Társoldalunk:
Hírlevél

A rozsdás és földhöz ragadt stáb okozta a Ferrari csúnya öngólját

2022.08.04. 06:32

Az M4 Sport kommentátora, Wéber Gábor elemezte a csapat hungaroringi stratégiai tévedéseit. Szerinte menthető lett volna a 2. hely, vagy akár a győzelem is Charles Leclerc-nek.

A Ferrarinál mindig találnak új megoldást arra, hogyan veszítsék el a győzelmet egy olyan versenyen, amelyen ők az esélyesek a győzelemre. Bár a Magyar Nagydíjon meglepetésre George Russell indult az élről a Mercedesszel, a szimulációk és a közvélekedés egyaránt őket tartotta esélyesnek a győzelemre, főleg úgy, hogy a Red Bullok különböző problémákból adódóan csak a mezőny közepéről rajtoltak. Ennek ellenére Max Verstappen nyert.

Wéber Gábor, a magyar közvetítés kommentátora a Facebook-oldalán elemezte ki a maranellóiak rossz döntéseit, és arra a megállapításra jutott, hogy bátrabb húzásokkal Charles Leclerc-t a vesztesnek látszó helyzetből visszahozhatták volna a 2. helyre, sőt, akár a győzelemért is harcolhatott volna a végül a 6. helyen végző pilóta.

Rámutatott, hogy Leclerc az első etapjában és a második elején egyaránt sok időt vesztett Russell mögé beragadva, és a sorsdöntő baki a második kerékcserénél jött, amikor a kemény gumit rakta fel neki a Ferrari. Az elérhető három abroncsból ez volt a legtartósabb, ám a tapadása alkalmatlannak bizonyult a jó tempóra.

Már pénteken egyértelmű volt, hogy a kemény keverék nem lesz jó versenygumi, mert nehezen melegszik fel és addig sokat csúszkál; a Pirelli szerint nem is volt értelme azon gondolkodni.– fogalmazott Wéber Gábor. – A 38. kör végén Verstappen kiállt, 26 másodperces hátrányban térve vissza a pályára Leclerc-rel szemben, akik valamiért a pályán elfoglalt pozíció elvesztését nagyobb problémának érezték, mint a pénteki és versenynapi adatok alapján a kemény keverék bevetését."

Elrontották Leclerc stratégiájátForrás: credit: @Scuderia Ferrari Press Office/© Foto Colombo Images

„Pedig a verseny elején keményre váltó Alpine-ok és Haasok körein is látszott, hogy a helyzet csak rosszabbodott péntek óta a C2-eseken."

Leclerc esetében az nehezítette a döntést a második kerékcsere lebonyolításával, hogy ha későbbre halasztják, a frissebb gumira hamarabb váltó Verstappen mögé tér vissza, a lágy keveréknek viszont túl sok lett volna a hátralévő táv. (Száraz futamon legalább kétfajta abroncsot kötelező használni, így egy újabb közepes gumis etap nem lehetett benne a képletben.) A kemény keverék azonban így is hatalmas mellélövésnek bizonyult.

Az átlagtempója a kemény keverékes etapjában lassabb volt (1:23.7), mint 30 kg-mal több üzemanyaggal a közepeseken (1:23.6), miközben Russell-lel is csatázott!– írta Wéber Gábor – Leclerc körönként majdnem 1 mp-et kapott Verstappentől az 54. körig, ezért ismét kereket cseréltek neki a 3. helyről, de az már nem osztott és nem szorzott, [Carlos] Sainz és [Lewis] Hamilton simán megelőzték volna, [Sergio] Pérez tempója pedig nagy valószínűséggel szintén elég lett volna, hogy 16 kör alatt 16 másodpercet hozzon rajta."

A vezérkar megint nem volt a helyzet magaslatánForrás: credit: @Scuderia Ferrari Press Office/© Foto Colombo Images

Az M4 Sport kommentátora úgy véli, a kemény gumi helyett két másik opció is legalább a 2. helyet jelentette volna. „Leclerc tempója a lágyakon Hamilton tempója körül mozgott, de még így is átlagban 1,5 másodperccel volt gyorsabb, mint a keményeken - azaz ha M-M-S-S [közepes-közepes-lágy-lágy gumi] stratégiát alkalmaznak, akkor nagyjából 20 másodperccel hamarabb ér célba, vagyis simán a 2. helyen."

Ez a háromkiállásos stratégiát jelenti, de a Ferrari a második kerékcseréve kivárva is meccsben maradhatott volna a győzelemért.

„Ha pedig nem reagálnak Verstappenre, hanem Hamiltonhoz hasonló stratégiával feladják a vezető helyet, akkor - ahogy az a grafikonon látszik - vissza is érhetett volna a címvédőre, hogy megvívjanak az első helyért. Persze a hollandnak volt tartaléka, mint látszik, ezért az előzés nem lett volna biztos, de az esély megmaradt volna" – jelentette ki Wéber Gábor.

Pont úgy, ahogy tavaly a Red Bull kiengedte a kezéből a vezetést Franciaországban, hogy aztán másfél körrel a vége előtt vegyék vissza azt, mert az volt a járható út.

„Van, amikor jobb üldözőnek lenni, de ennek a felismeréséhez a Ferrari bokszfala és stratégiai részlege még túlságosan rozsdás és földhöz ragadt, így csúnya öngól lett a vége ennek az amúgy nyerhető futamnak."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK