„Mit művelünk?!" - megindokolták az újabb érthetetlen versenyirányítási döntést

Forma-1, Safety Car
The safety car drives in front of drivers during the Formula One Brazil Grand Prix at the Autodromo Jose Carlos Pace racetrack, also known as Interlagos, in Sao Paulo, Brazil, on November 13, 2022. (Photo by MAURO PIMENTEL / AFP)
Vágólapra másolva!
Bizarr okból lett utolsó Cunoda Juki, miután egy rendszerhiba áldozata lett. Az FIA elmagyarázta, miért nem engedték neki, hogy visszavegye a körhátrányát.

Az élet mindig képes furcsaságokat produkálni és felszínre hozni olyan dolgokat a Forma-1 szabálykönyvéből, amire nem készültek fel a szabályalkotók. Ilyen eset volt a mezőny végén Brazíliában, hogy a három körhátrányban lévő pilóta közül csak ketten, a Williams pilótái előzhették meg a gyorsabb autókat a Safety Car mögött és vehették vissza a körhátrányt, Cunoda Juki nem kapott engedélyt erre.

Az Alpha Tauri versenyzője a szokásos procedúrát követve Carlos Sainzot megelőzte, de amikor folytatta volna az előrehaladást, mérnöke rászólt, hogy maradjon a helyén, ne előzzön. „Mi a franc, mit művelünk?!" – hangzott Cunoda reakciója, akit ezalatt lehagyott a másik lekörözött Nicholas Latifi, és végül a mezőnyből egyedüliként körhátrányban zárva utolsó lett a futamon.

Biztonsági autós fázis a brazíliai futamon Forrás: AFP/Mauro Pimentel

De miért tiltották meg neki az előrehaladást? Mint kiderült, egy rendszerhiba áldozatává vált, ami az újraindítás gyorsítása érdekében hozott automatizálással került bele véletlenül a programkódba.

„Minden rendeltetés szerint működött – idézte az FIA szóvivőjét az Autosport. – Nem volt hiba a rendszerben vagy az eljárásokban."

Mégpedig azért, mert az automatikus rendszer tévesen úgy észlelte, hogy Cunoda visszavette a körhátrányt George Russelltől. Ez valóban meg is történt néhány pillanatra, de csak azért, mert a közvetlenül az élen haladó Mercedes mögül kihívták a japánt kerékcserére, aki egy rövid szakaszon (ahogy a szabályok megengedik) gyorsabban tudott menni, mint azok, akik a Safety Car tempójához igazdotak.

A célvonalat abban a körben hamarabb szelte át, mint Russell, így technikailag visszavette a körhátrányt és a rendszer nem sorolta be a lekörözöttek közé,

hiába tért vissza Cunoda a kerékcseréről ismét Russell és más autók mögé.

Cunoda Juki a Sao Paulói Nagydíjon Forrás: Getty Images/Getty Images/Chris Graythen

Az FIA szóvivője hozzátette, hogy a témát felhozzák majd a csapatok sportigazgatói által alkotott testületben, amelyben a szabályokat szokták megvitatni, de nincs tervben azonnali beavatkozás a rendszerbe.