Társoldalunk:
Hírlevél

Ezt tudjuk és sejtjük a Red Bull nagy vitát kavaró kihágásáról

2022.10.22. 14:06

Könyvelési fronton indult be a legújabb csata a Forma-1-ben, a Red Bullra mérgesek az ellenfelek. Összegyűjtöttük, mit tudunk biztosan és mi az, amiről spekulálnak a költségkeretet túllépő csapat kihágása kapcsán.

Miután Max Verstappen nyomasztó fölénnyel ellaposította az izgalmasnak induló világbajnoki küzdelmet, a Red Bull szolgáltatja az új forró témát is az F1-ben azzal, hogy nem felelt meg a 2021-től érvényes költségvetési keret előírásainak. Mivel a csapat vitatja a szabálysértés tényét és a retorzió sem ismert, az ügynek koránt sincs vége, és még hosszú hónapokig lesznek utózöngéi a háborgó riválisok miatt.

A Red Bull túlköltekezése szül feszültséget a Forma-1-benForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Jared Tilton

Összegyűjtöttük a kényes ügyben eddig megerősített és a sajtóban nem hivatalosan keringő információkat, valamint a kapcsolódó problémákat.

A tények

  • Az FIA szűkszavúan annyit közölt, hogy a Red Bull a 145 millió dollárban meghatározott összeget "enyhe", azaz 5%-nál kisebb mértékben túllépte.

Legfeljebb mintegy 7 millió dollár körüli összegről lehet szó, ami a teljes büdzsét tekintve csekély, a versenyképesség szempontjából mégis óriási a jelentősége, hiszen az autó fejlesztésére fordított kiadásokban 5%-nál jóval nagyobb ez az arány. Különböző becslések keringenek, hogy körönként hány tizedmásodpercet ér a pályán a túlköltekezés, de a lényeg, hogy sokat. A javítási számla a ripityára tört autóknál egymillió dolláros nagyságrendben mozog, nem véletlenül panaszkodnak a csapatok a nagy károkkal járó balesetek után, hogy ez már a fejlesztés rovására megy. Ráadásul a Red Bull nem csak az adott évre, hanem hosszabb időre jogosulatlan előnyre tehetett szert a szabálytalansággal.

Nem tervezett kiadások borítják a költségvetési tervetForrás: Anadolu Agency via AFP/2022 Anadolu Agency/Jose Hernandez
  • A kiszabható büntetések tárháza igen széles a Sportszabályzat alapján: pénzügyi bírság, nyilvános megrovás, pontlevonás a 2021-es egyéni vagy konstruktőri bajnokság végeredményéből, kizárás egy nagydíj valamelyik edzéséről és/vagy időmérőjéről, az adott vagy egy későbbi évben az aerodinamikai tesztelésre fordítható idő vagy a költségvetési keret csökkentése.

Nincs meghatározva, hogy melyiket kell alkalmazni, a szabálysértés szándékossága és az együttműködési hajlandóság befolyásolja, melyik büntetést választja az FIA. Precedens sincs, hiszen 2021 az első alkalom volt az új gazdasági feltételekkel. Kényes döntés lesz, amelyen a rendszer jövője és hitelessége múlik: számos csapat örömmel menne a körmösért abban a tudatban, hogy nyugodtan megszegheti a szabályt, ha tartós és jelentős előnyt vásárolhat ilyen áron. Tulajdonképp bármelyik istállónak simán jutna forrása a keret túllépésére és a büntetés kifizetésére.

  • A Red Bull vitatja a szabálytalanságot.

A csapatok a világ legnagyobb könyvvizsgáló cégeivel intézték a papírmunkát, nem hobbikönyvelők számolgattak. Egyértelmű, hogy egyes tételekre (mindjárt rájuk térünk) eltérően tekintett a Red Bull és az FIA abból a szempontból, hogy a költségvetési keret hatálya alá tartozik-e vagy sem. Bekerült egy teljesen új elem a nagy küzdelembe, és ahogy a technikai előírásoknál előfordul, itt is értelmezési viták alakultak bizonyos részletekben. Úgy néz ki, a nüanszokat és kiskapukat keresve az istálló nem tudott annyi kiadást elkendőzni, hogy a költségvetési sapka ne fedjen el mindent.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke magyarázkodhatForrás: AFP/Eric Gaillard

A tippek

  • Menza és táppénz

Az első hírek arról szóltak, a stáb ingyenes gyári étkeztetése és táppénzzel kapcsolatos tételek miatt került a költségplafon fölé a csapat. Az F1 egyik leghitelesebb szakírója, a jó kapcsolatokkal rendelkező Dieter Rencken egy megbízható forrásra hivatkozva alátámasztja ezt a feltételezést és azt írta, a menza 1,2, a fizetési tételek 0,8 millió dollárnyi nem tervezett összeggel növelték a Red Bull költségkeretbe tartozó számláit. Utóbbi jelentős részét nem is táppénz adja, hanem az, hogy az istálló az eligazoló és náluk ténylegesen már nem dolgozó mérnök, Dan Fallows fizetését nem számította bele a tételek közé, mivel papíron elmozdították a versenycsapattól egy másik szervezeti egységhez a cégcsoporton belül. Azt tagadta Rencken forrása, hogy a tervezőmérnök Adrian Newey fizetési besorolása tárgya a vitának és az FIA szerint sem kell beleszámítani az ő bérét a keretbe.

  • Adózási problémák és alkatrészek

Ez a 2 millió dollár még nem hozta volna necces helyzetbe a Red Bullt, mert Rencken szerint úgy kalkuláltak, 4 millióval a 145 milliós plafon alatt maradtak. Csakhogy végül 1,8 millióval átlépték, mivel egyéb, a csapat által nem várt összegek is megjelentek egyes alkatrészek, valamint kutatás-fejlesztési kiadások kapcsán. Az alkatrészekkel az volt a gond, hogy a vadonatúj műszaki előírások miatt 2022-től tovább nem használható elemek eredetileg nem tartoztak a keret hatálya alá, a 2021 közben hozott módosítással aztán mégis így lett. Végül pedig az is növelte a Red Bull elszámolt kiadásait, hogy 1,4 millió dollárnyi adóvisszatérítésre számítottak egy állami kutatás-fejlesztési finanszírozási program részeként, de ez nem valósult meg, és ez az összeg nem tervezetten szintén bekerült az FIA által elszámolt tételek közé.

Milyen büntetés vár a Red Bullra?Forrás: Getty Images/2022 Getty Images/Mark Thompson
  • Alku az FIA-val?

Nemrég felmerült, hogy egyfajta peren kívüli megegyezéssel simítja el a konfliktust az FIA és a Red Bull. A szövetség állítólag benyújtott egy dokumentumot az energiaitalosoknak, miszerint elismerik a szabálysértés tényét és elfogadják az abban megállapított büntetést – hogy ez mi lenne, egyelőre rejtély, de a további feszültséget elkerülendően aligha pontlevonás a 2021-es eredményekből, amit nyilván a Red Bull el sem fogadna. Az ügyhöz közel álló források szerint a bírság a szabálysértés mértékének a kétszerese, vagyis 3,6 millió dollár lehet, valamint várható a szélcsatornában tölthető idő, esetleg valamelyik következő évi költségkeret szűkítése. Itt említsük meg, hogy a pénzbírságok (amiket például bokszutcai gyorshajtásnál is szoktak osztani) nem kerülnek be tételként a költségvetési korlátozás hatályába, azok nem csökkentik a másra fordítható kiadásokat.

A The Race rávilágított, hogy a szabályok lehetővé teszik az ilyesféle megállapodásokat eljárási és enyhe mértékű túlköltekezési vétségek esetén, és a Williams korábban így úszott meg egy kihágást 25 ezer dolláros bírsággal. A büntetést nem lehet megfellebbezni, a konkurencia részéről sem.

Max Verstappen és az FIA elnöke, Mohammed bin SzulajmForrás: AFP/Giuseppe Cacace

A hasonló alkukról nincs szép emléke a mezőnynek: 2019 végén a Ferrarival titokban paktált le a szövetség, miután a megalapozott gyanú ellenére minden kétséget kizáróan nem tudták bizonyítani az olaszok motorjával kapcsolatos szabálytalanságot. A riválisok biztos súlyosabb szankciókat akarnak, mint amit az FIA várhatóan kínál, és ami még fontosabb, átláthatóságot várnak el, ez létfontosságú lesz a jövőt illetően. Az előírás egyébként kötelezi a szövetséget, hogy egy ilyen megállapodás részleteiről tájékoztatást adjon ki, beleértve az elvégzett eljárásokat és a szabálysértés részleteit. Az ügyre mindenképp pontot kellene tenni a következő szezon előtt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK