Társoldalunk:

Puskaporos hangulat után könnybe lábadt szemek - az F1 idénre, egy legenda örökre búcsúzik

2022.11.17. 07:36

Bár a világbajnoki címek eldőltek, egyéni és konstruktőri szinten is maradtak még kérdések a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjra. Azonban Charles Leclerc és Sergio Pérez, valamint a Ferrari és a Mercedes csatáját alighanem elhomályosítja Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo búcsúja.

Egy héttel az emlékezetesre sikeredett Sao Pauló-i Nagydíj után az F1 mezőnye Abu-Dzabiba látogat. A helyszín 2014 óta folyamatosan egyet jelent azzal a ténnyel, hogy vége az adott Forma-1-es szezonnak, és ez most sem lesz másképp. 

Szokás szerint Abu-Dzabiban ér véget az F1-es idényForrás: AFP/Andrej Isakovic

Tavaly pattanásig feszült volt a helyzet, hiszen Max Verstappen és Lewis Hamilton azonos pontszámmal érkezett meg a Yas Marina Circuitre.

Bár izgalmasnak indult, idén messze nem volt olyan szoros a világbajnokság, és Verstappen már Japánban bebiztosította elsőségét, hogy aztán a Red Bull a konstruktőri győzelmet is ünnepelhesse az Egyesült Államokban. Persze mindez nem jelenti azt, hogy senkinek nincs miért küzdenie, elég csak mindkét pontverseny második helyét megemlíteni.

Ugyanakkor az is szinte biztos, hogy a figyelem elsősorban nem erre fog összpontosulni. Sebastian Vettel ugyanis visszavonul a sportágtól, az ő búcsúja alighanem sokakat meg fog hatni, és rajta kívül is lesz három olyan versenyző, akiknél benne van a pakliban, hogy az utolsó versenyüket teljesítik a Forma-1-ben.

A korábbiaknál izgalmasabb versenyre lehet számítani

Ami az 5,281 km hosszúságú, 9 bal- és 7 jobbkanyarból álló aszfaltcsíkot illeti, sokáig a versenynaptár egyik legunalmasabb helyszíneként volt elkönyvelve a közvélemény által, de a tavalyi idényben debütáló módosítások jó irányba vitték az élvezhetőséget mind a pilóták, mind a szurkolók szempontjából. Ezt többek között Esteban Ocon is így gondolja.

Tavaly jó néhány fejlesztést hajtottak végre a pályán, és nagyszerű lesz újra itt versenyezninyilatkozta a francia versenyző. – A felújítások során kiszélesítették a hetes [most már ötös – a szerk.] hajtűkanyart, és eltávolították az azt megelőző sikánt. A második hátsó egyenes végén lévő kilencven fokos kanyarok helyett egyetlen, nagy ívű kanyart alakítottak ki. Ezeknek köszönhetően az előzés egy kicsit könnyebbé vált, ami mindig izgalmas a pilóták és a rajongók számára. Összességében nagyon szeretek itt vezetni.”

Az abu-dzabi pálya alaprajzaForrás: Mercedes-AMG Petronas

Egy nem hivatalos számítás alapján 2021-ben 36 pozíciócsere volt a pályán, az első kört nem számítva. Az Aston Martin tájékoztatása szerint ezek 80 százaléka a két DRS-zóna végén, vagyis a 6-os és a már említett 9-es kanyarban történt. Ez utóbbi volt Hamilton utolsó esélye is Verstappen visszaelőzésére, ám a hétszeres világbajnok nem járt sikerrel, a technikás harmadik szektorban pedig már nem volt sansza a holland pilóta ellen.

A Pirelli a három leglágyabb keverékét viszi el a helyszínre, de a pálya így sem minősül gumigyilkosnak. A tavalyi stratégiák változatosak voltak, elég csak a két bajnokaspiránsra gondolni: a biztonsági autós fázis miatti cserét nem számítva Verstappen kettő, míg Hamilton egy kiállással teljesítette a futamot.

Korábban inkább az egy csere volt az általános, ám a 2022-es abroncsok hamarabb elfogynak, mint elődeik. Ennek, illetve a jobb előzési lehetőségek ismeretében nem kizárt, hogy a csapatok egy része inkább a több kiállást tartja kifizetődőnek.

Az Abu-dzabi Nagydíjak történetének első éveiben viszonylag ritka volt a biztonsági autó, ám ez az utóbbi években megváltozott. Az előző négy futamon háromszor küldték be a Safety Cart, és ugyanennyi alkalommal rendeltek el VSC-t. Ha valahol, akkor a tavalyi események után ennél a pályánál tényleg nem kell magyarázni, hogy mennyit számíthat egy ilyen fázis.

Az időjárásnak nem meglepő módon nem lesz komoly szerepe, hiszen errefelé rendkívül ritka az eső, most sem várható. Mivel a futam naplementében indul és villanyfényben ér véget, az aszfalt hőmérséklete gyorsan fog csökkenni. Ezenkívül a szélnek lehet még némi szerepe, hiszen vasárnapra 30 km/h-s légmozgást jósolnak.

Nem csak a második helyekért zajlik a csata

Különösen a brazíliai események után a közvéleményt az egyéni bajnokság második helyezése izgatja a legjobban, és a pontállás alapján ez a legszorosabb párharc. Charles Leclerc és Sergio Pérez egyaránt 290 ponttal rendelkezik, ráadásul mindketten úgy érzik, hogy több pontot is szerezhettek volna Interlagosban, ha a csapat, illetve a csapattárs többet segít.

Pérez és Leclerc egyenlő pontszámmal rendelkezik a bajnokság második helyénForrás: NurPhoto via AFP/Gongora/NurPhoto/Gongora

A nagyobb visszhangot a Red Bull házon belüli esete váltotta ki, miután Verstappen nem engedte maga elé a mexikói pilótát, aki ezzel 2 pontot bukott. Ennek reálisan csak akkor lesz jelentősége, ha Abu-Dzabiban egyikük sem szerez pontot, viszont a Ferrari döntése már jobban fájhat Leclerc-nek, hiszen ott 3 pontról van szó.

Így viszont egyszerű a képlet: amennyiben legalább az egyikük pontot szerez, és nem úgy, hogy Pérez a kilencedik, Leclerc pedig a tizedik a leggyorsabb körrel együtt, az lesz a második, aki előrébb végez. Ha marad az egyenlő pontszám, az a monacói versenyzőnek kedvez, hiszen több győzelemmel rendelkezik ellenfelénél.

A teljesség kedvéért meg kell említeni, hogy matematikailag még George Russellnek is van esélye az ezüstéremre, ám ehhez az kellene, hogy a leggyorsabb körrel együtt megnyerje a szezonzárót, és egyik riválisa se szerezzen pontot. Nincs sokkal több esélye Lewis Hamiltonnak sem arra, hogy megelőzze csapattársát, hiszen közöttük is 25 pont a differencia. A hétszeres világbajnoknak annyi a „könnyítés”, hogy neki nem kell a bónuszpont, vagy ha megszerzi, akkor Russell lehet tizedik is az ő szempontjából. A 37 esztendős versenyzőnek azonban inkább Carlos Sainzra kell figyelnie, akit csupán 6 egységgel előz meg az ötödik pozícióban.

A konstruktőri bajnokságban négy olyan párharc is van, amely nemcsak matematikailag, hanem reálisan nézve sem dőlt el. Ezek közül nyilvánvalóan a konstruktőri második hely a legfontosabb. Itt a Ferrarinak 19 pontos az előnye a Mercedes előtt, ami azt jelenti, hogy ha a maranellóiak csak a minimumot hozzák, és az ötödik, illetve a hatodik pozícióban érnek célba, akkor a brackley-i alakulatnak legalább egy az és a harmadik helyet kell szereznie, amennyiben a leggyorsabb kört nem Leclerc vagy Sainz futja meg. Utóbbi esetben nyilvánvalóan újabb kettős győzelemre lenne szükségük.

Hátrébb az Alpine és a McLaren vívott nagy csatát a nagyok mögötti pozícióért. Itt talán indokolt a múlt idő, mivel az enstone-iak jó szereplése és a wokingiak nullázása után Brazíliában ugyancsak 19 pont lett a különbség közöttük, ami ezen a szinten érthető okokból többet ér, mint a Ferrari és a Mercedes viszonylatában. Az Alpine 2018 után térhet vissza a negyedik pozícióba, akkor persze még Renault néven működtek.

Az Alpine nyeregben érezheti magát a McLarennel szembenForrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Jared C. Tilton

Ennél jóval szorosabb az Alfa Romeo és az Aston Martin csatája a hatodik helyért, ott csupán 5 pont Valtteri Bottasék előnye. Mindez a finn versenyző remek kezdésének köszönhető, hiszen a Kanadai Nagydíj óta eltelt 12 futamon mindössze 4 egységet gyűjtöttek. A silverstone-iak ellenben az idény második részére javultak fel, de amikor már úgy nézett ki, hogy simán lehajrázzák riválisaikat, Mexikóban és Brazíliában is gyengén szerepeltek.

Végül, de nem utolsósorban a Haas és az Alpha Tauri a nyolcadik helyezésért harcol. Kevin Magnussen sprintfutamon elért nyolcadik helyének köszönhetően 2 pontra nőtt a differencia, de ha Pierre Gaslynak vagy Cunoda Jukinak kijön a lépés, akkor összejöhet a fordítás. Mivel itt a legnagyobb a valószínűsége a holtversenynek, ezért ebben a párharcban emeljük ki, hogy amennyiben a faenzaiak nem szerzik meg minimum a hatodik helyet a futamon, úgy az egyenlő pontszám a Haasnak kedvez, ellenkező esetben megfordul a sorrend.

Búcsú egy legendától – és másoktól

Tavaly a bajnoki csata kissé háttérbe szorította Kimi Räikkönen visszavonulását, viszont mivel most nincs akkora tét, vélhetően nem a felsorolt párharcokra összpontosul majd a legnagyobb figyelem. Ennek oka, hogy négyen is búcsúznak a sportágtól, legalábbis a következő idényre mindenképpen.

A legfontosabb távozó természetesen Sebastian Vettel, aki pont a Magyar Nagydíj hétvégéje előtt jelentette be a visszavonulását. A német versenyző 2007 óta tagja a mezőnynek, és az elmúlt másfél évtizedben négy világbajnoki címig, 53 futamgyőzelemig, illetve 57 pole pozícióig jutott. Attól függően, hogy ezek közül melyiket vesszük figyelembe, minden idők harmadik vagy negyedik legeredményesebb F1-es pilótájaként köszön el a sportágtól.

Bár kétségtelen, hogy utolsó évei méltatlanok voltak korábbi sikereihez, nem szabad elfelejteni, hogy számos rekordot megdöntött, és ezek közül jó párat a mai napig ő tart. Verstappennek nem sikerült elvennie tőle a legfiatalabb világbajnok és a legfiatalabb pole pozíciós titulust sem, zsinórban szerzett kilenc győzelmét pedig ő és Hamilton sem tudta eddig megközelíteni.

Vettel minden idők egyik legeredményesebb pilótájaként köszön el az F1-tőlForrás: AFP/Philip Fong

„Ez nyilvánvalóan egy nagyon érzelmes hétvége lesz, hiszen pályafutásom a végéhez közeledik – jelentette ki Vettel. – Biztos vagyok benne, hogy ez a verseny rengeteg szép emléket fog felidézni az elmúlt tizenöt évből. Szeretném élvezni az utolsó futamomat a csapattal és mindenkivel, akivel a sportágban töltött időm során találkoztam.”

Az Aston Martin versenyzője arra is felhívta a figyelmet, hogy 12 éve Abu-Dzabiban nyerte meg első bajnoki címét, ami egyfajta keretet ad karrierjének. Akkor emlékezetes módon elsírta magát, és ez saját elmondása szerint most sem zárható ki. Ha ő nem is érzékenyül el, az biztos, hogy a helyszínen lévők és a tévénézők egy része meg fogja könnyezni a búcsúját.

Rajta kívül Nicholas Latifi az, akit szinte biztosan most látunk utoljára F1-es hétvégén. A kanadai pilóta három évet töltött a Williamsnél, és bár kevesen gondolnák, hogy bármilyen rekord fűződne a nevéhez, egyet azért meegdöntött: neki van a legtöbb tizenhatodik helye a futamokról, szám szerint 13.

Daniel Ricciardo esetében, ha nem is erősen, de valamelyest benne van a pakliban a visszatérés, a következő idényt viszont biztosan kihagyja. Az ausztrál pilóta 8 győzelemmel és 3 pole-lal távozik, na meg rengeteg vicces és emlékezetes pillanattal a pályán kívülről.

Alig várom, hogy kimenjek és mindent beleadjak a szezon utolsó napjaibanfogalmazott. – Szerintem lesz néhány szórakoztató csata és előzési lehetőség az új autókkal, szóval jó lesz még egy utolsó táncra elvinni az MCL36-ost. Most arra koncentrálok, hogy megpróbáljam a lehető legmagasabb szinten befejezni ezt az idényt.”

Schumachernek is ez lesz az utolsó versenye, legalábbis egy ideig biztosanForrás: Andy Hone / LAT Images/LAT Images/Haas F1 Team/Andy Hone

Hármukon kívül Mick Schumacher az, akinek nem lesz helye a következő idényben. A Haas bejelentette Nico Hülkenberg érkezését, egyúttal a 23 éves versenyző távozását. Azonban ő az, aki a legnagyobb eséllyel találhat magának ülést a távolabbi jövőben, hiszen sajtóértesülések szerint az Alfa Romeót felvásárló Audi őt szeretné beültetni majd az egyik autóba.

Akadnak természetesen olyanok is, akik a Forma-1-től nem búcsúznak, de jelenlegi istállójuktól igen. Az egyikük Fernando Alonso, aki nem a legszebben fejezi be az Alpine-nál töltött időszakát, gondoljunk csak az Oconnal történt ütközéseket követő interjújára, de azért szép emlékeket is szerzett az elmúlt két évben.

„Élveztem a versenyzést az Alpine-nál, és azt, hogy újra Enstone-ban és Viryben lehetek – utalt a korábbi renault-s korszakaira. – Nagyon szép emlékeim vannak a Renault-val és most már az Alpine-nal töltött időszakomról, a csapat mindig különleges helyet foglal el a szívemben. Amikor a 2021-es idény kezdetére visszatértem a Forma-1-be, szívélyesen fogadtak az istállónál, és rögtön jól éreztem magam. Azóta erős eredményeket értünk el, a katari dobogó személyes csúcspont volt számomra, amit kiérdemeltünk azon a hétvégén.”

Helyére Gasly érkezik, aki így elköszön az Alpha Tauritól. A francia versenyző 2017 végén mutatkozott be az akkor még Toro Rosso nevű alakulatnál, és a 2019-es idény első felét leszámítva azóta náluk versenyzett. A csúcspont nyilvánvalóan a 2020-as monzai győzelem, de a 2019-es interlagosi és a 2021-es bakui dobogó is feledhetetlen.

Vigyázó szemünket az F2-re is vessük

Az első szabadedzésen Liam Lawson a Red Bullt, Robert Svarcman a Ferrarit, Jack Doohan az Alpine-t, Pato O’Ward a McLarent, Felipe Drugovich az Aston Martint, Pietro Fittipaldi a Haast, Logan Sargeant pedig a Williamst fogja vezetni. A többség azért ül be az egyik állandó versenyző helyére, mert csapatuk még nem tett eleget annak az előírásnak, miszerint minimum kétszer lehetőséget kell adni egy fiatal versenyzőnek.

Sargeant ezen a hétvégén biztosíthatja be jövő évi helyét az F1-benForrás: Richard Pardon

Az amerikai pilótával viszont más a helyzet, ő ugyanis már negyedszer vezeti az FW44-est. A grove-iak minél jobb helyzetbe akarják hozni őt, hogy a Forma-2-es idényzárón meglegyen neki a szükséges 40 pont a szuperlicencén. Éppen ezért ezúttal talán annak is érdemes néznie az F2-es eseményeket, aki egyébként nem követi figyelemmel a sorozatot.

Sargeant 27 szuperlicencponttal rendelkezik az előző két évben elért eredményei révén. Ha feltételezzük, hogy az első gyakorláson teljesíti a 100 km-t, akkor az F1-es tréningek 3 egységet hoznak neki, és további 2-t kapott azért, mert a tavalyi Forma-3-as idényt büntetés nélkül hozta le.

Eddig idén sem szankcionálták, és ha ez így marad, akkor minimum a nyolcadik helyet kellene megszereznie az összetettben, ha nem, akkor a hetediket. Jelenleg a harmadik pozícióban áll, az őt követő három versenyző 9-9 ponttal van lemaradva tőle, a mögöttük lévő három pilótával szemben pedig 12, 18, illetve 21 egység az előnye.

Ebből is látszik, hogy Sargeant szempontjából katasztrofálisan kellene alakulnia a hétvégének ahhoz, hogy ne érje el a célját. Ha viszont mégsem jár sikerrel, az érdekes kérdéseket vethet fel, és adott esetben akár Schumachernek is mentőövet jelenthet.

Az Abu-dzabi Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:00-12:00
  • 2. edzés: péntek 14:00-15:00
  • 3. edzés: szombat 11:30-12:30
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 14:00-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK