ben megújultak a Forma-1-es szabályok, a 70-es évek után visszatért a szívóhatás. A jelek szerint az istállók nem számítottak rá, hogy a Venturi-csatornák visszatérésével ez is ilyen mértékben visszatér. Az ismétlődő kilengések nagy tempónál jelentkeznek, és az oka az, hogy sűrűn változik a légáramlás az autó körül.

A sebességgel együtt növekszik a leszorítóerő, ami lefelé szívja a kocsit, csakhogy a padlólemez belépő éle a gyakorlatban a vártnál jobban leereszkedik és súrolja is az aszfaltot. Ettől megakad az áramlás, ismét felfelé billen a kocsi, így helyreáll az áramlás. A folyamat innentől több ciklusban megismétlődik, és a gond az vele, hogy a padlólemez megrongálódhat.

Sokan azt hitték, a Mercedes azon csapatok közé tartozik majd, amelyek az új szabályokkal is a bajnoki címért fog harcolni, de nagyobbat nem is tévedhettek volna.

Emlékszem, hogy 2021 októberében arról beszélgettünk, milyen izgalmas volt a padlólemezen keresztül megtalálni a teljesítményt" - magyarázta Toto Wolff, miközben a Mercedes technikai igazgatójával, Mike Elliottal és az motormérnök Hywel Thomasszal beszélgetett egy csapatértékelő videófelvételen.

Toto Wolff, a Mercedes ügyvezető igazgatójaForrás: AFP/Andrej Isakovic

„Az igazi trükk az volt, hogy valójában milyen alacsonyra tudjuk lehozni az autót. És azt hiszem, ez rossz irányba küldött minket. Érdekes út volt, mert nyilvánvalóan volt egy rendkívül sikeres sorozatunk nyolc egymást követő bajnoki címmel, és tudtuk, hogy eljön majd a nap, amikor nehéz lesz újra nyerni. De úgy kijönni, hogy nem értettük, mi történik az autóval, miközben néhány versenytársunk már megértette vagy egy nagy teljesítményű autóval rendelkezett, különösen nehéz volt. Hónapokba telt, mire kiszűrtük, és azt mondtuk: 'ez az alapvető probléma', és ez tulajdonképpen a szezonunkba került."

Wolff gondolatmenetéhez csatlakozott Elliott is, aki úgy érezte, hogy a csapat túl messzire ment a szabályok értelmezésével.

„Ezeknek az autóknak az aerodinamikája olyan, hogy nagyon alacsonyan akarnak futni a talajhoz képest, és amit a szélcsatornában tapasztaltunk, az hatalmas nyereséget jelentett, ha az autó így működött. Ha visszatekintünk a szezonra utólag, túlságosan is erőltettük ezt az irányt, és azt hiszem, sokat tanultunk ennek eredményeként" - magyarázta Elliott, aki azt is elmondta, hogy a szezont általában úgy kezdi a csapat, hogy elég jól tudják, hogy az előző autóhoz képest hol lesz a teljesítményük, de a tavaly volt az első olyan idény, amikor nem tudtak előre kalkulálni.