Társoldalunk:
Hírlevél

Verekedés a pályán, botrányos megjegyzések - 70 éves Nelson Piquet

2022.08.17. 15:10

70 éves lett Nelson Piquet, aki három világbajnoki címe mellett az első Magyar Nagydíj győztesének mondhatja magát. A brazil pilótát néhányan túl-, mások alulértékeltnek tartják, viselkedésével viszont sokaknál kiverte a biztosítékot: pályafutása során rátámadt egy olyan pilótára, akivel addig baráti kapcsolatot ápolt, riválisait pedig a jó ízlés határát átlépő megjegyzésekkel illette, és a közelmúltban is óriási botrányt kavart egy kijelentésével.

A mai napon ünnepli 70. születésnapját Nelson Piquet. A statisztikák alapján az F1 egyik legeredményesebb pilótája, hiszen egyike azon tíz versenyzőnek, aki legalább három világbajnoki címmel fejezte be pályafutását. Ugyanakkor a másik négy, szintén három végső győzelmet számláló pilótából a közvélemény legalább hármat mindenképpen előrébb rangsorol. 

70 éves lett Nelson PiquetForrás: Farkas Péter - Origo

Ennek elsősorban az az oka, hogy Piquet mindhárom vb-győzelmét kisebb-nagyobb szerencsének köszönhette. Persze nem arról van szó, hogy a brazil versenyző egyáltalán nem szolgált rá a diadalokra, de az tény, hogy aktuális riválisa mindhárom alkalommal peches volt az idény utolsó futamain.

Persze ettől függetlenül a 23 futamgyőzelmet és a 24 pole pozíciót nem a szél fújta össze. Utóbbi kategóriában ráadásul Piquet egy rekordot is beállított egy olyan idényben, amikor egy másik csapat rendelkezett a domináns autóval. Emellett pedig arról sem szabad megfeledkezni, hogy kétszer ő is hajszál híján lecsúszott a világbajnoki címről. Ráadásul még 40 éves kora felé közeledve is képes volt diadalmaskodni egy olyan kocsi volánja mögött, amely legjobb esetben is csak a harmadik erőnek számított, ráadásul saját elmondása szerint akkor már az egészségi állapota sem volt tökéletes.

Piquet azonban nemcsak az autóban nyújtott emlékezetes teljesítményt, hanem azon kívül is, és ennek egy része már sokkal kevésbé tiszteletreméltó. Pályafutása alatt és után is hajlamos volt becsmérlő megjegyzésekkel illetni az aktuális riválisokat, és ilyenkor többször is átlépte a jó ízlés határát. Leginkább ennek köszönhető, hogy hazájában sokkal kevésbé népszerű, mint a szintén háromszoros világbajnok Ayrton Senna.

Túl- vagy alulértékelt pilóta?

Abba nem akarunk belemenni, hogy rangsoroljuk a Forma-1 háromszoros világbajnokait, hiszen más korszakokban versenyeztek, ugyanakkor tény, hogy a Piquet-nél kevesebb futamot teljesítő Jackie Stewart, Niki Lauda és Ayrton Senna is több diadallal rendelkezik nála. Ami a győzelmi arányt illeti, Jack Brabhaménél valamivel jobb mutatója van, de az ausztrál versenyző „mentségére” szól, hogy ő saját csapatát a nulláról a világbajnoki címig vezette, amiből nem mellesleg a brazil versenyző is profitált később.

Sokan azonban nem emiatt helyezik magasabb polcra a többieket, hanem azért, mert egyik világbajnoki címe esetében sem jelenthető ki egyértelműen, hogy ő érdemelte meg a végső győzelmet. Persze nyilvánvalóan nem csak úgy az ölébe hullott a vb-cím, de tény, hogy aktuális ellenfelétől Fortuna mindhárom alkalommal elpártolt az idény végén.

