Társoldalunk:
Hírlevél

Meglepő kijelentést tett Sainz az F1-ben történő csalásokról

2022.11.19. 13:06

Sergio Pérez monacói esete kapcsán Carlos Sainz kijelentette, sokkal több a szándékos ütközés, mint ahogyan azt a legtöbben gondolják. A Ferrari versenyzője szerint mindannyian szabályoznák az ilyen eseteket.

Miután Max Verstappen nem volt hajlandó elengedni Sergio Pérezt a Sao Pauló-i Nagydíj végén, nagyon hamar felmerült okként, a mexikói versenyző szándékosan törte össze az autóját, vagy legalábbis direkt pördült meg a monacói időmérő végén, hogy csapattársa előtt maradjon. Ennek kapcsán Carlos Sainz meglehetősen érdekes kijelentést tett.

Sainz nem akarta véleményezni Pérez esetét

A felvételt és a telemetriai adatokat újra megnézve valóban gyanús az eset, de a négyszeres futamgyőztes tagadta, hogy ilyesmi történt volna, és a különös gázadásra is igyekezett magyarázatot adni. Az esetről többek között Carlos Sainzot is megkérdezték, aki a konkrét szituációról nem volt hajlandó beszélni, viszont elárulta, hogy többször is történt már olyasmi, amivel a Red Bull pilótáját vádolják.

Anélkül, hogy kommentálnám, hogy szándékos volt-e vagy sem, úgy vélem, most már tényleg minden versenyző szeretne valamilyen szabályt arra, hogy ha valaki akár szándékosan, akár nem, piros vagy sárga zászlót idéz elő, akkor valamit tegyenek vele, mivel direkt tönkretette a másik kilenc [körét], vagy talán nemnyilatkozta Abu-Dzabiban. – Büntetést viszont kapnia kellene érte. Ha nem, akkor mindannyian elkezdünk játszani ezzel, és az elmúlt években sokkal több ilyet láttam, mint amennyit a média felkapott.”

Ez elsőre igencsak meglepőnek hangzik, hiszen a média inkább arra hajlamos, hogy olyasmibe is belelátja a konfliktushelyzetet, ahol nincs, nem pedig fordítva. Azonban úgy néz ki, hogy a pilóták sokkal jobban érzik az ilyeneket, mert Sainz meglehetősen határozottan állítja ezt.

„Nem fogok nyilatkozni arról, hogy [Pérez balesete] szándékosan történt-e vagy sem – szögezte le. – Szerintem amikor elemezzük az ilyen eseteket, mind a húszan azonnal tudjuk, hogy a pilóta direkt csinálta-e vagy sem, mert nem vagyunk ostobák. Azonban nem fogom elmondani, ez egy múltbeli incidens. Csak annyit mondok, hogy ha lenne erre szabály, akkor meg sem fordulna az ember fejében.”

Nyilvánvalóan felmerül a kérdés, hogy Sainz mely esetekre gondol a korábbi évekből, esetleg a mostani idényből, de ezt sem volt hajlandó elárulni, legalábbis nyilvánosan. „Elmehetek veletek inni és vacsorázni, srácok, és mikrofon nélkül elmondhatom” – jelentette ki, majd hozzátette, „nem rendszeres, de már elégszer előfordul, hogy legyen rá szabály”.

Sainz szándékosságtól függetlenül büntetné az ilyen ütközéseketForrás: AFP/Ben Stansall

A leghírhedtebb ilyen eset a 2008-as Szingapúri Nagydíjon történt, amikor Nelson Piquet Jr szándékosan vágta a falba az autóját, hogy jó helyzetbe hozza a futamot később megnyerő Fernando Alonsót. A szándékosságra szűk egy évvel később derült fény, és a vizsgálat eredményeképpen öt évre eltiltották Flavio Briatorét, a Renault akkori csapatfőnökét, valamint az ügyvezető igazgatóként tevékenykedő Pat Symondsot.

Azonban Monacóban maradva is könnyen lehet ismert eseteket mondani. Michael Schumachert kizárták a 2006-os időmérőről, miután a Q3 végén elfékezést imitálva leparolta az autót a Rascasse-nál. A német versenyző később elismerte a szándékosságot, ellentétben Nico Rosberggel, aki nyolc évvel később szintén sárga zászlót idézett elő, megfosztva Lewis Hamiltont a javítási lehetőségtől, és így megszerezve a pole pozíciót. Ő végül megúszta büntetés nélkül, mert az FIA nem talált bizonyítékot, de sokak szerint szándékosan tette.

Egy évvel ezelőtt pedig Charles Leclerc törte össze a Ferrarit a Q3 végén, megszerezve ezzel az első rajthelyet. A szándékosság gyanúja itt merül fel a legkevésbé, de ekkor ismét felmerült, hogy az F1 az IndyCarban alkalmazott előíráshoz hasonló szabályt vezessen be az ehhez hasonló incidensekre.

„Vagy töröljék a [legjobb] körét, vagy három-, esetleg ötrajthelyes büntetéssel [sújtsák], ha az ember sárga vagy piros zászlót okoz az időmérőn – fogalmazott Sainz. – Ez azt jelentené, hogy az erre való ösztönzők azonnal megszűnnének. Arra kényszerítene minket, pilótákat, hogy viselkedjünk, és legyünk elkötelezettek a kör iránt, olyan szinten is, hogy talán fél százalékot benne hagyjunk.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK