Vágólapra másolva!
A Ferrari főstratégája részletesen elárulta, hogy melyik döntést miért hozták meg a Monacói Nagydíjon. Az ő beszámolójából is kiderül, hogy Carlos Sainzcal akár nyerhettek is volna, Charles Leclerc-rel viszont két hibát is elkövettek.

Inkább rosszul, mintsem jól alakult a Ferrarinak a Monacói Nagydíj, hiszen bár nem sok híja volt, hogy Carlos Sainz életében először futamot nyerjen, ez végül nem jött össze neki, ráadásul a pole-ból induló Charles Leclerc még a dobogóról is lemaradt. Már akkor is egyértelmű volt, hogy a helyiek kedvencének vesztét stratégiai hiba okozta, ám a Ferrari nemrég megosztott egy videót, amelyben részletesebb betekintést engednek a döntések hátterébe.

A Ferrari beszámolójából is kiderül, hogy nem sok hiányzott Sainz győzelméhez Forrás: Anadolu Agency via AFP/2022 Anadolu Agency/Hasan Bratic

A Ferrari esélyesként érkezett a hercegségbe, hiszen az autónak feküdt a kanyargós pálya. Ennek megfelelően Leclerc és Sainz ki is bérelte az első sort, vagyis a lehető legjobb pozícióból várhatták a viadalt.

Nagyon nagy elvárásokkal érkeztünk erre a futamra, rendkívül versenyképes autóra számítottunk

– jelentette ki Iñaki Rueda, a Ferrari főstratégája. – Szombaton meggyőződtünk róla, hogy ez így is van. Monte-Carlóban az első sor kisajátítása olyasmi, amire nagyon büszkék vagyunk, olyasmi, amit meglehetősen nehéz elérni.”

Nem sokkal a rajt előtt azonban leszakadt az ég, így a teljesen száraz futamra előkészített taktikai opciók mehettek a kukába. Mivel technikai okokból a tervezettnél egy órával később indult útjára a mezőny, a Ferrarinak volt ideje átgondolni, hogy mit tegyen a megváltozott körülmények között. Ez Sainz esetében kis híján a lehető legjobban sült el, és nem rajta vagy a csapaton múlott, hogy nem nyerte meg a versenyt.

Carlosszal nagyon jó versenyünk volt – szögezte le Rueda. – A második pozícióból indult, és az első kiállások után az élen találta magát, mert bár az eredeti tervünk az volt, hogy megpróbáljuk lefedni [Sergio] Pérezt, rájöttünk, hogy ez nem fog menni. Az utolsó pillanatban azt mondtuk Carlosnak, hogy maradjon kint, és ő eleget is tett ennek. Továbbá úgy ítéltük meg, hogy amikor eljön az idő, a pálya száraz gumikon lesz a leggyorsabb, és Carlos volt az első az élmezőnyből, aki ilyen abroncsokért állt ki. Ez egyértelmű előnyhöz juttatta őt. Sajnos [azonban Nicholas] Latifi mögé jött vissza, ami több mint három másodpercbe került neki.

Egészen biztosak vagyunk benne, hogy ha Latifi nem tartja fel, megnyerte volna a futamot.”

Leclerc taktikája viszont már nem volt ennyire jó. Pérez a 16. körben állt ki köztes esőgumikért, a monacói pilótát viszont csak két körrel később hozták ki. A zöld oldalfalú abroncsok azonban annyival gyorsabbnak bizonyultak a kékeknél, hogy hiába tűnt elegendőnek az előny, a mexikói pilóta ezt is hamar le tudta dolgozni, amire a Ferrarinál nem számítottak.

A Ferrari két hibát is elkövetett Leclerc-nél, az első a győzelmébe, a második a dobogójába került Forrás: AFP/Christian Bruna

„A bevezető körének elején Charles előnye több mint tíz másodperc volt Pérezzel szemben – utalt a spanyol szakember valójában arra, hogy mekkora többletkülönbség volt a kiállásnyi előnyhöz képest. – Ezt gondoltuk, hogy ez csökkenni fog, mert az intermediate gumikon Pérez sokkal gyorsabb volt Charles-nál. Másokat is megnéztünk, megvoltak az autók élő adatai, és úgy véltük, ez a különbség tízről öt, négy vagy legrosszabb esetben három másodpercre fog olvadni. Ahogyan beértünk, láttuk, hogy a tíz másodperces differencia egyre jobban csökken. Charles átjött az uszodán, és az utolsó időmérési pont alapján [úgy tűnt], hogy egy másodperccel Pérez elé fog kijönni. Amire nem számítottunk, hogy abban a körben Pérez összességében kilenc másodperccel gyorsabb lesz, és emiatt Charles-lal elvesztettük a versenyt.”

Ekkor azonban a dobogó még nem úszott el, hiszen Max Verstappen továbbra is mögötte volt. Három kör múlva azonban a Ferrari talán még az előzőnél is nagyobb hibát követett el, aminek eredményeképpen Leclerc-nek várnia kellett a bokszban Sainz mögött.

Mindkét autó esetében száraz gumikra akartunk váltani

– folytatta Rueda. – A huszonegyedik körben azt gondoltuk, hogy a pálya alkalmas a száraz gumikra, és amikor Carlost behoztuk a vezetés megtartásának érdekében, arra gondoltunk, hogy »hozzuk be Charles-t is, hogy megpróbáljunk Pérez elé vágni, és így az első és a második helyen végezhetünk«. Ahogyan bejöttünk, néztük a különbségeket. A mi autóink között öt másodperc volt a differencia, ami szoros egy dupla kiálláshoz. Ezt úgy lehet megcsinálni kényelmesen, hogy a kocsik között [legalább] hat másodperc a különbség, de úgy véltük, hogy öt és fél is elég lehet.”

A döntés már csak azért is érthetetlen, mert már akkor csupán 5,01 másodperc volt a differencia, amikor Sainz még a második szektort sem fejezte be. Tekintve, hogy az előző körben Leclerc 1,23 másodperccel bizonyult gyorsabbnak csapattársánál a harmadik szektorban, és még a másodikat sem fejezte be, érthetetlen, hogy a Ferrarinál mire gondoltak. Mindenesetre a fejetlenségnek az lett a vége, hogy Leclerc-nek túl későn szóltak, aki erre felháborodva belekáromkodott a rádióba.

Ahogyan az autók egyre közelebb kerültek a bejárathoz, a különbség mindössze három és fél másodpercre csökkent

– fogalmazott a 43 éves szakember. – Az utolsó pillanatban megpróbáltunk szólni Charles-nak, hogy maradjon kint, de túl késő volt, [mert] már befordult a bokszutcába. Ezen a kiálláson Charles két másodpercet bukott, ami döntő fontosságú volt. Hogy miért? Mert ez tette lehetővé, hogy egy körrel később Verstappen Charles elé kerüljön.”