Társoldalunk:
Hírlevél

Rekorddöntés biztos, bajnokavatás talán lesz a következő F1-es futamon

2022.09.29. 09:53

A Szingapúri Nagydíjat három év után rendezik meg, az utcai pálya és a hőség nagyon nehézzé teszi a versenyzők feladatát az éjszakában. Fernando Alonso csúcstartóvá válik a részvételek számában, Max Verstappen pedig kis szerencsével már a hétvégén bebiztosíthatja második vb-címét.

Furán hangzik, de a Red Bull a hibrid korszakban még sosem nyert Szingapúrban, hiába szerzett több győzelmet nagy leszorítóerős pályákon olyankor is, amikor a Mercedes és a Ferrari erősebb volt nála a szezonban.

Max Verstappen esélyei jók arra, hogy változtasson ezen és zsinórban hetedszer győzzön, és némi szerencsével (=a Ferrari újabb botlásával) akár már a hétvégén bebiztosíthatja a második világbajnoki címét. Ehhez 116-ról 138 pontra kell növelnie az előnyét a tabellán (öt futam marad a bajnokságból, de Brazíliában sprintfutamos lebonyolítás lesz és a szokásosnál több pontot osztanak), vagyis a győzelméhez+a leggyorsabb körhöz olyan feltételnek kell társulnia, hogy Charles Leclerc legfeljebb a 9. helyen ér célba.

2019 után tér vissza a Forma-1 SzingapúrbaForrás: Getty Images/GETTY IMAGES/Clive Mason

A vonalvezetés és az ebből adódó technikai követelmények a monacóihoz és a hungaroringihez hasonlítanak, de mivel a hercegségben Verstappen küszködött, megkérdezték tőle, aggódik-e. „Ott rosszul jött ki, hogy túlsúlyos volt az autó. Ezért volt alulkományzott és hajlamos az első kerék a blokkolásra, de nem számítok hasonló problémára Szingapúrban" – mondta. A Red Bull ugyanis azóta sikeres fogyókúrát hajtott végre az autón és a súlyelosztását is optimálisabbá tette.

A pálya ugyanakkor alapvetően kedvezhet a Ferrari autójának a lassú fordulókkal, a gyors ívek és hosszú egyenesek hiányával.

Bukkanók és izzadás

2019 után először rendeznek versenyt Szingapúrban. Ma már nem kuriózum az ilyesmi, de annak idején itt rendeztek először villanyfényes nagydíjat a Forma-1-ben, a legnagyobb kihívást mégsem ez jelenti: az utcai vonalvezetés miatt semmilyen hiba sem fér bele, a hőmérséklet és a páratartalom magas, ráadásul a táv teljesítése jóval tovább tart a szokásosnál, biztonsági autós fázisok nélkül is körülbelül 1 óra 50 percen át kell izzadni a volán mögött. (Ez a hosszú kör és az alacsony tempó eredménye.) Még nem is volt olyan futam, amikor ne küldték volna pályára a Safety Car-t, így a stratégáknak is résen kell lenni.

Külön izgalmakat csempészhet az időjárás a szombati és/vagy a vasárnapi napra, mivel az előrejelzés számottevő eséllyel esőt jósol erre a két napra.

Nedves pályán, záporban egy keveset már ment korábban az F1 ezen a pályán, de egy elhúzódó vihar mindenkinek új élmény lenne a villanyfényben. A sík terepen alig tud elfolyni a víz, ez gondot okozhat a verseny engedélyezésében a tapadási és látási viszonyok miatt.

A szingapúri pálya vonalvezetéseForrás: Ferrari

De mint említettük, alapból kemény megmérettetés elé néz a mezőny. „Ez az egyik legnehezebb verseny az időjárás és a vonalvezetés miatt" – jelentette ki Kevin Magnussen.

Kanyar kanyar hátán, pihenés nélkül. A legtöbb pályán van néhány egyenes, ahol szusszanhatunk, de Szingapúrban még az úgynevezett hosszú egyenes is kanyarodik.„Sok a bukkanó is, így nem lazíthatunk."

Nem véletlen, hogy eddig csak világbajnokok nyertek a Marina Bay-re keresztelt pályán. Sajátosságot jelent a felkészülésben, hogy az időeltolódás mellett teljesen szokatlan napirendet követnek a mezőny tagjai: az európai bioritmust próbálják tartani, így helyi idő szerint nagyon későn ébrednek és a hajnali órákban térnek nyugovóra.

Pillanatkép a 2019-es versenyrőlForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Lars Baron

A három edzésből kettőt, a péntekit és a szombati elsőt még világosban rendezik, így azok eredménye kevésbé lesz mérvadó a hétvége egészére nézve. A fékekre és a váltókra kemény próbatétel vár, a Ferrari tájékoztatása szerint a fékpedált körönként nagyságrendileg 22 másodpercig nyomják a pilóták.

Korábban az egykiállásos taktika dívott Szingapúrban az előzési nehézségek és a megszokottnál alacsonyabb (60 km/h-s) bokszutcai sebességhatár miatt, de az új autókkal javuló helyzet változást hozhat ezen a fronton. A Pirelli a három legpuhább gumit szállítja ide, és a hátsók kopása adja a szűk keresztmetszetet.

„A legújabb autók hajlamosak az alulkormányzottságra, ezért még fontosabb lesz a megfelelő beállítások megtalálása ahhoz, hogy az első tengely erős legyen, de mindez a hátsót se fogja vissza a kigyorsításoknál" – nyilatkozta Mario Isola, a gyártó sportprogramjának vezetője.

Titkos favorit, újabb helyettesítés?

Említettük a két élcsapatot, de a Mercedes bekavarhat egyiknek-másiknak, idei hullámzó teljesítményében ugyanis csúcsosodás következhet.A vonalvezetés elvileg illik az autónkhoz, a bukkanók nem. A szimulációk alapján ez egyike lesz a jobb pályáinknak.– árulta el Toto Wolff csapatfőnök. Ez azért meglepő, mert az Ezüstnyilak a hibrid korszakban itt többször harmatosan teljesítettek.

Figyeljünk a Mercedesre isForrás: AFP/Andrej Isakovic

Érdekes kérdés, hogy a Williamsnél visszatér-e a volán mögé a legutóbbi verseny idején vakbélgyulladás miatt megműtött Alexander Albon, vagy ismét Nyck de Vries helyettesíti. Megerőltető pályáról lévén szó könnyen lehet, hogy az átmenetileg lélegeztetőgépre kerülő pilóta nem bírja majd a gyűrődést.

Ez kapóra jönne a hollandnak, hiszen hirtelen favorittá vált egy 2023-as szerződésre, újabb lépéseket tehetne felé. Mick Schumacher ellenben bizonyítási kényszerben vezet, hogy megtartsa az állását a Haasnál, és egy erős teljesítmény jelentősen javítaná, egy újabb baleset viszont rontaná az esélyeit. A németnek, ahogy a 2019 óta debütáló összes pilótának, új környezettel kell megismerkednie a hétvégén.

Fernando Alonso új rekordot fog felállítani a versenyek számában, 350-tel átveszi a stafétabotot az eddigi csúcstartó Kimi Räikkönentől. Saját tervei szerint legalább 400-ig el fog jutni, hiszen a következő években is a mezőny tagja lesz az Aston Martinnal.

A Szingapúri Nagydíj programja

  • 1. szabadedzés: péntek 12:00-13:00
  • 2. szabadedzés: péntek 15:00-16:00
  • 3. szabadedzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő edzés: szombat 15:00-
  • futam: vasárnap 14:00-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK