Verstappent elszomorítja, hogy a Mercedes miatt változtatnak a szabályokon

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Azeri Nagydíj 2022, szombat
Red Bull mechanics practice pit-stop techniques with the car of Red Bull's Dutch driver Max Verstappen prior to the third practice session ahead of the Formula One Azerbaijan Grand Prix at the Baku City Circuit in Baku on June 11, 2022. (Photo by NATALIA KOLESNIKOVA / AFP)
Vágólapra másolva!
Verstappen csalódott, amiért szezon közben változtatnak a Forma-1 szabályain, ezt Günther Steiner szintén igazságtalannak tartja. Pierre Gasly ugyanakkor örül, hogy az FIA legalább meghallotta a pilóták problémáját és próbálnak tenni a pattogás mérsékléséért.

Sejthető volt, hogy miután egyre több pilóta egyre hangosabban követelt intézkedéseket az F1-es autók pattogásának enyhítésére az egészségre káros mellékhatások miatt, valamit lépni fog a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). A Kanadai Nagydíjtól elvileg kötelezhetik a csapatokat az autó hasmagasságának megemelésére, amennyiben túlzott mértékű vibrációt állapítanak meg a gyorsulásmérő adatai alapján, és akár veszélyesnek minősíthetik és diszkvalifikálhatják is az érintett autókat.

Forrósodik a helyzet az autók pattogása körül Forrás: credit: @Scuderia Ferrari Press Office/© Foto Colombo Images

Pillanatnyilag nehéz átlátni, pontosan hogyan működik az AOM névre keresztelt számítási módszer, amivel számszerűen próbálják meghatározni, mi számít elfogadható mértékű vibrációnak, és mi az, ami már nem, az viszont biztos, hogy bőven szolgáltat vitatémát és sportpolitikai okokból a hétvége során támadni és védeni is fogják.

Érthetően nem örülnek a változásnak azok a csapatok, melyeket kevésbé érint az autó pattogása.

Ide tartozik a Red Bull is, amelynél a bajnoki címvédő Max Verstappen kifejezte elégedetlenségét.

– nyilatkozta a RACER-nek. – Nem amiatt, hogy ez minket jobban vagy kevésbé érint, hanem azért, mert nem helyes, hogy egy csapat sokat panaszkodik és hirtelen ez alapján változtatnak a szabályokon."

Verstappen elégedetlen a szabályváltozás miatt Forrás: AFP/Natalia Kolesnikova

„Szerintem sok istálló remek munkát végzett azzal, hogy nincsenek ilyen problémáik, vagyis az elkerülhető. A hasmagasság megemelésével nincsenek ilyen gondok, de azzal romlik a teljesítmény."

Természetesen nem példa nélküli, hogy idény közben módosulnak az előírások (tavaly például a Red Bullnak ártott a gumikra vonatkozó paragrafusok szigorítása), ahogy arra Verstappen a "megint" szóval utalt, és természetesen az ilyesmi mindig megosztja a résztvevőket attól függően, rájuk hogyan hat. Nem nehéz a sorok között olvasni, hogy az "egy csapat" megfogalmazással a Mercedesre utalt, ám a szabálytervezetről eddig kiderült részletek alapján úgy tűnik, amelyik csapat nem bírja kordában tartani a pattogást, rákényszerül a teljesítményének csökkentésére a hasmagasság növelésével.

Van más elégedetlenkedő, és olyan is, aki örül

Szintén nem örül a változásnak Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke.

fogalmazta meg az aggályát, vélhetően 2013-ra gondolva. Akkor a gumihasználattal kapcsolatban vezettek be több újítást a Brit Nagydíjon történt sorozatos defektek hatására.

A Haas autója Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

A Red Bull-táborból sem ért mindenki egyet azzal, hogy kár volt változtatni: az Alpha Tauri pilótája, Pierre Gasly más álláspontot képvisel.

– mondta. – Nagyon örülök, hogy komolyan veszik a témát. Próbáltak a lehető leggyorsabban intézkedéseket hozni, ugyanis a pilóták komoly problémával szembesülnek. Mi ülünk az autóban, nekünk fáj és merev a hátunk."

Nemrég ő fogalmazott sarkosan, hogy szeretné elkerülni, hogy a versenyzők 30 évesen mankóval kényszerüljenek járni a pattogástól elszenvedett fájdalmak miatt.