Társoldalunk:
Hírlevél

Elképesztő felvételeket adtak ki Schumacher szaúdi balesetéről

2022.03.28. 09:28

A baleset után közvetlenül még nem mutatott fedélzeti kamerás felvételeket tett közzé az F1 Mick Schumacher szombati horrorbukásáról, amelyeken látszik, hogy a Haas pilótája mennyire észnél volt a becsapódás előtt. Schumacher vasárnap elárulta, nem lett volna egészségügyi akadálya annak, hogy elinduljon a Szaúd-arábiai Nagydíjon, és csak a tartalék alkatrészek hiánya miatt volt kénytelen a bokszból nézni a vesrenyt.

Mick Schumacher a Szaúd-arábiai Nagydíj időmérő edzésén óriási balesetet szenvedett, amely során 270 km/h körüli tempóval csapódott a falnak és 33 G-s erőhatást viselt el. A Haas német pilótáját ezt követően a pálya orvosi központjába, majd helikopterrel kórházba szállították, és bár az éjszakát már a hotelszobájában töltötte, mégsem indult el a másnap esti versenyen.

Már Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke is utalt rá, hogy elsősorban az alkatrészekkel való spórolás miatt döntöttek úgy, hogy nem indítják Schumachert a futamon, majd hozzátette, abban sem biztosak, hogy versenyzőjük elég jól fogja-e magát érezni a részvételhez. Schumacher ezután vasárnap megerősítette: ha rajta múlt volna, akkor rajthoz áll az év második nagydíján.

Részt vett a versenyzői parádén, a futamot viszont a Haas garázsából nézteForrás: AFP/Hamad I Mohammed

A 23 esztendős versenyző az F1 TV riporterének nyilatkozva elmondta, olyannyira nincs semmi baja, hogy még csak zúzódásokkal vagy izommerevséggel sem kell megküzdenie, ami egy ekkora becsapódás után szinte csoda, és a jelenlegi autók fejlett biztonságának köszönhető. Majd itt, és újságírók egy csoportjának is megerősítette, hogy tudott volna vezetni.

„Naná, hogy készen állok, vagy készen álltam volna a versenyzésre. Viszont menedzselni kell az alkatrészeket és az autó elemeit, és gondolnunk kell arra, hogy Melbourne-ben biztosan versenyezni tudjunk – nyilatkozta. – Tudtam, hogy ez még csak a második verseny, és a tartalék alkatrészekből még nincs sok az év ezen szakaszában, ezért sejtettem, hogy nem lesz egyszerű elindulni, de azért reménykedtem benne, hogy versenyezhetek."

Steiner szerint a mostani futam kihagyásával a két hét múlva következő Ausztrál Nagydíjra teljes mértékben készen fognak állni, és nem lesznek ellátási gondjaik, ám azért a bukásnak így is lesznek következményei, Schumachert ugyanis előbb-utóbb hátrasorolásos büntetés vagy büntetések fogják sújtani, mivel nem lesz elég erőforrás-eleme és váltója a most megsérült alkatrészek miatt.

Az autót teljesen újjá kell építeni, ezt az ausztrál futamra meg is fogja tenni a csapatForrás: Andy Hone / LAT Images/Motorsport Images/Andy Hone

„Valószínűleg ez be fog következni a következő néhány versenyen, de amíg versenyképes az autónk, a múltban is láthattuk, hogy tíz helyes büntetéssel vagy még a mezőny végéről rajtolva is jó autóval gond nélkül fel lehet zárkózni" – tekintett előre Schumacher, akinek Melbourne-ben is a Q3-ba jutás és a pontszerzés lesz a célja.

A baleset után sem voltak problémái

Balesete után azért is aggódhattunk a német pilótáért, mert nem szállt ki az autójából, majd a televíziós rendező percekig nem is mutatta a bukás helyszínét. Schumacher viszont utólag elmondta, nem voltak fájdalmai, és nem azért maradt az autóban, mert fizikailag képtelen lett volna kiszállni belőle, így csak elővigyázatosságból emelte ki az orvosi csapat.

100%-os voltam, és főként a frusztráció látszódott rajtam és idegesített, ami történt, valamint nyilván végiggondoltam, hogy min mentem keresztül éppen, és mit csinálhattam volna jobban. Ezen kívül biztosra akartam menni, hogy minden rendben van, mielőtt elkezdek mozogni. Ezután a pályabírók és az orvosok is megérkeztek és meggyőződtek arról, hogy jól vagyok."

„Nagy bukás volt. Abból, amit hallottam, 270 km/h körüli tempóval találtam el a falat, ami egy utcai autóban nem festett volna túl jól. Szerencsére a kocsik annyira biztonságosak manapság, hogy képes voltam elsétálni a baleset után, és semmi bajom nincs."

Helikopterrel vitték kórházbaForrás: AFP/Andrej Isakovic

Az F1 az időmérőn csak külső nézetből ismételte meg Schumacher balesetét, a fedélzeti kamera képét pedig csak a megcsúszás utáni pillanatokig mutatták. Vasárnap viszont kiadták a teljes felvételt (alább), sőt, a Schumachert szemből mutató kamera képét is közzétették, ezen pedig látszik, hogy a német pilóta már a becsapódás előtt, a másodperc tört része alatt elvette a kezét a kormányról, így kerülve el az esetleges kézsérüléseket. Mondjuk úgy, hogy amint elveszítettem az autó hátulját, tudtam, mi fog történni, így felkészülhettem rá" – mondta utólag.

A baleset a dzsiddai pálya kialakításával kapcsolatban is felvet kérdéseket, a Schumacher vesztét okozó kerékvető ugyanis másokat is megtréfált, Esteban Ocon a Q3-ban például csak a csodával határos módon kerülte el, hogy ő is a falban végezze. Lando Norris és Daniel Ricciardo fel is vetette, hogy a versenyre változtatni kellene a kerékvetőn, ami végül nem történt meg, de Schumacher szerint jövőre mindenképpen ráférne a módosítás.

A Schumacher feje fölötti fedélzeti kamera félig le is szakadt a Haasról

„Amennyire emlékszem, ez a kerékvető tavaly kevésbé jelentett aggodalmat az akkori autók kialakítása miatt – nyilatkozta a Haas pilótája. – Magas padlószöggel mentünk, a kocsi hátulja ezért elég magasan volt. Manapság viszont az autók hasmagassága igen alacsony, különösen ezen a pályán, ezért abban a pillanatban, hogy az ember eltalálja ezt az eléggé magas kerékvetőt, megszűnik a hátsó kerekek kapcsolata az aszfalttal és valamennyire kitörik az autó hátulja. Néhány másik versenyzőnek is voltak meleg pillanatai a Q3-ban, úgyhogy ezt egyértelműen újra kell gondolni és megnézni, hogy lehet-e javítani rajta, mire visszatérünk ide."

Schumacher egyébként már a kerékvetővel való találkozás előtt is többször korrigált, a bukását pedig az okozta, hogy már a kerékvető érintése előtt túlkormányzottá vált az autója, így amint a hátsó kerekek tapadása csökkent, esélye sem volt megfogni a megcsúszást.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK