Társoldalunk:
Hírlevél

Elkerüli-e a Ferrari a megaláztatást telt házas hazai versenyén?

2022.09.08. 06:21

A hétvégén ismét legendás helyszínre látogat az F1 mezőnye, hiszen a monzai Olasz Nagydíj következik. Bár az ismét teljes létszámban kilátogató tifosi nyilvánvalóan Ferrari-győzelmet szeretne látni, jelenleg nagyobb esély van arra, hogy a maranellóiak megalázó vereséget szenvednek Max Verstappentől. Fernando Alonso szinte biztosan fontos rekordot állít be, emellett jó néhány jubileumot is ünnepelni fognak.

A belgiumi és a zandvoorti futam után jön a nyári szünet utáni tripla hétvége utolsó felvonása, az Olasz Nagydíj. Monza a koronavírussal sújtott 2020-as idényt leszámítva rendre az utolsó klasszikus európai helyszín a versenynaptárban, és mivel Szocsiban az ismert okok miatt nem rendeznek versenyt, az F1 ezúttal szigorú értelemben véve is most fogja elhagyni az öreg kontinenst erre az idényre. 

Az versenynaptár leggyorsabb helyszínére látogat az F1Forrás: NurPhoto via AFP/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

A sebesség szentélyének is nevezett Autodromo Nazionale Monza a spái aszfaltcsíkhoz hasonlóan legendás pályának számít. A Forma-1 1950 óta tartó története során mindössze egyszer, 1980-ban maradt ki a versenynaptárból, és akkor is csak a felújítási munkálatok miatt. Ebből adódóan azóta minden évben fogadja az F1 mezőnyét, amivel minden más pályánál hosszabb, jelenleg is aktív sorozattal bír.

Ez a pálya különleges helyet foglal el a naptárbanfoglalta össze a legfontosabb tudnivalókat Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke. – Ez egy szupergyors aszfaltcsík, és az egyetlen a szezon során, amely különösen nagy terhelést jelent a motoroknak és az autóknak. Itt az erőforrás a kör négyötödében a maximumon van, és tökéletesen kell működnie. A verseny pedig csak úgy elrepül, hiszen 53 kört teszünk meg nagyon gyors tempóban, így nincs helye a hibáknak, mert általában nincs idő felzárkózni.”

A még konkrétabb számok nyelvén mindez azt jelenti, hogy az 5,793 km hosszúságú pályán a pilóták a kör 85 százalékot teszik meg padlógázon, míg az időre vetítve ugyanez a szám 78 százalék. Természetesen mindez a legmagasabbnak számít a jelenlegi versenynaptárban, vagyis Monza hosszú évek óta a Forma-1 leggyorsabb pályája.

Ráadásul mindez a kanyarsebességben is megmutatkozik. Az aszfaltcsík hét jobb- és négy balkanyarból áll, de ez esetben jobb, ha három sikánra és négy rendkívül gyors kanyarra osztjuk fel. Előbbiekben nyilvánvalóan lassú a sebesség, de a Curva Grande, a két Lesmo, valamint a tavaly óta hivatalosan Michele Alboreto nevét viselő Parabolica olyannyira ellensúlyozzák ezt, hogy Monzában rendelkezik a legnagyobb átlagos kanyarsebességgel.

A hatalmas tempó és a rengeteg padlógázas szakasz miatt a csapatok speciális, csak itt használatos hátsó szárnyakkal készülnek, amelyek extrém alacsonyak, így a leszorítóerő is nagyon kicsi. Érdekesség, hogy ennek ellenére nem a monzai célegyenesben érik el a legnagyobb végsebességet, ugyanis a 340 km/h-t Mexikóban (350) és Franciaországban (341) is megugorják.

A monzai pálya alaprajzaForrás: Mercedes

A pályarajz első ránézésre azt sugallhatja, hogy az Olasz Nagydíj helyszínén könnyű előzni, főleg a célegyenesben. Ez azonban koránt sincs így: az elmúlt négy alkalommal kivétel nélkül előfordult, hogy a második helyezett körökön keresztül hiába üldözte az élen haladót, egy ideig nem sikerült elmennie mellette. Sőt, ezek közül valójában csak Lewis Hamiltonnak jött össze az előzés Kimi Räikkönen ellen még 2018-ban, de egy évvel később már ő is kudarcot vallott Charles Leclerc ellen, ahogyan tavaly Max Verstappen is sokáig beragadt Daniel Ricciardo mögé.

Ennek oka pedig a fent említett alacsony szárnyállás, hiszen az kis légellenállás miatt az állítható hátsó szárny nem annyira hatékony, mint más helyszíneken. 2021-ben az előzések 54 százalékát hajtották végre DRS-sel, és a helycserék közel kétharmada az első, Rettifilo-sikánban történt. Persze hozzá kell tenni, hogy az idei autók jelentősen eltérnek a tavalyiaktól, és a kanyarokban jóval könnyebben tudják követni egymást. Igaz, a szélárnyék hatása lecsökkent, ami viszont még nehezebbé teheti a pozíciócserét az egyenesben.

Apropó szélárnyék: az elmúlt években rendre megtapasztalhattuk, hogy ez mennyit számít az időmérőn, a Mercedes tavalyi számítása szerint ez akár 7 tizedet is jelenthetett egy körön. Az idei évre vélhetően lecsökken ez a különbség, de minden bizonnyal még mindig óriási jelentősége lesz, hogy valaki kap-e szélárnyékot a kvalifikáción.

Ami az abroncsokat illeti, a Pirelli a három középső keveréket viszi el. Az olasz gumigyártónál egy kiállásra számítanak, aminek több oka is van. Az egyik a nehéz előzés, de emellett a hosszú célegyenes és az azzal járó viszonylag nagy időveszteség a kerékcsere alatt, valamint az alacsony gumikopás sem indokol ennél többet.

Mindez persze teljesen felborulhat, ha be kell küldeni a biztonsági autót, vagy virtuális Safety Carra lesz szükség. Ez pedig Monzában rendszeresen előfordul, elég csak a tavalyi versenyre visszaemlékezni, de egy évvel korábban még a piros zászló is előkerült. Ha mindez nem a futam legelején történik, akkor minden esetben felmerülhet a kérdés, hogy nem érdemes-e változtatni az eredeti terven.

Biztonsági autóra tehát lehet számítani, ellentétben a csapadékkal. Az előrejelzések szerint egy nappal a hétvége kezdete előtt, csütörtökön óriási eső lesz a helyszínen, ami viszont utána alábbhagy. Pénteken még van némi esély az égszakadásra, szombaton és vasárnap viszont száraz körülmények várhatóak.

Megszégyenülhet otthon a Ferrari

Az Olasz Nagydíj hagyományosan a Ferrari hazai versenye, ahol a tifosi, vagyis a maranellóiak szurkolótábora óriási hangulatot teremt, ráadásul az elmúlt két évvel ellentétben most telt ház fogadja a mazőnyt. Az olasz istálló itt nyerte a legtöbb futamot, szám szerint 19-et (ez abszolút rekord), és most is szeretnék megörvendeztetni a vörös sereget.

Monzában legendás a hangulat, de könnyen lehet, hogy a tifosi ezúttal nem örülhetForrás: Getty Images/2017 Getty Images/Mark Thompson

„Monzában reagálnunk kell – utalt Binotto az elmúlt időszak gyenge szereplésére. – A COVID után most ott lesz a tifosi a lelátón, és ez fontos számunkra, mert szurkolnak és lökést adnak nekünk mint csapatnak. A hangulat érdekében most szükségünk van néhány jó eredményre.”

A Ferrari ráadásul ünnepel is, ugyanis 75 évvel ezelőtt debütált Grand Prix-versenyen. Ez alkalomból a két pilótát és részben az autókat is sárgába öltöztették. A jubileumot pedig nyilvánvalóan különösen szép lenne egy sikeres futammal, esetleg győzelemmel ünnepelni.

A probléma csupán annyi, hogy nagyon nem úgy tűnik, hogy erre reális esélyük lesz, sőt, a közelmúltból kiindulva nagyobb a valószínűsége, hogy csúnyán kikapnak Verstappentől és a Red Bulltól. A Monzára bizonyos szempontból hasonlító Spában ugyanis a címvédő annak ellenére győzött végtelenül simán, hogy büntetése miatt csak a tizennegyedik helyről indult. A holland pilóta vélhetően sokkal nagyobb különbséggel is diadalmaskodhatott volna, csak nem hajtotta túl feleslegesen az autót. Az idei Red Bull pedig sokkal jobban működik az egyenesekben és a nagy sebességű kanyarokban, mint a Ferrari, így egyáltalán nem kizárt, hogy a maranellói istálló megalázó vereséget fog szenvedni hazai pályán.

Ráadásul az is valószínűnek tűnik, hogy a Ferrari csupán egy autóval szállhat harcba érdemben az első helyekért. Belgiumban Leclerc autójában cseréltek erőforrást, Carlos Sainz pedig úgy fogalmazott, hogy a közeljövőben ő is megkapja a könnyebb motort. A nem túl hatékony DRS ide vagy oda, a józan ész azt diktálja, hogy a csere Monzában történjen meg, így viszont a spanyol versenyzőnek automatikusan a mezőny végéről kellene rajtolnia. Kevin Magnussenre egyébként hasonló sors várhat, hiszen ő a másik, Ferrari-motoros autóval rendelkező pilóta, akit Spában nem soroltak hátra.

A Ferrarinak ráadásul nem indult jól a hete, hiszen a motorokat szállító kamionjában kigyulladt a fék, és tűzoltókat is be kellett vetni a lángok eloltásához. Ennek persze csak akkor lehet hatása a futamra, ha a szállítmány is megsérült, ettől függetlenül jól jellemzi a Scuderia elmúlt heteit, hónapjait.

Nem indult jól a Ferrari hete

A középmezőny, illetve a hátsó régió tagjai közül a Williamst érdemes megemlíteni. A grove-i istálló az idény elején egyértelműen a legrosszabb autóval rendelkezett, és bár Alexander Albon révén most már valamivel előrébb is tudnak küzdeni, a pontszerzés még mindig ritkán jön össze. Most viszont akár sikerülhet is, hiszen a monzai pályán kifejezetten lehet építeni az FW44-es egyetlen erősségére, a jó egyenesbeli tempóra.

Alonso fontos rekordot állít be

Szinte biztos, hogy az Olasz Nagydíj hétvégéjén egy fontos statisztikai mutatóban alakul ki holtverseny az élen. Fernando Alonso neve mellett jelenleg 348 F1-es futam szerepel, ami eggyel kevesebb, mint amennyivel a csúcstartó Räikkönen rendelkezik. Ennek megfelelően a rekordbeállítás csak akkor marad el, ha a kétszeres F1-es világbajnok valamilyen oknál fogva nem tud rajthoz állni, ám ennek elenyésző a valószínűsége.

Szép teljesítmény, és nyilvánvalóan nagyszerű, hogy vasárnap Kimivel együtt nekem lesz a legtöbb futamrészvételemnyilatkozta Alonso, aki a versenyhétvégéket tekintve még nem fog egalizálni. – Őszintén szólva azonban próbálok nem sokat gondolni a rekordokra, és igyekszem a versenyzésre koncentrálni. Az biztos, hogy egy szép eredmény, amire talán örömmel fogok visszatekinteni. Viszont amíg versenyzek, nem fogok gondolkodni rajta. Élvezni akarok minden nagydíjhétvégét, és a maximumot kihozni belőlük.”

Alonso mellett a Ferrari is történelmet írhat, és ehhez nem is kell különösebben jó eredményt elérniük, elég csupán 11 pontot begyűjteni. Ha ez sikerül, akkor meglesz a tízezredik pont, amelyet Ferrari-versenyző szerez, amivel természetesen elsőként lépnék át ezt a mérföldkövet. Jelenleg egyébként 9989,77, vagy ha teljesen pontosak akarunk lenni, akkor 9989 és még 11/14 egységgel rendelkeznek. A furcsa számot az 1954-es Brit Nagydíj indokolja, ahol hét versenyző, köztük José Froilán González és Mike Hawthorn személyében két Ferrari-pilóta is megfutotta a leggyorsabb kört, az azért járó 1 pontot pedig igazságosan elosztották.

Ami a jubileumokat illeti, a Ferrari évfordulójáról már ejtettünk szót, de nem mehetünk el szó nélkül a helyszín és a gumigyártó mellett sem. Monzát ugyanis 100 éve, 1922-ben adták át, míg a Pirellit 150 esztendővel ezelőtt, 1872-ben alapították, és olasz cégről lévén szó, ők is itt ünnepelnek.

Az Olasz Nagydíj programja

  • 1. szabadedzés: péntek 14:00-15:00
  • 2. szabadedzés: péntek 17:00-18:00
  • 3. szabadedzés: szombat 13:00-14:00
  • időmérő edzés: szombat 16:00-
  • futam: vasárnap 15:00-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK