Társoldalunk:
Hírlevél

Mi derült ki az F1 láthatatlan versenyéből Barcelonában?

2022.05.21. 09:47

Egy körön a Ferrari, a hosszú etapokon azonban a Red Bull diktálta a tempót, és a Mercedes most talán tényleg vérszemet kaphat. Esélylatolgatás a Spanyol Nagydíjra.

Zavartalanul teljesítették a versenyszimulációkat a csapatok a Spanyol Nagydíj második edzésén, ezúttal semmilyen baleset, műszaki hiba vagy egyéb incidens nem akasztotta meg a programot, az időjárás ideális volt. A barcelonai pályát azért szeretik a mérnökök, mert gyors kanyarjaival hatékony aerodinamikát kíván, így jól mérhető az autó teljesítménye.

A hétvégére a Haas kivételével mindegyik istálló több-kevesebb fejlesztéssel készült, az erősorrend átalakulhat a közeljövőben. Az alábbi táblázatban összefoglaltuk, az egyes csapatok az autó mely részeihez nyúltak hozzá új elemekkel.

  első szárny oldaldoboz padlólemez motorborítás hátsó szárny futómű egyéb
Alfa Romeo        X          X         X          X     X     X
Alpha Tauri                  X    
Alpine        X                X       X
Aston Martin          X        X            X       X
Ferrari            X            X       X
Haas              
McLaren        X          X         X          X     X     X
Mercedes        X          X           X
Red Bull        X          X        
Williams        X          X           X

Mindkét edzésen a Ferrari diktálta a tempót Charles Leclerc révén, Max Verstappen egyelőre lassabb nála egy körön. Viszont a holland nyugodtan kapaszkodhat a klasszikus mondásba, hogy "lassan járj, tovább érsz", a közvetítésben nem mutatott etap-eredmények alapján ugyanis a versenyszimulációt ő nyerte.

A Ferrari, a Mercedes és a Red Bull pilótáiból négyen a közepes gumin futottak mérvadó hosszú etapot, Carlos Sainz és Sergio Pérez a lágyon. Lewis Hamilton szintén a lágyakon kezdett, 1-2 tizeddel lassabb volt Sainznál, de két kör után kereket cserélt, így nála az ezt követő eredmények jelennek meg.

A vonalak most nem gabalyodnak túlságosan egymásba, Verstappené (kék) láthatóan jobb volt a többiekénél. A vele azonos gumin lévő Leclerc néhányszor csak egy szintre tudott kerülni vele, egyébként általában fél-egy másodperccel lassabban ment nála. Ezt természetesen a csapatok is látták pénteken, ami tükröződött a nyilatkozatokban, és alighanem segítség nélkül is kitalálják, melyik mondat melyikükhoz tartozik.

„A hosszú etapok elég jók voltak, ezzel elégedett vagyok."
„Van még min dolgoznunk, különösen a versenytempónkat és a gumikezelésünket illetően."

Utóbbi kulcsfontosságú tényező Barcelonában a meleg és a sok lendületes, nyújtott kanyar terhelése miatt, elég valószínűnek tűnik az autónként két bokszkiállás a futamon.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: Pirelli

Ez segítheti a Red Bullt abban az esetben, ha az időmérőt Leclerc nyeri, és a pályán Verstappen nem tudja megelőzni,hiszen több módon adhatnak sakkot a Ferrarinak (Barcelonában vélhetően az új autókkal is igen komoly kihívás lesz előzni, többek között azért, mert csak a célegyenes igazán hosszú, és a végén nincs nagyon kemény féktáv).

Bő 10 kör alatt 1-1,5 másodpercet lassult a két pilóta a közepes gumin, Sainz a lágy keveréken ennél is többet, 2 másodpercet. A gumimágus Pérez tempóvesztesége nem volt ekkora, viszont ő nem is hajtott olyan gyorsan az etap elején, mint Sainz. Látható tehát, hogy a piros oldalfalú abroncstól nem érdemes hosszú etapot várni, a kemény keverék használatának hiánya pedig arra utal, hogy ahhoz bizonyára csak végszükség vagy sokadik forgatókönyv esetén nyúlnak majd a csapatok. A szűk keresztmetszet a bal első abroncs állapota lesz.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: NurPhoto via AFP/Urbanandsport/NurPhoto/Urbanandsport

A Pirelli sportigazgatója, Mario Isola megemlített még egy érdekésséget is.

A keverékek között nagyobb különbség volt, mint vártuk, ez biztos befolyásolni fogja a stratégiai döntéseket.

Illetve, szóljunk még egy tényezőről, nevezetesen a Mercedesről, amit a Ferrarinak és a Red Bullnak figyelembe kell venni a számolgatáskor.

A Mercedes most beszáll a buliba?

Miamiban egy napig tartott a Mercedes jó formája, így Spanyolországban legalább az időmérőt végét érdemes megvárni, mielőtt kijelentjük, hogy felzárkóztak. Az mindenesetre biztató, hogy a fejlesztéseik jól muzsikáltak az első edzésnapon, a pattogás például nagyon sokat javult.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: AFP/Lluis Gene

„Még mindig nehéz bánni az autóval, de sokkal kellemesebb, mint korábban volt" – mondta Hamilton. Csapattársa, George Russell hozzátette, hogy „a Ferrari és a Red Bull alacsonyabb motorüzemmódot használt, szóval nekik kicsit több tartalékjuk van", de a Mercedesnél így sem lehetnek csalódottak.

A versenyszimuláción Hamilton és Russell többnyire 3-4 tizedmásodpercen belül maradt Leclerchez, sőt, néhány alkalommal gyorsabbak is voltak nála.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK