2019 után rendezik meg újra a gyakran sok fordulatot hozó Kanadai Nagydíjat, ahol a kemény féktávok és a falak közelsége bárkit megtréfálhat. Kérdés, az autók pattogása milyen mértékű lesz ezen a pályán. Futamelőzetes.
Megint olyan pályára látogat a Forma-1, ahol 2020-ban és 2021-ben elmaradt a futam a koronavírus-járvány miatt, Bakuból Montrealba utazik a mezőny. A Kanadai Nagydíjat a Montrealhoz tartozó Notre Dame-szigeten, az 1967-es világkiállítás és az 1976-os olimpia evezős versenyszámainak helyszínén rendezik.

A bajnoki riválisoknak régen volt része ilyen sűrűn és sok drámában, mint idén, és ezen a pályán jó eséllyel folytatódhat a sorozat, hiszen itt gyakran alakul ki kaotikus verseny, gyakran történnek váratlan fordulatok. Nem utolsósorban balesetből kifolyólag: több kanyar kijáratánál alig vagy egyáltalán nem található bukótér. Ezek közül természetesen az utolsó sikán a leghíresebb, ahol 1999-ben három világbajnok törte össze az autót, így az ottani palánk megkapta a Bajnokok Fala nevet. Több esetben a magas kerékvetők is nehezítik a pilóták dolgát, valamint az, hogy a bukóterekben több helyen kavicságy, fű található mesterséges burkolat helyett, emiatt nehezebb irányítás alatt tartani az autót egy kicsúszásnál.

A vonalvezetésen látszólag nincsenek cseles részek, a padlógázas szakaszokat többnyire lassú/középgyors kombinációk kötik össze, illetve található egy hajtűkanyar is a hátsó egyenes előtt. Lendületes ívek híján a leszorítóerő kevésbé fontos, a csapatok laposabb, kisebb szárnyakat raknak az autóra, hogy az egyenesekben megfelelő legyen a végsebesség. Az előzés nem számít kifejezetten nehéznek, az utolsó sikán előtti hosszú egyenes kínálja rá a legjobb esélyt.
„Montreal néhány tulajdonsága közös Bakuéval, mert sok helyen kell kigyorsítani alacsony sebességről, valamint sok a kemény féktáv. Az aszfalt állapota szintén gyorsan javul a hétvége folyamán, a tempó viszont összességében alacsonyabb és az időjárás is hűvösebb” – írták a Pirellinél, összehasonlítást téve az előző versennyel, az Azeri Nagydíjjal.
Valóban, a hőmérséklet várhatóan közelebb lesz a 20, mint a 30 fokhoz. Cikkünk készítésének idején a meteorológia péntek estére és szombatra jelez csapadékot Montrealba, vagyis ez esetben a harmadik edzésen és/vagy az időmérőn válhat vizessé a pálya. Tekintve, hogy alapból is fokozott a balesetveszély Montrealban, nem árt egy óránál tovább tartó kvalifikációra készülni és betárazni a fotel mellé némi extra nassolnivalót. Száraz pályán a három legpuhább gumikeverék lesz elérhető.

Ahogy elhangzott, a fékek igénybevétele kemény, a hűtésükre és az állapotukra nagyon figyelni kell: hat helyen is 250-300 környéki tempóról kell 150 km/h vagy alacsonyabb sebességre lassulni az autókkal.
Hogyan reagálnak az élcsapatok a problémákra?
A montreali aszfaltcsíkon három éve járt utoljára a Forma-1, kérdés, mennyire lesz egyenetlen a felülete. Ez fokozhatja az autók pattogását, az ellenben jó hír az ettől szenvedőknek, hogy a csúcssebesség nem ér el akkora értéket, mint a 2 kilométer hosszú bakui célegyenes végén, így a rázkódás talán nem lesz kiemelkedően durva.

A szívóhatással együtt visszatérő jelenség megviseli a versenyzők testét. Lewis Hamilton erős hátfájásról számolt be az előző futam után, de mások is panaszkodnak rá, hogy hosszú távon az egészségüket kockáztatják. Ez bizonyára visszatérő téma lesz a hétvége folyamán.
A Red Bull zsinórban öt győzelemnél tart, Max Verstappen hirtelen meglógott Charles Leclerc előtt a tabellán. A Ferrari katasztrofális hibákkal szembesült az elmúlt hetekben, és lassan nehéz helyzetbe kerül a bajnoki csatában, ha nem változtatnak. Nekik kedvezhet, hogy Montrealban jó ütőkártya az erős motor, bár nyilván semmire sem mennek vele, ha elromlik. Leclerc motorhibájának okáról még nem osztották meg a vizsgálatok tapasztalatait, de Carlos Sainz hidraulikus problémájáról azt írták, átmeneti megoldással ki fogják küszöbölni.
A Red Bullnak egyébként hagyományosan nem fekszik ez a pálya, korábban csak két győzelmet arattak itt, 2013-ban és 2014-ben, utóbbihoz kellett jókora adag szerencse is.
A Kanadai Nagydíj programja
- 1. edzés: péntek 20:00-21:00
- 2. edzés: péntek 23:00-0:00
- 3. edzés: szombat 19:00-20:00
- időmérő: szombat 22:00-
- verseny: vasárnap 20:00-