Vágólapra másolva!
A versenyzők szakszervezetének (GPDA) vezetőjeként dolgozó Alexander Wurz a RacingNews365.com-nak adott interjújában elmondta a pilóták által az egyik legnagyobb problémának tartott "hurka" kerékvetőkkel kapcsolatos gondolatait, és felszólította a Forma-1-et, hogy szüntessék be ezeket a pályaelemeket.

Az összesen 69 F1-es nagydíjon induló Wurz elárulta, összességében elégedett a sportág vezetése által hozott biztonsági intézkedésekkel, azonban a GPDA első embereként a versenyzők (névtelen) véleményét is képviselnie kell, így felvetett néhány problémát, amit a pilótáktól hallott – elsősorban a "hurka" kerékvetőnek hívott pályaelemekkel kapcsolatban.

A kerékvetők és a rázókövek feladata, hogy eltántorítsák a pilótákat a kanyarok átvágásától és kiszélesítésétől Forrás: Florent Gooden / DPPI/Florent Gooden

„Öt-tíz évvel ezelőtt még amiatt aggódtunk, hogy a sportágban rejlő lehetőségeket nem sikerül kiaknázni. Azokhoz az állapothoz képest a biztonsággal kapcsolatos irány határozottan jó irányba mozdult. Most már csak arra kell ügyelnünk, hogy [a sportág] népszerűsödésének ebben a szakaszában mindenki két lábbal a földön maradjon – nyilatkozta az osztrák expilóta. –

Az ilyen típusú elemek az utóbbi években több balesetet is eredményeztek az autósportban. Az egyik legnagyobbat

Alexander Peroni szenvedte el a Forma-3 2019-es Olasz Nagydíján, amikor a Campos Racing ausztrál versenyzője kiszélesítette a pályát, ráfutott egy rázókőre, amit az autója feltépett, majd a levegőbe repült, és veszélyes szögben a bukótér szélén álló kerítésnek ütközve landolt.

De 2022 sem telt el hasonló baleset nélkül, hiszen szintén Monzában az endurance-világbajnokságon is történt egy komolyabb baleset Henrique Chaves jóvoltából, egy héttel korábban pedig a silverstone-i F2-es főfutamon Dennis Hauger repült bele Roy Nissany autójába. A GPDA vezetője azt reméli, hogy az ezekhez hasonló esetek a lehető leghamarabb eltűnnek a motorsportból, ugyanakkor tudja, hogy nem egyszerű teljesen biztonságos környezetet teremteni.

"Azt remélem, hogy miután megállapítható, hogy ezek a kerékvetők veszélyesek, visszatérhetünk az normál rázókövekhez, amelyeket eredetileg a pályákhoz terveztek.

– folytatta Wurz. – De nem tudunk százszázalékosan biztonságos környezetet teremteni. Ez olyan, mint a repülés: soha nem lesz teljes biztonság, mert amikor egy repülőgép fent van, és valami nem sikerül, annak következményei vannak: lezuhan. Az autóversenyzésben is hasonló a helyzet, de józan ész szerint fejlesztenünk kell a biztonsági elemeket. Az rendben van, hogy a rázókövek kibillenthetik az autót az egyensúlyból, de az már nincsen, hogy megváltoztatják az ideális vonalvezetést."

Wurz példaként említette Rubens Barrichello hatalmas balesetét az 1994-es imolai hétvégéről, ami az egyik fő oka volt a rázókövek módosításának a kilencvenes években. Bár a GPDA elnöke elégedett az azóta elért előrehaladással, úgy érzi, hogy egy kulcsfontosságú kérdés még nincs megoldva.

Az ilyen helyeken természetesen a legjobb eltávolítani a rázóköveket, hogy véletlenül se reptessék meg az autót. Azonban ahol [a kerékvetők] mögött aszfaltozott bukótér van, ott mégis fontos szerepe van a rázóköveknek, ennek a problémának a megoldása pedig még mindig fejtörést okoz a vezetőségnek."