Piquet 1981-ben szerezte meg első vb-címét

1981-ben a Brabham pilótájaként két fordulóval a vége előtt 3 pont volt a hátránya Carlos Reutemann-nal szemben. Ez még az akkori pontrendszerben sem számított soknak, ugyanakkor Kanadában és Las Vegasban Piquet két ötödik helyének köszönhetően mindössze négy egységet szerzett. Csakhogy a Williams pilótája egyszer sem tudott pontszerző helyen végezni: előbb a rajtnál pont csapattársával, Alan Jonesszal koccant, az idényzárón pedig már a futam legelején elvesztette a negyedik fokozatot.

És ha már Jones szóba került: a Williamsnél még az év elején kitört a belviszály a versenyzők között, miután a Brazil Nagydíjon Reutemann nem tartotta be a csapatutasítást, és elorozta a győzelmet a címvédő elől. Ennek következtében az ausztrál versenyző a következő futamok során kiszállt a küzdelemből, viszont nem volt hajlandó segíteni csapattársának. Az év második felében többször is előfordult, hogy közvetlenül Reutemann előtt végzett, nem beszélve az ütközésről, aminek elkerüléséért semmit nem volt hajlandó tenni.

Két évvel később már a Renault-kkal, René Arnoux-val és főleg Alain Prosttal kellett megküzdenie. Négy versennyel a vége előtt a későbbi négyszeres világbajnok 14 egységgel, vagyis több mint másfél futamgyőzelemnyi különbséggel vezetett a brazil versenyző előtt, utána viszont már csak egy második helyre futotta, mivel a másik három futamot technikai hiba mellett fel kellett adnia. Bár egyszer Piquet is idő előtt búcsúzott, két győzelmének és egy harmadik helyének köszönhetően sikerült fordítania.

1987-ben már a Williamsnél versenyzett, és bár sokáig Senna tűnt az első számú vetélytársnak, végül a grove-iak másik versenyzője, Nigel Mansell bizonyult a fő riválisnak. Két futammal a befejezés előtt Piquet vezetett, de a brit versenyző zsinórban két győzelemmel fordult rá a véghajrára, és további két diadal mindenképpen az ő sikerét jelentette volna. A szuzukai időmérőn viszont Mansell hatalmas balesetet szenvedett, és sérülése miatt mindkét versenyt ki kellett hagynia, onnantól kezdve pedig Piquet matematikailag is bajnok volt.

A születésnapos expilóta mindhárom említett szezonban három futamot nyert, és most már vélhetően örökre ő marad a Forma-1 egyetlen többszörös világbajnoka, aki egyik bajnoki évében sem tudta túlszárnyalni ezt a számot. Persze az ő idejében kevesebb versenyt rendeztek, mint manapság, de a korábban versenyző többszörös győztesek is legalább egyszer elérték a négy diadalt.

Másfelől viszont arról sem szabad megfeledkezni, hogy Piquet olykor kimagasló teljesítményt nyújtott, főleg a Brabhamnél, amely istálló történetének legeredményesebb versenyzőjévé vált, legyen szó a vb-címekről, a futamgyőzelmekről, a pole-okról, sőt, akár a leggyorsabb körökről. Ennek tudatában talán az sem meglepő, hogy az akkor csapatmenedzserként tevékenykedő Herbie Blash szerint Piquet alulértékelt pilóta. 

Piquet minden szempontból a Brabham történetének legeredményesebb versenyzőjeForrás: Getty Images/Bernard Cahier/Bernard Cahier

Nem tudom megmondani, hogy miért, de még mindig nem kapja meg azt az elismerést, amit érdemelne – jelentette ki egy pár éve készült interjúban. –Négyszeres, sőt, talán ötszörös világbajnok is lehetett volna.”

Piquet már első teljes szezonjában remek teljesítményt nyújtott, és többször is legyőzte az akkor kétszeres világbajnok Niki Laudát az időmérőkön. Egy évvel később megszerezte első győzelmét, és nem mellesleg két viadallal a vége előtt még ő állt az összetett élén. Kanadában viszont ütközött riválisával, Jonesszal, és pechjére az ő kocsija végzetesen megsérült. Bár a megszakítás után a tartalékautóval még vissza tudott állni, az az időmérőre volt beállítva, így a motor hamar felmondta a szolgálatot. Mivel akkoriban nem minden verseny számított bele a bajnokságba, és Piquet már nem tudott volna maximális pontot szerezni, matematikailag is elvesztette a bajnokságot, így nem volt jelentősége, hogy Watkins Glenben önhibájából pördült ki.

Az első két bajnoki címét követő szezonokban a Brabhamet hajtó BMW-motor igencsak megbízhatatlannak bizonyult, így Piquet-nek egyik idényben sem volt esélye a címvédésre. 1982-ben egy, míg két évvel később két futamot nyert, de ez nem mindent mond el, főleg ami az utóbbi szezont illeti.

Akár kvízkérdésnek is elmenne, hogy 1984-ben melyik versenyző szerezte a legtöbb pole pozíciót. Sokan alighanem rávágnák valamelyik McLaren-pilóta nevét, hiszen a futamokat általában Lauda és Prost uralta abban a szezonban. Ez azonban olyannyira helytelen válasz, hogy az osztrák versenyző világbajnokként egyetlen rajtelsőséget sem gyűjtött abban az idényben, ellentétben Piquet-vel, aki kilencig jutott, amivel pont egykori csapattársa, valamint Ronnie Peterson rekordját állította be. (Ezt természetesen azóta sokan túlszárnyalták.)

1985-ben mindössze egyetlen pole-t, illetve győzelmet szerzett, de az autó nem is nagyon volt alkalmas ennél többre. Ennek egyik oka, hogy a Brabham Michelinről Pirelli-abroncsokra váltott, ami nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Piquet hiába ápolt jó viszonyt a csapattagokkal, különösen Gordon Murray főtervezővel, év végén távozott az istállótól, többek között azért, mert úgy érezte, hogy az akkor a Brabham csapatfőnökeként tevékenykedő Bernie Ecclestone pusztán pénzügyi okokból választotta az olasz gumigyártót, ráadásul túlságosan sokat kellett tesztelnie.

Piquet részben Ecclestone döntése miatt távozott a Brabhamtől

Az, hogy Bernie a Pirellire váltott anélkül, hogy erről előre szólt volna, jelentősen befolyásoltra a csapattal szembeni hozzáállásomat – árulta el Piquet egy, már évekkel a visszavonulása után készített interjúban. –Egyrészt a gumik általában nem voltak versenyképesek, másrészt a Pirelli teljes mértékben rám támaszkodott a tesztelésnél: hetvenöt nagydíjnak megfelelő tesztet teljesítettem.”

Piquet végül a Williamshez igazolt, és arra számított, hogy kétszeres világbajnokként ő lesz az első számú pilóta az első győzelmeit csak az előző idény végén elérő Mansell oldalán. Állítása szerint szóban már meg is állapodtak Frank Williamsszel, ám az alapító-csapatfőnök a szezonkezdet előtt kis híján halálos közúti balesetet szenvedett, és lebénult. Az irányítást átmenetileg Patrick Head vette át, aki egyben a brit pilóta versenymérnöke is volt. Piquet így nem kapta meg azt, ami szerinte járt neki, viszont érthető okokból nem akarta terhelni főnökét az ő gondjaihoz képest egészen aprónak tűnő problémájával.

Ehelyett inkább ő maga igyekezett szítani a feszültséget csapaton belül, és két táborra szakítani a csapatot. A belháborúnak végül az lett a vége, hogy nevető harmadikként Prost megvédte bajnoki címét. Igaz, ehhez kellett az adelaide-i dráma, amikor Mansell defektet kapott, miközben a vb-cím felé autózott. Ennek következtében Piquet ölébe hullhatott volna az elsőség, de a Williams kihívta őt kereket cserélni, mert attól tartottak, hogy ő is pórul jár. A sors iróniája, hogy ez volt az egyetlen idény, amikor a brazil versenyző eljutott a négy futamgyőzelemig.

Piquet igencsak megorrolt a csapatra, mert úgy vélte, hogy ha Mansellt beállítják mögé, akkor könnyedén megszerezhette volna a végső győzelmet (ami persze fordítva is igaz). Ennek következtében hiába köszörülte ki a csorbát egy évvel később, az idény végén távozott a grove-iaktól. És ami talán még ennél is fájóbb volt a csapatnak, hogy a Honda is elköszönt tőlük, miután az ő tetszésüket sem nyerte el az istálló pilótapolitikája.

Piquet a Lotusnál kötött ki, ahol első évében három harmadik helyig jutott, 1989-ben pedig még addig sem. Amikor viszont már a közvélemény azt hihette, hogy végleg leáldozott neki, utolsó két évében összesen három versenyt nyert a Benetton színeiben. Az olasz istálló akkoriban kezdett felemelkedni, de teljesítményük alapján azokban az években még csak a harmadik-negyedik erőnek számítottak.

Piquet (jobbra) Schumacher csapattársaként teljesítette utolsó versenyeit

Piquet az emlékezetes Ausztrál Nagydíj után vonult vissza, amely a tavalyi spái futamig az F1 legrövidebb viadalának számított. Utolsó versenyeit Michael Schumacher csapattársaként teljesítette, így elmondhatja magáról, hogy a később legendává váló német versenyzővel, valamint a nála szűk húsz évvel idősebb Laudával is szerepelt egy istállóban.

Ami a többi sorozatot illeti, F1-es karrierje befejeztével előbb az Indy 500-on, majd Le Mans-ban is megfordult két-két alkalommal, de számottevő eredményt egyik legendás versenyen sem ért el. Ahogyan egyébként Monacóban sem sikerült győznie, nem véletlen, hogy nem igazán kedvelte a hercegségbeli pályát. „Monaco olyan, mintha az ember a szobájában biciklizne” – hangzott az egyik híres nyilatkozata. Utolsó futamát Interlagosban, egy ezer mérföldes sportautóversenyen teljesítette.

Sennával ellentétben ő megúszta a hatalmas bukást

Piquet tehát szép karriert tudhatott maga mögött, pedig nem mondhatni, hogy nem szenvedett nagy baleseteket. Első teljes szezonjában mindjárt kétszer is nagyot bukott. Előbb Argentínában keveredett bele a rajt utáni tömegkarambolba, és szenvedett kisebb sérülést (futamot nem kellett kihagynia), majd Monzában esett óriásit: Brabhamje a Curva Grandéban szállt el, és a falnak csapódva lényegében kettétört, ám a brazil pilóta csodával határos módon épségben kiszállt az autóból.

Piquet testi épségét azonban nemcsak balesetek veszélyeztették: az 1984-es Kanadai Nagydíjat például úgy nyerte meg, hogy megégett a lába. Egy fejlesztésnek köszönhetően ugyanis a gázpedál annyira megmelegedett, hogy lyukat égetett Piquet cipőjébe, aki mezítláb állt fel a dobogóra, miután a leintést követően elsősegélyben részesítették.

Piquet Laudának és Prostnak mutatja a megégett lábát

Pár évvel korábban pedig azt is bizonyította, hogy a versenyzők akkoriban közel sem voltak annyira fittek, mint a mai pilóták. Az első bajnoki címét hozó 1981-es Caesars Palace Nagydíjon például annyira rosszul volt, hogy a futam alatt összehányta magát, majd ki kellett húzni az autóból. Szűk fél évvel később pedig elájult, amikor átvette a hazai pályán elért győzelemért járó trófeát. Igaz, aznap vélhetően nem ez volt a legnagyobb problémája, ugyanis később kizárták a versenyből.

Ezek persze nem jelentettek hosszabb távú egészségkárosodást, ellentétben az 1987-es San Marinó-i Nagydíj időmérőjén látott balesetével. Piquet a Tamburellóban bukott óriásit, ahol hét évvel később Senna halálos balesetet szenvedett, és kettejük között Gerhard Berger és Riccardo Patrese is nagyot esett azon a ponton. A brazil pilótát agyrázkódással szállították kórházba, és Sid Watkins, a Forma-1 akkori főorvosa eltiltotta a másnapi versenyzéstől.

Imolai balesete után Piquet már nem volt a régi

Innentől kezdve azonban nem volt a régi. Saját elmondása szerint távolságérzékelésének 80 százalékát elvesztette, és titokban egy milánói kórházba járt kezelésre. Hogy miért titokban? Nos, Piquet azt gondolta, hogy ha mindez csapata tudomására jutna, nem engednék autóba ülni.

A brazil versenyző azt is elárulta, hogy innentől kezdve csak a pénzért versenyzett, még úgy is, hogy abban az évben sikerült megszereznie a vb-címet. Ám a baleset után már csak szerencsével tudott futamot nyerni: még a pole-ból sem tudott rajt-cél győzelmet aratni, és utolsó hat diadala alkalmával kivétel nélkül legalább egy versenyző kiesett előle. Utólag be is vallotta, hogy abban az idényben Mansell érdemelte volna meg az elsőséget, persze fenntartva, hogy egy évvel korábban meg ő.

Forma-1-es karrierje után, az 1992-es Indy 500-on súlyos lábsérülést szenvedett, ami pedig a versenyzői pályafutása utáni életét illeti, ekkor is szembe kellett néznie egészségügyi problémákkal. 2013-ban meg kellett műteni a szívét, ami sikeresnek bizonyult, és azóta semmilyen hír nem érkezett arról, hogy bármilyen gondja lenne ezen a téren. 2021 elején elkapta a koronavírust, és bár kórházba szállították, ez csak elővigyázatosságból történt, a tünetei enyhék voltak.

Megbotránkoztató tettek és nyilatkozatok

Ha sportszakmai szempontból Piquet kissé ellentmondásos, akkor ez emberileg hatványozottan igaz rá. A háromszoros világbajnok pályafutása alatt és után is számos botrányt idézett elő. Előszeretettel szállt bele verbálisan riválisaiba, sőt, egyszer előfordult, hogy szó szerint is.

Ez utóbbi az 1982-es Német Nagydíjon történt, amikor Eliseo Salazar, a Forma-1 történetének egyetlen chilei versenyzője közvetlenül a lekörözése után, a féktávot nagyon elmérve nekiment a futamot vezető Piquet-nek, kiütve őt ezzel a futamból. A két fél egészen addig a pillanatig baráti viszonyt ápolt, hiszen a brazil versenyző korábban támogatta kollégáját a Forma-1-ig vezető úton. Ez azonban ott és akkor nem számított: miután kiszállt az autóból, Piquet előbb meglökte riválisát, majd ütni kezdte őt, aztán egy rúgó mozdulatot is tett felé, mielőtt dühösen elsétált. (A korrektség jegyében itt illendő megemlíteni, hogy ugyanezen a hétvégén Piquet megállt segíteni a hatalmas balesetet szenvedő Didier Pironinak.)

Piquet és Salazar békét kötöttek az eset óta

A Salazarral történt incidensre azonban még rá lehet mondani, hogy a verseny hevében esett meg, és egyszeri alkalomról volt szó. Piquet nem is ezzel, hanem a megnyilvánulásaival verte ki sokaknál a biztosítékot, és ez olyannyira rendszeres volt, hogy még pályafutása befejeztével is több botrányos kijelentést tett.

Mansellt például egy időben rendszeresen ekézte. Előfordult, hogy „tanulatlan tökfejnek” nevezte ellenfelét, máskor pedig a brit versenyző feleségének külsején élcelődött, amit egykori csapattársa állítólag nagyon a szívére vett.

Emellett a Ferrari rajongóinak körében sem túl népszerű: nem sokkal Enzo Ferrari halála előtt „szenilis vénembernek” titulálta a Commendatorét, és hozzátette, az olasz istálló sokkal jobb eredményeket érne el, ha az alapító fiatalabb lenne. Nem meglepő módon a maranellóiak nem díjazták ezt a megjegyzést.

Honfitársával, Sennával szintén rossz viszonyban volt. Az első, 1986-os Magyar Nagydíjon emlékezetes csatát vívtak, és Piquet egy látványos előzéssel szerezte meg a győzelmet. Az már talán kevésbé köztudott, hogy a Williams akkori pilótája a manőver közben felmutatta a középső ujját honfitársának, aki szerinte sportszerűtlenül viselkedett vele szemben az előző körben. (Erről és a Hungaroringhez fűződő viszonyáról ebben a cikkben olvashatnak bővebben.)

Persze itt nem állt meg, és ahogyan Mansellre, úgy Sennára is több becsmérlő megjegyzést tett. Többször is megkérdőjelezte a képességeit, előfordult, hogy egyszerűen csak „Sao Pauló-i taxisofőrnek” minősítette. Mindez azonban még enyhének számított ahhoz képest, amikor a másik háromszoros világbajnok szexuális irányultságát kérdőjelezte meg, sőt, egyszer kerek-perec melegnek nevezte. 

A két brazil, később egyaránt három vb-címig jutó pilóta kifejezetten rossz viszonyt ápolt egymássalForrás: AFP/Jean-Loup Gautreau

Azonban a mélypont vélhetően nem ez volt, hanem egy olyan kijelentés, amely már jóval Senna halála után hagyta el a száját. „Nemrég egy újságíró megkérdezte tőlem, hogy »őszintén, ki volt a jobb, te vagy Senna?« – kezdte – Azt válaszoltam, hogy én élek.” Erre a riporter is csak kínos nevetéssel tudott reagálni.

Nem meglepő módon Brazíliában óriási botrány követte ezeket a mondatokat. Nem véletlen, hogy annak ellenére sem igazán népszerű hazájában, hogy Sennához hasonlóan szintén háromszoros világbajnok, hiszen honfitársát már-már istenként tisztelik arrafelé. Ezen a ponton pedig arra is muszáj kitérni, hogy Piquet politikai tevékenysége miatt is megosztó személyiséggé vált, hiszen nyíltan támogatja a sokak szerint populista és szélsőjobboldali elnököt, Jair Bolsonarót.

Piquet egyébként sokszor azzal érvelt, hogy csak viccelt, és ezzel próbálta tompítani megjegyzéseinek súlyát, amikor magyarázkodnia kellett miattuk. Ez utóbbira a közelmúltban is kénytelen volt, hiszen fény derült arra, hogy tavaly rasszista megjegyzésekkel illette Lewis Hamiltont. Piquet azzal védekezett, hogy a „neguinho” szó Brazíliában nem számít durvának, ám tény, hogy az angol megfelelőjének használata teljességgel elfogadhatatlan.

Kisebb publicitást kapott, de nem sokkal később arra is fény derült, hogy a brazil exversenyző már 2016-ban is ócsárolta a Mercedes pilótáját. Amikor ugyanis azt fejtegette, hogy abban az idényben miért kapott ki Nico Rosbergtől, homofób kijelentéseket tett Hamiltonra.

Fia is botrányba keveredett

Piquet bizonyos értelemben a pályán és azon kívül is igyekezett tudatosan és ha a szükség úgy kívánta, akkor ravaszul viselkedni. A már említett Blash is ezt a tulajdonságát emelte ki, amikor arról beszélt, hogy mi tetszett meg neki a legjobban Piquet-ben. 

Piquet a pályán és azon kívül sem riadt vissza a trükközéstőlForrás: Getty Images/2012 Grand Prix Photo/Grand Prix Photo

„Bármit megtett a győzelemért, vagy hogy technikai előnye legyen – emlékezett vissza. – Amikor megismertem Nelsont, a Forma-3-ban szerepelt, és azt hiszem, hogy a Paul Ricardon versenyeztünk. Az egyik dolog, ami legelőször lenyűgözött, hogy Nelson mindenki másnál gyorsabb volt az egyenesben. Nagyon lazán volt becsatolva az öve, és az egyenesben szó szerint lecsúszott a pilótafülkében, hogy aerodinamikailag javítson az autón.”

Piquet-nek már jóval korábban is trükközéshez kellett folyamodnia. Édesapja teniszezőnek szánta, ezért eltiltotta a versenyzéstől, ami azért volt különösen problémás, mert Estácio Gonçalves Souto Maior a hatvanas években egészségügyi miniszter volt Brazíliában, vagyis neve meglehetősen ismert volt. A későbbi pilóta ezért francia származású édesanyja lánykori nevét használta, ám eleinte szándékosan rosszul, „Piket”-nek írva, hogy biztosan ne legyen felismerhető.

Jóval később, már pályafutása közepén arra is odafigyelt, hogy karrierje végére elég pénzt keressen ahhoz, hogy utána ne legyenek anyagi gondjai. A Brabhamtől való távozása már szóba került, melynek hátterében anyagi okok is álltak: Piquet úgy érezte, hogy két vb-címe ellenére ilyen értelemben nem becsülik meg eléggé, márpedig ő nem akart a világbajnok labdarúgók sorsára jutni.

Néha eszembe jutott, hogy Pelé és Garrincha hogyan fejezték be a futballistakarrierjüket – mondta. – Brazíliában szupersztárok voltak, de pályafutásuk végén nem volt semmijük. Pelének futballistaléptékben öregemberként el kellett mennie a New York Cosmoshoz, hogy pénzt keressen, így most már rendben van, de máskülönben…”

Piquet végül 3,3 millió dolláros szerződést írt alá a Williamsszel, valamint minden megszerzett pontért további 10 ezer dollár járt neki. Ugyanakkor azt sem lehet mondani, hogy a pénz lett volna az egyetlen szempont számára, és nem is csak a sikeresség. A McLarennél ugyanis alighanem szintén mindkettőt megkaphatta volna, mégis visszautasította a wokingiak ajánlatát, vagy inkább végig sem hallgatta azt. 

Mansell nyomában Piquet 1986-banForrás: Williams archívum

„Beszéltem Ron Dennis [csapatfőnökkel] arról, hogy a McLarenhez megyek, de ő említette, hogy évente hány napot dolgozik a Marlborónak [a csapat akkori szponzorának – a szerk.], ötöt emiatt, hatot amiatt – idézte fel. – Elvesztettem az érdeklődésemet. Nem akartam arra pazarolni az életemet, hogy olyan emberekkel beszélgessek, akik nem értik a versenyzést.”

Karrierje során végül sikerült annyi pénzt termelnie, hogy több vállalkozást is tudott alapítani, és egyszer úgy vélekedett, hogy ezeknek köszönhetően idővel még Schumachernél is vagyonosabb ember válik belőle. Ezek közül az egyik egy versenycsapat volt a dél-amerikai Forma-3-ban, aminek az volt a célja, hogy második legidősebb fia karrierjét segítse.

Merthogy Piquet-nek összesen hét gyereke született, ami már önmagában extrémnek mondható, ám a legnagyobb furcsaság nem ez, hanem az, hogy mindez négy különböző anyától történt. Közülük Nelson Jr a legismertebb, aki a Forma-1-ig is eljutott, majd távozása után egy botrány főszereplőjévé vált. Igaz, édesapjával ellentétben nem elkövetőként, hanem sokkal inkább áldozatként.

Természetesen a 2008-as Szingapúri Nagydíjról van szó, amikor Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke arra utasította, hogy szándékosan törje össze az autót annak érdekében, hogy ezzel csapattársát, Fernando Alonsót győzelemhez segítsék. A nyilvánosság számára mindez csak azt követően derült ki, hogy egy évvel később az idény közepén elküldték a csapattól, de édesapja már napokkal az eset után tudomást szerzett róla. Utóbbi később elárulta, azzal fenyegette az olasz üzletembert, hogy tönkreteszi, ha nem tartja be a szerződésben foglaltakat, és fia nem maradhat az idény végéig, amit végül közösen be is váltottak.

Nelson Jr édesanyjától még két lánygyermek született, akik közül az idősebbik Kelly Piquet, Max Verstappen barátnője, valamint a Forma-1-et szintén megjárt Danyiil Kvjat gyerekének anyja. A féltestvérek közül Geraldót, Pedrót és a magyarosan hangzó névvel rendelkező Laszlót kell megemlíteni: előbbi kettő szintén autóversenyző (Pedro a Forma-2-ig is eljutott), utóbbi pedig a motorversenyzést választotta, de csak kisebb kategóriákban szerepelt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK