Lángoló autók, botrányos csapatutasítások és váratlan látogatók a villanyfényes luxusversenyen

Heikki Kovalainen, Forma-1, Szingapúri Nagydíj 2010
RESTRICTED TO EDITORIAL USE - SINGAPORE OUT - Finnish Formula One driver Heikki Kovalainen (L) tries to extinguish his car after it caught fire during the Formula One's Singapore Grand Prix at the Marina Bay Street Circuit in Singapore on September 26, 2010. Spain's Fernando Alonso won an incident-packed Singapore Grand Prix ahead of Red Bull's Swiss driver Sebastian Vettel to put the world championship title race on a knife-edge. AFP PHOTO /BRYAN VAN DER BEEK/STRAITS TIMES (Photo by BRYAN VAN DER BEEK / STRAITS TIMES / AFP)
Vágólapra másolva!
A Forma-1 és a Szingapúri Nagydíj közös története mindössze 2008 óta íródik, így is számos emlékezetes pillanatot okoztak a helyi versenyhétvégék. Idén ráadásul akár a vb-cím is eldőlhet az ázsiai törpeállamban, ahol a balesetekben és izgalmakban gazdag futamokon a biztonsági autó az egyetlen állandó dolog.

Noha az utóbbi évtizedekben vált egyre fejlettebbé és gazdagabbá Szingapúr, már a hatvanas években is rendezhetett autóversenyeket. Miután 1965-ben függetlenné vált az ország Malajziától, nyolc éven keresztül adott otthont Szingapúri Nagydíjnak a Formula Libre és az ausztrál Forma-2 sorozatokban. A veszélyes utcai verseny azonban

több halálos balesetet is hozott, így 1973 után eltörölték a futamokat a törpeállamban.

A gazdasági fellendülést követően 2007-ben döntötték el, hogy a Forma-1 is ellátogat Szingapúrba, a sok egyéb pályához hasonlóan Herrmann Tilke által tervezett Marina Bay Street Circuit pedig már 2008-ban egy fantasztikus nagydíjjal került be a versenynaptárba.

A Monte-Carlóéhoz hasonló csillogásban az F1 történetének összességében 800., de első villanyfényes futama a Renault-ról szólt – és mint utólag kiderült, nem véletlenül.

Fernando Alonso korai bokszkiállását követően ugyanis csapattársa, Nelson Piquet Jr. a 14. körben a falhoz vágta az autóját, így a spanyol könnyedén átvette a vezetést, majd a verseny végéig magabiztosan őrizte az első helyét. Ehhez az is kellett, hogy az addig

az élen autózó Felipe Massa a biztonsági autós fázis alatt a bokszban magával rántsa az üzemanyagtöltőt,

így egészen az utolsó pozícióig visszaessen. A 2009-es szezon nyári szünetében aztán a kirúgott Piquet bevallotta, hogy a balesete egy előre megbeszélt szándékos akció volt, a nyilatkozatát követő események pedig Flavio Briatore csapatfőnök és Pat Symonds technikai igazgató távozásához vezettek.

Éppen a 2009-es Szingapúri Nagydíj előtt hatalmasodott el a botrány, így a szponzorok is ekkor mondták fel a szerződésüket a francia istállóval, amely további szankciókra is számíthatott. A körülmények azonban nem zavarták Alonsót, aki

a teljes szezonban az egyetlen dobogóját ünnepelhette Szingapúrban, majd némileg vitatott módon Briatorénak ajánlotta a harmadik helyét

Lewis Hamilton és Timo Glock mögött. A 2008-as versenyhétvégén több incidens is történt a 10-es kanyar magas rázóköve miatt, így elsősorban itt módosult a pálya, ebben az évben pedig már jóval kevesebb baleset tarkította a hétvégét – a futamon egyedül Mark Webber esett ki pontszerző helyről egy fékhiba következtében.

2009-ben Hamilton mögött óriási csata zajlott a pontszerző helyekért Forrás: Getty Images/2009 Getty Images/Clive Mason

Fernando Alonso 2010-ben is bizonyította, hogy rendkívül fekszik a stílusának a szingapúri pálya.

Ekkor már ferrarisként aratott rajt-cél győzelmet, de Sebastian Vettellel hatalmasat kellett küzdenie az egész futamon a sikerért.

Az első itteni versenyén szereplő Michael Schumacher mindkét Sauberrel összeütközött a futam során, Kobajasi Kamuinak azonban mégsem ez, hanem egy későbbi incidens okozta a kiesését, miután falhoz csapta az autóját, amit Bruno Senna is későn vett észre. A leglátványosabb incidens mégis Heikki Kovalainen nevéhez fűződik, akinek a Lotusából csaptak fel hatalmas lángok, amelyeket a kiugró finn maga próbált először eloltani.

Egy évvel később már semmi és senki nem állíthatta meg Sebastian Vettelt, akihez egyedül Jenson Button tudott közel kerülni a teljes futamon, de a brit is végig a német hátát nézte, aki a győzelmével lényegében bebiztosította második világbajnoki címét. Mögöttük nagyobb izgalmak zajlottak: előbb Massa és Hamilton ért össze – ami mindkettejük futamát elrontotta –, majd Schumacher száguldott bele hátulról Sergio Pérezbe, aki később ennek ellenére pontot tudott szerezni.

A 2012-es versenyhétvégén duplán örülhettek a helyszín szerelmesei, ugyanis az időmérő napján kiderült, hogy 2017-ig meghosszabbítják a pálya lejáró szerződését. Különösen Vettel lehetett elégedett, aki az élről kieső Hamilton váltóhibáját kihasználva vette át a vezetést, és onnantól már nem is lehetett tőle elvenni azt. A sportág legendás orvosának, Sid Watkinsnak ajánlott győzelmével a német megkezdte a zárkózást az összetettben a futamot a harmadik helyen záró Alonsóra. Látványos jelenetekben ez a – két óra után leintett – nagydíj sem szűkölködött: előbb Massa előzte meg Sennát nagy csúszkálások közepette, majd Schumacher az egy évvel korábbihoz hasonló módon okozott ijesztő balesetet – ezúttal Jean-Éric Vergne volt a szenvedő fél.

A legdominánsabb szezonjában pályafutása legsimább sikerét szerezte meg Sebastian Vettel, aki 2013-ban rajt-cél győzelmet aratva érte el sorozatban a harmadik szingapúri elsőségét. Csapattársa, Mark Webber már kevésbé lehetett boldog, miután az utolsó körben motorhiba miatt kellett félreállnia. Ugyan az egész idény egyik legemlékezetesebb pillanatát okozta, amikor emiatt

a levezető körben beült utasként a második helyen végző Alonso autójába,

a versenybíróság megrovásban részesítette őket, Webber pedig tízrajthelyes büntetést kapott a következő versenyre.

A hibrid korszak első évének szingapúri hétvégéje a rádiótilalom körül forgott, ugyanis a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) épp a futam hetében jelentette be, hogy

ezentúl tilos kódolt jeleket közölni a pilótákkal a rádión és a bokszfalon keresztül, ez pedig a legtöbb csapatból felháborodást váltott ki.

A verseny így is gond nélkül lezajlott, noha a vb-éllovas Nico Rosberg számára nem is alakulhatott volna rosszabbul: előbb egy műszaki hiba miatt a bokszból kellett rajtolnia a második hely helyett, majd a futam első köreiben hiába zárkózott fel folyamatosan, egy újabb technikai hiba feladásra kényszerítette a németet. A tervezettnél egy körrel hamarabb leintett nagydíjat végül Hamilton tudta megnyerni a két Red Bull előtt.

Rosberg számára szörnyen sikerült a 2014-es Szingapúri Nagydíj, ami a vb-cím elvesztésében is közrejátszott Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

A britnek aztán a 2015-ös versenyen már nem volt ekkora szerencséje, az év korábbi részéhez képest ugyanis szörnyen sikerült számára a szingapúri hétvége.

Előbb az időmérőn nem sikerült megszereznie sorozatban a nyolcadik pole-ját – amivel beállíthatta volna Ayrton Senna F1-es rekordját –. majd vasárnap az idényben egyedüli alkalommal a pontszerző helyekről is lemaradt egy műszaki hiba miatt.

Miután a másik Mercedesszel Rosberg sem remekelt, így Vettel előtt megnyílt az út, hogy a Ferrarival is elérjen egy rajt-cél győzelmet, ő pedig ki is használta ezt, a végén egy énekléssel megünnepelve a negyedik szingapúri sikerét. Az első itteni versenyét teljesítő Max Verstappen a hajrában megtagadta a csapatutasítást, miszerint engedje el Carlos Sainzot, akinek nagyobb esélye lett volna Pérez ellen a hetedik helyre – így a két Toro Rosso maradt a 8-9. pozícióban. A legérdekesebb eseményt mégis egy 27 esztendős brit férfi okozta, aki a táv felénél valamilyen módon bejutott a pályára.

Váratlan látogatóból 2016-ban sem volt hiány: a harmadik szabadedzésen egy óriási gyík keltett riadalmat a mezőnyben. A versenyen ilyen probléma már nem volt, a rajtot követő események – ahol Nico Hülkenberg szenvedett látványos balesetet – az addigi legnyugodtabb Szingapúri Nagydíját hozták, így Rosbergnek pályafutása 200. nagydíján sikerült nyernie a törpeállamban.

Akárcsak öt évvel korábban, 2017-ben is a helyszínen jelentették be a szerződéshosszabbítást a pályával, így a szervezők is nyugodtabban várhatták a rajtot. A start azonban egyáltalán nem volt átlagos, amiben a futamot megelőző zápor is nagyban közrejátszott. A remekül induló Kimi Räikkönen csapattársával, Vettellel együtt közrezárta Verstappent, a finn összeért a hollanddal, majd teljesen elveszítette az uralmat az autója felett, és mindhárman azonnal kiestek, ahogyan közvetve Fernando Alonso is.

Mindmáig ez az egyetlen futam az F1 történetében, ahol mindkét Ferrari már a nyitókörben kiesett.

A rajtbalesetet kisebb csoda módjára megúszó Daniel Ricciardo végül hiába üldözte a verseny folytatásában Lewis Hamiltont, a brit könnyed győzelmet aratott az ausztrál előtt.

A következő év sem maradhatott rajtbaleset nélkül, 2018-ban Sergio Pérez és Esteban Ocon között zajlott le a Force Indián belüli párharc újabb felvonása. Péreznek nem ez volt az egyetlen incidense a futamon, ugyanis Szergej Szirotkinnal is összeért a mexikói. Az élmezőnyben is történtek érdekességek:

Vettel Hamilton legnagyobb kihívója lehetett volna a versenyen, ám a Ferrari rossz gumistratégiája miatt a dobogó is bravúrral jött össze a németnek.

Így Verstappen szorongatta meg leginkább Lewis Hamiltont, amit Romain Grosjeannak is köszönhetett, ugyanis a francia hosszú másodpercekig feltartotta a párost, izgalmasabbá téve a hajrát – végül azonban a hollandnak így sem volt előzési lehetősége a győzelemért.

A legutóbbi Szingapúri Nagydíj aztán ismét Sebastian Vettel sikerét hozta, pályafutása során az – eddigi – utolsót, a törpeállamban pedig már az ötödiket. Az egész szezonban csak ezen a helyszínen volt reális győzelmi esélye a németnek, és éppen csapattársa, Charles Leclerc sikersorozatát állította meg az első helyével. A monacói elé a bokszkiállásokat követően került, majd a verseny végéig ott is maradt – a Scuderia kettős győzelmét pedig senki sem fenyegette.

A Ferrari öröme felhőtlen lehetett a legutóbbi Szingapúri Nagydíjat követően Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Lars Baron

Noha az utóbbi két esztendőben a koronavírus-járvány a szingapúri versenyhétvégéket is meghiúsította, idén januárban így is 2028-ig meghosszabbították a helyszín szerződését. Az eddigi tizenkét alkalommal ugyan

egyszer sem esett eső a futamon, a szűk pályán így is minden évben – összesen 21-szer – szükség volt a biztonsági autóra,

ezért az idén is könnyedén elképzelhető, hogy látjuk majd Bernd Mayländeréket, ami szinte garanciát jelent egy izgalmas és fordulatos nagydíjra. A Ferrari pedig hiába szokott jóval eredményesebb lenni Szingapúrban a Red Bullnál, nem kizárt, hogy Verstappen tovább folytatja a győzelmi szériáját, és akár a történelemben először a világbajnoki cím is gazdára talál az ázsiai országban.