Az eső és a káosz sem mentheti meg a Forma-1-es monacói versenyt

RUSSELL, George
Monte-Carlo, 2022. május 29. George Russell, a Mercedes brit versenyzője a zuhogó esőben a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Monacói Nagydíjának futamán a monte-carlói utcai pályán 2022. május 29-én. MTI/EPA/Christian Bruna
Vágólapra másolva!
A szakadó eső és a késletetett rajt miatti káosz jellemezte a legutóbbi Forma-1-es monacói nagydíjat. A világbajnoki sorozat leglassabb pályája felett rég eljárt az idő, s most komoly veszélyben is lehet a monacói rendezés. Miért kellett egy órával a rajtot elhalasztani? Miért veszélyes, ha egy verseny közben akárcsak egy pillanatra is megjelenik a félelem? A Sportrádióban erről beszélgettünk Faluvégi Péterrel, a Magyar Nagydíjak versenyigazgatójával, valamint Várhegyi Ferenc televíziós kommentátorral és Simon István szakújságíróval.

A sokáig emlékezetes monacói nagydíjon néhány perccel a rajt előtt szakadt le az ég, s kezdett esni az eső. Először úgy tűnt, hogy elrajtolhat a mezőny, de végül a rajtra – amely nem a szokásos álló helyzetből történt, hanem a biztonsági autó mögül, úgynevezett repülőrajtot vett a mezőny – egy órát kellett várni.

Faluvégi Péter, a magyar versenyek versenyigazgatója és Várhegyi Ferenc, az Eurosport kommentátora szerint szó sem volt arról, hogy a versenyirányítás félt volna, s ezért nem engedték elindulni a versenyt.

Simon István szakújságíró ellenben úgy vélekedett, hogy a félelem is közrejátszott ebben a döntésben.

„Azon a pályán általában nem érnek el nagy sebességet a pilóták, de van egy szakasz, ahol igen. Ez pedig az alagútból kijövet történik meg, ahol az autók sebessége megközelíti a 300 km/órát.

Zuhogó eső áztatja a monte-carlói utcai pályát a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Monacói Nagydíjának futama előtt 2022. május 29-én Forrás: MTI/EPA/Christian Bruna

Az alagútban mennek szárazabb pályán, majd kirontanak a szárazabb pályáról a nedvesre, ahol hamarosan jön egy olyan szakasz, ahol nagyot kell fékezni.

„A monacói helyzet csak részben volt rendkívüli" – fejtette ki Faluvégi Péter. „Azt tudomásul kell venni, hogy az elmúlt években teljesen megváltozott az időjárás. Olyan helyzetek állhatnak elő, amivel eddig nem szembesültünk. Egyik pillanatról a másikra megjelennek hatalmas felhők és leszakad az ég. Ezeket korábban azért nagy pontossággal előre lehetett jelezni, ma nem mindig van így.

Faluvégi Péter, a Forma-1-es Magyar Nagydíjak versenyigazgatója Forrás: BLIKK/Tumbász Hédi

A jövőben is előre nem látható durva időjárás-változások következhetnek be, s ezek befolyásolják majd a versenyeket. Ugyanakkor, ha egy adott hétvégén van legalább egy esős-vizes edzés, akkor könnyebben tudnak a csapatok dönteni.

Kérdés, ha ez a szituáció nem a szűk, városi pályával rendelkező Monacóban történik meg, akkor is ugyanez a döntés születik-e meg? Várhegyi Ferenc szerint sok függ attól, hogy az adott pályáknak milyen a vízlevezető-képessége. „Olyan pályák is vannak, ahol egy ekkora eső nem okozott volna gondot. Monaco nem ilyen.

Belgiumban simán elindulhatnak nagy esőben is a Forma-1-es autók. A kép a 2017-es Belga GP-n készült Forrás: DPPI via AFP/Florent Gooden

Itt annyira kevés a hely, szűk a pálya, hogy nem lehetett kockáztatni.

„Sokan nem értették, hogy Monacóban miért kellett ennyire megijedni attól, hogy elkezdett esni az eső" – tette hozzá Simon István. „Az volt a gond, hogy az elektronikus berendezések beáztak. A verseny szervezői nem tudták garantálni a köridők hiteles mérését, ezért nem lehetett időben rajtolni."

„A verseny igazgatójának döntéseit senki sem kérdőjelezi meg, de nincs leírva, hogy mennyi eső esetén mit kell tenni. Én a magyar versenyek helyi igazgatója vagyok, de a FIA is küld egy utazó versenyigazgatót. Ő felülbírálhat engem és a végső szó az övé."

mondta Várhegyi Ferenc. „Monaco a pompa, a csillogás, a tökély szinonimája, ott nem lehet hibázni, ott menni kell.

A technikai berendezések is tönkrementek az esőben a 2022-es monacói GP-n Forrás: AFP/Christian Bruna

Én az eső miatt nem tartottam volna vissza a mezőnyt, az más kérdés, hogy a műszaki problémák és a beázás miatt ezt valóban nem lehetett megtenni. Azt mindenki tudja, hogy ez a verseny lassú és unalmas. Nem üti meg a mai néző ingerküszöbét."

De ez is egy olyan előzés volt, amikor az élen autózó rontott el valamit.

George Russell, a Mercedes brit versenyzője a zuhogó esőben a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Monacói Nagydíjának futamán a monte-carlói utcai pályán 2022. május 29-én Forrás: MTI/EPA/Christian Bruna

Olyan előzést viszont ezen a pályán nem lehetett látni, amikor igazi versenyhelyzetben az elsőt megelőzte a második.

1984-ben a brazil Ayrton Senna óriásit ment a Toleman-Hart kocsijával.

Úgy tűnt, hogy az utolsó körben megelőzi a versenyben vezető francia Prostot. Akkor is hatalmas eső zúdult a pályára és a versenyigazgató a 33. körben leintette a futamot. Ez volt az a kör, amikor Senna előzött, de hiába, mert a verseny végeredményét nem a 33. kör állása, hanem a 31. kör után állapították meg, s ekkor még Prost vezetett. Ez egy ilyen pálya, itt szinte soha nem látunk olyan előzéseket, amelyeket más pályákon igen" – mondta Simon István.

„Tévés szempontból is nagyon ártalmas volt, ami most Monacóban történt, de azt tudomásul kell venni, hogy a tévék nem diktálhatnak a verseny igazgatójának. A Forma-1-ben legalábbis nem. Egy 24 órás motorverseny esetén a tévék kérhetik, hogy ekkor vagy akkor legyen a rajt, ebbe általában bele is mennek. A Forma-1-ben nem így működnek a dolgok" – mondta el Várhegyi Ferenc. Faluvégi Péter erre azt felelte, hogy a média legfeljebb kérhet, de semmit sem dönthet el.

Ez már biztonsági kérdés, s ott nincs vita. Ott a helyi és a FIA utazó versenyigazgatója dönthet, senki más. A rajt után a sportirányítás dolgozhat, ránk senki nem helyezhet nyomást."

Nagyon sok embert izgat, hogy mi lesz a jövőben a monacói versenyek sorsa. A pálya szerződése idén lejár, s egyelőre nincs ember, aki meg tudja mondani, mi következik most.

Ugyanakkor a szaúdi pálya is bizonyítja, hogy ott is keskeny pályát építettek, pedig nekik aztán lett volna helyük, amennyit csak akarnak. Ezért is reménykedhet Monaco, hogy a jövőben lesz ott verseny" – mondta el Faluvégi Péter.

„Egy Forma-1-es monacói verseny esetén tudjuk, hogy vagy az első, vagy a második helyről induló pilóta nyerheti meg a viadalt – az esetek 90 százalékában ez így van" – mondta Várhegyi Ferenc. „Ezért a monacói Forma-1-es versenyeknek nincs nagy izgalmi faktora.

Az embereknek olyan magasra került az ingerküszöbük, hogy ma már egy vonatozásos Forma-1-es versenyt nem néznek meg. Ugyanakkor a luxuskörnyezet, a szép tenger, a gyönyörű város olyan keretet adhat, ami megmentheti Monacót."

Monacót nagyon sokan azért is féltik, mert 2023-ban Las Vegasban is rendeznek majd futamot, ami ugyanolyan luxuskörülményeket teremt majd, mint amit eddig Monaco. „A Forma-1 lassan, de biztosan mozdul el Európából" – mondta el Faluvégi Péter.

Ha egy sivatagot, akkor az a futam nem fog akkora nézettséget produkálni, mint egy olyan futam, amely olyan gyönyörű kereteket ad, mint Monte Carlo."

Nézők várakoznak az esőben a 2022-es monacói Forma-1-es nagydíjon Forrás: AFP/Sebastien Bozon

Fontos kérdés, hogy ezek a változások bennünket, a magyar pályát mennyire inspirálnak. „Azt folyamatosan érezni, hogy a mezőny szívesen jön ide" – mondta el Faluvégi Péter. „Tetszik nekik Budapest, amely közel van Mogyoródhoz, tetszik nekik ez a pálya, ahol szintén nem lehet sokat előzni, de a tévések nagyon szeretik azt a képet, amikor a verseny mögött a falu képe látszik.

Várhegyi Ferenc ehhez még ezt tette hozzá: „A magyar pálya népszerűsége mellett a szponzorok is nagyon kedvelik Budapestet, a mi versenyünk nagyon jó időpontban van, a nyár közepén, a szabadságolási időszakban.

Ezzel együtt a magyar pályának is lépnie kell, ránk fér egy rekonstrukció, pont azért, hogy mi is versenyben tudjunk maradni."