Társoldalunk:
Hírlevél

Newey szerint igazságtalanság agresszívnak nevezni Verstappent

2022.06.25. 14:05

Adrian Newey, a Red Bull technikai főigazgatója szerint Max Verstappen legfeljebb a karrierje elején volt agresszív, és elárulta, hogy a címvédő melyik korábbi világbajnok versenyzőjére hasonlít a leginkább. Sergio Pérez méltatta csapattársát, egy korábbi F1-es pilóta pedig rámutatott a kettejük közötti kontrasztra.

Max Verstappent sokáig az F1-es mezőny egyik, ha nem a legagresszívabb pilótájának tartották. A 2019-es szezon második felétől kezdve aztán jelentősen lecsökkent ütközéseinek, illetve vitás eseteinek száma, ám a tavalyi világbajnoki küzdelem láttán ismét visszatértek ezek a hangok. 

A tavalyi idény végén Verstappennek volt néhány megkérdőjelezhető húzása, idén viszont teljesen tisztán versenyezForrás: AFP/Geoff Robins

Az idény második felében ugyanis többször ütközött Lewis Hamiltonnal, vagy éppen leterelte a pályáról a hétszeres világbajnokot, és ezekben az esetekben sokszor kapott büntetést. Idén viszont még egyetlen büntetőpontot sem kapott, igaz, a tabella tanúsága szerint nincs is szüksége kétes módszerekre. Adrian Newey kategorikusan tagadta, hogy a holland pilóta agresszív lenne.

Igazságtalan összehasonlítani a különböző korszakok versenyzőit, de Max ott van az élmezőnyben – nyilatkozta a Red Bull technikai főigazgatója azEvening Standardnek. – [A közvélemény] talán túlságosan is erőlteti az agresszív versenyző képét. Az első futamain elég agresszív volt, de az előző szezonban indokolatlan volt [ez a kifejezés].”

A brit szakember a Red Bull előtt a Williamsnél és a McLarennél tevékenykedett, ahol jó néhány világbajnokkal dolgozott együtt. Newey szerint Verstappen hozzáállását tekintve az 1998-as és az 1999-es idényt megnyerő Mika Häkkinenre hasonlít a leginkább.

Mika nem sokat beszélt, és néha le kellett fordítani, amit mondott, de ha azt a tíz szót sikerült helyesen lefordítani, akkor [kiderült, hogy] nagyon lényeglátó – emlékezett vissza. – A kiváló pilóták – és Maxot is ebbe a kategóriába sorolom – tudják, mit akarnak az autótól, és tisztában vannak vele, hogyan kommunikáljanak a versenymérnökükkel arról, hogy mit akarnak, és hogyan érhetik el ezt.”

Nemcsak Newey méltatta Verstappent, hanem csapattársa, Sergio Pérez is. A mexikói pilóta másfél éve versenyez a holland versenyző oldalán, így minden szempontból megismerhette a 24 éves versenyzőt. A háromszoros futamgyőztes már most minden idők legnagyobbjai közé sorolja a címvédőt. 

Pérez már most minden idők legjobbjai közé sorolja VerstappentForrás: Getty Images/2022 Getty Images/Mark Thompson

„Max nagyon jó és rendkívül komplett versenyző – jelentette ki a mexikói Fox Sportsnak adott interjújában. –Szerintem kétségtelenül az F1 történetének egyik legjobbja, ha nem a legjobb, köszönhetően annak a nevelésnek, amit a kezdetektől fogva kapott. Olyan képességekkel rendelkezik, amelyekkel egyetlen más pilóta sem a Forma-1-ben. Kétségtelen, hogy más nem tud az első szabadedzéstől a [futam] végéig a határon lenni.”

Pérez tavaly nagyon elmaradt Verstappentől, idén viszont nem akkora a különbség kettejük között: a 32 éves versenyző három időmérőn is megverte csapattársát, és Monacóban ő ért célba elsőként. „Idén már nagyon is összemérhető [a teljesítményünk] – fogalmazott. – Nagyon jó csapatként ilyen szinten dolgozni, de az a versenyzőktől is sokat követel.”

Verstappen felé nem csupán csapaton belülről, hanem kívülről is érkezett dicséret. A jelenleg az IndyCarban versenyző, 2020-ig a Forma-1-ben szereplő Romain Grosjean a Kanadai Nagydíjon látottak kapcsán emelte ki a teljesítményét. A montreali futam utolsó 16 körében Carlos Sainz frissebb gumikon üldözte őt, de a holland pilóta nem tört meg a nyomás alatt.

Max elkerülte az eső és a biztonsági autó [okozta nehézségeket], a problémákat, valamint a hibákat – mondta a francia versenyző a saját YouTube-csatornáján látható videóban. – Kézben tartotta a versenyt. Az utolsó tíz körben lenyűgöző volt Carlos Sainzcal a háta mögött, mert a DRS Kanadában nagyon hatékony. Nem tudott elhúzni, de elképesztő munkát végzett. Az utolsó néhány körben nem rontott, miközben teljes mértékben a határon autózott körről körre, szóval ez gyönyörű volt, és azt kell mondanom, hogy tökéletes.”

Pérez hétvégi teljesítményéről viszont Grosjean már nem volt ennyire jó véleménnyel. Bár első ránézésre a kieséséről nem tehetett, az Andretti Autosport versenyzője is osztja azt a szóbeszédet, hogy mindez szombati bukásának közvetett következménye. Ami viszont nagyon is a mexikói pilóta hibája volt.

Ezzel szemben Péreznek a bajnokság szempontjából kicsit nehéz hétvégéje volt – folytatta. – Nem volt gyors pénteken, nem volt gyors a vizes pályán, az időmérőn pedig bukott. Gyanítom, hogy a futamon tapasztalt váltóprobléma összefügg a kvalifikációval, mert a Red Bull orra beszorult a korlát alá, és amikor hátramenetbe kapcsolt, majd felengedte a kuplungot, a váltó bizonyára nagy nyomatékot kapott hátramenetben. A Forma-1-es sebességváltóknak kell hogy legyen hátrameneti fokozatuk, mert ez a szabály, de amennyire csak lehet, el kell kerülni a használatát. Nem arra tervezték [a kocsit], hogy hátrafelé menjen.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK