Társoldalunk:
Hírlevél

Lángoló autók, botrányos csapatutasítások és váratlan látogatók a villanyfényes luxusversenyen

2022.10.02. 05:59

A Forma-1 és a Szingapúri Nagydíj közös története mindössze 2008 óta íródik, így is számos emlékezetes pillanatot okoztak a helyi versenyhétvégék. Idén ráadásul akár a vb-cím is eldőlhet az ázsiai törpeállamban, ahol a balesetekben és izgalmakban gazdag futamokon a biztonsági autó az egyetlen állandó dolog.

Noha az utóbbi évtizedekben vált egyre fejlettebbé és gazdagabbá Szingapúr, már a hatvanas években is rendezhetett autóversenyeket. Miután 1965-ben függetlenné vált az ország Malajziától, nyolc éven keresztül adott otthont Szingapúri Nagydíjnak a Formula Libre és az ausztrál Forma-2 sorozatokban. A veszélyes utcai verseny azonban több halálos balesetet is hozott, így 1973 után eltörölték a futamokat a törpeállamban.A gazdasági fellendülést követően 2007-ben döntötték el, hogy a Forma-1 is ellátogat Szingapúrba, a sok egyéb pályához hasonlóan Herrmann Tilke által tervezett Marina Bay Street Circuit pedig már 2008-ban egy fantasztikus nagydíjjal került be a versenynaptárba.

A Monte-Carlóéhoz hasonló csillogásban az F1 történetének összességében 800., de első villanyfényes futama a Renault-ról szólt – és mint utólag kiderült, nem véletlenül.

Fernando Alonso korai bokszkiállását követően ugyanis csapattársa, Nelson Piquet Jr. a 14. körben a falhoz vágta az autóját, így a spanyol könnyedén átvette a vezetést, majd a verseny végéig magabiztosan őrizte az első helyét. Ehhez az is kellett, hogy az addig az élen autózó Felipe Massa a biztonsági autós fázis alatt a bokszban magával rántsa az üzemanyagtöltőt, így egészen az utolsó pozícióig visszaessen. A 2009-es szezon nyári szünetében aztán a kirúgott Piquet bevallotta, hogy a balesete egy előre megbeszélt szándékos akció volt, a nyilatkozatát követő események pedig Flavio Briatore csapatfőnök és Pat Symonds technikai igazgató távozásához vezettek.

Éppen a 2009-es Szingapúri Nagydíj előtt hatalmasodott el a botrány, így a szponzorok is ekkor mondták fel a szerződésüket a francia istállóval, amely további szankciókra is számíthatott. A körülmények azonban nem zavarták Alonsót, aki a teljes szezonban az egyetlen dobogóját ünnepelhette Szingapúrban, majd némileg vitatott módon Briatorénak ajánlotta a harmadik helyét Lewis Hamilton és Timo Glock mögött. A 2008-as versenyhétvégén több incidens is történt a 10-es kanyar magas rázóköve miatt, így elsősorban itt módosult a pálya, ebben az évben pedig már jóval kevesebb baleset tarkította a hétvégét – a futamon egyedül Mark Webber esett ki pontszerző helyről egy fékhiba következtében.

2009-ben Hamilton mögött óriási csata zajlott a pontszerző helyekértForrás: Getty Images/2009 Getty Images/Clive Mason

Fernando Alonso 2010-ben is bizonyította, hogy rendkívül fekszik a stílusának a szingapúri pálya. Ekkor már ferrarisként aratott rajt-cél győzelmet, de Sebastian Vettellel hatalmasat kellett küzdenie az egész futamon a sikerért. Az első itteni versenyén szereplő Michael Schumacher mindkét Sauberrel összeütközött a futam során, Kobajasi Kamuinak azonban mégsem ez, hanem egy későbbi incidens okozta a kiesését, miután falhoz csapta az autóját, amit Bruno Senna is későn vett észre. A leglátványosabb incidens mégis Heikki Kovalainen nevéhez fűződik, akinek a Lotusából csaptak fel hatalmas lángok, amelyeket a kiugró finn maga próbált először eloltani.

Egy évvel később már semmi és senki nem állíthatta meg Sebastian Vettelt, akihez egyedül Jenson Button tudott közel kerülni a teljes futamon, de a brit is végig a német hátát nézte, aki a győzelmével lényegében bebiztosította második világbajnoki címét. Mögöttük nagyobb izgalmak zajlottak: előbb Massa és Hamilton ért össze – ami mindkettejük futamát elrontotta –, majd Schumacher száguldott bele hátulról Sergio Pérezbe, aki később ennek ellenére pontot tudott szerezni.

A 2012-es versenyhétvégén duplán örülhettek a helyszín szerelmesei, ugyanis az időmérő napján kiderült, hogy 2017-ig meghosszabbítják a pálya lejáró szerződését. Különösen Vettel lehetett elégedett, aki az élről kieső Hamilton váltóhibáját kihasználva vette át a vezetést, és onnantól már nem is lehetett tőle elvenni azt. A sportág legendás orvosának, Sid Watkinsnak ajánlott győzelmével a német megkezdte a zárkózást az összetettben a futamot a harmadik helyen záró Alonsóra. Látványos jelenetekben ez a – két óra után leintett – nagydíj sem szűkölködött: előbb Massa előzte meg Sennát nagy csúszkálások közepette, majd Schumacher az egy évvel korábbihoz hasonló módon okozott ijesztő balesetet – ezúttal Jean-Éric Vergne volt a szenvedő fél.

A legdominánsabb szezonjában pályafutása legsimább sikerét szerezte meg Sebastian Vettel, aki 2013-ban rajt-cél győzelmet aratva érte el sorozatban a harmadik szingapúri elsőségét. Csapattársa, Mark Webber már kevésbé lehetett boldog, miután az utolsó körben motorhiba miatt kellett félreállnia. Ugyan az egész idény egyik legemlékezetesebb pillanatát okozta, amikor emiatt a levezető körben beült utasként a második helyen végző Alonso autójába, a versenybíróság megrovásban részesítette őket, Webber pedig tízrajthelyes büntetést kapott a következő versenyre.

A hibrid korszak első évének szingapúri hétvégéje a rádiótilalom körül forgott, ugyanis a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) épp a futam hetében jelentette be, hogy ezentúl tilos kódolt jeleket közölni a pilótákkal a rádión és a bokszfalon keresztül, ez pedig a legtöbb csapatból felháborodást váltott ki. A verseny így is gond nélkül lezajlott, noha a vb-éllovas Nico Rosberg számára nem is alakulhatott volna rosszabbul: előbb egy műszaki hiba miatt a bokszból kellett rajtolnia a második hely helyett, majd a futam első köreiben hiába zárkózott fel folyamatosan, egy újabb technikai hiba feladásra kényszerítette a németet. A tervezettnél egy körrel hamarabb leintett nagydíjat végül Hamilton tudta megnyerni a két Red Bull előtt.

Rosberg számára szörnyen sikerült a 2014-es Szingapúri Nagydíj, ami a vb-cím elvesztésében is közrejátszottForrás: AFP/Toshifumi Kitamura

A britnek aztán a 2015-ös versenyen már nem volt ekkora szerencséje, az év korábbi részéhez képest ugyanis szörnyen sikerült számára a szingapúri hétvége. Előbb az időmérőn nem sikerült megszereznie sorozatban a nyolcadik pole-ját – amivel beállíthatta volna Ayrton Senna F1-es rekordját –. majd vasárnap az idényben egyedüli alkalommal a pontszerző helyekről is lemaradt egy műszaki hiba miatt. Miután a másik Mercedesszel Rosberg sem remekelt, így Vettel előtt megnyílt az út, hogy a Ferrarival is elérjen egy rajt-cél győzelmet, ő pedig ki is használta ezt, a végén egy énekléssel megünnepelve a negyedik szingapúri sikerét. Az első itteni versenyét teljesítő Max Verstappen a hajrában megtagadta a csapatutasítást, miszerint engedje el Carlos Sainzot, akinek nagyobb esélye lett volna Pérez ellen a hetedik helyre – így a két Toro Rosso maradt a 8-9. pozícióban. A legérdekesebb eseményt mégis egy 27 esztendős brit férfi okozta, aki a táv felénél valamilyen módon bejutott a pályára.

Váratlan látogatóból 2016-ban sem volt hiány: a harmadik szabadedzésen egy óriási gyík keltett riadalmat a mezőnyben. A versenyen ilyen probléma már nem volt, a rajtot követő események – ahol Nico Hülkenberg szenvedett látványos balesetet – az addigi legnyugodtabb Szingapúri Nagydíját hozták, így Rosbergnek pályafutása 200. nagydíján sikerült nyernie a törpeállamban.

Akárcsak öt évvel korábban, 2017-ben is a helyszínen jelentették be a szerződéshosszabbítást a pályával, így a szervezők is nyugodtabban várhatták a rajtot. A start azonban egyáltalán nem volt átlagos, amiben a futamot megelőző zápor is nagyban közrejátszott. A remekül induló Kimi Räikkönen csapattársával, Vettellel együtt közrezárta Verstappent, a finn összeért a hollanddal, majd teljesen elveszítette az uralmat az autója felett, és mindhárman azonnal kiestek, ahogyan közvetve Fernando Alonso is. Mindmáig ez az egyetlen futam az F1 történetében, ahol mindkét Ferrari már a nyitókörben kiesett. A rajtbalesetet kisebb csoda módjára megúszó Daniel Ricciardo végül hiába üldözte a verseny folytatásában Lewis Hamiltont, a brit könnyed győzelmet aratott az ausztrál előtt.

A következő év sem maradhatott rajtbaleset nélkül, 2018-ban Sergio Pérez és Esteban Ocon között zajlott le a Force Indián belüli párharc újabb felvonása. Péreznek nem ez volt az egyetlen incidense a futamon, ugyanis Szergej Szirotkinnal is összeért a mexikói. Az élmezőnyben is történtek érdekességek: Vettel Hamilton legnagyobb kihívója lehetett volna a versenyen, ám a Ferrari rossz gumistratégiája miatt a dobogó is bravúrral jött össze a németnek. Így Verstappen szorongatta meg leginkább Lewis Hamiltont, amit Romain Grosjeannak is köszönhetett, ugyanis a francia hosszú másodpercekig feltartotta a párost, izgalmasabbá téve a hajrát – végül azonban a hollandnak így sem volt előzési lehetősége a győzelemért.

A legutóbbi Szingapúri Nagydíj aztán ismét Sebastian Vettel sikerét hozta, pályafutása során az – eddigi – utolsót, a törpeállamban pedig már az ötödiket. Az egész szezonban csak ezen a helyszínen volt reális győzelmi esélye a németnek, és éppen csapattársa, Charles Leclerc sikersorozatát állította meg az első helyével. A monacói elé a bokszkiállásokat követően került, majd a verseny végéig ott is maradt – a Scuderia kettős győzelmét pedig senki sem fenyegette.

A Ferrari öröme felhőtlen lehetett a legutóbbi Szingapúri Nagydíjat követőenForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Lars Baron

Noha az utóbbi két esztendőben a koronavírus-járvány a szingapúri versenyhétvégéket is meghiúsította, idén januárban így is 2028-ig meghosszabbították a helyszín szerződését. Az eddigi tizenkét alkalommal ugyan egyszer sem esett eső a futamon, a szűk pályán így is minden évben – összesen 21-szer – szükség volt a biztonsági autóra, ezért az idén is könnyedén elképzelhető, hogy látjuk majd Bernd Mayländeréket, ami szinte garanciát jelent egy izgalmas és fordulatos nagydíjra. A Ferrari pedig hiába szokott jóval eredményesebb lenni Szingapúrban a Red Bullnál, nem kizárt, hogy Verstappen tovább folytatja a győzelmi szériáját, és akár a történelemben először a világbajnoki cím is gazdára talál az ázsiai országban.