Társoldalunk:
Hírlevél

Újabb részleteket árultak el a háború F1-es mellékhatásairól

2022.05.05. 06:23

Az Alfa Romeo csapatmenedzsere beszélt az F1-et is érintő szállítási nehézségekről: a légi fuvarozásból kiesett sok orosz repülőgép, a teherhajók esetében számolt szállítási idő pedig szinte megduplázódott.

A globális szállítási problémákat a Forma-1 sem ússza meg, nemrég például néhány csapatnak az Ausztráliába szánt felszerelése érkezett meg majdnem késve. Valószínűleg egyre többször fordul elő hasonló szituáció a tengerentúli szállítmányok esetében, a motorsport más ágaiban komolyabb gondokat is okoztak a csúszások.

Az Alfa Romeo csapatmenedzsere, Beat Zehnder részletesebben kifejtette, milyen szempontokból nehezítik a logisztikát a gazdasági-politikai események.

A Ferrarinál dolgoznak az egyik konténerrel (a kép 2009-ben készült)Forrás: AFP/Mauricio Lima

„A háború azért is problémát okoz számunkra, mert korábban a teherszállító repülőgépek 35%-a Oroszországból jött szállítani, és ezek már nem repülhetnek [az európai légtér nagy részén] – idézte őt a Sky-ra hivatkozva a Motorsport-total.com. – A tengeri szállításra annyira megnőtt a kereslet, hogy már nincs elég teherhajó."

„Ráadásul egyre nagyobbak a hajók is. A jelenlegiek 28 ezer konténert is szállíthatnak, ezek fel- és lepakolása öt napba telik, miközben korábban másfél napba."

Régebben úgy számoltunk, hogy 45 nap alatt eljut a felszerelés a kiinduló pontból a végcélba. Ma már 75 nappal számolunk.

„Továbbá most már nem is elég öt konténer, kell egy hatodik is. Ez rengeteg pénzbe kerül. A fuvarozási díjak nagyon megnőttek, a repülő esetében 160%-kal többet fizetünk (vagyis több mint két és félszer annyit, mint korábban)."

Az Alfa Romeo jól kezdte az idénytForrás: Joao Filipe / DPPI/Xavier Bonilla/Joao Filipe

A költségvetési plafon egyik legnagyobb kárvallottja pont az Alfa Romeo svájci székhelyű istállója, ahol magasabb az árszínvonal, ezért a fizetésre fordított kiadásaik több pénzt emésztenek fel, mint más csapatoknál.

A mezőny kiegyenlítettebbé válását segíteni szándékozó rendszert többen megváltoztatnák a plafon összegét, Zehnder szerint néhány csapat 7-8 millió eurós bővítést szeretne a világszerte tapasztalható hatalmas infláció miatt. A Haas csapatfőnöke, Günther Steiner azonban óvatos ezzel kapcsolatban, és azt mondta, a jövőben csökkenhetnek a szállítási díjak, ezért sem támogatja a büdzsé keretének bővítését.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK