Vágólapra másolva!
Gumiteszttel fejeződött be a hosszú idény a mezőny számára Abu-Dzabiban, a jövő évre csapatot váltó vagy visszatérő pilóták bemutatkoztak új istállójukban. A dán Frederik Vesti a Mercedes jóvoltából először vezetett F1-es autót.

A keddi gumiteszt jelentette a kicsöngetést a mezőnynek az idei évre, aminek célja a Pirelli 2023-as abroncsainak vizsgálata volt, de a csapatoknak lehetőséget kellett biztosítani néhány órára a volán mögött fiatal, kevés nagydíjtapasztalattal rendelkező pilótának is. Ők kevesebb és jobban tapadó gumiszettet kaptak, hogy gyorsabban felvegyék a ritmust és ne ártsanak a programnak balesettel.

Pályán a Red Bull a szezonzáró gumiteszten Liam Lawson-nal a volán mögött Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Bryn Lennon

A Pirelli ötről hatra bővíti a repertoárt a keverékekkel,

a jelenlegi legkeményebb C1-et átnevezik C0-ra, és az új, jobban tapadó C1 átmenetet fog képezni a jelenlegi C1 (vagyis az új C0) és C2 között. A C0 a legnagyobb gumiterhelést jelentő pályákon, például Silverstone-ban, Suzukában és a katari Losail-on kerülhet majd be a kínálatba.

Nico Hülkenberg a Haas színeiben Forrás: Carl Bingham / LAT Images/LAT Images/Haas F1 Team/Carl Bingham

A meglévő öt gumikeverék változatlan lesz, de a konstrukció változik, hogy az új 2022-es autóknál jelentkező alulkormányzottság mérséklődjön.

A tesztnapon új csapatuknál vezettek a váltó/visszatérő pilóták, bemutatkozott az Aston Martinnál Fernando Alonso, az Alpine-nál Pierre Gasly, a Haasnál Nico Hülkenberg, az Alpha Taurinál Nyck de Vries, a McLarennél Oscar Piastri.

F1-es autót először vezető pilótából csak egy volt a Mercedesnél a dán Frederik Vesti személyében, aki a Forma-2 idei szezonját a 9. pozícióban zárta.

Frederik Vesti a Mercedes autójában Forrás: Mercedes-Benz AG/© LAT Images for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd/Lat Images

A nap nem telt el műszaki hibák nélkül, lerobbant Piastri és Hülkenberg autója, de úgy tűnik, nem vesztettek sok időt. Vezetői hibából is csak kisebbek fordultak elő, nem volt autóttörés. A 2023-as mezőnyből csak Esteban Ocon, Kevin Magnussen, Csou Kuan-jü hiányzott, négy istálló (köztük a három élcsapat) három pilótáját is autóba ültette.

A végeredménynek nincs jelentősége, de az első három helyen a Ferrari triója zárt Carlos Sainz, Charles Leclerc, Robert Svarcman sorrendben, majd Max Verstappen következett.

A tél folyamán a Pirelli néhány esőgumis tesztet is tervez néhány pár csapat részvételével. Az új autók bemutatói 2023 január végén és februárjában várhatók, és a bejáratásokat leszámítva ezúttal mindössze egyetlen, háromnapos tesztsorozaton próbálhatják ki őket a csapatok február 23-25. között Bahreinben, ahol a szokottnál korábban, március első hétvégéjén indul a szezon.

A rövidebb felkészülési időszak oka az, hogy az autók alapvetően nem sokat változnak, a csapatok várhatóan a mostanit fejlesztik tovább és viszonylag kevés nagy váltás történik a koncepciókban (bár a Mercedesnél például számíthatunk nagyobb átalakításra). A legfőbb műszaki szabályváltozás az lesz, hogy a pattogás mérséklése érdekében magasabbra kell emelni a padlólemezek szélét.