Monaco már nem az F1 koronaékszere, veszélyben lehet a helye a versenynaptárban

auto auto-prix Horizontal GRAND PRIX F1 YACHT MARINA ILLUSTRATION GENERAL VIEW HIGH ANGLE
Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton drives as he leads the race followed by Infiniti Red Bull Racing's Australian driver Daniel Ricciardo at the Monaco street circuit, on May 29, 2016 in Monaco, during the Monaco Formula 1 Grand Prix. (Photo by Valery HACHE / AFP)
Vágólapra másolva!
A Forma-1 mezőnye ezen a hétvégén Monacóba látogat, de az az érzésünk, hogy ez az egykori legnemesebb ékköve az F1-nek veszített a fényéből. A Monte Carlo-i futam mindig is a csillogásról, a hírességekről és a nosztalgiáról volt ismert, de a színfalak mögött valójában ez volt az a hely, ahol az összes nagy pénzügyletek zajlottak, fontos találkozókra került sor és szerződések köttettek.

A szponzorok szerették, és a csapatok is, mivel ez megadta nekik a kapcsolatépítési lehetőségeket egy pazar környezetben. Több millió dolláros megállapodások jöttek létre a Café de Paris-ban elfogyasztott vacsora közben, így az F1 mindig megtartotta a Monacói Nagydíjat a versenynaptárban, annak ellenére is, hogy a pálya sok esetben elavult volt, és gyakran a garantáltan unalmas versenyek egyikét képezte. Egyszerűen azért maradt, mert Monaco volt.

Azonban az F1 struktúrája rövid idő alatt sokat változott az új tulajdonos, a Liberty Media irányítása alatt. Teljesen világossá vált, hogy a Liberty most új versenyeket jelöl ki ezekre az üzleti tranzakciókra, és immár nem Monaco az egyetlen helyszín, amely kiemelkedik a versenynaptárból.

Elég visszatekinteni a Miami GP-re, amely egyértelműen egy F1-es szakkiállítás volt, nem pedig verseny, amelynek célja új partnerek és szponzorok bevonása volt. Ehhez adjuk hozzá a jövő évi Las Vegas-i versenyt, amely egy hasonló eseménynek ígérkezik. Szintén nem feltétlenül a rajongóknak, hanem az üzleti lehetőségeknek szánva. Ezen túlmenően Miami és Las Vegas hatalmas előnye, hogy képes fogadni a nézők nagy tömegét, szállodák és éttermek bőséges választékát kínálva számukra.

Monte Carlo ezt nem teheti meg, a természeti adottságai megkötik a szervezők kezét, nem tudnak több helyet biztosítani az F1 számára, mint amennyi adott. Dél-Franciaország és a Földközi-tenger közé szorulva igyekszik kiszolgálni a Forma-1 igényeit a helyszín, úgy, ahogy.

Annyira kevés a hely a Forma-1 számára, hogy a csapatoknak emeletes garázsokat építenek. Pitwall sincs a boxutcában, a csapatfőnökök és a mérnökök az emeleten foglalnak helyet. Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Az egyik vezető monacói ügyfélmenedzser elmondása szerint nehezen tudják elhelyezni a vendégeiket az eseményre, sokan azt fontolgatják, hogy

a rendelkezésre álló szállások színvonala miatt nem mennek el – alapvetően a lakosok pedig nevetséges összegekért kínálják kiadásra a lelakott apartmanjaikat a versenyhétvégére.

Az F1 élvezi fellendülést, amelyet a jegyek iránti kereslet is tükröz, ekkora tömeget azonban Monaco már képtelen befogadni, úgy tűnik, hogy mára a sportág kinőtte az egykori ékkövét, Monte Carlót. Az F1 fizikailag is túlnőtte a kikötő körüli teret, ahogy a motorhome-ok az évek során egyre nagyobbak lettek.

Olyannyira szűkös a hely, hogy fennáll annak a veszélye, hogy az emberek a kikötő szélén beleesnek a tengerbe (ahogy erre korábban már volt is példa).

Az elmúlt évek során a csapatoknak kisebb kiszolgálóegységeket kellett építeniük, hogy mind a 10 istálló elférjen a kikötőben a kijelölt helyen. Holott minden más versenyen egyre csak nő a motorhome-ok mérete, kifejezetten Monacora külön fel kell készülniük az istállóknak. A Red Bull Racing egy szokatlan megoldással orvosolta a helyzetet: a monacói hétvégére, egy speciális, lebegő építményt szállítanak, amely a vízen úszik, így nem foglal helyet a Paddockban, a pilótáik pedig könnyedén megközelíthetik azt motorcsónakkal is.

Monaco helyzete még bizonytalanabbá válik, ha belegondolunk, hogy aprópénzt fizetnek az F1-nek a verseny rendezési jogaiért, összehasonlítva azzal a hatalmas összeggel, amelyet más helyszínek tesznek bele az F1 kasszájába.

Szaúd-Arábia és Katar, minden alkalommal 50 millió dollárt fizet, hogy náluk versenyezzen az F1 mezőnye, míg Monaco hozzájuk képest szinte semmivel nem járul hozzá az F1-es büdzsé gyarapításához.

Mivel a versenynaptár jelenleg évi 24 versenyre korlátozódik, nem elképzelhetetlen, hogy a Monacói Nagydíj esetleg minden második évben kerül csak megrendezésre a jövőben, más történelmi pályákhoz hasonlóak, mint például Spa vagy Imola. Ami pedig Monaco jövőjét illeti, a 2023-as évben megrendezésre kerülő Miami Nagydíj és a Las Vegas-i versenyhétvége megpecsételheti az egykori legendás helyszín sorsát.
Forrás