Társoldalunk:
Hírlevél

Minden idők legbrutálisabb hónapja vár az F1 mezőnyére a rekordhosszúságú szezon közepén

2022.06.30. 08:16

Júliusban négy versenyhétvégét is rendeznek, amire ugyan volt már példa, ám nem egy 22 futamos szezonban. Megvizsgáltuk, az elmúlt években mit jelentett a Forma-1-ben a sűrű menetrend, és hogy milyen hatással lehet a megterhelő időszak a pilótákra.

Már 1977-ben tizenhét futamot rendeztek az évben, akkor azonban már januárban elkezdődött a szezon Dél-Amerikában, így noha október végére véget is ért, nem volt szükség a naptár összesűrítésére. A vezetőség azonban hamar rájött, hogy ez túlságosan sok versenyhétvége egy évben, így 2004-ig kellett várni, hogy megdőljön a futamszámrekord. Akkor hét és fél hónap alatt 18 versenyre került sor, így pedig szinte elkerülhetetlen volt, hogy legyen benne egy rendkívül megerőltető időszak. A május 23. és július 11. közötti nyolc hétben hat versenyre került sor, ráadásul Európából Észak-Amerikába is el kellett utazni, majd vissza. A következő évben tovább nőtt a futamszám, és ezzel az idény legmegterhelőbb időszakának hossza is: tizenegy hét alatt nyolc versenyre került sor, és ez is tartalmazott egy montreali-indianapolisi "kiruccanást". Ráadásul a július idénhez hasonlóan négy futamot is tartalmazott. A Forma-1 élén állók ismét rádöbbentek, hogy ez már túlzás, és a következő szezonokban a versenyhétvégék száma, és azok összesűrítése is csökkent.

Az emlékezetes indianapolisi versenyt 2005-ben (amikor csak a hat bridgestone-os autó állt fel a rajtrácsra) az F1 addigi legsűrűbb évének legsűrűbb időszakában rendezték megForrás: Getty Images/AFP/2005 Getty Images/Clive Rose

Azonban harmadszor is kipróbálták, milyen lenne besűríteni rövid időszakra rengeteg versenyt, ez a "teszt" pedig azóta is folyik. 2012 őszére kilenc futamot hagytak, amikre Európában, Ázsiában és Amerikában is sor került – a Vettel-Alonso csata miatt azonban a nézők számára nagyon élvezetes volt ez a három hónap. Egy évre rá is ugyanez volt a második félév programja, akkor azért volt extrán látványos, mert Sebastian Vettel mind a kilenc versenyt meg tudta nyerni.

2016-ban huszonegyre nőtt a versenyek száma, és az év közepe kísértetiesen hasonlított 2022-ére: május 29-én Monte-Carlo, június 12-én Montreal, június 19-én Baku, július 3-án Spielberg, július 10-én Silverstone, július 24-én Mogyoród, július 31-én pedig Hockenheim adott otthont versenynek – a dátumok, és a helyszínek (Hockenheim kivételével) idén is ugyanezek, csak a sorrend más kissé. A 2016-os esztendő hozta az F1-történelem második négyfutamos hónapját – de rögtön a harmadikat is, hiszen az említett július után Malajzia, Japán, Egyesült Államok és Mexikó is októberben rendezett versenyt, utóbbi időszak pedig 2017-ben is megismétlődött.

A 2018-as Brit Nagydíj a Forma-1-es történelem első tripla hétvégéjét zárta leForrás: AFP/Andrej Isakovic

2018 sem volt híján Forma-1-es rekordnak, hiszen az első tripla hétvégét (három egymást követő héten F1-es versenyt) rendezték meg nyár elején, majd egy hét szünet után újabb duplázás volt, azaz hat hét alatt öt versenyre került sor. Erre több panasz is érkezett a csapatoktól, így 2019-ban "csak" egy négyfutamos szeptembert iktattak be a naptárba. 2020-ra is hasonló volt a terv 22 versenyhétvégével, csak közbeszólt a koronavírus-járvány. Tizenhárom helyszínen nem lehetett futamot rendezni, végül így is tizenhét versenyre kerülhetett sor. Mivel azonban július 5-én tudták csak elkezdeni a szezont, minden korábbinál sűrűbb időszakot kellett tartalmaznia: tizenegy hét alatt kilenc nagydíjjal (három tripla hétvégével) kezdték el az évet, majd zárásként is a két szahíri és az abu-dzabi futam közvetlenül egymás után zajlott le.

2021-ben már semmi nem hátráltatta, hogy összejöjjön a 22 futam, és ez az év is tartalmazott három tripla hétvégét. Ráadásul novembertől kezdve az utolsó öt versenyt hat hét alatt rendezték meg, miközben megjárták Mexikót, Brazíliát és a Közel-Keletet is. Az idei év ehhez képest lazább, azonban most is éppen egy olyan tizenegy hetes időszak közepén vagyunk, ahol nyolc futamot rendeznek. Majd a nyári szünetet követően lesz egy tripla hétvége, az év utolsó hat versenye pedig nyolc hét alatt zajlik majd le.

Nemcsak a pilóták, hanem a csapatok teljes stábja számára megterhelő az egyre sűrűbb versenynaptárForrás: Getty Images/2022 Getty Images/Mark Thompson

Tehát 2022 júliusa a Forma-1-ben nem egyedülálló, hiszen már hét olyan hónap volt a történelemben, amikor négy futamot is megrendeztek. Ráadásul most hatalmas távokat sem kell megtennie a mezőnynek, hiszen Anglia, Ausztria, Franciaország és Magyarország lesz a négy helyszín. Ennek ellenére rendkívül megterhelő időszaknak ígérkezik ez a pilóták és a csapatok számára.

Mi ebben a megterhelő? Hiszen a versenyzők nem csinálnak mást, mint ülés közben forgatják a kormányt és tapossák a pedálokat. Nos, ez azért nem egészen van így. Még ha csak ez is lenne az egyedüli fizikai igénybevétel, ezt sem egyszerű precízen elvégezni minden egyes kanyarban nagy sebesség és magas pulzusszám mellett. De messze nem ennyi az egész.

Egyrészt a hatalmas sebességnek (is) köszönhetően közel két órán keresztül legalább 2-3 G-s (azaz a földi gravitáció két-háromszorosának megfelelő) erőhatás éri a pilótákat, ami majdnem akkora érték, mint amit egy űrhajós érez kilövés közben. Ezek a körülmények óriási energiát emésztenek fel, amelyben nehezebb lélegezni és homályosabbá válik a látás is a tanulmányok szerint. A többrétegnyi tűzálló ruha és a pilóták közelsége a forró aszfalthoz pedig hatalmas folyadékvesztést is eredményeznek, ami a verseny közbeni ivás ellenére ronthatja a koncentrációt és a mozgáskoordinációs képességet, ez pedig ilyen nagy tempó esetén különösen veszélyes.

Hosszú éveken át edzettek és edzenek a versenyzők rendkívül keményen azért, hogy a Forma-1-es mezőny tagjaivá válhassanak. Ráadásul az egészséges táplálkozás betartása mellett az sem mindegy, hogy hogyan edzenek, hiszen a tömegük minél kisebb kell, hogy legyen, és a felsőtestre sem célszerű sok izmot pakolni az alacsonyabb súlypont érdekében. Márpedig ahhoz, hogy a körülményeket minél jobban kezeljék a pilóták egy-egy hétvégén, fizikailag és mentálisan is folyamatosan a csúcson kell lenniük, ezt pedig sorozatterhelés alatt sokkal nehezebb fenntartani.

Carlos Sainz például már az idei ötödik(!), miami futam után – azt követően, hogy Melbourne-ben és Imolában is hamar kiesett – nagyon fáradtnak érezte magát, és a versenyt megnyerő Verstappen is rendkívül kimerültnek látszott a befutót követően. Ehhez persze kellettek a floridai időjárási körülmények, de a kéthetes kihagyás után várhatóan jól jött a pilóták számára egy újabb kéthetes szünet Spanyolország előtt.

A tizenháromszoros futamgyőztes David Coulthard még ennél is korábban, az idei dzsiddai nagydíjat követően mondta el azt, hogy azért is örül a szabályváltozásoknak, mert így nagyobb kihívásokkal kell szembenéznie a pilótáknak.

„Amit nagyon szerettem, az az, hogy az összes versenyző eléggé kimerültnek tűnt a végén – nyilatkozta a brit március végén. – A hibrid korszakban sokáig szinte meg sem izzadtak egy-egy futam alatt. Nem azt mondom, hogy eddig nem kellett megmutatniuk a képességeiket, de most tértünk vissza a kemény, gyors versenyzéshez, ahol a végletekig kell küzdeni – és ez szerintem fantasztikus."

Nemcsak idén, tavaly is nagyon kikészültek a pilóták (köztük a képen látható Max Verstappen) a szaúd-arábiai futam végéreForrás: AFP/Andrej Isakovic

Nem gondolta volna három évvel ezelőtt az AlphaTauri csapatfőnöke, hogy ilyen fáradtsággal fog szembesülni. Franz Tost akkor azt nyilatkozta, hogy szerinte a pilóták manapság túlságosan jó egészségi állapotban vannak ahhoz, hogy kimerüljenek kétórányi versenyzéstől.
„Nem lehet összehasonlítani ezt az időt a 20-30 évvel ezelőttivel, amikor Nelson Piquet, Nigel Mansell és sokan mások olykor összeestek egy-egy verseny után – mondta Tost. – Ők soha nem láttak fitneszközpontot belülről, és néhányan dohányoztak is, aztán [mikor feladtak egy versenyt] váltóproblémákról beszéltek. Pedig az a valóság, hogy nem voltak elég fittek ahhoz, hogy befejezzenek egy versenyt, úgyhogy inkább [szándékosan] rosszul kezelték a váltót, hogy megállhassanak. Ma nagyon-nagyon jó versenyzőink vannak a Forma-1-ben, ezért nem igazán látni baleseteket, ami egyrészt nagyon jó, de szórakoztatási szempontból unalmas. A vezetési színvonal nagyon magas, szerintem a legmagasabb, amit valaha is láttunk a Forma-1-ben, és ezt tovább kell folytatnunk."

A Coulthard által említett kevésbé izzasztó hibrid korszakban honfitársa, Lewis Hamilton is azon a véleményen volt, hogy a Forma-1 fizikailag nem elég megterhelő, és a brit szerint még a tripla hétvégékkel sem volt semmi gond.
„Fizikailag annyira kéne kimerültnek lenni egy verseny után, mintha egy maratont [futnánk le] – állította Hamilton 2019 júniusában. – Valószínűleg tudnék két-három versenyt is teljesíteni egymás után, márpedig a Forma-1-nek nem szabadna ilyennek lennie. Ez egy olyan férfisport, ahová sok fiatal elég könnyen tud becsatlakozni [a fizikumával]. Azt gondolom, hogy [az F1-nek] kéne a legnagyobb fizikai kihívásnak lennie, és valószínűleg azért tud sok pilóta hosszú évekig szerepelni, mert bírják ezt."

Hamilton ugyan 2019-ben úgy gondolta, hogy fizikailag nem terheli meg őt egy-egy verseny, azért néha neki is jólesett kifújnia magát a futam utánForrás: AFP/Andrej Isakovic

A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl már kevésbé volt elégedett a tripla hétvégékkel, tavaly épp az egyik ilyen időszak közepén panaszkodott a német szakember.
„Az a legfontosabb, hogy ne növeljük tovább a szezonbeli versenyek számát – vélte Seidl a tavalyi Holland Nagydíjat követően. – Úgy gondolom, hogy már a mostani [futamszám] is túlságosan nagy teher az embereinknek. A tripla hétvégéket pedig teljesen meg kéne szüntetni, hisz azok még egy plusz terhet raknak a csapatokra."

Nos, 2022-ben még nem teljesült Seidl kívánsága. Csak az Orosz Nagydíj eltörlésének köszönhető, hogy nem növekedett tovább az idénybeli futamszám, és idén is közvetlenül egymás után rendezik meg a belgiumi, a hollandiai és az olaszországi versenyhétvégét. Az F1 irányelvei és a jövőre (idénhez képest) megjelenő új helyszínek – Las Vegas, Shanghaj és Loszaíl – alapján pedig nehéz elképzelni, hogy a következő években visszaritkítják a versenynaptárat. Márpedig az extrém sűrű programmal sem a csapatok, sem a pilóták, sem az érintettek hozzátartozói nem lehetnek kibékülve, és a versenyzők teste is szükségtelenül nagy megpróbáltatásokon megy át ebben az időszakban – megspékelve az európai hőséghullámmal, ami júliusban is várhatóan jelen lesz.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK