Szabályszegéssel győzhette le Hamiltont a Red Bull

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Red Bull, Mercedes
2021 FIA Formula One World Champion 2021 Red Bull's Dutch driver Max Verstappen about to cross the finish line followed by Mercedes' British driver Lewis Hamilton at the Yas Marina Circuit during the Abu Dhabi Formula One Grand Prix on December 12, 2021. - Max Verstappen became the first Dutchman ever to win the Formula One world championship title when he won a dramatic season-ending Abu Dhabi Grand Prix at the Yas Marina circuit on December 12, 2021. The Red Bull driver won his 10th race of the season to finish ahead of seven-time champion Lewis Hamilton. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
Sajtóértesülések szerint a Red Bull és az Aston Martin is átlépte a tavalyi költségvetési korlátot. Amennyiben a feltételezések igazak, a bikások a 2021-es és az idei szezonra nézve is rengeteget nyertek, ám kérdéses, hogy ebben az esetben milyen büntetéssel kell szembenézniük.

A hírek szerint az FIA jövő héten hozza nyilvánosságra a tavalyi idényre vonatkozó költségplafon-felülvizsgálat eredményét. Az Auto Motor und Sport és a La Gazzetta dello Sport azonban már most tudni véli, hogy két csapat, a Red Bull és az Aston Martin átlépte az akkor 148,6 millió dolláros limitet. Az olasz lap szerint előbbi 4-5 millió euróval, utóbbi ennél jóval kisebb mértékben ment a maximum fölé.

Újabb olajat önthet a tavalyi események keltette tűzre a mostani értesülés Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Amennyiben a feltételezések beigazolódnak, abból óriási botrány kerekedhet. Tavaly a bikások álltak át a legkésőbb az idei autó fejlesztésére, mégis ők jöttek ki a legjobban az F1 korszakváltásából. Max Verstappen óriási küzdelemben megnyerte a 2021-es világbajnokságot, idén pedig jóval simábban menetel a címvédés felé, és akár már a Szingapúri Nagydíjon bebiztosíthatja elsőségét.

Ha fény derül a szabályszegésre, akkor a Mercedes alighanem mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy riválisuk megkapja a megfelelő büntetést.

A konstruktőri címvédőnél már így is igazságtalannak érzik Lewis Hamilton vereségét, hiszen Michael Masi, az akkori versenyigazgató bevallottan nem tartotta be az előírásokat, amikor véget ért a biztonsági autós fázis. Ezek a hírek pedig nyilvánvalóan újjáélesztenék a tüzet, viszont nem a brackley-i gárda az egyetlen alakulat, amely hangosan követelné az igazságszolgáltatást.

A költségvetési korlát átlépésével a Red Bull nemcsak a tavalyi, hanem a jelenlegi idényre nézve is profitálhatott, hiszen a mostani autó fejlesztése már akkor elkezdődött. Ez pedig a Ferrarit bosszanthatja kifejezetten, hiszen a szezon elején még úgy tűnt, hogy a két istálló éles párharcot fog vívni az idei világbajnoki címekért.

Sőt, az AMuS úgy tudja, hogy a Mercedes és a Ferrari számításai szerint ellenfelük idén is átlépte a költségplafont, ezért valószínű, hogy ebben az évben már nem vetik be a csökkentett súlyú autót. Gyártás esetén ugyanis a kiadások csak onnantól számítanak, amikor az adott alkatrészt először használják, és csak a tervezési költségeket kell azonnal elszámolni.

Könnyen lehet tehát, hogy a Red Bull az Aston Martinnal egyetemben büntetésre számíthat.

A probléma az, hogy csak tippelni lehet, hogy milyen típusú, illetve mértékű szankció jöhet szóba, ugyanis erre nem vonatkoznak világos szabályok. Az egyetlen konkrétum, hogy ha a szabálysértés mértéke nem haladja meg az 5 millió dollárt, akkor az elkövető megússza némi pénzbüntetéssel. Igaz, a az AMuS szerint a tisztán működő csapatok ezt is vitatják, mivel a Mercedes és a Ferrari szerint ez az összeg akár fél másodpercet is jelenthet köridőben, persze nyilvánvalóan pályától függően.

Ha a Red Bull valóban trükközött tavaly, abból idén is profitálhattak Forrás: AFP/Miguel Medina

Ahogyan már említettük, a Gazzetta szerint a Red Bull 4-5 millió euróval lépte át a küszöböt. A pontos érték nagyon nem mindegy, hiszen a mostani időszakkal ellentétben az euró még értékesebb volt a dollárnál, vagyis nem kizárt, hogy utóbbiban számolva át is lépték az 5 milliót. Ebben az esetben pedig már a pontlevonás is szóba jöhet, vagy akár az extra költségek levonása a csapat jövő évi keretéből.

Az AMuS szerint azonban mindkét érintett istálló esetében csak enyhe szabályszegésről van szó. A Red Bull képviselői állítólag júliusban találkoztak az FIA felügyelőivel, és

azóta arról megy a vita, hogy melyik tétel számít bele a költségplafonba, és melyik nem.

Mindenesetre a többi csapat átláthatóságot követel, és az AMuS szerint tulajdonképpen ennek köszönhető, hogy a Red Bull egyáltalán lebukott. Az FIA ugyanis elsőre semmi gyanúsat nem talált, ám mivel a csapatok állandóan gyanúsítgatták egymást, ez később megváltozott. A Nemzetközi Automobil Szövetség jövő héten hozza nyilvánosságra az eredményeket, és utána aligha lesz könnyű dolga, hiszen a döntés szinte biztosan nem fogja az összes istálló tetszését elnyerni. Súlyosabb esetben valamelyikük akár jogi útra is terelheti az ügyet.