Társoldalunk:
Hírlevél

Visszatérnek az őrült japánok egy újabb esős futammal a láthatáron

2022.10.06. 07:58

Max Verstappent egy győzelemmel újra bajnokká koronázzák Japánban, ha e mellé megfutja a leggyorsabb kört vagy Charles Leclerc nem ér oda a 2. helyre. Az időjárás egész hétvégén megbonyolíthatja a helyzetet.

Sok helyen gyűlnek össze szenvedélyes F1-es szurkolók, de bizton állítható, sehol sem látni annyi fura fazont, mint a Japán Nagydíj idején. Rajongásuk extrém kiegészítőkben testesül meg, képesek a futam után a helyszíni kivetítőn újra megnézni azt, és legyen akció vagy sem, bőrig áznak az órákon át üres pálya mellett a tájfunban. A japánok utoljára 2019-ben mehettek ki élőben megtekinteni kedvenceiket, bizonyára hatalmas hangulatot fognak teremteni.

Verstappennek reális esélye nyílik második vb-címe megszerzéséreForrás: Belga via AFP/Jonas Roosens/Jonas Roosens

Pláne akkor, amennyiben a Honda motorjával Max Verstappen megszerzi második vb-címét, amihez 112 pontra kellene növelnie a jelenleg 104-106 pontos előnyét Charles Leclerc és Sergio Pérez előtt. A győzelme a leggyorsabb körért járó bónuszponttal minden kérdőjelet eloszlat, a győzelme és Leclerc 3. vagy rosszabb helyezése szintén. A többi, sikert eredményező permutáció inkább csak játék, hatalmas felforgás kellene hozzá.

Négy versennyel a bajnokság vége előtt csak hárman zárták le a küzdelmet a történelemben, kétszer Michael Schumacher, egyszer Sebastian Vettel.

Verstappen és a Red Bull nemrég elismerte, annak örülnének legjobban, ha a motorszállítójuk, a Honda otthonában biztosítanák be a holland második világbajnoki címét. A szingapúri fiaskót ezzel gyorsan feledtetnék.

De japánok több év után egy hazai kedvencért is szoríthatnak Cunoda Juki személyében. „Sok barátom és családtagom eljön, és tudom, hogy akiknek nem sikerült bérletet szereznem, azok is vettek jegyet" – mondta az érintett.

Pérez villanthatna már egy épített pályán is

Hosszú idő után végre összerakott egy jó hétvégét Pérez, még a Verstappen által elszenvedett időmérős baki nélkül is elég erősnek tűnt a legutóbbi teljesítménye.

Sergio PérezForrás: AFP/Lillian Suwanrumpha

De már megint egy utcai, alacsony tapadású helyszínen villantott, nagyon várunk már hasonló teljesítményt tőle hagyományos, épített pályán is.

Leclerc-t például ilyenen még nem győzte le idén úgy, hogy a ferrarist ne sújtotta volna valami akadály.

A szuzukai pálya ismét egy gyors ívekkel teli helyszín, a kör közepén a visszafordítót és a végén a sikánt leszámítva a tempó nem csökken 150 km/h alá. Imádják a pilóták a kör elején a híres S-kanyarokat, itt minden a hatékony aerodinamikáról szól. „Közepes leszorítóerőt használunk, és nagyon fontos a megfelelő balansz a gyors kanyarokban" – írták a Ferrarinál. A padlógázos szakaszok aránya magas, 70% feletti, ezért a motorerő szintén fontos.

Szuzuka alaprajzaForrás: Ferrari

Egy héttel azután, hogy a fékek brutális terhelésnek voltak kitéve, Japánban könnyebb menet vár rájuk a lassú kanyarok hiánya miatt.

Úgy hírlik, a Ferrari bevet egy új padlólemezt, amit az előző versenyen még nem mertek kipróbálni, ez segíthet őket közelebb hozni a Red Bullhoz.

Szingapúrban lebőgött az Alpine a dupla műszaki hibával, így hiába övék tartósan a negyedik leggyorsabb autó a mezőnyben, a McLaren visszavette tőlük a 4. helyet a konstruktőri tabellán. A szuzukaihoz hasonló pályákon jól szerepeltek idén a wokingiak, nem lesz könnyű fordítania Fernando Alonsóéknak.

Megint számíthatunk csapadékra

Szuzukában amikor esik, az általában hatalmas vihart jelent. Többször szombatról vasárnapra kellett már halasztani az időmérőt emiatt, és sajnos ilyen körülmények vezettek Jules Bianchi halálához is néhány éve. Most sem ragyogó napsütést jelez a hétvégére a meteorológia, de jó hír, hogy legfeljebb záporokra számít, nem özönvízszerű esőre. Így talán nem csúszik a program úgy, mint a Szingapúri Nagydíjon.

Újra vizes lesz a pálya?Forrás: Florent Gooden / DPPI/Florent Gooden / Dppi

A Pirelli a három legkeményebb száraz aszfaltra való gumikeveréket szállítja Japánba, mert az erőhatások itt a legnagyobb az egész szezonban. Változás a lebonyolításban, hogy a pénteki második edzés 30 perccel hosszabb lesz, hogy a csapatok tesztelhessék a 2023-ra szánt gumikeverékeket. A prototípusok színjelzés nélküliek lesznek. Ebből a szempontból a Pirelli biztos örülne, ha száraz maradna az idő pénteken. Amennyiben esni fog, akkor sem kell aggódni, mert a következő versenyen újból ugyanez lesz a menetrend.

Fontos megemlíteni, hogy a teljes második edzés a 2023-as gumik vizsgálatáról fog szólni, ez alól csak az ad felmentést az első 30 percben, ha egy csapat az egyik állandó pilótája helyett egy fiatalt ültet az autójába az első tréningen.

Mindez komoly lépéshátrányba hozza azokat, akik zűrrel szembesülnek az első edzésen, és a megszokott hétvégi ütemtervet is korrigálnia kell a csapatoknak, még többet foglalkoznak majd a futamra való felkészüléssel az első órában.

A Japán Nagydíj programja

  • 1. szabadedzés: péntek 5:00-6:00
  • 2. szabadedzés: péntek 8:00-9:30
  • 3. szabadedzés: szombat 5:00-6:00
  • időmérő edzés: szombat 8:00-
  • futam: vasárnap 7:00-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK