Vágólapra másolva!
Az Arab-félsziget luxusában megrendezett szezonzárók utolsó pillanatos drámákat és ijesztő baleseteket is hoztak már az elmúlt másfél évtizedben. Sebastian Vettel az egyik kedvenc helyszínén vonul vissza a sportágtól, ami még a Red Bull-os korszakából marad igazán eredményes számára, de Max Verstappen és Lewis Hamilton elképesztő harca egyértelműen a legemlékezetesebb hétvégét hozta az Abu-dzabi Nagydíjak történetében.

Bahrein már 2004 óta otthont adott Forma–1-es hétvégének, a Közel-Keleten azonban több ország is szeretett volna csatlakozni hozzá. Elsőként az Egyesült Arab Emírségeknek adatott meg a lehetőség, ahol az Abu-Dzabiban található Yas-szigetre Herrmann Tilke tervezett egy pályát. Alig a Yas Marina Circuit átadását követően 2009-ben máris a szezonzárót rendezték meg itt, ami

az F1 történetének első világosban kezdődő, de sötétségben záródó nagydíja volt.

A futamon Lewis Hamilton indulhatott a pole pozícióból a két Red Bull és a két Brawn előtt, a britnek azonban a táv harmadánál a fék meghibásodása miatt fel kellett adnia a versenyt az élről. Sebastian Vettel ezután könnyedén szerezte meg a szezonbeli negyedik sikerét, így megőrizte az összetettben a második helyét.

A német mögött csapattársa és a világbajnok között nagy csata zajlott, végül Mark Webber megtartotta a pozícióját Jenson Button előtt,

amivel a Red Bull kettős győzelemmel zárta az évet, a konstruktőri bajnok Brawn pedig egy 3-4. hellyel búcsúzott a sportágtól.

A Red Bull kettős győzelemmel, Button világbajnoki címmel zárta 2009-et Forrás: Getty Images/2009 Getty Images/Mark Thompson

Egy évvel később jóval nagyobb tétje volt még az abu-dzabi idényzárónak.

Négy pilótának is volt még matematikai esélye a világbajnoki címre:

Fernando Alonso 8 ponttal vezetett Webber, 15-tel Vettel és 24-gyel Hamilton előtt. A futamon mindannyian a legjobb ötből indulhattak, a rajt után mégis Michael Schumacher és Vitantonio Liuzzi ijesztő balesete okozta a legnagyobb izgalmakat, ám szerencsére mindketten sérülésmentesen szálltak ki az autóból.

A folytatásban Webber és Alonso is hozzáért a falhoz, így mindketten némileg sérült kocsival folytatták a futamot.

Az ausztrál bokszkiállására gyorsan reagált a Ferrari, és Alonso autóján is kereket cseréltek, ám ezzel jelentősen hátraestek a mezőnyben.

Vettel viszont végig magabiztosan vezetett a két McLaren előtt, így a hajrában már csak arra volt szüksége, hogy Alonso ne végezzen a legjobb öt között. Ez meg is történt, a spanyol ugyanis nem tudta tartani a tempót Nico Rosberggel és a Renault-kkal, így csak hetedik lett, Vettel pedig az első vb-címét ünnepelhette.

A következő három szezonban nem az utolsó futamra került sor Abu-Dzabiban, ám 2011-ben és 2013-ban is úgy érkeztek az országba a csapatok, hogy mindkét vb-cím eldőlt már. Ezt a két évet egyértelműen Sebastian Vettel uralta és 2013-ban itt is rajt-cél győzelmet aratott. Ám 2011-ben nem volt szerencséje és az első körben kiesett az élről egy jobb hátsó defekt miatt, így Lewis Hamilton ölébe hullott a győzelmi esély – amit ki is használt.

A 2012-es versenynek sokkal nagyobb tétje volt és maga a futam is jóval eseménydúsabbra sikerült.

Az összetettért harcoló Vettel és Alonso közül előbbit kizárták az időmérőről alacsony üzemanyagszint miatt, utóbbi pedig szintén csak a hatodik helyről rajtolhatott.

Rögtön a verseny elején Narain Karthikeyan lassult le egy műszaki hiba miatt, ez pedig váratlanul érte Nico Rosberget, aki hátulról megtorpedózta őt.

Műszaki hiba az élen autózó Hamiltont is érte, akinek az üzemanyagnyomással volt problémája, így kénytelen volt feladni a nagydíjat. Ezzel Kimi Räikkönen vette át a vezetést, és mivel a folytatásban már csak a középmezőnyben volt emlékezetes incidens, így a finn a visszatérése óta az első futamgyőzelmét szerezte meg az őt szorosan üldöző Alonso és Vettel előtt. Erről a versenyről származik Räikkönen ikonikussá vált rádióüzenete is:

2013-ban már nem járt ilyen szerencsésen a finn világbajnok a Lotusszal, hiszen előbb az időmérőről kizárták őt a sportfelügyelők túlságosan hajlékony padlólemez miatt, majd a legelső körben eltört a felfüggesztése, miután összeütközött Giedo van der Gardéval. Räikkönen ezután úgy döntött, a verseny végét sem várja meg, így bepattant az autójába és elindult hazafelé.

A 2014-es idényt még izgalmasabbá akarta tenni a Forma–1, így

duplapontos szezonzáróra került sor Abu-Dzabiban.

Hamilton előnye 17 pont volt Rosberggel szemben, akit a verseny legelején meg is tudott előzni az első helyért. A német nem tudta tartani a lépést a csapattársával elsősorban az energia-visszanyerő rendszerének meghibásodása miatt és fokozatosan esett vissza a mezőnyben. A Mercedes hiába szólt neki, hogy inkább adja fel a futamot, Rosberg mindenáron be akarta fejezni azt – végül a 14. helyen sikerült, így a versenyt könnyedén megnyerő Hamilton lett a világbajnok, aki mellé a dobogóra két Williams-pilóta (Felipe Massa és Valtteri Bottas) állhatott.

2006 óta az egyetlen alkalom a 2014-es Abu-dzabi Nagydíj volt, ahol két Williams-pilóta is dobogóra állt Forrás: AFP/Marwan Naamani

Rosberg 2015-ben visszavágott Hamiltonnak és ő vezette kettős győzelemre a Mercedest, ám a vb-cím ekkor nem volt kérdéses, hiszen azt már korábban bebiztosította a brit. Az egy évvel korábban kigyulladt autó miatt kiálló Pastor Maldonado élete utolsó F1-es versenyének egy rajtbaleset vetett véget, míg az újabb dobogójáért harcoló Bottasnak a bokszutcában ment tönkre a versenye, ahol a csapata ráengedte őt Button autójára.

Újabb Hamilton-Rosberg csatát hozott a 2016-os Abu-dzabi Nagydíj. Ezúttal a német volt kedvezőbb helyzetben, hiszen egy dobogós helyezés már biztosan vb-címet eredményezett volna számára. Noha a kerékcserék után Rosberg többször is hátraesett, összességében nem volt veszélyben a pódium számára – egészen a hajráig. Az élen haladó

Hamilton ugyanis úgy döntött, hogy feltartja a mögötte autózó csapattársát, mert más esélye nincsen a vb-címre, így pedig Vettel, Max Verstappen és Daniel Ricciardo is felzárkózott a németre.

Az utolsó körökben Vettel többször is előzéssel próbálkozott, ám a sorrend nem változott, így

Rosberg lett a világbajnok – majd öt nappal később bejelentette az azonnali visszavonulását.

A következő négy szezonban Hamilton és a Mercedes vb-címe már az év korábbi szakaszában eldőlt, így Abu-Dzabiban legfeljebb hátsóbb helyekért zajlott még csata az összetettben. 2017-ben a versenyt magabiztosan megnyerő Bottasnak nem sikerült megszereznie a vb második helyét Vettel ellen, 2018-ban pedig vissza is esett az összetettben, miután a dobogón záró Verstappen megelőzte őt a negyedik helyért. Utóbbi verseny leglátványosabb pillanatát Nico Hülkenberg és Romain Grosjean okozta az első körben, amelynek következtében

a német oldalbukfencezés után fejjel lefelé állt meg a gumifalban, ráadásul az autója is kigyulladt – ám szerencsére sértetlenül kijutott a Renault-jából.

