Társoldalunk:
Hírlevél

A Red Bull vagy a Mercedes helyett a Ferrarit sújtják a közelgő szabályok?

2022.07.10. 13:09

A nyári szünet után az FIA szigorítani fog a padlólemez hajlékonyságára vonatkozó méréseken. A Mercedes főnöke üdvözölte a döntést, a Red Bullt irányító kollégája pedig tagadta, hogy rájuk mindez hatással lenne. A Ferrari első embere viszont elismerte, hogy mindez változtatásokra kényszeríti őket.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az FIA még a Brit Nagydíj hétvégéjén kiadott egy technikai direktívát, amely a padlólemez hajlékonyságának szigorúbb ellenőrzését célozza. A szabálymódosítást eredetileg a két hét múlva esedékes Francia Nagydíjon vezették volna be, ám az F1-es bizottság végül úgy döntött, hogy a pattogás méréséhez hasonlóan a nyári szünet utáni első, azaz a spái hétvégére halasztja mindezt. 

Wolff üdvözölte az FIA döntésétForrás: NurPhoto via AFP/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

A szigorításra azért van szükség, mert néhány istálló kijátssza az FIA jelenlegi méréseit, és a padlólemez közepén található, leginkább egy deszkára hasonlító elem, a kopólemez bizonyos pontokon sokkal jobban deformálódik a megengedettnél, aerodinamikai előnyhöz juttatva az adott csapatot. Az Autosport értesülései szerint ráadásul akadnak, akik mozgó elemekkel is trükköznek, ám a Belga Nagydíjtól ez is lehetetlenné válik. A Mercedes főnöke üdvözölte a szabályváltoztatásokat, és kettéválasztotta a jelenséget.

Egyes csapatok olyan kopólemezzel rendelkeznek, amelynek [egy része] eltűnik, amikor az autó alja leér – nyilatkozta Toto Wolff. – A kopólemezek jelentik a korlátot, hogy milyen mértékű kopás megengedett. Ha pedig ez csodával határos módon eltűnhet a padlólemezben, akkor az egyértelműen szabályellenes. A második dolog egy olyan deszka, amely elhajolhat, vagy szintén jobban elmozdul, mint amekkorának a tűréshatárnak lennie kellene. A tűréshatár egy milliméter, és ha egy deszka sokkal jobban elmozdul felfelé, akkor nyilván azzal is lehet teljesítményt nyerni. Szerintem az első [jelenség] Spára meg fog szűnni, a másodikat pedig majd a jövő évi szabályzatban tisztázzuk.”

Az osztrák üzletember arra is célzott, hogy a módosítás igencsak rosszul érinthet bizonyos csapatokat. Természetesen az idei év két legjobb csapata, a Red Bull és a Ferrari került a figyelem középpontjába, ám előbbi csapatfőnöke szerint ők nem fognak bajba kerülni a változtatások miatt.

Ez teljes baromság, szerintem itt összekeverjük a dolgokat – utalt kollégájának kijelentésére Christian Horner. – Nem is tudom, talán azokra az autókra utal, amelyek jelenleg a közelükben vannak. Fogalmam sincs, de nekem egyáltalán nincsenek problémáim vagy aggályaim a mi padlólemezünkkel kapcsolatban.”

A bikások pilótája, Max Verstappen ennél is messzebbre ment, és egyenesen a Mercedest vádolta meg trükközéssel. „Nem egészen értem, hogy miért panaszkodnak a rugalmas padlólemezekre, miközben az övék a legrugalmasabb” – fogalmazott a címvédő. 

Nincs egyetértés abban, hogy melyik élcsapatot érintheti a legkellemetlenebbül a módosításForrás: AFP/Justin Tallis

A Ferrari felől azonban már nem ennyire magabiztosak. Bár a maranellóiak mostanra többé-kevésbé kiküszöbölték az autó pattogását, Mattia Binotto elárulta, a padlólemez hajlékonyságra vonatkozó szabályváltoztatások őket biztosan érinteni fogják.

Kelleni fog néhány változtatás, mert most pontosították az új méréseket, amelyek az új követelmények, illetve előírások alapján szükségesek – mondta a Scuderia első embere az FIA sajtótájékoztatóján. – Ez eltart egy ideig, Ez eltart egy ideig, szóval jó, hogy eltoljuk Belgiumig, mert a pattogás nem téma, nem kell sietni.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK