A Mercedes csaknem megölte a Forma-1-et

Auto - F1 - 2018 Formula One season - 2018 Grand Prix de Bahreďn auto-prix Horizontal BUST HEADSHOT LOGO
Toto Wolff, Team Principal and CEO of Mercedes-AMG Petronas Motorsport looks on in the pit lane at the end of third practice session on April 7, 2018, prior to the qualifiers for the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama. (Photo by GIUSEPPE CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
A Mercedes azzal, hogy sorozatban nyolc éven keresztül nyerte meg a konstruktőri világbajnoki címet, csaknem megölte a Forma-1-et. Így nyilatkozott a csapat vezetője, Toto Wolff, aki szerint még a legendás monacói pálya is kikerülhet a Forma-1-es világbajnokság helyszínei közül. A menedzserrel a Financial Times készített hosszú interjút.

Toto Wolff valószínűleg az egyik legtöbbet fényképezett és legtöbbet idézett személyiség a Forma-1-ben manapság, bár nem büszke néhány megmozdulására, amelyek azóta mémekké váltak. Az alig több mint egy évtizeddel ezelőtti középcsapatból a Mercedes Wolff vezetésével 15 F1-es világbajnoki címet nyert nyolc év alatt.

Idén azonban a sikerszéria komolyan megtorpant, a Financial Times-nak nyilatkozva Wolff elárulta, mi romlott el, mi a probléma a Mercedes W13-mal:

Ha abbahagyod az álmodozást, elveszíted az értelmét annak, amiért küzdesz. Ez nem valami Instagram-baromság.

- fogalmazott határozottan az osztrák menedzser.

„Azt tanultam Niki Laudától, hogy a tegnapi nap nem számít"

- mondta meg a Mercedes csapatfőnöke, aki saját vezetési stílusát is jellemezte: „Nem értek az aerodinamikához, de mindent tudok arról a srácról, aki profi ebben."

Niki Lauda és Toto Wolff kapcsolata szakmai és szorosan baráti is volt egyben Forrás: Daimler AG

Csapatként a Mercedes 2014 óta nyolc egymást követő F1-es konstruktőri világbajnoki címet nyert,

ami minden sportági szinten figyelemre méltó, ahogy Wolff a Sir Alex Ferguson által irányított Manchester United labdarúgócsapatára utalva kifejtette:

„Tanulmányoztam, hogy a nagyszerű csapatok miért nem voltak képesek megismételni a nagyszerű teljesítményüket évről-évre.

Ugyanakkor Wolff elismerte, az, hogy a dominanciájuk nem vált a sportág hasznára, valóban jogos kritika:

Az F1 világszerte népszerűségnek örvend, jelentős mértékben növekedett a nézettsége az Egyesült Államokban, amely sokáig a sportág régóta keresett, de meghódíthatatlan területe volt. Egy olyan ország, ahol az oválpályákon való versenyzés és a végsebesség uralta a teret.

Az új kor azonban a Netflix, a közösségi média és vitathatatlanul a valaha volt legizgalmasabb pilótapárosok. Fiatal és törekvő versenyzők, szemben a régi motorosokkal. Ferrari-balhé, Red Bull-viszály, Verstappen dominálása, a Mercedes vergődése. Megannyi mellékszál, amelyek érdekesek lehetnek akár az újonnan csatlakozott közönségnek is.

Lewis Hamilton a Netflix kameráinak gyűrűjében Forrás: ANP via AFP/Remko De Waal

A tradicionalisták azt mondják, hogy ezek a változások a Forma-1 a rovására mennek, és attól tartanak, hogy az F1 rossz úton halad. Ezeket a nézeteket Wolff megveti:

Még Monaco helye sem biztos

Ahogy az F1 ugrásszerűen terjeszkedik Európából, Ázsiába és az Egyesült Államokba a Liberty Media alatt, még a sportág szellemi otthona, Monaco is veszélyben van.

- erősködött Wolff.

Noha a közösségi média kora kétségtelenül felnagyítja az F1-et egy globálisan, megvannak a maga buktatói is, hiszen Wolff minden mozdulatát és minden kimondott szavát a napilapok tömege elemzi, így nincs hova bújnia a Mercedes csapatfőnökének. Habár harcosként egyértelműen a helyén van a szíve, bohóckodásai nem egyszer terjedtek el a médiában rossz okokból.

- vallotta be Wolff.

Toto Wolff többször tört már össze fejhallgatókat egy-egy balul elsült futam alatt Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A harcának még biztosan nincs vége, különösen nem ebben az évben, amikor a Mercedesnek nem kevesebb a feladata, minthogy felzárkózzon a Ferrarihoz és a Red Bullhoz. Wolff azt mondja, hogy ad magának „pár évet", mielőtt megfontolná, hogy átadja a kormányt az utódjának.

Forrás