Roncsderbit hoz az F1 szigetfesztiválja?

Forma-1, Kanadai Nagydíj
CIRCUIT GILLES-VILLENEUVE, CANADA - JUNE 09: Charles Leclerc, Ferrari SF90, leads Daniel Ricciardo, Renault R.S.19, Pierre Gasly, Red Bull Racing RB15, and the remainder of the field on the opening lap during the Canadian GP at Circuit Gilles-Villeneuve on June 09, 2019 in Circuit Gilles-Villeneuve, Canada. (Photo by Simon Galloway / Sutton Images)
Vágólapra másolva!
2019 után rendezik meg újra a gyakran sok fordulatot hozó Kanadai Nagydíjat, ahol a kemény féktávok és a falak közelsége bárkit megtréfálhat. Kérdés, az autók pattogása milyen mértékű lesz ezen a pályán. Futamelőzetes.

Megint olyan pályára látogat a Forma-1, ahol 2020-ban és 2021-ben elmaradt a futam a koronavírus-járvány miatt, Bakuból Montrealba utazik a mezőny. A Kanadai Nagydíjat a Montrealhoz tartozó Notre Dame-szigeten, az 1967-es világkiállítás és az 1976-os olimpia evezős versenyszámainak helyszínén rendezik.

Egy szigeten rendezik a Kanadai Nagydíjat Forrás: Simon Galloway / Sutton Images/Motorsport Images

A bajnoki riválisoknak régen volt része ilyen sűrűn és sok drámában, mint idén, és ezen a pályán jó eséllyel folytatódhat a sorozat, hiszen

itt gyakran alakul ki kaotikus verseny, gyakran történnek váratlan fordulatok.

Nem utolsósorban balesetből kifolyólag: több kanyar kijáratánál alig vagy egyáltalán nem található bukótér. Ezek közül természetesen az utolsó sikán a leghíresebb, ahol 1999-ben három világbajnok törte össze az autót, így az ottani palánk megkapta a Bajnokok Fala nevet. Több esetben a magas kerékvetők is nehezítik a pilóták dolgát, valamint az, hogy a bukóterekben több helyen kavicságy, fű található mesterséges burkolat helyett, emiatt nehezebb irányítás alatt tartani az autót egy kicsúszásnál.

Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) megpördülése 2019-ben Forrás: AFP/2019 Getty Images/Charles Coates

A vonalvezetésen látszólag nincsenek cseles részek, a padlógázas szakaszokat többnyire lassú/középgyors kombinációk kötik össze, illetve található egy hajtűkanyar is a hátsó egyenes előtt. Lendületes ívek híján a leszorítóerő kevésbé fontos, a csapatok laposabb, kisebb szárnyakat raknak az autóra, hogy az egyenesekben megfelelő legyen a végsebesség. Az előzés nem számít kifejezetten nehéznek, az utolsó sikán előtti hosszú egyenes kínálja rá a legjobb esélyt.

„Montreal néhány tulajdonsága közös Bakuéval, mert sok helyen kell kigyorsítani alacsony sebességről, valamint sok a kemény féktáv. Az aszfalt állapota szintén gyorsan javul a hétvége folyamán, a tempó viszont összességében alacsonyabb és az időjárás is hűvösebb” – írták a Pirellinél, összehasonlítást téve az előző versennyel, az Azeri Nagydíjjal.

Valóban, a hőmérséklet várhatóan közelebb lesz a 20, mint a 30 fokhoz.

Cikkünk készítésének idején a meteorológia péntek estére és szombatra jelez csapadékot Montrealba,

vagyis ez esetben a harmadik edzésen és/vagy az időmérőn válhat vizessé a pálya. Tekintve, hogy alapból is fokozott a balesetveszély Montrealban, nem árt egy óránál tovább tartó kvalifikációra készülni és betárazni a fotel mellé némi extra nassolnivalót. Száraz pályán a három legpuhább gumikeverék lesz elérhető.

A 2019-es verseny rajtja Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Ahogy elhangzott, a fékek igénybevétele kemény, a hűtésükre és az állapotukra nagyon figyelni kell: hat helyen is 250-300 környéki tempóról kell 150 km/h vagy alacsonyabb sebességre lassulni az autókkal.

Hogyan reagálnak az élcsapatok a problémákra?

A montreali aszfaltcsíkon három éve járt utoljára a Forma-1, kérdés, mennyire lesz egyenetlen a felülete. Ez fokozhatja az autók pattogását, az ellenben jó hír az ettől szenvedőknek, hogy a csúcssebesség nem ér el akkora értéket, mint a 2 kilométer hosszú bakui célegyenes végén, így a rázkódás talán nem lesz kiemelkedően durva.

Hamiltont és a Mercedest érinti az egyik legrosszabbul a pattogás Forrás: AFP/Ozan Kose

A szívóhatással együtt visszatérő jelenség megviseli a versenyzők testét. Lewis Hamilton erős hátfájásról számolt be az előző futam után, de mások is panaszkodnak rá, hogy hosszú távon az egészségüket kockáztatják. Ez bizonyára visszatérő téma lesz a hétvége folyamán.

A Red Bull zsinórban öt győzelemnél tart, Max Verstappen hirtelen meglógott Charles Leclerc előtt a tabellán. A Ferrari katasztrofális hibákkal szembesült az elmúlt hetekben, és lassan nehéz helyzetbe kerül a bajnoki csatában, ha nem változtatnak. Nekik kedvezhet, hogy Montrealban jó ütőkártya az erős motor, bár nyilván semmire sem mennek vele, ha elromlik. Leclerc motorhibájának okáról még nem osztották meg a vizsgálatok tapasztalatait, de Carlos Sainz hidraulikus problémájáról azt írták, átmeneti megoldással ki fogják küszöbölni.

A Red Bullnak egyébként hagyományosan nem fekszik ez a pálya, korábban csak két győzelmet arattak itt, 2013-ban és 2014-ben, utóbbihoz kellett jókora adag szerencse is.

A Kanadai Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 20:00-21:00
  • 2. edzés: péntek 23:00-0:00
  • 3. edzés: szombat 19:00-20:00
  • időmérő: szombat 22:00-
  • verseny: vasárnap 20:00-