Ezekkel az ötletekkel mérsékelnék az autók pattogását az F1-ben

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Sergio Pérez, Red Bull, Charles Leclerc, Ferrari, Fernando Alonso, Alpine, Lando Norris, McLaren, Brit Nagydíj 2022, futam
Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc (R) and Red Bull Racing's Mexican driver Sergio Perez (R) run wide allowing Mercedes' British driver Lewis Hamilton to move up two places during the Formula One British Grand Prix at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 3, 2022. (Photo by JUSTIN TALLIS / AFP)
Vágólapra másolva!
Négy lehetséges megoldást ismertetett az FIA arra, hogy csökkentse az autók pattogó mozgását. A változások jövőre léphetnek érvénybe.

A teljesen új szabályrendszer szerint épített F1-es autókkal visszatért egy kellemetlen régi jelenség, az autók függőleges himbálózása nagy sebességnél. Ez abból ered, hogy a padlólemez alatt a korábbinál lényegesen erősebb vákum és szívóhatás alakul ki, és a pattogás időnként olyan mértékű (a pályától és az egyes autóktól is függően), hogy a csapkodás fájdalmakat okoz a pilótáknak.

A veszélyes jelenséget már hónapok óta próbálja mérsékelni az FIA különböző ötletekkel, de a sebtében összeállított intézkedéseket folyamatosan tologatják, jelen állás szerint a nyár végi Belga Nagydíjtól alkalmazzák őket. Ez most legfőképp arra irányul, hogy mérni fogják a pattogást, és az egy bizonyos értéknél nem lehet nagyobb, különben szankciók járhatnak érte.

Az egyes csapatokat eltérő mértékben érinti a probléma Forrás: AFP/Justin Tallis

A csapatok és az FIA delegáltjaiból álló egyik tanácsadó bizottság csütörtökön ülésezett, és ezen szó esett különböző rövid- és hosszútávú intézkedésekről.

A szövetség közölte, az aerodinamikai szabályok kapcsán négy javaslatot fogalmaztak meg a pattogás mérséklésére, melyeket a Motorsport Világtanácshoz küldenek átgondolásra és elfogadásra.

Amennyiben elfogadják a javaslatokat, azok 2023-tól kerülhetnek be a szabálykönyvbe. Erre vélhetően hamarosan sor kerül, mivel a csapatoknak meg kell kezdeniük a jövő évi autó tervezését és építését.

A tervezetben szereplő ötletekből három a padlólemezt érinti, lévén ez az elem generálja a váratlanul erős szívóhatást, ami előidézi a pattogást. Az FIA javasolja a lemezen a szélső él és az első beömlők (Venturi-csatornák) torkolatának megemelését, szigorúbb oldalirányú hajlékonyság-ellenőrző vizsgálatokat kezdeményeznek, valamint szenzorok elhelyezését tervezik az autóban a vibráció mérésére.

A változtatási tervek több csapatnak nem tetszenek, érthetően leginkább azoknak, amelyek kevésbé szembesülnek a problémával. Az FIA viszont azért sem akar tétlenül ülni, mert sejtésük szerint beavatkozás nélkül 2023-ban nőni fog az autók leszorítóereje és a veszélyes jelenség még rosszabbá válhat.