A kör rövidsége szoros csatát hozhat a Mexikóban több mint 2,2 kilométeres magasságban fekvő pályán, a Mercedes igazolhatja az előrelépését.
Amikor magaslati pályáról beszélünk, elsőként a hegyekkel körülölelt Spa-Franchorchamps vagy a régi Nürburgring juthat eszünkbe, de ez a két helyszín a közelében sincs a legmagasabban fekvőnek. Ez pedig nem más, mint a néhai autóversenyző-testvérekről elnevezett, a mexikói fennsíkon több mint 2200 méter magasságban található Autódromo Hermanos Rodríguez.

Ennek következményeként a szokásosnál jóval ritkább a levegő, ami furcsaságokhoz vezet: hiába állítják be az autókat a maximális leszorítóerős konfigurációra, a tapadás mértéke még a monzait sem éri el, ahol mindenki szélsőségesen alacsony leszorítőerőre törekszik.
Az előzés pokolian nehéz, a DRS kevés segítséget nyújt, meglátjuk, az új autókkal a támadóknak lesz-e elég tapadása a helycsere kivitelezéséhez.

A célegyenesben és az utána következő egyenesben szoktak próbálkozni a versenyzők, utóbbi végén egy kis csiki-csukira is lehetőség nyílik a lassú fordulókban. A középső részen találhatók a leggyorsabb ívek, majd a kör végén ismét lassú kanyarok következnek, ahol fantasztikus hangulat fogadja a mezőnyt a stadionszerű létesítményben.
Folytatódik a Red Bull győzelmi szériája?
A nagy előny és az azóta már bebiztosított vb-sikerek tudatában talán kevésbé tűnt fel, de az utóbbi időben a Red Bull több hibát vétett a Ferrarinál. Szingapúrban az időmérőn csúnyán elszámolták magukat a benzinnel, ami hátravetette a futamon is hibázó Max Verstappent, majd az előző versenyen egy nagyon lassú kerékcserével hozták nehéz helyzetbe a hollandot.
Ennek ellenére július közepe óta nem nyert más csapat. Verstappen egy újabb győzelemmel új rekordot állít fel az egy szezonban aratott győzelmek számával, jóllehet, a vele holtversenyben álló Michael Schumacher és Sebastian Vettel legjobb évében nem rendeztek 20 futamot.

A rövid (4,3 kilométeres) kör összerántja a mezőnyt a kvalifikáción, ez mindenképp kedvez a Ferrarinak és most már a Mercedesnek is – az Ezüstnyilak az USA-ban többek között egy új, könnyebb padlólemezt vetettek be, Lewis Hamilton a győzelemmel is flörtölt.
A frissítés talán még pont időben érkezett ahhoz, hogy a hétszeres bajnok elkerülje karrierje legrosszabb eredményét a ponttáblázaton: kétszer (2009-ben és 2011-ben) lett 5., ennél hátrébb sosem végzett. Az utolsó három futamnak a 6. helyről vág neki, de az Austinban balszerencsésen kieső Carlos Sainztól már csak 4 pont választja el. A spanyolt további 16 ponttal előzi meg a másik mercedeses, George Russell, Hamilton reálisan még őt előzheti meg. Hamilton mindenesetre úgy vélte, Austinban volt a legjobb esélye nyerni 2022-ben.

Egy érdekes adat: eddig két évben (1997-ben és 2017-ben) fordult elő, hogy legalább négy egymást követő versenyre 1 tizedmásodpercnél kisebb előnnyel szerezték meg a pole pozíciót.
(A tizedmásodpercnél részletesebb mérések rendszeresítése óta néztünk utána ennek, és nem vettük figyelembe azokat a szezonokat, amikor feltankolt autókkal alakult ki a rajtrács.) Most háromnál tart a sorozat, nem lepődnénk meg, ha folytatódna. A Ferrari többé-kevésbé megnehezítette a Red Bull dolgát az utolsó alkalommal (Szingapúrban), amikor maximális leszorítóerőt kellett kicsiholni nagyobb kompromisszumok nélkül, és Monzában sem vergődött partra vetett halként, amikor utoljára ilyen alacsony volt a tényleges leszorítóerő.
Megint változik a menetrend
A ritka levegő fontossá teszi az alkatrészek hűtését, máshol ritkán látott megoldásokat is alkalmazni szoktak a csapatok. A fékek igénybevétele jelentős, azoknak a hőmérsékletét is monitorozni kell, a gumikkal cserébe talán kevesebb lesz a zűr.

„Viszonylag csekélyek a gumikra ható erők, mert a magaslati ritka levegőben az autók nem termelnek nagy leszorítóerőt, főleg nem a lassú kanyarokban – magyarázta a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola. – Idén az első gumik jelenthetik a szűk keresztmetszetet, ugyanis a jelenlegi autók hajlamosak az alulkormányozottságra a lassú kanyarokban, ezekből sok van Mexikóban. Ettől pedig csúszkálhatnak az első abroncsok.”
A leggyakoribb kiosztás, a C2-C3-C4 kombináció lesz elérhető. Bepótolják a Japánban az eső miatt elmaradt tesztet a 2023-as keverékekkel, így Austin után ismét másfél órásra nyúlik a második edzés, és azon kizárólag a prototípusokat szabad használni. Az első félórára megint az a csapat kap kivételt, amely érdemi nagydíjtapasztalat nélküli pilótát ültet autóba az első tréningen, ezúttal az Alpine avat újoncot: náluk a Forma-2-ben a 4. helyen álló ausztrál Jack Doohan vezet az első edzésen. A Williamsnél ismét volán mögé ül a versenyzőnek kiszemelt Logan Sargeant, az Alpha Taurinál Liam Lawson, a Mercedesnél Nyck de Vries jut vezetési időhöz.
Mint az előző héten láthattuk, a szokottól eltérő lebonyolítás átalakítja a csapatok hozzáállását a hétvégéhez, másképp ütemezik be a különböző hosszúságú etapok vizsgálatát.

Visszatérve a hűtésre, a motorok szempontjából van még egy tényező, ami sajátos Mexikóban: a turbók keményebben pörögnek és változik a hatékonyságuk, ez befolyásolja az erőviszonyokat. A Red Bull és a Honda hagyományosan jól teljesít ezen a téren, de a megbízhatóságban Charles Leclerc-nek kedvez, hogy az előző futamra egy vadonatúj turbót kapott.
Kicsit hátrébb az Aston Martin remek formába lendült és már csak egy pontra vannak a konstruktőri rangsor 6. helyétől, amit az Alfa Romeo foglal el, így nem kizárt, hogy megtörténik a helycsere. Akár még úgy is, hogy Lance Stroll három rajthelyes büntetést kapott a versenyre a Fernando Alonso elleni veszélyes manővere miatt.
A Mexikóvárosi Nagydíj idejére 25 fok körüli hőmérsékletet jósol a meteorológia (amit azért hívnak így Mexikói Nagydíj helyett, hogy jelezzék, nem állami támogatással rendezik), és jelen állás szerint szombaton van némi esély csapadékra.
A Mexikóvárosi Nagydíj programja
- 1. szabadedzés: péntek 20:00-21:00
- 2. szabadedzés: péntek 23:00-0:30
- 3. szabadedzés: szombat 19:00-20:00
- időmérő: szombat 22:00-
- futam: vasárnap 21:00-