Vágólapra másolva!
Christian Horner úgy véli, ha nem emelik meg a jelenleg érvényben lévő költségvetési korlátot, akkor a csapatok többsége nem fogja tudni végigcsinálni az idényt. A Red Bull csapatfőnöke az inflációra hivatkozva tette ezt a kijelentést, ám mások úgy vélik, a fejlesztésre szánt kiadások csökkentésével át lehet hidalni a problémát.

Azok után, hogy a nagycsapatok nem hagyták jóvá, hogy idén három helyett hat sprinfutam legyen anélkül, hogy megemelik a költségvetési plafont, újabb gazdasági jellegű vita kezd kibontakozni a paddockban. A frontvonal ezúttal is az erősebb gazdasági háttérrel rendelkező, illetve a kevésbé tehetős istállók között húzódik, és ismét a költségplafon áll a középpontban.

Horner szerint a csapatok többsége kihagyhatja az utolsó futamokat Forrás: AFP/Lluis Gene

A gazdasági folyamatoknak köszönhetően világszerte jelentősen megnőtt az infláció, vagyis a mezőny tagjainak jobban a pénztárcájukba kell nyúlniuk, és így nyilvánvalóan nehezebb lenne betartani a pénzügyi szabályokat. Christian Horner szerint amennyiben nem cselekednek, akkor nagyon súlyos következményekkel kell számolniuk.

A csapatok közül hétnek valószínűleg ki kellene hagynia az utolsó négy futamot ahhoz, hogy a limiten belül maradjon

– idézi a Red Bull csapatfőnökét aBBC.Nemcsak az élcsapatokról van szó, hanem a középmezőnybeli istállókról is, amelyek inflációs gondokkal küszködnek.”

A brit szakember, valamint a többi élcsapat vezetői azzal érvelnek, hogy mind a szállítási, mind a gyáraik működtetésére fordított költségek jelentősen megnövekedtek. Ennek következtében választaniuk kell: vagy a Horner által emlegetett forgatókönyv lép életbe, vagy több száz alkalmazottjukat kell elbocsátaniuk.

Az FIA-nak kötelessége gondoskodnia [a csapatokról] – folytatta Horner. – Tisztában vagyok vele, hogy ezt komolyan is veszik. Az energiaszámlák és a megélhetési költségek exponenciálisan nőnek, és ez alól az F1 sem kivétel.

A szállítási díjak megnégyszereződtek, és ez nem olyasmi, amit irányítani tudunk.”

A csapatok nemrég szavaztak a Nemzetközi Valutaalap inflációs adatain alapuló kiigazításról, ám az Alfa Romeo, az Alpine, a Haas és a Williams egyaránt a javaslat ellen voksolt. Az enstone-i istálló főnöke meg is indokolta a döntést: szerinte a körülmények ellenére továbbra is be lehet tartani a szabályokat, csupán más területen kell nagyobb áldozatot vállalni.

Többen úgy vélik, hogy az élcsapatok csupán többet akarnak költeni Forrás: NurPhoto via AFP/Urbanandsport/NurPhoto/Urbanandsport

„Korán meghatároztuk a költségvetésünket, valamelyest előre láttuk az inflációt – kezdte Otmar Szafnauer. – Az infláció nem csak úgy észrevétlenül érkezett meg. Ha mi képesek vagyunk [kezelni], akkor mások is biztosan képesek lesznek rá. Én nem értek egyet azzal, hogy egyszerűen emeljük meg a költségvetési korlátot. Ha a szállítási költségek 2,5 vagy 3,5 millió [euróval] nőnek, a fejlesztési költségvetés pedig 20 millió, nem lehetséges, hogy az újításokra szánt kiadásokat 17 millióra csökkentjük, és így a plafon alatt maradunk? De igen. Mindez korlátozza a fejlesztést, tehát ha az embernek van pénze, sokkal könnyebb lobbiznia az FIA-nál, hogy emeljék meg a maximumot, így a fejlesztési költségvetésen nem kell módosítani.”

Az Aston Martin valahol Horner és Szafnauer véleménye közötti álláspontot képviseli. „Támogatjuk, hogy a költségvetési korlátot az inflációval arányosan növeljük, de az ennél nagyobb mértékű emelésnek nem látjuk szükségét” – mondta az istálló szóvivője.

Ahogyan arra a román származású amerikai szakember is utalt, a kiscsapatok közül többen is élnek a gyanúperrel, hogy a nagyoknak csupán az a céljuk, hogy ugyanannyit költhessenek, mint a költségvetési plafon bevezetése előtt.

Ez pedig nyilvánvalóan növelné az egyenlőtlenséget, hiszen jó néhány alakulat még csak akkora büdzsével sem rendelkezik, mint az idén 140 millió dollárban meghatározott limit. Mindez azonban szembemegy az előírás céljával, vagyis a minél kiegyenlítettebb versenyzéssel.

Bizonyos források azt is tudni vélik, hogy az élcsapatok próbálják a következő évre hárítani az infláció hatásait. Számításaik szerint ez azzal járna, hogy a költségvetési maximumot 15 millió dollárral kellene megnövelni.

Reakciójuk láttán az élcsapatok párhuzamba állították a kisebb istállók hajthatatlanságát saját nagyvonalúságukkal, amit a koronavírus-járvány kitörése utáni válságban tanúsították. 2020 tavaszán ugyanis ők is belementek abba, hogy az eredetileg 175 millió dollárban meghatározott plafont 30 millióval csökkentsék, majd a következő két évben további 5-5 milliót lefaragjanak belőle. A gazdagabb alakulatok emellett azt is hangsúlyozzák, hogy

ha sokan nem tudják betartani a limitet, akkor veszélybe kerül annak komolyan vehetősége.

Az ügy súlyosságát jól mutatja, hogy már az FIA is vizsgálja a lehetséges megoldásokat. A szabályzatból nem derül ki világosan, hogy mi a következménye a költségplafon megszegésének, de súlyos esetben akár a bajnokságból is kizárhatják az adott csapatot. Nem kizárt, hogy az istállók végül azt a kompromisszumot kötik, hogy maximum 5 százalékkal lépik túl a határt, ami még kisebb szabálysértésnek minősül.