Sokkolta a Mercedest, hogy néhány riválisuk mivel trükközik

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Brit Nagydíj 2022, péntek
NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 01: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB18 leads Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team W13 during practice ahead of the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 01, 2022 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Toto Wolff nagyon meglepődött, amikor az FIA erről tájékoztatta őket. Mike Elliott, az istálló technikai igazgatója arról beszélt, fontolóra veszik, hogy a Red Bull által kitalált fejlesztési irányt kövessék.

A Red Bull által választott technikai koncepció kétségtelenül hatékony az idei autóval, a csapat a versenyzők és a konstruktőrök világbajnokságát is magabiztosan vezeti. Több istálló elkezdte az ő fejlesztési irányukat követni, bár az Alpine például más utat jár. A Mercedes részéről bevallották, ők sem zárkóznak el attól, hogy az RB18-on látható megoldásokat átvegyék.

A Red Bull és a Mercedes 2022-es autója Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

„A külső borítás láthatóan nagyon különböző [a Red Bullon és a Mercedesen], mégsem ez a legnagyobb különbség, hanem a padlólemez kialakítása. – mondta Mike Elliott technikai igazgató az Autosportnak. – Kiértékeltünk néhány ahhoz hasonlító koncepciót. Nem tudom megmondani, melyik irányba megyünk tovább, de megnézzük az övékét is."

„És ez nem csak a Red Bull koncepciójára vonatkozik, hanem a mezőny összes autójára. Mindegyiket megnézzük, érdekes-e, és miért. Átgondoljuk, hogyan működhet a Red Bull kocsija, és miért működik úgy? Ugyanez érvényes a mezőny összes autójára. Utána meglátjuk, tanulhatunk-e, átvehetünk-e valamit belőle."

A Mercedes teljesítménye idén visszaesett Forrás: AFP/Sebastien Bozon

A Red Bull rossz szemmel nézte, amikor az Aston Martin az övékhez nagyon hasonló autóval jelent meg a Spanyol Nagydíj, de ott arra gyanakodtak, hogy az oda igazoló mérnökök illegálisan vittek magukkal információt. A szabálytalan másolási ügy azóta elévült.

Az új szabályrendszerben az erősorrendben a harmadik helyre visszacsúszó Mercedes idén két nagyobb fejlesztési csomagot vetett be eddig, Elliott szerint az elsővel a pattogás mérséklése érdekében léptek, de azzal vesztettek az aerodinamikai teljesítményből, a legutóbbi frissítéssel ebből próbáltak visszahozni.

Wolff meglepődött más csapatok trükközésén

A Brit Nagydíjon a sok események hevében kisebb figyelmet kapott egy szabályváltozás, ami az autók padlólemezének hajlékonyságára vonatkozik. Mindezt az FIA formulaautós bizottságának elnöke, Nikolasz Tombazisz ismertette a csapatokkal, miután a szövetség tudomására jutott, hogy egyesek trükközve elérték, hogy az engedélyezett 2 mm helyett akár 6 mm-rel is deformálódjon a padlólemez, így az alacsonyabb hasmagassággal aerodinamikai előnyhöz jutottak.

Trükkös megoldást fejlesztett ki néhány meg nem nevezett csapat Forrás: Zak Mauger / LAT Images/Motorsport ImagesTel: +44(0)20 8267 3000email: [email protected]/Zak Mauger

Az ellenőrzések azért nem mutatták ki a turpisságot, mert a mérést a padlólemez meghatározott pontjain végzik, ám ezek szerint néhány csapat leleményesen megoldotta, hogy ott megfeleljenek a szabályoknak, a lemez máshol viszont jobban deformálódott.

A hétvégi Osztrák Nagydíjon még nem vezetnek be a szigorúbb ellenőrzést, az utána következő Francia Nagydíjon viszont már igen, a mérési tartomány kiterjesztésével.

„Senkinek sem volt fogalma erről, amíg az FIA fel nem hozta a témát – idézte a Mercedes csapatfőnökét, Toto Wolffot az Autosport. – Ezen mindegyik csapat nagyon meglepődött.

„Az előírások és az előírások szándéka világos. Úgy értem, vitathatatlan, hogy a padlólemez ne legyen hajlékonyabb, mint amit az előírások engednek."

Erre azután derült fény, hogy az autók pattogását igyekszik megfékezni az FIA, és a jelenséggel összefüggésben bizonyára tüzetesebben megvizsgáltak néhány elemet.