Vágólapra másolva!
Spielberg vagy Zeltweg? Österreichring, A1-Ring vagy Red Bull Ring? Osztrák, Európa vagy Stájer Nagydíj? Nos, Ausztria és a Forma-1 kapcsolatában mindezek szerepet játszottak, a következőkben pedig megvizsgáljuk, melyik pályán, milyen név alatt, milyen drámai pillanatok történtek az elmúlt közel hatvan évben.

Ahogy a második világháború után annyi helyen, úgy Ausztriában is átalakítottak egy katonai repülőteret versenypályává. Mindez Zeltwegben történt 1959-ben, a tervezők azonban nem vitték túlzásba a felújítást:

összesen öt kanyart tartalmazott a 3,2 kilométeres, szűk, hepehupás, veszélyes pálya, amit a nézőtérről nem lehetett jól belátni.

Ezek a tulajdonságok azt jelentették, hogy ugyan 1963 és 1968 között minden évben versenyeztek rajta Forma-1-es pilóták, ám mindössze 1964-ben számított bele a futam eredménye a világbajnoki pontversenybe – igaz, ekkor Lorenzo Bandini egyetlen sikerét láthatták a nézők a Ferrarival.

1964. augusztus 23-án rendezték meg az egyetlen F1-es világbajnoki futamot Zeltwegben Forrás: APA-PictureDesk via AFP/Votava / Imagno / picturedesk.com/Votava

A repülőtéren versenyzést az vetette végleg vissza, hogy mindössze három kilométerrel odébb – helységileg már Spielbergben – megépült az Österreichring, egy nyújtott, gyors kanyarokkal teli, nézők és pilóták kedvencévé váló pálya, ahová a következő 19 év minden augusztusában ellátogatott a Forma-1-es mezőny. 1971-ben Jackie Stewart kiesett a futamon, ám ennek ellenére bebiztosította második vb-címét – Spielbergben máig ez az utolsó ilyen alkalom. Négy évre rá, az Európa Nagydíjnak kinevezett hétvége Mark Donohue tragikus balesetével indult a szabadedzésen, majd a 29. körben félbeszakított, esős futamon Vittorio Brambilla egyetlen F1-es sikerével zárult. Az olasz egyébként

a célvonalon áthaladáskor az égbe nyújtotta a karjait, így elveszítette az irányítást a March-Ford felett, és korlátnak ütközött

– szerencséjére ez már nem befolyásolta a végeredményt.

Donohue halála kisebb módosításokat eredményezett a pályán, ahová következő évben a nürburgringi balesete miatt a hazaiak kedvence, Niki Lauda nélkül érkezett a mezőny. A futamot végül – pályafutásában először – John Watson nyerte a Penske csapat történetének egyetlen győzelmét szerezve, ami kis kárpótlás volt az istállónak az előző évi tragédia után.

Lella Lombardi a 12. helyen fejezte be a versenyt – az utolsót, amin női pilóta is részt vett.

A következő két év szintén első győzelmeket hozott: 1977-ben Alan Jones a 14. rajtkockából tudott nyerni, míg 1978-ban Ronnie Peterson diadalmaskodott egy káoszos első kör után.

1979-tól egyre nagyobb fölénybe kerültek a turbómotoros autók, és az Österreichring tulajdonságai miatt arra lehetett gondolni, hogy Ausztria az ő pályájuk lesz. Ám a következő négy év közül csak 1981-ben tudott nyerni egy Renault (Jean-Pierre Jabouille). 1982-ben ráadásul rájárt a rúd mind az öt turbómotoros kocsira, hiszen mindegyiküknek műszaki probléma miatt kellett feladnia a futamot – Alain Prost öt körrel a vége előtt az élről állt ki. Így azonban

minden idők negyedik legszorosabb befutóját láthatták a nézők Elio de Angelis és Keke Rosberg között:

végül az olasz – nem meglepő módon életében először – öt századmásodperccel gyorsabbnak bizonyult. Komoly balesetben sem volt hiány az évtizedben: Andrea de Cesaris a Panoráma-kanyarban törte szanaszét a Ligier-Renault-ját – az olasz megdöbbentő módon sértetlenül szállt ki a kocsiból.

1986-ban a hazaiak nagy bánatára Gerhard Berger dobogós helyen haladó Bennettonja meghibásodott, így Alain Prost több, mint egy kör előnnyel tudta megnyerni a futamot. Egy évvel később viszont már az utolsó verseny következett az Österreichringen.

A rendkívül szűk célegyenesben egy-egy baleset miatt feltorlódtak az autók, így kétszer is újra kellett indítani a futamot.

Előbb (a lenti videón 5:39-től) Martin Brundle korlátnak vágódása, majd (7:47-től) Nigel Mansell váratlan lelassulása eredményezte a torlódást és a további baleseteket. A bajuszos brit azonban jól jött ki a második piros zászlós fázisból, és végül megnyerte a versenyt – majd a nagy ünneplés közepette pedig (1:35:19-től) belefejelt egy felüljáróba...

A túl szűk célegyenes, a túl gyors kanyarok, a pályamenti fák elleni védelem hiánya és a túl nagyra növő átlagsebesség miatt 1988-ban már nem szerepelt a versenynaptárban az Osztrák Nagydíj, és sokáig úgy tűnt, a helyiek sem akarják visszatetetni. 1995-ben azonban a számos pálya tervezésében aktívan részt vevő

Herrmann Tilke vezetésével felújították, korszerűsítették és lassabbá építették az Österreichringet – pontosabban akkor már az A1-Ringet,

hiszen a mobiltelefon-szolgáltató szponzorálása miatt ezt a nevet vette fel az 1997-ben naptárba visszakerült aszfaltcsík. Rögtön abban az évben Jarno Trulli került közel az első sikeréhez, ám meghibásodott alatta a Prost-Mugen-Honda. Az egyetlen őszi osztrák futam így Jacques Villeneuve-é lett, ám inkább Eddie Irvine és Jean Alesi látványos balesetéről és Michael Schumacher stop&go büntetéséről marad emlékezetes.

1998-ban Giancarlo Fisichella első pole-ját szerezte meg az eső áztatta időmérőn, ám végül Mika Häkkinen tudta megnyerni a versenyt. A finn a következő két évben is a mezőny legjobbja volt, ám 1999-ben saját csapattársa, David Coulthard nekiment hátulról, utána pedig csak a harmadik hely jutott neki. 2000-ben Häkkinenen viszont segített Ricardo Zonta ámokfutása a rajtnál, amivel kapásból három riválisa versenyét tette tönkre. A következő évben a szarvast észlelő Juan Pablo Montoya Michael Schumacherrel ütközött, a német végül a Ferrari csapatutasítása miatt a második hellyel vigasztalódhatott. 2002-ben Szató Takuma és Nick Heidfeld óriási karambolját háttérbe helyezte egy

újabb botrányos Jean Todt-kérés Rubens Barrichello felé: a brazilnak (az év hatodik(!) futamán) az utolsó métereken kellett átadnia a győzelmet Schumachernek,

aki szintén rosszul viselte a Ferrari döntését. Az eset után a súlyos pénzbüntetés mellett egészen 2010-ig betiltotta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a csapatutasításokat.

Osztrák Nagydíjat 2004-től újabb egy évtizedig nem láthatott a közönség: ebben az anyagi okok mellett az Európai Unióban bevezetett dohányreklám-tilalom is közrejátszott. Le is bontottak szinte mindent Spielbergben, ám

2011-ben egy új szponzor (a Red Bull) megmentette a "sógoroknak" a Forma-1-et, 2014 óta pedig ismét minden évben láthatunk itt versenyt.

Rögtön akkor a Williams okozott szenzációt azzal, hogy Felipe Massa és Valtteri Bottas indult az első sorból – végül a Mercedes érvényesítette a papírformát a futamon. Nico Rosberg és Lewis Hamilton a következő két évben is az első két helyen végeztek... volna, ha 2016-ban nem ütköznek össze az utolsó kör elején, ami így Rosberg dobogójába került.

2017-ben Danyiil Kvjat gondoskodott az újabb Mercedes-sikerről, mikor a rajt után Fernando Alonso és Max Verstappen versenyének is véget vetett. Egy évre rá azonban már semmi nem gátolhatta meg az első Red Bull-győzelmet a hazai pályájukon – igaz, ehhez (és a Haas valaha volt legjobb eredményéhez) kellett a gyári Mercedes történetének első kettős meghibásodása is. Verstappen 2019-ben ismét nyert a szörnyű rajtja ellenére, miután áthámozta magát a teljes mezőnyön, legvégül – az első sikeréért hajtó – Charles Leclerc-en is egy parázs csata után. 2020 aztán ismét a Mercedes éve lehetett volna, ha Hamilton a 2019-es Brazil Nagydíj után nem

szabálytalankodik ismét Alexander Albonnal szemben a hajrában

– így Bottas első helye mellé Hamilton csak egy negyediket szerzett, amihez Lando Norris elképesztő utolsó köre is hozzájárult.

2020-ban egyébként az Ausztriában a szezonnyitót rendezték július elején,

a koronavírus-járvány alatt ugyanis először nyugati szomszédaink segítették ki a Forma-1-et. Ráadásul egyből két futammal, hiszen a következő héten a Stájer Nagydíjra is sor került a Red Bull Ringen.

Ugyanez történt tavaly is, akkor fordított sorrendben követte egymást ez a két futam a nyáron, és akkor a Török Nagydíj helyett kellett másodszor is beugrania a pályának. Míg 2021-ben az Osztrák Nagydíjon Sergio Pérez szolgáltatta az izgalmakat a Norrisszal és a Leclerc-rel való ütközései miatt, a két Stájer Nagydíj komolyabb eseményeket nem hozott: sorrendben Hamilton és Verstappen uralta ezeket a hétvégéket.

Verstappennél több versenyt senki nem nyert Ausztriában, ahol az utóbbi években Bottas és (a futamot még sosem nyerő) Norris is remekelt a jelenlegi mezőnyből. A Ferrari pedig mindössze öt(!) világbajnoki futamot nyert a harminchatból, legutóbb 2003-ban sikerült az olaszoknak győzni. Azonban noha az ausztriai versenyeket – pláne a közelmúltban – ritkán befolyásolja az időjárás,

mindössze 36 százalékban (13/36) nyert a pole pozícióból rajtoló pilóta,

így az időmérő után sem lehet semmiképpen garantálni, hogy ki lesz a végső győztes. Az viszont egyértelmű, hogy a Ferrarinak nem lesz egyszerű dolga, ha már Spielbergben szeretné tovább csökkenteni a hátrányát a vb-pontversenyben a Red Bull-lal szemben.