Kiderült, mint vitatkozott a Red Bull főnöke a mercedeses kollégájával

Forma-1, Toto Wolff, Christian Horner
MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 12: Mercedes GP Executive Director Toto Wolff and Red Bull Racing Team Principal Christian Horner talk in the Paddock during previews ahead of the F1 Grand Prix of Australia at Melbourne Grand Prix Circuit on March 12, 2020 in Melbourne, Australia. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Christian Horner elárulta, a tavalyi, Max Verstappen és Lewis Hamilton ütközésével induló Brit Nagydíjon heves szóváltásba keveredett a Mercedest irányító Toto Wolff-fal. A Red Bull csapatfőnökének Silverstone-ban és Abu-Dzabiban sem tetszett, hogy kollégája ilyen mértékben próbálta befolyásolni a versenyigazgatót.

Bár a tavalyi idény minden idők egyik, ha nem a legizgalmasabb és legdrámaibb éveként vonult be a Forma-1-es történelemkönyvekbe Max Verstappen és Lewis Hamilton párharca miatt, hozzá kell tenni, hogy a légkör néha a nézők számára is már-már fojtogatóan toxikussá vált. Ez pedig nem elsősorban a pilótáknak, hanem a csapatfőnököknek volt köszönhető, akik a sajtóban szinte folyamatosan háborúztak egymással, és már akkor is nyilvánvaló volt, hogy a színfalak mögött is voltak összetűzések köztük.

A két csapatfőnök többször is összekülönbözott tavaly Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Dan Istitene - Formula 1/Dan Istitene - Formula 1

Egy ilyenről számolt be az egyik érintett, nevezetesen Christian Horner. A csapatfőnököknek tavaly még lehetőségük volt rádiózni a versenyigazgatóval, ám a Red Bull első embere szerint a Mercedest irányító kollégája, Toto Wolff ezt túlzásba vitte. A brit szakembernek már az sem tetszett, ahogyan az osztrák üzletember a barcelonai rajt után próbálta elérni, hogy Verstappent megbüntessék, de a valódi konfliktus a Brit Nagydíjon alakult ki, amikor az első körben Hamilton kilökte a holland pilótát, akit a hatalmas becsapódás miatt kórházba kellett szállítani.

Ez Silverszone-ban jelent meg igazán, ahol hirtelen rengeteg párbeszéd alakult ki Totótól Michael [Masi, az akkori versenyigazgató] irányába, majd pedig küldött neki egy emailt

– utalt az emlékezetes dialógusra aBeyond the Grid podcastban. –Azt gondoltam, hogy »rendben, ezt nem tűröm, felmegyek [a versenyirányításhoz]«, mert úgy véltem, hogy ez elképesztően egyoldalú volt. Úgy gondoltam, hogy egy csapatfőnöknek nem szabadna lobbiznia és befolyásolnia a versenyigazgatót. Utólag visszagondolva, Totóval heves szóváltásunk volt a versenyirányításnál azon a futamon. Ő nyilvánvalóan a saját táborának kedvezően érvelt, hogy pilótáját nem szabadna megbüntetni. Nekem pedig volt egy kórházban fekvő versenyzőm, és egy autóm, amelyet kiütöttek a versenyből.”

Hamilton végül 10 másodperces büntetést kapott, de ezzel együtt is megnyerte hazai viadalát, így nem véletlen, hogy a Red Bullnál túl enyhének tartották a szankciót. Mindenesetre már akkor látszottak az árnyoldalai a csapatfőnökök korlátlan kommunikációs lehetőségeinek a versenyigazgató felé.

Ezen futamot követően azt kellett volna mondanunk, hogy a csapatvezetők [futamonként] csak egyszer kommunikálhatnak a versenyigazgatóval – jelentette ki Horner. –

Azon a ponton a versengés annyira hajtott, hogy természetes, hogy az ember a lehető legtöbbet tette a csapatáért.”

A sportág vezetése azonban ekkor még nem lépett, aminek leginkább a szezonzárón lett meg az eredménye. Ekkor Wolff többször is arra kérte Masit, hogy ne küldje be a biztonsági autót, a végén pedig Horner szavai is kellhettek ahhoz a döntéshez, ami végül Verstappen világbajnoki címéhez vezetett.

Abu-Dzabiban Wolff és Horner is próbált hatni Masira Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

„Az ember a lehető legerőteljesebben érvel a csapata mellett, és azt hiszem, ez Abu-Dzabiban csúcsosodott ki, ahol Toto a verseny több pontján is próbálta elérni, hogy ne legyen biztonsági autó – folytatta a 48 éves szakember. – Igyekezett irányítani a futam alakulását. Amint az ember ezt meghallja, mert megkapom ezt az adást, az azonnali reakcióm a védekezés. A legjobb védekezési módszerem pedig a támadás, és azt mondtam, hogy »szeretném képviselni az álláspontunkat«, hogy ne legyen egyoldalú [a helyzet]. Az [adott személy által meghallgatott] utolsó embernek van a legnagyobb befolyása. Szerintem helyes [hogy megszűnt a csapatfőnökök és a versenyigazgató közötti kommunikáció].”

Horner azóta többször is megvédte a végül a posztjáról eltávolított Masit, és ezt ezúttal is megtette. Szerinte egyedül azon a ponton hibázott, hogy csak a két éllovas között lévő lekörözötteket engedte el, de hangsúlyozta, hogy ennek a világbajnoki küzdelem szempontjából egyáltalán nem volt jelentősége.