A megváltozott hétvégi menetrend is hátráltatja a küszködő Mercedest?

Forma-1, Mercedes, Ausztrál Nagydíj 2022, csütörtök
Mercedes' crew members practice pit stops outside the garage at the Albert Park Circuit in Melbourne on April 7, 2022, ahead of the 2022 Formula One Australian Grand Prix. (Photo by Steven SAPHORE / AFP) / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Vágólapra másolva!
Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója elmagyarázta, miért okoznak nekik nehézséget a tavalyinál rövidebb nagydíjhétvégék. A csapatnál nem biztosak benne, hogy jól alkalmazkodtak az új szabályokhoz.

Az idei évtől kezdve rövidebbek az F1-es versenyhétvégék annak érdekében, hogy a résztvevőket ne terheljék túl a 23 fordulósra tervezett szezon során. Ebből a szurkolók elsősorban azt vehetik észre, hogy a csütörtöki médianapot immáron pénteken délelőtt tartják, valamint hogy a pénteki és a szombati programot későbbre tolták.

A lerövidített menetrend és a szigorított szabályok már a csütörtöki napra is hatással vannak Forrás: AFP/Steven Saphore

Mindez ugyanakkor a csapattagok munkáját is jelentős mértékben befolyásolja, ugyanis szigorítottak azokon az előírásokon, amelyek meghatározzák, hogy mikor lehet dolgozni az autókon. Az idei sportszabályzat 23.7-es cikkelye három olyan időszakot jelöl meg, amikor – meghatározott számú kivételtől eltekintve – a szerelők nem nyúlhatnak a kocsihoz. Mindez pedig már jóval azelőtt érezteti hatását, hogy a versenygépek ténylegesen pályára gurulnak.

Csütörtökönként akkor kezdhettünk, amikor csak akartunk

– jelentette ki Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója a csapat YouTube-csatornáján található videóban. – Most azonban a kezdésnek és a zárásnak is van egy időpontja, ami egy 11 órás napot jelent, és ez egy, a pályán töltött naphoz képest elég rövid. Ugyancsak csütörtökre vonatkozik, hogy Európában 16 óra előtt nem szabad beindítani az erőforrást, és egy átlagos csütörtökön 8 órakor végzünk. Szóval az autók felkészítésére szánt idő sokkal korlátozottabb. Tudnunk kell, hogy mit fogunk beépíteni az autókba, és ezeknek [az alkatrészeknek] már szerdától ott kell lenniük. Csak így lehet felkészíteni a kocsikat csütörtök estére, hogy pénteken menetkész állapotban legyenek.”

Itt azonban még nincs vége a nehézségeknek, hiszen a csapatoknak pénteken és szombaton is kevesebb idejük van, mint korábban. Olyannyira, hogy a második szabadedzés után mindössze néhány óra áll rendelkezésre módosítani az autón, bár a mérnökök valamivel tovább dolgozhatnak ennél.

Ez pénteken és szombaton is folytatódik – szögezte le a brit szakember. – Péntek este kevesebb időnk van dolgozni az autókon, a szerelőknek három órájuk van az edzés után, és utána le kell takarni. A mérnököknek még van pár órájuk. Ez azért került be a szabályzatba, hogy ne essünk kísértésbe, hogy a hotelszobában berendezzünk egy irodát, ahol aztán a [kocsi] működtetésére vonatkozó tervekről vagy az esetleges változtatásokról beszélgetünk.

Azonban ez is sokkal kevesebb, mint amennyi korábban volt.”

A pénteken este megbeszélt változtatásokat természetesen szombaton délelőtt végre lehet hajtani az autón, ám ha ezek nem hozzák meg a várt eredményt, a csapat nagy bajba kerül. Onnantól kezdve ugyanis már nem sokat lehet módosítani az autón, ráadásul az időmérő kezdetétől a parc fermé szabályok is érvényesek.

A szezont rosszul kezdő Mercedesnek aligha jön jól, hogy az eddigieknél kevesebbet foglalkozhatnak az autóval Forrás: AFP/Andrej Isakovic

„Ha az autót péntek estére nem sikerül [megfelelően] felkészíteni, akkor az ember szombat délelőtt is dolgozni fog rajta, ám legrosszabb esetben a harmadik szabadedzésre sem lesz kész – magyarázta Shovlin. – Az időmérő után pedig megint csak csökkent a rendelkezésre álló idő. Mire visszakapják az autót az FIA-tól, a szerelőknek már csak nagyjából fél órájuk van, mielőtt le kell takarni.”

Az új előírások abból a szempontból elérték a céljukat, hogy a szerelőknek valóban kevesebbet kell dolgozniuk egy adott hétvégén. Ugyanakkor a csapatok dolgát jelentősen megnehezíti, hiszen át kell alakítaniuk az eddig megszokott menetrendet.

– mondta Shovlin. – Hétvégén [így] több szabadidőnk van, nem dolgozunk olyan sokáig, és mindenki többet tud aludni. Jelenleg viszont még mindig próbálunk alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz, és azon dolgozunk, hogyan szervezzük meg a hétvégi munkafolyamatokat.”

Ezek a szabálymódosítások a Mercedes szempontjából kifejezetten érdekesek, hiszen a konstruktőri címvédő nem kezdte jól az idényt. A brackley-i alakulat egyelőre nem talált rá a hatékony orvosságra a pattogás ellen, és a kevesebb rendelkezésre álló idő nyilvánvalóan nem könnyíti meg a dolgukat. A csapat sportigazgatójának szavai alapján nem is biztosak benne, hogy a lehető legjobban alkalmazkodtak az új rendszerhez.

Mindez rövidebb időkeretbe sűrítette a munkát, és az év eléggé trükkösen indult

– fogalmazott Ron Meadows. – Leginkább azért, mert meglehetősen kevés az alkatrész, és látom, hogy ez problémát jelent. Azt hiszem, talán a bajnokság [előrehaladtával], a következő két-három futam után felül kell vizsgálnunk, hogy lássuk, jól tettük-e a dolgunkat.”