Társoldalunk:
Hírlevél

Roncsderbitől tartanak a pilóták, ha megvalósul az F1 terve

2022.11.02. 08:55

A Forma-1 2024-től kezdve betiltaná a gumimelegítő paplanok használatát, ezért a pilóták nemrég tesztelték, hogy milyen, ha eggyel közelebb kerülnek ehhez az állapothoz. A többség azonban nem volt elégedett, és akad, aki balesetveszélyesnek tartja ezt a szabálymódosítást.

A tervek szerint 2024-től radikálisan változik a gumimelegítésre vonatkozó szabály a Forma-1-ben: a sportág vezetése el akarja törölni a gumimelegítő paplanok használatát. Ez az eszköz arra szolgál, hogy a pilóták ne teljesen hideg gumikon menjenek ki a pályára egy kerékcsere után, és könnyebben érjék el az üzemi hőmérsékletet. 

Verstappen nem volt elégedett az 50 fokos gumimelegítő paplanokkalForrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Mark Thompson

Az ehhez vezető első lépés már tavaly megtörtént, akkor 100 fokban maximálták a gumimelegítő paplanok hőmérsékletét. Ez idén már csak 70 fok, jövőre pedig 50-re vinnék le. Az austini második szabadedzésen, ahol a Pirelli 2023-as prototípus abroncsait tesztelték, ezt is kipróbálhatták a versenyzők, de a többség nem volt elégedett azzal, amit tapasztalt.

Nem volt élvezetesnyilatkozta a címvédő Max Verstappen. – Azt hiszem, ötven fokos [gumikon] vezettem, és már a bokszutcában majdnem megpördültem. Természetesen a legkeményebb keveréket is használtam. Ha már úgyis vannak gumimelegítő paplanok, miért nem használjuk ki őket teljes mértékben? Vagy ez legyen, vagy semmi, ne a középút, ha már megvannak.”

A holland pilótával többen is egyetértettek, sőt, mások még ennél is radikálisabb véleményt fogalmaztak meg. Többen is kijelentették, hogy ha megvalósul az egyelőre még csak tervezett változtatás, akkor az több balesethez fog vezetni.

„Nagyon nem örülnék neki – jelentette ki Kevin Magnussen. – Nem hiszem, hogy a Pirelli, az FIA, illetve a Forma-1 igazán megérti, milyen nehéz felmelegíteni ezeket az abroncsokat, még akkor is, ha hetven [fokos] hőmérsékleten jövünk ki. [Austinban] ötvennel próbálkoztunk, és már az is nagyon nehéz volt. Szerintem ennek az az oka, hogy nem vezették ezeket az autókat, nem értik [a működésüket]. Szóval úgy vélem, van egy biztonsági aggály, szerintem veszélyes lenne.”

A Haas versenyzője tavaly az IMSA-ban, azaz az észak-amerikai sportautó-bajnokságban versenyzett, így van összehasonlítási alapja. Magnussen elárulta, hogy ott még a paplanok nélkül is kifejezetten könnyű volt felmelegíteni az abroncsokat, míg a Forma-1-ben már az 50 fok is nehézséget okoz. Lando Norris csatlakozott hozzá.

Többen is balesetveszélyesnek tartják ezeket a körülményeketForrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Mark Thompson

„A lehető legjobbak voltak a körülmények ezekhez a gumikhoz: rendkívül meleg, forró aszfalthőmérséklet, nagy sebességű első szektor, hogy tudjunk tempót bevinni – magyarázta. – És nem voltak jók [a gumik]. Elől és hátul is nagyon könnyen blokkoltak, teljesen kiszámíthatatlanok voltak. Képzeljük el, [mi lenne, ha] egy sokkal hidegebb pályára mennénk, vagy ha egy kicsit nedves lenne az aszfalt, vagy ilyesmi. Egy ponton mindenki össze fogja törni az autót. Lényegében egyetlen pilóta sem akarja ezt [bevezetni].”

A 22 éves pilóta hozzátette, a Forma-1-es autók nem olyanok, mint az F2-es vagy F3-as kocsik, amelyeknél nagyobb gond nélkül be lehetne vezetni ezt a szabályt. Éppen ezért a GPDA-n, vagyis a versenyzői szakszervezeten belül már beszéltek erről a témáról. Ott Valtteri Bottas is elmondhatta álláspontját, amely a többiekéhez képest nem annyira elutasító, amennyiben megvalósul egy feltétel.

A jelenlegi gumikkal ez bizonyos esetekben lehetetlen lenne – kezdte. – Ha manapság paplan nélküli kemény gumikat kapunk egy bokszkiállás során egy ilyen pályán [Mexikóban – a szerk.], az egyértelműen kockázatos, és már-már biztonsági szempontból is aggályos lenne. Vagy ha egy utcai pályára megyünk ki teljesen hideg gumikon, mivel azon a hőmérsékleten az abroncs inkább műanyagra hasonlít. Ha azonban változtatnak a gumikon, hogy sokkal alacsonyabb [hőmérsékleti] tartományban működjenek, akkor miért ne? Az Austinban kipróbált abroncs nem tudott megbirkózni az ötven fokos paplannal, nagyon csúszós volt az elején, És ez Austinban történt, ahol meleg volt, úgyhogy néhány pályán ez problémás lenne.”

A tízszeres futamgyőztes úgy véli, a pilóták egyáltalán nem lelkesek a mostani gumik kapcsán, de ha azokon is változtatnának, akkor nem kizárt, hogy más lesz a helyzet. A finn versenyző szerint a Pirellinek nem lesz könnyű dolga, de „meg kéne tudniuk oldani” a helyzetet. Természetesen az olasz gumigyártónál is erre törekednek, igaz, a főmérnök szerint a jövő évre tervezett lépést érdemes lenne kihagyniuk.

Az az elképzelés, hogy ha ötven fokra csökkentjük [a paplan hőmérsékletét], de ezt három órán át tartjuk, akkor több energiát nyelnek el, mint ha két órán át hetven fokon tartanánk – mondta Simone Berra. – Mivel nem változtatjuk meg a teljes keveréktartományt, a mi szempontunkból úgy gondolom, hogy jobb, ha 2022-höz hasonlóan marad a hetven fok, megtartva a 2024-es célt, hogy teljesen eltávolítsuk a paplanokat. Ezt a Texasban és itt rendelkezésre álló adatok segítségével fogjuk megvizsgálni. Ki fogjuk értékelni a melegítési fázist, és be fogjuk mutatni az FIA-nak, a csapatoknak és minden érintettnek, majd döntést hozunk a jövő évre vonatkozóan. Jelenleg viszont ez a döntés még nem született meg.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK