Vágólapra másolva!
A Williams egyik vezető mérnöke elárulta, hogy Alexander Albon jobb hátsó fékje lényegében azért gyulladt ki, majd robbant fel az Emilia Romagna Nagydíj időmérőjén, mert a beállításokkal nem alkalmazkodtak egy megváltozott tényezőhöz. A károk azonban nem akkorák, mint amit a látvány alapján feltételezni lehetne.

Alexander Albon zsinórban a második időmérőjén járt pórul önhibáján kívül. A thai pilótát Melbourne-ben kizárták, miután nem volt elég üzemanyag az autójában, az Emilia Romagna Nagydíj kvalifikációja pedig idő előtt véget ért számára. A Williams jobb hátsó fékje ugyanis előbb kigyulladt, majd látványosan felrobbant, így a 26 éves versenyző idő nélkül búcsúzott a Q1-ben.

Látványosan ért véget Albon időmérője

Később kiderült, hogy a hiba teljes mértékben elkerülhető lett volna. Albon a mezőny nagyobbik részéhez hasonlóan intermediate abroncsokon kezdett, de ahogyan a többi pilótának, úgy neki is rá kellett jönnie, hogy a slickek jelentik a helyes utat. Ennek megfelelően kereket cserélt, ám a csapat nem kérte meg őt, hogy a kormányon található gombok segítségével állítson a fékerőeloszláson, mivel addig gondot okozott a hátsó fékek felmelegítése. Ám a nagyobb tapadásnak köszönhetően a Williams versenyzője keményebbet fékezett, ami így a fékek túlmelegedését eredményezte.

A vizes pályán eléggé hátulra állítottuk a fékerőeloszlást, mert küszködtünk a fékek felmelegítésével

– magyarázta Dave Robson, a grove-iak teljesítményért felelős mérnöke aThe Race-nek. –Újra előrébb kellett volna tolnunk, amikor visszatértünk a slickekre, de ezt nem tettük meg, csak amikor már egy kicsit késő volt. Az a probléma, hogy a hátsó fékekre nagyon kicsi hűtés jut. Amint túlmelegedett, észrevettük, és mindent megtettünk, amit tudtunk, hogy lelassítsuk [a folyamatot], de kezdett elszállni. Az ember pengeélen táncol aközött, hogy eléggé felmelegítse [a fékeket], amikor nedves a pálya, illetve hogy száraz idő esetén ne szálljon el [a hőmérséklet]. Ez egyszerűen bosszantó.”

A szezon során nem ez az első eset, hogy a Williams hátsó fékje kigyullad, majd felrobban, hiszen a bahreini tesztelés során Nicholas Latifivel történt hasonló, igaz, ott a brake-by-wire rendszer idézte elő a gondot. A kanadai pilótának akkor meg kellett állnia, ami jelentősen súlyosbította a problémát, ám Albon vissza tudott menni a bokszba. Mint kiderült, ez volt a jó döntés, hiszen a légáramlat megakadályozta a tűz terjedését, aminek következtében a károk mindössze a fékeket, a felnit és a kerékösszekötőt érintették, bár a Williams elővigyázatosságból a felfüggesztést is kicserélte.

Legalább bebizonyosodott, hogy Bahreinben helyesen jártunk el, amikor próbáltuk visszahozni az autót – folytatta a brit szakember. – Tényleg rosszul nézett ki, de az igazi drámát a felni jelenti. Igazából nem nagy a kár, és a nagy részét a kerékösszekötőn belül tartottuk. Szóval az, hogy

visszahoztuk az autót, és a srácok rögtön foglalkozhattak vele ahelyett, hogy leparkoltuk volna, és vártunk volna egy pályamunkásra, egyértelműen jó döntés volt.”

Tekintve, hogy az időmérő előtti egyetlen szabadedzés esőben zajlott, nehéz volt eltalálni a megfelelő fékerőeloszlást. Ezen a területen egy apró hibának is komoly következménye lehet, ahogyan azt Albon esete is megmutatta, ám a Williams nem akart kizárólag a biztonságra törekedni.

A Williamsnek sikerült mérsékelnie a károkat

„Ez egyike azoknak a dolgoknak, ahol túl könnyű lenne azt mondani, hogy »fennáll a kockázata, hogy elrontjuk, ezért nem próbáljuk meg« – fogalmazott Robson. – Ekkor túlságosan hidegek lennének a fékek, és feladnánk a teljesítményt. Az ember megpróbálja erőlteti, és valamikor túl messzire megy. Ebben az esetben látványosan rosszul sül el. Bár sokba került, nem volt annyira vészes, mint amilyennek kinézett. Azonban felkeltette a figyelmet, ezért könnyű lenne biztosra mennünk, de ez a sportág nem így működik. Rosszul ítéltük meg a helyzetet, hibáztunk [a fékerőeloszlás] átállításával, és ez visszaütött ránk.”