Puskaporos hangulat után könnybe lábadt szemek - az F1 idénre, egy legenda örökre búcsúzik

Forma-1, Japán Nagydíj 2022, szombat, Sebastian Vettel
Aston Martin's German driver Sebastian Vettel waves to the crowd after finishing the qualifying session ahead of the Formula One Japanese Grand Prix at Suzuka, Mie prefecture on October 8, 2022. (Photo by Philip FONG / AFP)
Vágólapra másolva!
Bár a világbajnoki címek eldőltek, egyéni és konstruktőri szinten is maradtak még kérdések a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjra. Azonban Charles Leclerc és Sergio Pérez, valamint a Ferrari és a Mercedes csatáját alighanem elhomályosítja Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo búcsúja.

Egy héttel az emlékezetesre sikeredett Sao Pauló-i Nagydíj után az F1 mezőnye Abu-Dzabiba látogat. A helyszín 2014 óta folyamatosan egyet jelent azzal a ténnyel, hogy vége az adott Forma-1-es szezonnak, és ez most sem lesz másképp.

Szokás szerint Abu-Dzabiban ér véget az F1-es idény Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Tavaly pattanásig feszült volt a helyzet, hiszen Max Verstappen és Lewis Hamilton azonos pontszámmal érkezett meg a Yas Marina Circuitre.

Bár izgalmasnak indult, idén messze nem volt olyan szoros a világbajnokság,

és Verstappen már Japánban bebiztosította elsőségét, hogy aztán a Red Bull a konstruktőri győzelmet is ünnepelhesse az Egyesült Államokban. Persze mindez nem jelenti azt, hogy senkinek nincs miért küzdenie, elég csak mindkét pontverseny második helyét megemlíteni.

Ugyanakkor az is szinte biztos, hogy a figyelem elsősorban nem erre fog összpontosulni. Sebastian Vettel ugyanis visszavonul a sportágtól, az ő búcsúja alighanem sokakat meg fog hatni, és rajta kívül is lesz három olyan versenyző, akiknél benne van a pakliban, hogy az utolsó versenyüket teljesítik a Forma-1-ben.

A korábbiaknál izgalmasabb versenyre lehet számítani

Ami az 5,281 km hosszúságú, 9 bal- és 7 jobbkanyarból álló aszfaltcsíkot illeti, sokáig a versenynaptár egyik legunalmasabb helyszíneként volt elkönyvelve a közvélemény által, de a tavalyi idényben debütáló módosítások jó irányba vitték az élvezhetőséget mind a pilóták, mind a szurkolók szempontjából. Ezt többek között Esteban Ocon is így gondolja.

nyilatkozta a francia versenyző. – A felújítások során kiszélesítették a hetes [most már ötös – a szerk.] hajtűkanyart, és eltávolították az azt megelőző sikánt. A második hátsó egyenes végén lévő kilencven fokos kanyarok helyett egyetlen, nagy ívű kanyart alakítottak ki. Ezeknek köszönhetően az előzés egy kicsit könnyebbé vált, ami mindig izgalmas a pilóták és a rajongók számára. Összességében nagyon szeretek itt vezetni.”

Az abu-dzabi pálya alaprajza Forrás: Mercedes-AMG Petronas

Egy nem hivatalos számítás alapján 2021-ben 36 pozíciócsere volt a pályán, az első kört nem számítva. Az Aston Martin tájékoztatása szerint ezek 80 százaléka a két DRS-zóna végén, vagyis a 6-os és a már említett 9-es kanyarban történt. Ez utóbbi volt Hamilton utolsó esélye is Verstappen visszaelőzésére, ám a hétszeres világbajnok nem járt sikerrel, a technikás harmadik szektorban pedig már nem volt sansza a holland pilóta ellen.

A Pirelli a három leglágyabb keverékét viszi el a helyszínre, de a pálya így sem minősül gumigyilkosnak. A tavalyi stratégiák változatosak voltak, elég csak a két bajnokaspiránsra gondolni: a biztonsági autós fázis miatti cserét nem számítva

Verstappen kettő, míg Hamilton egy kiállással teljesítette a futamot.

Korábban inkább az egy csere volt az általános, ám a 2022-es abroncsok hamarabb elfogynak, mint elődeik. Ennek, illetve a jobb előzési lehetőségek ismeretében nem kizárt, hogy a csapatok egy része inkább a több kiállást tartja kifizetődőnek.

Az Abu-dzabi Nagydíjak történetének első éveiben viszonylag ritka volt a biztonsági autó, ám ez az utóbbi években megváltozott. Az előző négy futamon háromszor küldték be a Safety Cart, és ugyanennyi alkalommal rendeltek el VSC-t. Ha valahol, akkor a tavalyi események után ennél a pályánál tényleg nem kell magyarázni, hogy mennyit számíthat egy ilyen fázis.

Az időjárásnak nem meglepő módon nem lesz komoly szerepe, hiszen errefelé rendkívül ritka az eső,

most sem várható. Mivel a futam naplementében indul és villanyfényben ér véget, az aszfalt hőmérséklete gyorsan fog csökkenni. Ezenkívül a szélnek lehet még némi szerepe, hiszen vasárnapra 30 km/h-s légmozgást jósolnak.

Nem csak a második helyekért zajlik a csata

Különösen a brazíliai események után a közvéleményt az egyéni bajnokság második helyezése izgatja a legjobban, és a pontállás alapján ez a legszorosabb párharc. Charles Leclerc és Sergio Pérez egyaránt 290 ponttal rendelkezik, ráadásul mindketten úgy érzik, hogy több pontot is szerezhettek volna Interlagosban, ha a csapat, illetve a csapattárs többet segít.

Pérez és Leclerc egyenlő pontszámmal rendelkezik a bajnokság második helyén Forrás: NurPhoto via AFP/Gongora/NurPhoto/Gongora

A nagyobb visszhangot a Red Bull házon belüli esete váltotta ki, miután Verstappen nem engedte maga elé a mexikói pilótát, aki ezzel 2 pontot bukott. Ennek reálisan csak akkor lesz jelentősége, ha Abu-Dzabiban egyikük sem szerez pontot, viszont a Ferrari döntése már jobban fájhat Leclerc-nek, hiszen ott 3 pontról van szó.

Így viszont egyszerű a képlet: amennyiben legalább az egyikük pontot szerez, és nem úgy, hogy Pérez a kilencedik, Leclerc pedig a tizedik a leggyorsabb körrel együtt, az lesz a második, aki előrébb végez.

Ha marad az egyenlő pontszám, az a monacói versenyzőnek kedvez, hiszen több győzelemmel rendelkezik ellenfelénél.

A teljesség kedvéért meg kell említeni, hogy matematikailag még George Russellnek is van esélye az ezüstéremre, ám ehhez az kellene, hogy a leggyorsabb körrel együtt megnyerje a szezonzárót, és egyik riválisa se szerezzen pontot. Nincs sokkal több esélye Lewis Hamiltonnak sem arra, hogy megelőzze csapattársát, hiszen közöttük is 25 pont a differencia. A hétszeres világbajnoknak annyi a „könnyítés”, hogy neki nem kell a bónuszpont, vagy ha megszerzi, akkor Russell lehet tizedik is az ő szempontjából. A 37 esztendős versenyzőnek azonban inkább Carlos Sainzra kell figyelnie, akit csupán 6 egységgel előz meg az ötödik pozícióban.

A konstruktőri bajnokságban négy olyan párharc is van, amely nemcsak matematikailag, hanem reálisan nézve sem dőlt el. Ezek közül nyilvánvalóan a konstruktőri második hely a legfontosabb. Itt a Ferrarinak 19 pontos az előnye a Mercedes előtt, ami azt jelenti, hogy ha a maranellóiak csak a minimumot hozzák, és az ötödik, illetve a hatodik pozícióban érnek célba, akkor a brackley-i alakulatnak legalább egy az és a harmadik helyet kell szereznie, amennyiben a leggyorsabb kört nem Leclerc vagy Sainz futja meg.

Utóbbi esetben nyilvánvalóan újabb kettős győzelemre lenne szükségük.

Hátrébb az Alpine és a McLaren vívott nagy csatát a nagyok mögötti pozícióért. Itt talán indokolt a múlt idő, mivel az enstone-iak jó szereplése és a wokingiak nullázása után Brazíliában ugyancsak 19 pont lett a különbség közöttük, ami ezen a szinten érthető okokból többet ér, mint a Ferrari és a Mercedes viszonylatában. Az Alpine 2018 után térhet vissza a negyedik pozícióba, akkor persze még Renault néven működtek.

Az Alpine nyeregben érezheti magát a McLarennel szemben Forrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Jared C. Tilton

Ennél jóval szorosabb az Alfa Romeo és az Aston Martin csatája a hatodik helyért, ott csupán 5 pont Valtteri Bottasék előnye. Mindez a finn versenyző remek kezdésének köszönhető, hiszen a Kanadai Nagydíj óta eltelt 12 futamon mindössze 4 egységet gyűjtöttek. A silverstone-iak ellenben az idény második részére javultak fel, de

amikor már úgy nézett ki, hogy simán lehajrázzák riválisaikat, Mexikóban és Brazíliában is gyengén szerepeltek.

Végül, de nem utolsósorban a Haas és az Alpha Tauri a nyolcadik helyezésért harcol. Kevin Magnussen sprintfutamon elért nyolcadik helyének köszönhetően 2 pontra nőtt a differencia, de ha Pierre Gaslynak vagy Cunoda Jukinak kijön a lépés, akkor összejöhet a fordítás. Mivel itt a legnagyobb a valószínűsége a holtversenynek, ezért ebben a párharcban emeljük ki, hogy amennyiben a faenzaiak nem szerzik meg minimum a hatodik helyet a futamon, úgy az egyenlő pontszám a Haasnak kedvez, ellenkező esetben megfordul a sorrend.

Búcsú egy legendától – és másoktól

Tavaly a bajnoki csata kissé háttérbe szorította Kimi Räikkönen visszavonulását, viszont mivel most nincs akkora tét, vélhetően nem a felsorolt párharcokra összpontosul majd a legnagyobb figyelem. Ennek oka, hogy négyen is búcsúznak a sportágtól, legalábbis a következő idényre mindenképpen.

A legfontosabb távozó természetesen Sebastian Vettel, aki pont a Magyar Nagydíj hétvégéje előtt jelentette be a visszavonulását. A német versenyző 2007 óta tagja a mezőnynek, és az elmúlt másfél évtizedben négy világbajnoki címig, 53 futamgyőzelemig, illetve 57 pole pozícióig jutott. Attól függően, hogy ezek közül melyiket vesszük figyelembe,

minden idők harmadik vagy negyedik legeredményesebb F1-es pilótájaként köszön el a sportágtól.

Bár kétségtelen, hogy utolsó évei méltatlanok voltak korábbi sikereihez, nem szabad elfelejteni, hogy számos rekordot megdöntött, és ezek közül jó párat a mai napig ő tart. Verstappennek nem sikerült elvennie tőle a legfiatalabb világbajnok és a legfiatalabb pole pozíciós titulust sem, zsinórban szerzett kilenc győzelmét pedig ő és Hamilton sem tudta eddig megközelíteni.

Vettel minden idők egyik legeredményesebb pilótájaként köszön el az F1-től Forrás: AFP/Philip Fong

„Ez nyilvánvalóan egy nagyon érzelmes hétvége lesz, hiszen pályafutásom a végéhez közeledik – jelentette ki Vettel. – Biztos vagyok benne, hogy ez a verseny rengeteg szép emléket fog felidézni az elmúlt tizenöt évből.

Az Aston Martin versenyzője arra is felhívta a figyelmet, hogy 12 éve Abu-Dzabiban nyerte meg első bajnoki címét, ami egyfajta keretet ad karrierjének. Akkor emlékezetes módon elsírta magát, és ez saját elmondása szerint most sem zárható ki. Ha ő nem is érzékenyül el, az biztos, hogy a helyszínen lévők és a tévénézők egy része meg fogja könnyezni a búcsúját.

Rajta kívül Nicholas Latifi az, akit szinte biztosan most látunk utoljára F1-es hétvégén. A kanadai pilóta három évet töltött a Williamsnél, és bár kevesen gondolnák, hogy bármilyen rekord fűződne a nevéhez, egyet azért meegdöntött: neki van a legtöbb tizenhatodik helye a futamokról, szám szerint 13.

Daniel Ricciardo esetében, ha nem is erősen, de valamelyest benne van a pakliban a visszatérés, a következő idényt viszont biztosan kihagyja. Az ausztrál pilóta 8 győzelemmel és 3 pole-lal távozik, na meg rengeteg vicces és emlékezetes pillanattal a pályán kívülről.

fogalmazott. – Szerintem lesz néhány szórakoztató csata és előzési lehetőség az új autókkal, szóval jó lesz még egy utolsó táncra elvinni az MCL36-ost. Most arra koncentrálok, hogy megpróbáljam a lehető legmagasabb szinten befejezni ezt az idényt.”

Schumachernek is ez lesz az utolsó versenye, legalábbis egy ideig biztosan Forrás: Andy Hone / LAT Images/LAT Images/Haas F1 Team/Andy Hone

Hármukon kívül Mick Schumacher az, akinek nem lesz helye a következő idényben. A Haas bejelentette Nico Hülkenberg érkezését, egyúttal a 23 éves versenyző távozását. Azonban ő az, aki a legnagyobb eséllyel találhat magának ülést a távolabbi jövőben, hiszen sajtóértesülések szerint az Alfa Romeót felvásárló Audi őt szeretné beültetni majd az egyik autóba.

Akadnak természetesen olyanok is, akik a Forma-1-től nem búcsúznak, de jelenlegi istállójuktól igen.

Az egyikük Fernando Alonso, aki nem a legszebben fejezi be az Alpine-nál töltött időszakát, gondoljunk csak az Oconnal történt ütközéseket követő interjújára, de azért szép emlékeket is szerzett az elmúlt két évben.

„Élveztem a versenyzést az Alpine-nál, és azt, hogy újra Enstone-ban és Viryben lehetek – utalt a korábbi renault-s korszakaira. – Nagyon szép emlékeim vannak a Renault-val és most már az Alpine-nal töltött időszakomról, a csapat mindig különleges helyet foglal el a szívemben. Amikor a 2021-es idény kezdetére visszatértem a Forma-1-be, szívélyesen fogadtak az istállónál, és rögtön jól éreztem magam

Helyére Gasly érkezik, aki így elköszön az Alpha Tauritól. A francia versenyző 2017 végén mutatkozott be az akkor még Toro Rosso nevű alakulatnál, és a 2019-es idény első felét leszámítva azóta náluk versenyzett. A csúcspont nyilvánvalóan a 2020-as monzai győzelem, de a 2019-es interlagosi és a 2021-es bakui dobogó is feledhetetlen.

Vigyázó szemünket az F2-re is vessük

Az első szabadedzésen Liam Lawson a Red Bullt, Robert Svarcman a Ferrarit, Jack Doohan az Alpine-t, Pato O’Ward a McLarent, Felipe Drugovich az Aston Martint, Pietro Fittipaldi a Haast, Logan Sargeant pedig a Williamst fogja vezetni. A többség azért ül be az egyik állandó versenyző helyére, mert csapatuk még nem tett eleget annak az előírásnak, miszerint minimum kétszer lehetőséget kell adni egy fiatal versenyzőnek.

Sargeant ezen a hétvégén biztosíthatja be jövő évi helyét az F1-ben Forrás: Richard Pardon

Az amerikai pilótával viszont más a helyzet, ő ugyanis már negyedszer vezeti az FW44-est. A grove-iak minél jobb helyzetbe akarják hozni őt, hogy a Forma-2-es idényzárón meglegyen neki a szükséges 40 pont a szuperlicencén.

Éppen ezért ezúttal talán annak is érdemes néznie az F2-es eseményeket, aki egyébként nem követi figyelemmel a sorozatot.

Sargeant 27 szuperlicencponttal rendelkezik az előző két évben elért eredményei révén. Ha feltételezzük, hogy az első gyakorláson teljesíti a 100 km-t, akkor az F1-es tréningek 3 egységet hoznak neki, és további 2-t kapott azért, mert a tavalyi Forma-3-as idényt büntetés nélkül hozta le.

Eddig idén sem szankcionálták, és ha ez így marad, akkor minimum a nyolcadik helyet kellene megszereznie az összetettben, ha nem, akkor a hetediket. Jelenleg a harmadik pozícióban áll,

az őt követő három versenyző 9-9 ponttal van lemaradva tőle, a mögöttük lévő három pilótával szemben pedig 12, 18, illetve 21 egység az előnye.

Ebből is látszik, hogy Sargeant szempontjából katasztrofálisan kellene alakulnia a hétvégének ahhoz, hogy ne érje el a célját. Ha viszont mégsem jár sikerrel, az érdekes kérdéseket vethet fel, és adott esetben akár Schumachernek is mentőövet jelenthet.

Az Abu-dzabi Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:00-12:00
  • 2. edzés: péntek 14:00-15:00
  • 3. edzés: szombat 11:30-12:30
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 14:00-