Verstappen a Ferrari szerencsétlenkedése nélkül is bajnok lett volna?

Forma-1, Osztrák Nagydíj 2022, vasárnap, Charles Leclerc, Max Verstappen
Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc (L) and Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen compete on the Red Bull Ring race track in Spielberg, Austria, during the Formula One Austrian Grand Prix on July 10, 2022. (Photo by ERWIN SCHERIAU / APA / AFP) / Austria OUT
Vágólapra másolva!
Az olaszok tökéletes manőverezéssel nagyon megszorongatták volna Charles Leclerc-rel a Red Bullt. Kiszámoltuk a "mi lett volna, ha..." játékban, mekkora lett volna így a sorrend és a különbség a tabella elején.

Max Verstappen jóval a szezon vége előtt bebiztosította a második világbajnoki címét, a Red Bull a súlycsökkentésnek is köszönhetően bedarálta az erősen kezdő Ferrarit. A bajnoki ezüstérmes Charles Leclerc azonban rengeteg pontot bukott csapata hibái miatt, melyek között szép számmal fordultak elő érthetetlen baklövések.

A Ferrari többször bakizott a bokszutcában Forrás: AFP/Paul Crock

Verstappen 146 pont előnnyel nyerte a bajnokságot, a kérdés tehát az, ő végzett volna-e az élen, ha a Ferrari mindent tökéletesen csinál a pályán. Az egyszerűség kedvéért ebben a játékban Verstappen és a Red Bull teljesítményét, lépéseit változatlannak tekintjük, és természetesen levonjuk tőle azt a pontmennyiséget, amit Leclerc balszerencséjéből profitált. Vajon így is övé lenne a korona?

Számoljunk!

Értelemszerűen nem boncoljuk Leclerc három győzelmét, valamint (a többnyire Verstappen sikerét hozó) futamok közül azokat, amiből a Ferrari nagyjából kihozta a maximumot, így a Miami, a Belga, a Holland, az Olasz, a Szingapúri, az Abu-dzabi Nagydíjat. (Monzában vélhetően semmilyen taktika sem segített volna Leclerc-nek az 1. hely megtartásában.)

Leclerc és Verstappen Forrás: AFP/Erwin Scheriau

Rögtön 64 ponttal közeledne Leclerc Verstappenhez, ha nem szenvedett volna az élen haladva motorhibát Barcelonában és Bakuban, a szezon első felében ezen a két futamon mindenképp ő volt a favorit.

Monacóban és Silverstone-ban szörnyű döntéseket hoztak a vezérlőteremben a Ferrarinál, ezek összesen 29 pontnyi fordulatba és újabb két siker elvesztésébe fájtak.

A Hungaroringen kicsit harapófogóba kerültek a stratégiával, de a 2. hely mindenképp menthetőnek tűnt, ennek elvesztésével kalkulálva a fiatal pilóta 14 pontot hozott volna riválisán. Adjunk hozzá még 2 pontot Belgiumért is, ahol a Ferrari kockáztatott és behívta friss gumiért a legvégén, de nemhogy a bónuszpontot nem gyűjtötte be a leggyorsabb körrel, 5. helyett 6. lett a bokszutcai gyorshajtásért kapott büntetés miatt.

Nem tartozik a hibák közé, de ha Leclerc-nek maradt volna esélye az idény hajrájában, az egyébként előtte végző csapattársa biztosan maga elé engedi Mexikóban és Brazíliában összesen +5 pontért (utóbbi helyszínen pedig az időmérős mellényúlás a köztes esőgumikkal nem osztott-szorzott, mert a Mercedes bizonyára ígyis-úgyis kettős győzelmet aratott volna.)

Háromszor nyert Leclerc 2022-ben Forrás: AFP/Ronald Wittek

A motorhibák egyik vonzata az volt, hogy Leclerc az engedélyezett mennyiség kétszeresével, azaz hat V6-ossal teljesítette a szezont; a két 1. helyről történő kiesés nélkül valószínűleg csak egyszer sorolták volna hátra büntetésből a rajtrácson. A friss lóerők kényszere, az utolsó fejlesztések bevetési lehetősége ás a Red Bull fölénye miatt feltételezhető, hogy ez Belgiumban történt volna meg, vagyis a kérdés az, Kanadában és Austinban mire ment volna Leclerc.

Utóbbin legyőzte Verstappent az időmérőn, azaz egy potenciálisan elvesztett győzelmet jóindulatúan beírhatunk neki (+17 pont az összevetésben). Kanadát már nehezebb megítélni egy alternatív univerzumban, de Verstappen dominált a vizes pályás időmérőn, és tekintve, hogy a másik ferraris, Carlos Sainz ért oda a futamon a 2. helyre, ezt a pozíciót odaajándékozhatjuk Leclerc-nek (+8 pont). A Ferrari egyébként elismerte, hogy a szezon első felében tapasztalt problémák hatására a későbbi futamokon visszavett a motor teljesítményéből.

Mindezeket összegezve Verstappennek így is maradt volna 7 pont előnye, de a szezonzárónak azonos pontszámmal vágtak volna neki Leclerc-rel.

Utóbbi magát is hibáztathatja pontok elszórásáért, hiszen Franciaországban az élről karambolozott, és Imolában, illetve Japánban is helyezés(eke)t vesztett egy-egy megcsúszással. Emellett természetesen a Red Bull is követett el hibákat, nyilván jóval kevesebbet, mint a Ferrari.