Társoldalunk:
Hírlevél

Szabályszegéssel győzhette le Hamiltont a Red Bull

2022.09.30. 13:55

Sajtóértesülések szerint a Red Bull és az Aston Martin is átlépte a tavalyi költségvetési korlátot. Amennyiben a feltételezések igazak, a bikások a 2021-es és az idei szezonra nézve is rengeteget nyertek, ám kérdéses, hogy ebben az esetben milyen büntetéssel kell szembenézniük.

A hírek szerint az FIA jövő héten hozza nyilvánosságra a tavalyi idényre vonatkozó költségplafon-felülvizsgálat eredményét. Az Auto Motor und Sport és a La Gazzetta dello Sport azonban már most tudni véli, hogy két csapat, a Red Bull és az Aston Martin átlépte az akkor 148,6 millió dolláros limitet. Az olasz lap szerint előbbi 4-5 millió euróval, utóbbi ennél jóval kisebb mértékben ment a maximum fölé. 

Újabb olajat önthet a tavalyi események keltette tűzre a mostani értesülésForrás: AFP/Giuseppe Cacace

Amennyiben a feltételezések beigazolódnak, abból óriási botrány kerekedhet. Tavaly a bikások álltak át a legkésőbb az idei autó fejlesztésére, mégis ők jöttek ki a legjobban az F1 korszakváltásából. Max Verstappen óriási küzdelemben megnyerte a 2021-es világbajnokságot, idén pedig jóval simábban menetel a címvédés felé, és akár már a Szingapúri Nagydíjon bebiztosíthatja elsőségét.

Ha fény derül a szabályszegésre, akkor a Mercedes alighanem mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy riválisuk megkapja a megfelelő büntetést. A konstruktőri címvédőnél már így is igazságtalannak érzik Lewis Hamilton vereségét, hiszen Michael Masi, az akkori versenyigazgató bevallottan nem tartotta be az előírásokat, amikor véget ért a biztonsági autós fázis. Ezek a hírek pedig nyilvánvalóan újjáélesztenék a tüzet, viszont nem a brackley-i gárda az egyetlen alakulat, amely hangosan követelné az igazságszolgáltatást.

A költségvetési korlát átlépésével a Red Bull nemcsak a tavalyi, hanem a jelenlegi idényre nézve is profitálhatott, hiszen a mostani autó fejlesztése már akkor elkezdődött. Ez pedig a Ferrarit bosszanthatja kifejezetten, hiszen a szezon elején még úgy tűnt, hogy a két istálló éles párharcot fog vívni az idei világbajnoki címekért.

Sőt, az AMuS úgy tudja, hogy a Mercedes és a Ferrari számításai szerint ellenfelük idén is átlépte a költségplafont, ezért valószínű, hogy ebben az évben már nem vetik be a csökkentett súlyú autót. Gyártás esetén ugyanis a kiadások csak onnantól számítanak, amikor az adott alkatrészt először használják, és csak a tervezési költségeket kell azonnal elszámolni.

Könnyen lehet tehát, hogy a Red Bull az Aston Martinnal egyetemben büntetésre számíthat. A probléma az, hogy csak tippelni lehet, hogy milyen típusú, illetve mértékű szankció jöhet szóba, ugyanis erre nem vonatkoznak világos szabályok. Az egyetlen konkrétum, hogy ha a szabálysértés mértéke nem haladja meg az 5 millió dollárt, akkor az elkövető megússza némi pénzbüntetéssel. Igaz, a az AMuS szerint a tisztán működő csapatok ezt is vitatják, mivel a Mercedes és a Ferrari szerint ez az összeg akár fél másodpercet is jelenthet köridőben, persze nyilvánvalóan pályától függően. 

Ha a Red Bull valóban trükközött tavaly, abból idén is profitálhattakForrás: AFP/Miguel Medina

Ahogyan már említettük, a Gazzetta szerint a Red Bull 4-5 millió euróval lépte át a küszöböt. A pontos érték nagyon nem mindegy, hiszen a mostani időszakkal ellentétben az euró még értékesebb volt a dollárnál, vagyis nem kizárt, hogy utóbbiban számolva át is lépték az 5 milliót. Ebben az esetben pedig már a pontlevonás is szóba jöhet, vagy akár az extra költségek levonása a csapat jövő évi keretéből.

Az AMuS szerint azonban mindkét érintett istálló esetében csak enyhe szabályszegésről van szó. A Red Bull képviselői állítólag júliusban találkoztak az FIA felügyelőivel, és azóta arról megy a vita, hogy melyik tétel számít bele a költségplafonba, és melyik nem.

Mindenesetre a többi csapat átláthatóságot követel, és az AMuS szerint tulajdonképpen ennek köszönhető, hogy a Red Bull egyáltalán lebukott. Az FIA ugyanis elsőre semmi gyanúsat nem talált, ám mivel a csapatok állandóan gyanúsítgatták egymást, ez később megváltozott. A Nemzetközi Automobil Szövetség jövő héten hozza nyilvánosságra az eredményeket, és utána aligha lesz könnyű dolga, hiszen a döntés szinte biztosan nem fogja az összes istálló tetszését elnyerni. Súlyosabb esetben valamelyikük akár jogi útra is terelheti az ügyet.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK