Társoldalunk:
Hírlevél

Kifakadtak a pilóták, miután az FIA nem módosított a balesetek helyszínén

2022.05.08. 13:30

Többen kérdőre vonták az FIA-t a Miami Nagydíj szombati napja után, hogy a figyelmeztetés ellenére miért nem változtattak Carlos Sainz bukásának helyszínén, ahol aztán Esteban Ocon is falnak csapódott. Mások elnézőbbek a szövetséggel szemben, de a következő idényre ők is módosításokat várnak.

A Miami Nagydíj hétvégéjének mindhárom szabadedzésén volt olyan baleset, ami miatt meg kellett szakítani a körözést. Ezek közül kettő ugyanott, a 13-14-es kanyarnál történt: a második tréningen Carlos Sainz törte össze a Ferrarit, míg másnap Esteban Ocon kísértetiesen hasonló módon járt pórul, ráadásul neki emiatt ki kellett hagynia az időmérőt.

Ocon kísértetiesen hasonló balesetet szenvedett el, mint Sainz az előző napon

Mindkét baleset súlyosabb következményekkel járt a kelleténél, ugyanis azon a szakaszon pont nincs TecPro-fal, így a betonfalba csapódtak. Ami sokakat feldühített, hogy a spanyol versenyző pénteken felhívta erre a versenyirányítás figyelmét, ám az nem tett semmit a probléma megoldásának érdekében, amit nyilvánvalóan az Alpine pilótája bánt.

Ami tényleg elfogadhatatlan, hogy 51 G volt az erő egy olyan ütközésnél, aminek nem szabadott volna ekkorának lennienyilatkozta az egyszeres futamgyőztes. – Carlos panaszkodott a versenyigazgatónak, mindannyian ott voltunk és hallottuk, de semmi nem történt. Carlos azt mondta, hogy túl nagy volt a becsapódás, és ma én is hatalmasnak éreztem. Valószínűleg ez [volt] pályafutásom legnagyobb balesete. Szóval tegnap Carlos, ma én sérültem meg.”

Utolsó mondatával Ocon nem, vagy legfeljebb enyhén túlzott, ugyanis ő a térdét, Sainz pedig a nyakát fájlalta a becsapódás után. A francia pilóta úgy véli, a szövetségnek jobban oda kellene figyelnie rájuk, főleg a biztonságot érintő kérdésekben.

Az FIA-nak jobban kellene szorgalmaznia a biztonságunkat, de fontos, hogy tudjunk versenyezni, és én is versenyezhetek – folytatta. – Amikor egy olyan kaliberű profi pilóta, mint Carlos, aki a Ferrarinál versenyez, ilyesmit mond, szerintem az a minimum, hogy meg kell fontolni, és a lehető legtöbbet kell tenni a változtatás érdekében.”

Sainz megerősítette Ocon szavait, miszerint a versenyzői eligazításon szóba került a balesete, illetve annak a vártnál súlyosabb következménye. A Ferrari versenyzője nem tudja mire vélni az FIA reakcióját. 

Saját balesete után Sainz figyelmeztette az FIA-tForrás: AFP/Chandan Khanna

„Sajnálom, hogy kritikus vagyok, de tegnap elmondtam az FIA-nak, hogy a második fokozatban történt balesetemnek nem szabadott volna ilyen keménynek tűnnie – jelentette ki a Sky Sportsnak. –. – Ma egy kicsit fájt a nyakam, és mondtam nekik, hogy tegyenek oda TecPrót, mert ez egy nagyon kemény betonfal. Esteban szintén ott bukott, és biztos vagyok benne, hogy ő is megérezte. Ezeket a dolgokat soha nem fogom megérteni.”

Azonban messze nem csak a két érintettet dühítette fel az FIA cselekvőképtelensége. Fernando Alonso úgy véli, hogy ha már szombatra nem sikerült módosítani azon a pályarészen, akkor legalább a futamra tegyék ezt meg.

Az autóban ülve tudjuk, milyen érzés, amikor a falnak csapódunk – fogalmazott. – Carlos nagyon világosan megmondta, nem helyes, hogy egy sima fal van ott. Ma volt egy másik baleset ugyanabban a kanyarban, ugyanabban a szögben, egy másik versenyző is megsérült, úgyhogy van egy második esélyünk, hogy holnap odategyünk valamit.”

Valtteri Bottas annyit mondott, hogy nem lát okot arra, hogy miért ne lehetne odarakni valamit, ami enyhíti a becsapódást. Lance Stroll nevetségesnek titulálta, hogy eddig nem volt ott semmi, Lando Norris pedig egyetértett az Aston Martin versenyzőjével.

Van néhány dolog, amit jobban értünk és tudunk, mint amennyire ők látják, mert tisztában vagyunk vele, hogy hol van még kockázat, hol van határon az autó, meg ilyesmi – magyarázta a brit pilóta. – Szóval figyelembe véve, hogy ez egy biztonsági tényező, és olyasmi, amivel kapcsolatban tanácsot adtunk, és nem tettek semmit, ugyanazt gondolom, amit Lance mondott.”

Azonban akadtak más vélemények is, voltak, akik megengedőbbnek bizonyultak az FIA-val szemben. Annyiban viszont mindenki egyetértett, hogy 2023-ra mindenképpen kezdeni kell valamit ezzel a problémával. 

A jövőben senki nem akar ehhez hasonló baleseteket látni - GalériaForrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Jared C. Tilton

„Legyünk korrektek az FIA-val szemben, nem hiszem, hogy bármit is tehettek volna – mondta Sergio Pérez. – Azonban természetesen beszéltünk a dologról, és meglepődtünk azon, hogy Carlosra mekkora G-erő hatott. Nem akarunk még egy ilyet látni. A jövőben további óvintézkedéseket szeretnénk, hogy elkerüljük az ilyen súlyos baleseteket.”

George Russell és Sebastian Vettel, a versenyzői szakszervezet, azaz a GPDA társigazgatói nem csak a két baleset helyszínét említették meg. A brit pilóta szerint a vonalvezetésen is változtatni kellene azon a pályarészen, míg a négyszeres világbajnok máshol is kicserélné a falakat.

Pénteken este nem igazán lehet reagálni, és nagyobb módosításokat végrehajtani – védte meg az FIA-t a Mercedes versenyzője. – Szerintem ez egy csodálatos pálya lenne, ha ezt a szektort újragondolnák. Nem hiszem, hogy bármelyik pilóta is élvezetesnek tartja a négy kanyarból álló szakaszt, semmit nem hoz a konyhára. Nem könnyíti meg az előzéseket, és nem élvezetes vezetni rajta. Megvan benne a potenciál, hogy egy igazán nagyszerű aszfaltcsík legyen, ha egy kicsit átalakítanák a vonalvezetést.”

Az egyenesekben szerintem biztonságosabb falakra lenne szükség, nem ezekre a betontömbökre – ezek már Vettel szavai. – Nem kell lesodródni [a pályáról], elég, ha az ember defektet kap, ami nem az ő hibája. Mindig kellemesebb valami puhábbnak ütközni, mint egy keményebb dolognak.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK