Szélvészgyors kanyarokban folytatódik Leclerc és Verstappen csatája

Forma-1, Kanadai Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Carlos Sainz, Ferrari
MONTREAL, QUEBEC - JUNE 19: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB18 leads Carlos Sainz of Spain driving (55) the Ferrari F1-75 during the F1 Grand Prix of Canada at Circuit Gilles Villeneuve on June 19, 2022 in Montreal, Quebec. Peter Fox/Getty Images/AFP (Photo by Peter Fox / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
A legutóbbi hasonló vonalvezetésű pályán a Ferrari gyorsabb volt a Red Bullnál, és Leclerc-nek égető szüksége lenne a győzelmekre júliusban, hogy Verstappen előnye ne legyen reménytelenül nagy a tabellán. Brit Nagydíj előzetes.

Kulcsfontosságú hónap következik a Forma-1-ben, júliusban négy versenyt rendeznek. Ezek mindegyikét több-kevésbé hagyományos, épített, igazán különleges sajátosságokkal nem rendelkező pályán tartják, melyek nem az autók egy-egy speciális jellemzőjét helyezik előtérbe (mint az előző három helyszín, Monaco, Baku és Montreal), hanem összességében kiváló aerodinamikát kívánnak.

A hónap végére vélhetően határozottabban látni fogjuk, hogy mire számíthatunk a bajnoki küzdelemben, jelentős lépéselőnyben marad-e a Red Bull a szezon második félidejére, vagy a Ferrari visszazárkózik rájuk. Bár sok verseny lesz ősszel is, érdemes észben tartani, hogy a költségvetési plafon eleve behatárolja a fejlesztési lehetőségeket, és a nadrágszíjat még jobban megszorítja a váratlanul brutális infláció, ami sok pénzt von el a tervezési-gyártási műveletektől.

A Red Bull ellépett a Ferraritól a tabellán Forrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Peter Fox

Míg a Red Bull egymás után hat győzelmet szerzett, a Ferrari bukdácsol és gyorsan elherdálta Charles Leclerc korábbi tetemes előnyét,

ezért a maranellóiaktól erős júliusra van szükség, hogy a nyári szünetre ne lehangolva menjenek el és maradjon reális esélyük a vb-címre.

Ehhez a Brit Nagydíjon tehetik meg az első lépést.

Szoros csatára van kilátás

A silverstone-i versenyek az utóbbi években bőven szállítottak izgalmakat, drámát, gyors töprengéssel az emlékezetünkben langyosként élő futamokról is felidézhetünk váratlan fordulatokat, feszültséggel teli jeleneteket. Természetesen Lewis Hamilton és Max Verstappen tavalyi ütközése a legfrissebb emlék sokakban, de emellett a leintésig a képernyő előtt tartotta a nézőket, hogy a brit pilóta levadássza-e Charles Leclerc-t.

Több csapatnak a hazai versenye jön, köztük az Aston Martinnak is Forrás: AFP/Brendan Smialowski

Akkor a Ferrarinak szerencsével nyílt esélye az 1. helyre, ezúttal inkább a Mercedes esetében beszélhetnénk ilyesmiről. A Red Bull akkor is, most is jól szerepelt, de ők mindkét vetélytársuktól erős teljesítményt várnak. „Azt hiszem, a Mercedes és a Ferrari is gyors lesz Silverstone-ban – mondta Christian Horner. – Inkább nekünk lesz kemény dió ez a pálya, a vonalvezetésből adódóan."

A hozzá leginkább hasonlító pályán, Barcelonában a Ferrari erősebben ment, Leclerc ott műszaki hiba miatt bukta a győzelmet. A Mercedes pedig valamelyest közelebb volt az élmezőnyhöz, mint máshol, kérdés, azóta mennyit léptek előre.

A Mercedestől is erős teljesítményt vár a Red Bull Forrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Dan Mullan

„Mindenki biztosra veheti, hogy olyan keményen fogunk teperni, amennyire tudunk" – mondta a csapat technikai igazgatója, Mike Elliott.

Az biztos, hogy a közönség támogatása velük lesz, elvégre idén már két brit kedvenccel szállnak harcba. A Mercedes 2014 óta csak két futamot nem nyert meg Silverstone-ban, azért meglepetés lenne, ha nem nőne ez a szám. Az élmezőnyből Sergio Péreznek rossz ómen ez a pálya, a 6. helynél még sosem végzett előrébb rajta.

Szédítő kanyarsebességek

Ami különbség a Spanyol Nagydíj helyszínéhez képest, hogy Silverstone-ban még több a nagyon gyors kanyar és a padlógázos rész, kevésbé kell az autó alacsony tempós fordulékonyságára koncentrálni. Lassú kanyarok a kör elején találhatók, illetve az utolsó előtti ilyen.

A silverstone-i pálya vonalvezetése Forrás: Mercedes

A nagy tempó ellenére előzni sokkal jobban lehetséges, mint Barcelonában, ahogy az előző évek is mutatták, ráadásul a pálya több pontja alkalmas erre. Az első két hosszabb egyenesben (az 5-ös kanyartól a 10-esig) gyakran előfordul olyan is, hogy több kanyaron át harcolnak a versenyzők a különböző íveken játszva a gázadással és fékezéssel.

És a durva pattogás vajon megint előjön sok autónál? George Russell szerint a gyors kanyarokban számítani lehet rá. „Mindannyiunkat meglepett Barcelonában, hogy az egyenesekben nem pattogott az autó, a két leggyorsabb kanyarban viszont igen – mondta. – A Ferrari időmérős fedélzeti kameráján hallani a 3-as és 9-es kanyarnál, hogy bamm, bamm bamm, holott azokat csak 250-nel vesszük, míg [Silverstone-ban] a Copse-ban 300-zal megyünk. Nem lesz könnyű bevenni, ezzel sokan leszünk így. Azt gondolom, idén nem veszem be padlógázzal, hiába van sokkal több leszorítóerő az autón."

A lendületes ívek velejárója a fokozott gumiterhelés, a Pirelli ezért a három legkeményebb gumikeveréket viszi Silverstone-ba.

Az abroncsoknak ez lesz az eddigi legkeményebb próbatétele a szezonban, a durvának számító aszfaltfelület miatt is. A fékekre ellenben (az előző pályával ellentétben) kifejezetten laza menet vár, sőt, pont az jelent időnként nehézséget, hogy a hűvösben megfelelő hőfokon tartsák őket a pilóták, több kanyarban ugyanis elég a gázelvétel, nem kell rátaposni a fékpedálra; a Ferrari szerint a körnek csupán 8%-ában használják a pilóták.

A gumikra kemény, a fékekre pihentetőbb menet vár Forrás: AFP/Lluis Gene

Az előrejelzés viszonylag hűvös időt mutat a Brit Nagydíj idejére, 20 fok körüli hőmérséklettel, és pénteken, illetve szombaton napközben lehetnek záporok is. Silverstone nyílt terepen található, ezért a széllökésekre mindig figyelni kell, néhány váratlan megcsúszás mindig benne van a pakliban.

A bőséges előzési opciók nyitva hagyják a kaput az egynél több kiállásos stratégiák felé, főleg úgy, ha szétszakad a mezőny és nem kell attól tartani, hogy az üldözőboly gyorsabb tagjai értékes másodperceket vesznek el a legjobbaktól. A bokszutcai időveszteség sem kifejezetten sok itt.

A Brit Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 14:00-15:00
  • 2. edzés: péntek 17:00-18:00
  • 3. edzés: szombat 13:00-14:00
  • időmérő: szombat 16:00-
  • verseny: vasárnap 16:00-