Bottas és Grosjean a 2019-es versenyhétvégén is főszerepet játszott – igaz, nem vasárnap, hanem pénteken, ugyanis a második szabadedzésen ütköztek össze látványosan. A finn végül motorcsere miatt a rajtrács végéről indulhatott, ám így is a dobogóért harcolhatott, ám Charles Leclerc megtartotta a harmadik helyét. A rajt-cél győzelmet arató Hamilton mögött Verstappen zárt másodikként, a holland így az addigi legjobb összetett eredményét elérve harmadik lett a pontversenyben.

Akárcsak ebben az évben, úgy 2020-ban sem változott az első három sorrendje az időmérőhöz képest, ám ekkor Verstappen tudott rajt-cél győzelmet elérni a két Mercedes előtt. A nagyobb izgalmak a konstruktőri pontverseny harmadik helyéért zajlottak, ahol az előző (szahíri) futamon kettős dobogót szerző Racing Point tízpontos előnyben kezdte a szezonzárót a McLarennel szemben. Sergio Pérez műszaki hibájával, Lance Stroll gyengébb versenyével és a McLarenek 5-6. helyével azonban a wokingiaké lett az összetett dobogó.

A McLaren volt a legboldogabb csapat a 2020-as szezonzáró után Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

Így érkezett el az Abu-Dzabi Nagydíjak (még legalább 2030-ig tartó) története 2021-ig.

Verstappen és Hamilton is 369,5 ponttal várta a szezonzárót,

ráadásul még a konstruktőri pontverseny sem dőlt el. Hiába indulhatott a holland az élről, a brit azonnal átvette a vezetést, majd némileg vitatott módon előtte is maradt, később pedig az egész futamon gyorsabbnak tűnt Verstappennél. Amikor a Red Bull-pilótát a bokszba hívták, Hamiltonnal sem várt a Mercedes, a pályán pedig Pérez nem tudta elég hosszan feltartani a hétszeres világbajnokot, akit így messziről tudott csak üldözni a holland.

Hat körrel a vége előtt aztán jött Nicholas Latifi,

aki Mick Schumachert szerette volna megtámadni, ám elvesztette az irányítást a Williamse felett, így a falban kötött ki. Biztonsági autós fázis következett, ami alatt Verstappen friss abroncsokra váltott, Hamilton azonban a pályán maradt. A holland visszaérkezésekor öt pilóta volt kettejük között, a Williams roncsait még szedték össze a pályabírók és már csak három kör volt hátra.

Hamilton vb-címe biztosnak tűnt: ha hagyják az öt pilótát visszavenni a köreiket, akkor nem lesz idő az újraindításra; ha pedig nem, akkor Verstappennek előbb meg kell előznie azt az öt versenyzőt, mielőtt a britet támadhatja.

A Michael Masi vezette, küzdelmet akaró versenyirányítás azonban megoldotta: ahogy elmentek Hamilton mellett a lekörözöttek, azonnal kihívták a safety cart, így egyetlen kör maradt még a futamból. A gumielőny miatt pedig lényegében nem volt kérdés, hogy Verstappen az esélyesebb: meg is előzte Hamiltont, amivel megszerezte első világbajnoki címét.

A máig óriási vitákat kiváltó döntés után a Mercedes felháborodását az sem csillapította, hogy a konstruktőri cím az Ezüstnyilaké lett, amit Pérez hajrában feladott versenyének is köszönhettek.

Noha ekkora drámára idén – és talán soha többé – nem szabad számítani, ezúttal is lesz miért izgulni az abu-dzabi szezonzárón. Az egyéni bajnokság második helyéért ugyanis ezúttal is holtversenyből indul két pilóta (Leclerc és Pérez), az ötödik pozícióért pedig Carlos Sainz küzdhet nagyot Hamiltonnal. A csapatok számára – anyagilag – még fontosabb konstruktőri pontversenyben ráadásul még a 2., a 4., a 6. és a 8. hely sem dőlt el, így semmiképp sem várhatunk nyugodt, unalmas abu-dzabi futamot, mielőtt három és fél hónapig nélkülöznünk kell a sportágat.