Vágólapra másolva!
A gokart-világbajnokságon remek eredményt elérő magyar versenyzők részvételével tartott sajtótájékoztatót a HUMDA. A kategóriájában második helyen záró Hideg Ádámnak év végén hatalmas élményben lesz része.

Ahogyan mi is beszámoltunk róla, fantasztikus magyar sikerekkel ért véget az FIA égisze alatt nemrég megrendezett gokart-világbajnokság. Mindhárom honfitársunk a legjobb húszban zárt saját kategóriájában, sőt, egy dobogós helyezést is sikerült elérni.

Kálmán Péter, Őry Kornél, Hideg Ádám, Krózser Menyhért, Molnár Martin és Szujó Zoltá, a sajtótájékoztató moderátora Forrás: HUMDA

Ez utóbbit Hideg Ádám szállította az OK-Junior kategóriájában. A 14 éves pilóta a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által tartott sajtótájékoztatón számolt be magáról a döntő futamról, amelyet tempója alapján akár meg is nyerhetett volna.

A gokartban nagyon szoros a mezőny, a hétvége előtt akár húsz embert fel lehetett volna sorolni, aki megnyerhette volna a világbajnokságot

– kezdte. – [A fináléban] az ötödik helyről rajtoltam, az egyes kanyarban pedig már másodikként fordultam, amit egy pár körig tartottam. A harmadik-negyedik kör körül átvettem a vezetést, de aztán visszaestem az ötödik pozícióba. Fontos volt, hogy nyugodt maradjak, szerintem ez sikerült is, és utána vissza tudtam jönni a második helyre. Amikor viszont ez megtörtént, akkor az első már hét-nyolc tizeddel előttem volt. Próbáltam utolérni, de nem volt elég kör.”

Ugyanebben a kategóriában indult Molnár Martin is, aki ráadásul a hét előfutam és az ún. szuperelőfutam alapján még honfitársánál is jobb helyre kvalifikálta magát a döntőben. Ugyanakkor mindez valójában sokkal inkább hátrányt, mintsem előnyt jelentett a fájdalmakkal is küszködő versenyző számára.

Remek volt ez a világbajnokság, mert elég jó kis mezőny állt össze, 109-en voltunk – kezdte. – Összességében nagyon jó verseny volt. Az időmérőn sikerült a harmadik helyet megszereznem a csoportomban, utána végig a harmadik, illetve a negyedik pozícióból várhattam az előfutamokat. Csak egyszer kellett a külső ívről rajtolnom, ahol mindig szoktunk helyeket veszteni, mert onnan nagyon nehéz megcsinálni az első kört. Az előfutamokat sikerült eléggé elöl befejeznem. Egyet vagy kettőt meg is nyertem, egy másikon öt ezreddel lettem második. Az is előfordult, hogy volt egy kis ütközés. A szuperelőfutamban már azzal is küszködtem, hogy fájt a bordám, ez egy visszatérő probléma. Ott sikerült a második helyen befutnom: a rajt után elmentünk az elsővel, majd visszaestem a harmadik helyre, mivel utolértek minket, aztán az utolsó körben sikerült visszajönnöm a második pozícióba.”

– elevenítette fel az utolsó futamot. – A másodikkal együtt eléggé visszaestem, utána viszont sikerült felkapaszkodnom a hatodik pozícióba, csak sajnos megint ütköztem egy kicsit, és hátraestem. A végén a nyolcadik helyen futottam be.”

Molnár Martin a nyolcadik helyen zárt Forrás: HUMDA

Krózser Menyhért az OK-kategóriában vett részt, ahol már 30 helyett 42 lóerős gokartokkal versenyeznek. A 14 esztendős pilóta a 97 nevezőből a huszadik pozícióban zárt, de akár még előkelőbb helyezést is elérhetett volna, ha nincs balszerencséje.

A verseny elején nagyon változó volt az időjárás, egyszer esett, aztán nem – jelentette ki. – Ott szükség volt az alkalmazkodási képességre. A szabadedzéseken viszonylag gyors voltam, az időmérőn pedig volt néhány száraz folt a pályán, de nekünk még pont esőgumin kellett menni. Egy kicsit alacsonyabb volt a guminyomásom, ezért későn kezdett el működni, aminek következtében

csak az utolsó körben tudtam megfutni a legjobb időmet. A saját csoportomban így is hetedik lettem.”

A döntőben a huszonharmadik helyről indultam – folytatta. – A rajtot sikerült jól megcsinálnom, utána a tizedik hely környékén voltam. Végül nagy harc után tizenharmadikként futottam be, de önhibámon kívül leesett az első spoilerem, amiért sajnos öt másodperces büntetés jár, ráadásul még a gokartot is lassítja egy kicsit, mert jobban tolja az elejét. Azonban így is jó versenyt tudtam futni, és ha egy kicsit előrébbről indulok, akkor sokkal jobban sikerülhetett volna.”

Hideg dobogója Kálmán Péter, a HUMDA gokartstratégiáért felelős szakértője számára igazán különleges érzés volt, ugyanis egészen idáig ő volt az utolsó magyar versenyző, aki FIA-rendezvényen az első háromban végzett gokartosként.

2001-ben szálltam le az FIA CIK Európa-bajnokság dobogójának a második fokáról, és ez volt az utolsó pódium a magyar gokartsport történetében – fogalmazott. – Ádám most úgyszintén leszállt, de világbajnokságon.

Kiráz a hideg, feláll a hátamon a szőr, félelmetes dolog ezt megélni.”

Kálmán egy másik fontos aspektusra is felhívta a figyelmet. Tekintve, hogy hivatalos FIA-világbajnokságról van szó, decemberben Hidegnek életre szóló élményben lehet része, hiszen ott lehet az FIA év végi ceremóniáján.

Hideg Ádámnak életre szóló élményben lesz része az FIA-gálán Forrás: HUMDA

„Ádám decemberben azon az FIA-gálán is részt fog venni, ahol a Forma-1-es világbajnokkal együtt fogják felszólítani a dobogóra, és megtapsolni Párizsban – hangsúlyozta. – Ilyen először és utoljára Bakos Andrással történt, aki a monacói [gokartkupa] megnyerése után talán [Robert] Kubicával ült egy asztalnál. Ádám pedig most ott fog ülni. Sőt, azt is tegyük hozzá, hogy idén igazolt a Sodikart csapatához,

Ami az FIA-gálát illeti, az már szinte száz százalék, hogy Max Verstappen ott lesz az eseményen, hiszen matematikailag biztos, hogy a világbajnoki tabella első három helyének egyikén fog végezni. Persze tavaly Lewis Hamilton, illetve a Mercedes révén arra is volt példa, hogy valaki nem jelent meg, de a holland pilóta esetében ez aligha fog megtörténni.

A három versenyző egyébként a HUMDA Academy utánpótlás-nevelési rendszerének a tagja. Idén nyáron 29 fiatal pilótát választottak ki, és Őry Kornél sport- és közlekedésbiztonsági igazgató szerint ennek már most meglett az eredménye.

A HUMDA Academynek az volt a célja, hogy felkutassuk azokat a tehetséges fiatal versenyzőket, akik később nemzetközi sikereket érhetnek el – nyilatkozta. – Azt gondolom, hogy ezen a területen már ilyen rövid idő alatt is egészen komoly sikereket tudtunk elérni. Ez nyilván elsősorban nem nekünk, hanem a versenyzőknek köszönhető, de úgy vélem, ez egy visszaigazolás lehet számunkra, hogy sikerült azokkal együttműködnünk, akikben tényleg megvan a tehetség. Mindannyian nagyon boldogok voltunk, akik kilátogattunk a helyszínre, mert

olyan visszajelzéseket kaptunk a nemzetközi szereplőktől, csapattulajdonosoktól, akikkel beszéltünk, hogy észrevették, hogy ott vannak a magyarok.”

Persze a program valódi célja, hogy hosszú távon akár formaautózásban, akár egyéb szakágakban eredményesen szereplő versenyzőket termeljen ki. Ami a vb-n részt vevő három pilótát illeti, Molnár és Krózser a héten a híres lonatói gokartpályán fognak versenyezni, a későbbiekben pedig mindketten a formaautózásban akarják kipróbálni magukat. Ehhez a legközelebb jelenleg Hideg áll, aki már tesztelt Forma-4-es autót (elmondása szerint nehéz volt átszokni a gokartról, de néhány edzés után sikerült), és 2024-ben már ebben a géposztályban versenyezne.