Mostantól kizárhatják az F1 veszélyes jelenségében érintett autókat

F1 Grand Prix of Azerbaijan sport motorsport formula one racing SI202206120260
BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 12: Sergio Perez of Mexico driving the (11) Oracle Red Bull Racing RB18 leads Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Ferrari F1-75 on track during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 12, 2022 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az FIA bejelentette, lépéseket tesz annak érdekében, hogy az autók ne pattogjanak drámai mértékben. A versenyzők biztonságára hivatkozva hoztak intézkedéseket, és amelyik csapat ezeknek nem felel meg, akár diszkvalifikálhatják is.

A szezon eleje óta központi téma az új F1-es autók sajátosságai által előidézett rázkódás. Eleinte csak amiatt beszéltek róla sokat, hogy károsítja az érintett autók alját és csökkenti a teljesítményüket, de most már azért kap kiemelt figyelmet, mert több versenyző fájdalmaktól és egyéb testi mellékhatásoktól szenved, és ha nem változik a helyzet, hosszú távon egészségkárosodást kockáztatnak.

Ennek érdekében a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Kanadai Nagydíj előtt bejelentette, hogy olyan intézkedéseket hoznak a versenyzők biztonsága és egészségének megőrzése érdekében,

amivel rákényszerítik a csapatokat az autó pattogásának mérséklésére.

Többek között azt szeretnék elkerülni, hogy a fájdalom a koncentráció rovására menjen, vagyis ne legyen ebből baleset. Az Autosportrámutatott, hogy mivel biztonsági kérdésről van szó, a szabályok idény közbeni megváltoztatásához nem szükséges mindegyik istálló beleegyezése.

Bakuban megint nagyon pattogott sok autó Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Az FIA már a hétvégi Kanadai Nagydíjra konkrét előírásokat vezet be: a Racingnews365.com a csapatoknak küldött (nem nyilvános) technikai direktíva tartalma alapján azt írja, szabálytalannak fogják minősíteni a túl erősen vagy sűrűn pattogó autókat, melyeket így ki is zárhatnak.

A jelenség viszonylag egyszerűen enyhíthető a padlólemez magasabbra emelésével, csakhogy ez olyan mértékű tapadásvesztést okoz, hogy a csapatok eddig vonakodtak meglépni. Ugyanakkor innentől lehet, hogy nem marad sok választásuk: az FIA a hétvégi versenytől gyorsulásmérőkkel méri a pattogást, és

a szombati, összességében a harmadik edzésen három körön át regisztrálják az adatokat az egyes autókon a függőleges kilengés maximális értékének meghatározására.

Fontos kitétel, hogy ekkor nem használható a DRS, hiszen a nyitott hátsó szárny mérsékli a rázkódást.

Lehet, hogy sok csapatnak lényegesen módosítania kell a tervezett beállításokon Forrás: Motorsport ImagesTel: +44(0)20 8267 3000email: [email protected]/Glenn Dunbar

Az egyes autókhoz tehát eltérő határértékeket határoznak meg, de ha a csapat később változtat a guminyomáson, az első szárny dőlésszögén vagy a hasmagasságon, új kalkulációt kell benyújtaniuk. A rendszer neve egyébként AOM lesz a képlet angol rövidítése alapján (Aerodynamic Oscillation Metric).

Az új intézkedés értelmében az adott autón kötelező lesz legalább 10 mm-rel megemelni a hasmagasságot, amennyiben az AOM által szabott határértéket nem tudja tartani.

Ugyanakkor mivel rövid idővel a hétvégi verseny előtt hoztak döntéseket, az FIA erre a hétvégére bizonyos engedményeket tesz a csapatok felé:

az autók padlólemezét további kasztnihoz kötött rudakkal lehet rögzíteni, illetve máskor szabálytalannak minősülő mértékben is szabad fémbetétekkel merevíteni a lemezt, hogy ne himbálózzon annyira.

Az egyes istállók eltérő mértékben szenvednek a problémától, a Mercedes például köztudottan erősen érintett, míg a Red Bull alig.